Konijn eet niet en doet raar, schijnzwanger of iets anders??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijn eet niet en doet raar, schijnzwanger of iets anders??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:42

heej,

Ik ging Fluffy net voeren en normaal rent ze meteen naar haar voerbak en gaat eten. Nu deed ze dat niet, ze bleef een beetje doorgezakt zitten zegmaar. Nu hebben we haar even met bix en hooi in de binnenren gezet om te kijken of ze wil gaan eten. Ze keutelt wel gewoon, maar eet nog niet. Wel gaf ik haar een klein stukje knäckebrood en dat at ze wel op. Ze ging net ook opeens half liggen en met haar voetjes soort van krabben over het kleed maar dan van zegmaar haar voorpootjes naar voren duwen over het kleed en met haar hoofdje een beetje naar haar buikje. Verder springt ze wel gewoon opzich, ze reageerd naar mijn idee alleen een beetje traag. Toen ik haar een biksje voorhield sprong ze naar voren en beet ze.. Haar buikje voelt wel normaal aan, gewoon zacht zoals het hoord.

Ik denk zelf dat ze misschien schijnzwanger kan zijn. Door dat bijten en dar rare soort krabben over het kleed.
Maar misschien is het wel iets ernstigs.. wie heeft er een idee? Ik maak me best ongerust..

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Konijn eet niet en doet raar, schijnzwanger of iets ande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:52

Ze heeft inmiddels alweer 3 biksjes gegeten, dus volgens mij gaat het de goede kant alweer op! Lachen

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 07:47

pas op ineens niet willen eten zegt altijd dat er wat is, en drie biksjes is nog niet veel. Hoe reageert ze op hooi, gaat ze ermee slepen of eet ze ervan?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:43

Ik heb afgelopen week hetzelfde gehad...Mijn nijn rent ook altijd naar de deur als die open gaat...Dan krijgt ze
wat lekkers...Nu zat/lag ze maar onder het hok...Voor dood...heb echt 3 keer gekeken of ze nog leefde...Wilde
ook niets meer eten...Ik kon haar ineens aaien (rende altijd heel hard weg als ze mijn hand zag) het klopte niet...
Wel heb ik haar nog wat zien drinken...Ik ben meteen naar de dierenarts gegaan...Indigestie was de conclusie...
Zeer gevaarlijk als de darmen al zover plat liggen...Gelukkig was er nog een beetje beweging...Ze heeft een
onderhuids infuus gehad en medicijnen...oa een laxeer middel en pijnstilling...Thuisgekomen begon ze meteen
van een blaadje (van de boom die gevallen zijn) te eten...Maar verder at ze nog niet...Dus 's middags heb ik
haar gepakt (valt normaal gesproken niet mee maar nu was ze nog vrij tam) en gedwangvoerd met papje van
de dierenarts...ook nog medicijnen gegeven...Ze at weer wat...De volgende morgen zag het er al veel beter uit...
Ik heb haar nog wel gevangen (wat inmiddels alweer heel moeilijk ging) en haar haar medicijnen gegeven... en
een beetje dwangvoer...Buiten begon ze meteen te eten...Het gaat nu heel erg goed met haar...Ze eet gewoon...

Probeer je nijn over te halen met iets wat zij heel erg lekker vind...Maakt niet uit wat (wel geschikt voor nijnen
natuurlijk) zo gaf ik een plakje wortel en een gedroogde snee brood (voor 2 nijnen) Maar ik zou zeker even naar
de dierenarts gaan...Als de darmen stil komen te liggen kan het haar wat ze inlikken door te likken een grote
haarbal gaan vormen (vandaar ook het laxeermiddel) en dan moet het geopereerd worden als je er al op tijd bij
bent...Daarnaast is het heel moeilijk om een nijn weer op gang te krijgen nadat de darmen stil hebben gelegen...
is eigenlijk altijd dodelijk...
Dierenarts zou ik zeggen...

PS...ik weet niet hoe oud je nijn is, de mijne is nu 2,5 en de DA vond haar nog te jong voor een baarmoederontsteking...
Zegt niet dat het niet kan...(ze voelde niets bij de baarmoeder) Was mijn eerste vraag...of dat het kon zijn...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:48

Anoniem schreef:
Ze ging net ook opeens half liggen en met haar voetjes soort van krabben over het kleed maar dan van zegmaar haar voorpootjes naar voren duwen over het kleed en met haar hoofdje een beetje naar haar buikje.

Ik heb dit ook met een konijn gehad, ik wil je niet bang maken maar het krabben over het kleed etc lijkt er op dat je konijn veel pijn heeft. Iedergeval dat deed mijn konijn, die wou ook niet meer eten. Hij had last van gas, (soort gas koliek bij konijnen)
Uiteindelijk ging zijn tempratuur omlaag omdat hij niet meer goed at, en zijn verteringsstedsel kwam stil te liggen. Ik ben toen ook begonnen met dwangvoeren, maar het was hopeloos. Konijntje was binnnen een paar uur dood.

Ik zal als ik jouw was snel naar de dierenarts gaan, als het gas is, is het te genezen als je er snel genoeg bij bent.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:08

Als ik jou was zou ik ook gewoon naar de dierenarts gaan voordat het te laat is.

Verder wat voor voer krijgt ze? Hoeveel voer krijgt ze en heeft ze altijd hooi tot haar beschikking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:16

Ze is inmiddels alweer helemaal normaal hoor Lachen
Het is ook alweer bijna 2 weken geleden dat ik het topic plaatste Tong uitsteken