afmeting rattenkooi

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

afmeting rattenkooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 09:30

ok... ik ben het beu... Ik zit nu al zo lang te zoeken naar de perfecte afmeting voor een rattenkooi waar 2 tot 3 ratjes in kunnen en er is nergens een eenduidig antwoordt te vinden...

De ene site zegt 60x60x60 maar die houden dan geen rekening met eventuele verdiepjes of hangmatten of andere oppervlak vergrotende dingen.
En aan het andere uiteinde heb ik dan kooien van 60x30x30, wat in mijn ogen gewoon veel te klein is om zelfs maar 1 rat in te steken, laat staan 2 of 3.

Ik zou natuurlijk voor een gigantische kooi kunnen gaan, dan zouden die beesten (als ik ze ooit krijg) in ieder geval genoeg ruimte hebben. Maar aan de andere kant... een grote kooi is meer kuiswerk, meer vulling, en veel meer geld... en ik moet toch een beetje rekening houden met mijn budget. Bovendien moet die kooi op mijn kamer passen, en dan kan ik ook niet echt een kooi plaatsen die de helft van mijn kamer in beslag neemt (bij wijze van spreken dan).

Bovendien is de enige rattenkooi in de dierenwinkel ofwel een kubieke meter, of een speelgoedmodel met allemaal felle kleurtjes die volgens mij net te klein is... bovendien ben ik niet zo gek van dat fel rood en fel geel in een rattekooi... ik hou het liever een beetje rustig qua kleurgebruik.

Dus iemand: HELP Clown Hoe groot moet een rattenkooi nu eigenlijk zijn?

black_kelpie

Re: afmeting rattenkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:39

op www.fancyrats.co.uk staat een goede kooiencalculator. Als je een mooie kooi wil voor 2-3 (4 kan geloof ik ook nog goed) ratjes dan kun je gaan voor een Ferplast Jenny, dit zijn echt super kooien!!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 09:55

bedankt voor de tip Lachen

euh... je link werkt wel niet... of ligt dat slechts aan mijn computer?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:09

http://www.fancy-rats.co.uk/home/

Je kan er natuurlijk ook zelf een maken. Heb ik ooit gedaan, 1m hoog bij 80 cm breed, en 60 cm diep. Ik had daarin 2 ratten zitten. Het maken was eenvoudig en relatief goedkoop.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:21

hihi.. streepje vergeten Bloos

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 10:28

@lies: hoe heb je die dan gemaakt? 'gewoon' een kast verbouwd of ben je vanaf nul begonnen?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:01

Vanaf 0 begonnen. Ik heb 2 zijkanten van 100 bij 60, een onder en bovenkant van 80 bij 60 en een achterkant van 100 bij 80 gekocht, allemaal mdf. Dan 4 dunne latjes, waarmee ik een frame met gaas heb gemaakt, dat is de deur geworden. Een paar scharnieren voor de deur. En dan nog de inrichting. Een paar plankjes erin, een trapje gemaakt en een touw erin gehangen. Aan de onderzijde heb ik een soort opstaande plint gemaakt, zodat de bodembedekking niet tussen het kiertje door zou schuiven. Toen was ie klaar Knipoog
Het was natuurlijk best een klote klusje, maar het bespaart je echt een hoop centen en je kan em precies zo inrichten en zo groot maken als jij wilt.

Je kan idd ook een oude kast gebruiken, nog handiger als er onderin een lade zit. Die kan je er makkelijk uithalen als je de bodem wilt verschonen. Met zo'n zelfde frame als deur ben je dan al klaar.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 13:39

Een voliere heeft vaak een kleiner grondoppervlak. Dus dat betekend minder bodembedekking, minder geld. En toch hebben de ratten veel ruimte Knipoog Ze kunnen lekker klimmen en je kunt er veel "speelgoed" in kwijt Lachen

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:31

kooslover schreef:
Een voliere heeft vaak een kleiner grondoppervlak. Dus dat betekend minder bodembedekking, minder geld. En toch hebben de ratten veel ruimte Knipoog Ze kunnen lekker klimmen en je kunt er veel "speelgoed" in kwijt Lachen

Jamaar als je ratten het zo leuk vinden om vanboven in een hoek te pissen drupt het helemaal naar beneden.. (en tegen je muur aan)

Ik heb Freddy 2 kooi. De afmetingen ervan zijn 50 x 80 x 63 cm. Ideaal voor mijn 2 mannetjes maar voor 3 zou hij toch net iets te klein zijn vrees ik... Hij staat ook op mijn kamer en heeft 1 hele grote poort wat heel erg handig is.

Een kooi die perfect aan jouw eisen voldoet is denk ik, de ferplast jenny. Deze heeft de afmetingen;50 x 80 x 79,5. En is niet kleurrijk Knipoog

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:10

Zijn we het weer met elkaar eens, Soppie Haha!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:34

Eightlegged schreef:
Zijn we het weer met elkaar eens, Soppie Haha!

Altijd hé Eitje Haha! Ik kom je de laatste tijd wel veel tegen seg Haha!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:41

Komt door die maffe knagers van me *LOL*

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:55

Ik ben van mening. Als elke dag je ratten lekker los laat lopen een uurtje of langer (of paar keer per dag). Dat een wat kleinere kooi niet erg is. Maar haal je ze er nooit of zelden eruit is een ruime kooi wel geschikt.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 00:26

ik zou ze graag zo veel mogelijk ruimte geven. Als ik dan eens een keertje geen tijd heb om ze er uit te halen, zou het niet zo'n groot probleem vormen.

Ik denk dat ik voor de Ferplast Jenny ga. Nu alleen nog een winkel vinden waar ze die verkopen.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 00:45

hoe groter hoe beter Knipoog niet alleen in grondoppervlak, maar ook de hoogte. je kan ook een hok nemen die voor chinchilla's...die zijn 80x80 op de grond geloof ik en dan zijn ze 1,5 meter hoog. Even op de tralieafstand letten, maar anders kun je het hok overtrekken met vierkantjes-gaas van 1cm blokjes.
Zulke kooien kun je vaak ook wel via marktplaats oid krijgen, scheelt weer beetje geld Knipoog
en hoe meer speeltjes/huisjes/touwen/hangmatten enz, hoe actiever ze zijn. En regelmatig de indeling van het hok veranderen, vinden ze fantastisch. voer verstoppen enz vinden ze ook leuk.
En met een groot hok hoef je je ook niet schuldig te voelen dat je niet altijd tijd voor ze hebt.
Vind al super van je dat je meerdere ratjes neemt! nu hopen dat ze inderdaad van eenzelfde geslacht zijn als dat van tevoren wordt verteld Tong uitsteken

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 01:12

yup, ik ga inderdaad voor ratjes van hetzelfde geslacht (anders kan ik straks nog een kooi bijkopen Clown )
Een vriend van me kweekt zo nu en dan een nestje en hij zou een koppeltje vrouwtjes aan de kant houden voor me, van zodra ik mijn ouders overtuigd heb.

op ebay heb ik al een paar keer zitten neuzen, maar ik kan niet echt iets vinden dat mij aanstaat... of ik kan er het halve land voor afreizen omdat ze de kooi niet willen versturen via de post Vork

Ik ben in ieder geval ook van plan om zelf wat hangmatjes en loopbrugjes in elkaar te timmeren. drukt in ieder geval al wat meer de kosten. Het geld op zich is niet echt een probleem, maar waarom veel uitgeven als goedkoop net zo goed kan zijn? (en ik kan mijn creativiteit dan ook wat botvieren Tong uitsteken )

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:48

Neem eens een kijkje in de online rattenwinkel! (Versturen wèl!)

Klik

Hebben ze ook heel veel leuke assecoires!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:29

Ja mijn motto luid ook: Hoe groter hoe beter Haha! Als ik jou was zou ik ook voor de Ferplast jenny gaan ,goede keuze denk ik Lachen Qua assecoires, tja zoals je al zegt veel zelf maken. Ik gebruik zelf ook gewoon kartonnen doosjes ipv die plastique uit de winkel vinden ze dubbel zo leuk om ze uiteen te scheuren Lachen ze stinken wel snel maar gewoon weggooien en nieuwe nemen Lachen En 1 ding wat ik je wel nog kan aanraden om te kopen is zo'n voederbal, je steekt er enkele snoepjes in en ze zijn er een hele tijd zoet mee, de mijne vinden het fantastisch, echt heerlijk om ze daar mee te zien 'rommelen'.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 18:46

Hoe groot is de diameter van die voederbal? Ik heb er nog een liggen die voor mijn kat bedoelt is, maar die snapt er het nut niet echt van. De mijne heeft een diameter van 7 of 7.5 cm denk ik...

en nog een vraagje... als ik takken in de kooi zou leggen. Om op te knagen en te klauteren en dergelijke, welke boomsoort neem ik het best? Of bij welke blijf ik het best ver uit de buurt?
Ik heb druivelaar, berk, catalpa, lijsterbes en nog een heleboel andere bomen en struiken, maar of die dingen nu giftig zijn of juist enorm gezond Verward
In ieder geval, als ik het niet 100% zeker ben, dan steek ik het niet in die kooi en koop ik wel een boomstronkje in de winkel of iets anders dat evenwaardig is.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:41

Ashkerlon schreef:
Hoe groot is de diameter van die voederbal? Ik heb er nog een liggen die voor mijn kat bedoelt is, maar die snapt er het nut niet echt van. De mijne heeft een diameter van 7 of 7.5 cm denk ik...

en nog een vraagje... als ik takken in de kooi zou leggen. Om op te knagen en te klauteren en dergelijke, welke boomsoort neem ik het best? Of bij welke blijf ik het best ver uit de buurt?
Ik heb druivelaar, berk, catalpa, lijsterbes en nog een heleboel andere bomen en struiken, maar of die dingen nu giftig zijn of juist enorm gezond Verward
In ieder geval, als ik het niet 100% zeker ben, dan steek ik het niet in die kooi en koop ik wel een boomstronkje in de winkel of iets anders dat evenwaardig is.

De mijne heeft een diameter van (ik schat) zo'n 5 - 5.5 cm denk ik, dus ik denk dat de jouwe er ook nog mee door kan Lachen

De boomsoort die ik altijd gebruik is een wilg Lachen Kan je geen kwaad mee doen, ze zijn niet moeilijk te vinden en ze vinden het fantastisch Haha!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:26

Wilg is het beste om te gebruiken, die krijgt geen scherpe splinters tijdens knagen eraan.

En idd, zelf knutselen is net zo goed, en veeeel leuker! dan kun je gewoon ideeen opdoen en dan beetje aanpassen naar eigen wensen!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:41

Dit is trouwens nog een zeer leuke site om ideeën op te doen voor spulletjes te maken, kooien te maken, inrichting en er worden een paar kooien besproken en meningen gegeven wat heel handig is!
http://www.annikas-site.tk/

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:45

die site zocht ik al, haha, wist niet meer hoe hij heette....

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:47

Nr.19 Vangkooi “Havahart” type 0745
Voor rat.
Uitvoering met 1 klep met veer.
Afmeting: lengte 41 cm, breedte 15 cm, hoogte 16 cm.
€ 34.55
www.vangkooi.nl Clown

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 23:36

odetteke schreef:
Nr.19 Vangkooi “Havahart” type 0745
Voor rat.
Uitvoering met 1 klep met veer.
Afmeting: lengte 41 cm, breedte 15 cm, hoogte 16 cm.
€ 34.55
www.vangkooi.nl Clown

gna gna gna Extreme duivel

leuk idee, maar volgens mij worden men ratjes dan niet al te gelukkig *LOL*