Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 15:59

Ben hier wel heel erg nieuwschierig naar.

Aan het begin van de week heb ik college gehad over de honden en katten sector. Aangezien de docent in de diervoeding kant zit begon hij over voer bij honden en katten en dan met name bij katten.

Wat denken jullie dat beter is?
Droog of nat voer?
waarom denk je dat?
en wat geef jij je kat? (als je een kat hebt)

mirre

Re: Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:03

Onze kat krijgt brokken en blikvoer, blikvoer is zeker niet nodig en alleen maar extra. Het bestaat voor 90 procent uit water, dus eigenlijk koop je duur water Haha!
Brokken zijn ook beter voor het gebit en er zit alles in wat ze nodig hebben. Je kunt dus wel blik voeren, maar dat is puur voor de afwisseling.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:07

De mijne krijgen alleen brokken en bij wijze van uitzondering uit blik.
Ik geef ze geen blik omdat ik het niet nodig vind ze extra dingen te voeren.
Buiten dat schooien mijn katten niet en dat vind ik ook erg fijn!
Ik ken katten die eten van baas z´n bord en daar heb ik zo´n hekel aan!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:08

Ik heb de uitkomst van je college dus gehoord, en ik sta versteld! Ik voer mijn kat brokken, vleesvoer lust ze niet. Als ik haar de keus geef eet ze de brokken onder het vleesvoer weg! Ook mijn gedachte was dat brokken beter zijn voor de tanden, maarja Clown

Ik ga hier eens goed overna denken Lachen

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:10

Onze 2 katten krijgen 's ochtends vleesbrokjes, en de rest van de dag gewone brokken.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:11

Onze katten krijgen sochtends een bakje brokken, smiddags een bakje brokken en savonds vlees.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:11

die van ons krijgen ook gewoon brokjes (6 uur sochtends en savonds) en af en toe eens een beetje patespul oid in plaats van 1 voerbeurt. zo hebben ze ook nog iets om extra graag voor thuis te komen

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:14

Mijn katten krijgen alleen maar brokken. Blikvoer is idd vooral water met zout. Verder krijgen mijn katten ook wel eens (eens per maand) verse vis maar dat is echt als extra.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:16

Mijn jonkie krijgt nat EN droogvoer.. gewoon puur voor de afwisseling.En ze moest aankomen van de DA dus die raadde me dit aan.. en idd ze worden er wel dik van!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:20

Rissjuh17 schreef:
Mijn jonkie krijgt nat EN droogvoer.. gewoon puur voor de afwisseling.En ze moest aankomen van de DA dus die raadde me dit aan.. en idd ze worden er wel dik van!

Dat is ook één van de redenen waarom ik het niet nodig vind Vork

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:20

Onze katten krijgen brokjes ('s ochtends en 's avonds voor we gaan slapen) èn natvoer (portieverpakking) in de avond. Ze krijgen geen mensen-voedsel, maar af en toe wel een stukje vis, uiteraard in hun eigen bakje.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 16:31

vind het wel typisch, had zulke antwoorden wel verwacht, ik stond namelijk zelf ook te kijken van wat die docent er over vertelde...
Ik moet er wel bij zeggen, hij vertelde alles wel erg zwart wit, dus wat ik nu ga vertellen zal wel niet ZO erg zijn (ik bedoel, zoals hij het vertelde moet de halve katten populatie ziek zijn) , maar ik denk wel dat wat hij zegt klopt kwa theorie en dat het andere dus beter is... ok vaag verhaal nu de uitleg...

Katten zijn van nature vlees eters..
Wat zit er in vlees?
Eiwitten, mineralen, vetten...
wat hoort er niet in het rijtje thuis?
koolhydraten!

Een kat kan helemaal niks met koolhydraten! wat er aan de voorkant in komt, komt er aan de achterkant net zo hard weer uit... punt is alleen, dat veel katten ook echt allergisch van koolhydraten worden en er dus flink ziek van kunnen worden. Ik kan me dus heel goed voorstellen, dat geen koolhydraten, beter is dan toch koolhydraten al doen ze er niks mee...

maar waarom dit verhaal over koolhydraten?

brokjes bestaan voor een groot gedeelte uit koolhydraten
sterker nog:
zonder koolhydraten geen brokjes!!
Het feit dat een brokje hard en stevig en soms in bepaalde vormpjes blijft, komt puur en alleen door de koolhydraten en de harde stevige structuur waar deze stoffen voor zorgen!

In nat voer (vlees of vis) zitten deze koolhydraten dus niet... en in brokjes wel, daarom is nat beter dan droog voer.

misschien (dit is iets wat ik zelf denk toen ik hoorde over dikker worden... maar wat ik niet weet of zo) een belangrijke reden waarom vleesvoer de kat dikker maakt, er zit een vele hogere voedingswaarde in alleen vlees dan in brokjes. Oftewel, van brokjes moeten ze meer eten, om dezelfde hoeveelheid nuttige voeding binnen te krijgen.

zoals ik al zei, ik denk dat de docent het hele verhaal een beetje aangedikt heeft (zo had hij het namelijk ook constant over paarden die de hele dag op stal stonden en alleen in het weekend een ritje mee wordt gemaakt, zo zwart wit is het natuurlijk niet). Maar ik denk dat het wel degelijk een punt is om bij stil te staan...

in feite zit in brokken dus alles, maar eignelijk zelfs teveel!

Bij honden is dit iets minder van belang, katten zijn 100% carnivoor, honden zijn een klein beetje omnivoor en doen nog wel iets met koolhydraten.

btw... dit stond op het voerpak van eightlegged:
De brokjes bevatten in de juiste verhouding alle voedingsstoffen die uw kat dagelijks nodig heeft, zoals eiwitten, koolhydraten, vitaminen, mineralen en calcium.

de verpakkingen vertellen dus niet altijd de waarheid!

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:35

Onze katjes hebben altijd kattebrokken tot hun beschikking.
En héél af en toe krijgen ze ieder 1 eetlepel van dat natte kattevoer,maar da's meer voor een tussendoortje.
En af en toe krijgen ze een stukkie gebakken vis...
En soms een gedroogd visje(ik heb voor m'n schildpadden een grote pot met gedroogde visjes;en dat vinden de katten ook wel lekker Clown )

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:40

Shiloh schreef:

Bij honden is dit iets minder van belang, katten zijn 100% carnivoor, honden zijn een klein beetje omnivoor en doen nog wel iets met koolhydraten.

Uhm ik denk wat minder 95%, er zijn namelijk wel degelijk katten die ook kattengras willen hebben! Haha!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 16:45

nee hoor, 100% carnivoor..

carnivoor of omnivoor heeft te maken met wat je aan nuttige voedingsstoffen opneemt... (dus wat in de darmen door het lichaam wordt opgenomen) en niet wat de kat door de mond naar binnen wil krijgen..

Ik heb even opgezocht wat kattengras is en wat het doet, maar ik denk dat het precies mijn bovenstaande punt illustreerd. Ze eten het gras om van haarballen af te komen (te gana kokhalzen dus) ... je gaat alleen kokhalzen als je iets eet wat niet goed voor je is... koolhydraten dus, die in dat gras zitten... Knipoog

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:57

Onze kat eet absoluut geen brokken, heb alle merken geprobeerd en ook dagen achter elkaar. Dus hij eet lekker blikvoer Haha!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:00

Ipsilonka schreef:
Onze kat eet absoluut geen brokken, heb alle merken geprobeerd en ook dagen achter elkaar. Dus hij eet lekker blikvoer Haha!

alleen blikvoer is niet echt goed voor zn tanden hoor;)
mijne krijgen sochtends blik savonds brokken:) en tussen de middag krijgen ze vis:)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:02

Tja, joh, euhm, hij vreet t gewoon niet. En hij ziet er super uit, we krijgen ieder jaar complimenten van de DA.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:04

Mijn kittens krijgen alleen speciale kitten brokjes.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:05

Vers vlees is het allerbeste voor de tanden. Doordat er geen kristallen inzitten is de kans op blaasgruis stukken kleiner.

Mijn poes krijgt 's morgens brokjes (Prins, premium brok dus), en 's avonds vers. Soms tussendoor nog wat blikvoer omdat ze dat lekker vind.
Het is trouwens wel beter om blik erbij te geven, omdat dat erg goed is voor de nieren vanwege het hoge gehalte vocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:09

Brrokken, royal canin skin care. Om de twee a drie dagen prins vlees uit de diepvries.
Duur? Dat wel. Maar alleen het beste is goed genoeg voor mijn kat en mede door het voer ziet ze er op 16-jarige leeftijd nog prachtig uit.

Ik lees trouwens dat niemand hier het diepvries vlees van prins geeft? Het is hartstikke gezond en er zit geen rommel in, zoals bij blikvlees.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:10

overigens zijn goedkope brokken net zo goed als de dure hoor Knipoog ... het voelt alleen beter he Knipoog ... iets geven dat duurder is! terwijl er toch echt precies hetzelfde inzit hoor!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:12

Onze kat krijgt alleen Whiskas (ze eet ook niks anders maar goed Haha! ) Ze krijgt s ochtends een bakjes brokjes (droogvoer) en s avonds krijg ze vlees (natvoer) Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:13

Shiloh schreef:
overigens zijn goedkope brokken net zo goed als de dure hoor Knipoog ... het voelt alleen beter he Knipoog ... iets geven dat duurder is! terwijl er toch echt precies hetzelfde inzit hoor!

Ahum? Dat is echt complete onzin. Verward Ik weet niet wie jou wat leert op school maar ik vind het maar vreemd...?

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:13

Wij geven onze katten droog voer, naar het schijnt is het beter voor hun tanden!
Als verwennerijtje geven we soms wel eens een potje natvoer, maar hun 'basis'eten is droog.