Iemand ervaring met honden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaah

Iemand ervaring met honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 07:54

Hey,

Is er iemand met ervaring met grote honden? Dus iemand die weet hoe ik dit moet aanpakken. Tong uitsteken Ik ben aan het oppassen op een meisje van 1,5 maar er is ook een grote labrador die zeg maar niet zo goed is opgevoed. Als ik op de bank zit springt ie op schoot, en dat wil ik gewoon niet want hij is reuze zwaar.. maar hij luistert niet als je boos word of als je hem wegduwt, en al sje hem slaat komtie net zo hard terug. Hij jat ook knuffels van dat kind enzo. Ik heb geprobeerd hem vast te zetten maar dan gaat ie blaffen.. Bloos

KiWiKo

Re: Iemand ervaring met honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:56

misschien even met de eigenaar overleggen, zeggen dat je dit gedrag van dehond niet grappig vind.........

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 08:01

Ja dat ben ik ook wel van plan, hij is wel lief hij heeft niks kwaads in de zin maar hij heeft gewoon geen manieren! Als je hem ook maar een aai geeft wil ie gelijk alle aandacht, dus ik dacht misschien word ie rustiger als ik hem aai maar blijkbaar niet haha. Tong uitsteken

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:02

negatieve aandacht is ook aandacht... de reden waarom deze hond dat doet is zeer waarschiujnlijk omdat voordat het kind geboren was de hond veel aandacht kreeg. NU dat het kind er is is hij een plaats gedaald en dus minder aandacht. Hij voelt zich zeer waarschijnlijk achtergesteld... Wat je zou kunnen doen is wanneer je aankomt echt de hond even heel erg veel aandacht geven... En hem dan totaal negeren. ook als hij op je schoot komt zitten, net doen ofdat hij er niet is... Moet je wel lang aanhouden, maar op een gegeven moment krijgt hij door dat het niet uitmaakt wat hij doet, hij toch geen aandacht krijgt. Vervolgens wanneer hij lief ergens anders is zijn eigen ding aan het doen is, dan roep je hem. Geef je hem weer aandacht... echt alleen even hem... en dan zeg je... "klaar" en negeer je hem weer. Op die manier leert hij dat je hem niet vergeten bent en dat hij aandacht krijgt en dat je van hem houd, MAAR dat JIJ bepaald wanneer hij aandacht krijgt en niet hij...
Maar dit is een probleem dat dus in dat huis gaande is... niet zozeer een probleem bij jou... Hij krijgt gewoon teweinig aandacht terwijm hij zeer waarschijnlijk vroeger meer aandacht kreeg... en dat hij knuffels van de kleine steelt is ook omdat zij degene is die aandacht krijgt. Dus dfoor iets te stelen dat van haar is weet hij dat hij gegarandeerd aandacht krijgt... positief of negatief... aandacht is aandacht...

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 08:04

Bedankt voor je reactie! Hij was hier inderdaad voor het kind, en de aandacht die ie krijgt hier is niet zo positief, omdat hij altijd op een negatieve manier aandacht vraagt. Ze luistert wel goed naar hun opzich, maar als de deur gesloten word komt ie gelijk in actie, ik zal het is proberen hem flink te knuffelen enzo en dan te negeren! Het is volgens mij ook wel een jaloerse hond.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:13

het probleem is dat honden roedel dieren zijn en die staan geen plek af zonder dat er een gevecht om geweest is. Nou is het natuurlijk zo dat dat met mensen normaal niet word uitgevochten met tanden, maar op andere manieren.
Dat kind heeft zijn plek ingenomen, daar wil hij het wel mee uitvechten, maar dat kind reageerd er toch niet op omdat ze niet begrijpt wat hij bedoeld. Maar jij daar in tegen, komt dat huis binnen en bent dus iemand die onder hem in de roedel staat. Dus je bent in zijn ogen iemand die hij leuk vind, want jij wil ook graag een plekje omhoog en tja, de volgende in de roedel na jou, dat is hij. Dus hij voelt van jou geen bedreiging ( dit is even vanuit hondenperspectief) dus jij bent een bondgenoot. Zolang het alfa mannetje en alfa vrouwtje in huis zijn ( zijn bazen) zal hij wel oppassen en alleen dingen doen waarvan hij weet dat hij ze kan doen als hun erbij zijn... maar zodra die weg gaan dan is hij de leider... en nu is het dus gewoon zaak dat jij jezelf boven hem plaatst... Jij hebt iets wat hij wil... aandacht... dus je moet gewoon ervoor zorgen dat je dat tegen hem kan gebruiken.. Zolang hij steeds degene is die bepaald wanneer hij dat krijgt, dan heeft hij de leiding. Dus door hem echt gewoon straal te negeren. Als hij op je schoot zit, hem niet weg duwen, maar echt gewoon opstaan waardoor hij van je schoot afvalt ofzo... Niet met je handen aan hem komen in geen enkel geval... Want als je met je handen aan hem komt dan ziet hij dat weer als aandacht... wegduwen heeft dus totaal geen nut, want dat is aanraken dus aandacht...
Snap je het concept? Gewoon echt doen of hij lucht is... kan zijn dat je dat dus twee, drie dagen moet doen en dan op een gegeven moment denk hij... nou ja zeg, die is geen bondgenoot... maar beloon hem voor de keren dat hij je met rust laat... Als je langs hem loopt en hij blijft gewoon liggen dan kan je zeggen... brave hond en hem een klein aaitje geven en dan weer negeren. Op die manier beloon je hem voor positief gedrag... Hij weet dan dat hij geen aandacht meer hoeft te stelen, want als hij braaf is dat hij ook aandacht krijgt.

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 08:17

Ja ik snap t! Ik zal de volgende keer als ie op schoot zit hem niet wegduwen maar gewoon opstaan. Hij bijt trouwens ook als hij niet op schoot mag, in je handen en je armen niet echt hard ofzo maar toch wel hinderlijk, betekend dat ook weer iets over dat hij de leider wil zijn? Hij is nu in de tuin en laat mij dus met rust hehe, net heb ik hem even beloond omdat hij rustig was, maar dan word ie gelijk helemaal hyper en gaat hij springen enzo.. dus toen heb ik hem weer genegeerd.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:28

tuurlijk word hij hyper... hij krijgt aandacht... hij moet het wel leren... hij zal wnel genoeg de link door krijgen dat hij van jou bij goed gedrag aandacht krijgt en bij slecht gedrag niet... Maar je oet wel volhouden...
dat bijten in handen is gewoon een volgende stap. En ik wil je niet bang maken, maar de stap daarna zou wel eens kunnen zijn dat als hij totaal geen aandacht krijgt van iedereen, maar ziet dat dat kind het wel van iedereen krijgt, dat zijn agressie straks tegen het kind geuit gaat worden. Sommige honden hebben het heel erg. Mijn ouders hebben vanuit de dierenbescherming een goede tien jaar terug een twee jaar oude bernersene hond gekregen ter opvang. Het dier was hun kindje, totdat ze een echt kindje kregen, toen moest de hond de garage in... Hij kreeg zo een hekel aan het kind omdat die zijn plaats had ingenomen... en uiteindelijk heeft hij het kind dus twee keer gebeten. Toen mocht hij helemaal niet meer in huis en moest hij weg. Mijn ouders vinden hem op, maar waren er al snel achter dat hij niet herplaatst kon worden omdat het een jaloerse gevaarlijke hond was. Dus we hebben hem zelf gehouden en hem gewoon zijn ding laten doen. gewoon met rust gelaten en af en toen een flinke knuffel. Hij is altijd blijven grommen en heeft mij ook nog eens in mijn arm gebeten. Maar die hond die wat totaal verpest. Twee jaar geleden was hij hd zo erg dat we hem hebben moeten laten inslapen...
Mijn punt was dus... het ontnemen van aandacht kan een hond om verkeerde gewoontes brengen. Niet met opzet, maar het is een roedeldier en wil gewoon aandacht. Wanneer hij buitengesloten word dat zal hij die aandacht opeisen en dat kan behoorlijk uit de hand lopen. Het is duidelijke een dominante hond die bij jou en die zal niet snel zijn plek opgeven. Dus het beste is nu te zorgen dat hij iig bij jou weet wat zijn plek is... je vind hem lief, leuk en aardig als jij dat bepaald en de rest moet hij gewoon netjes zich met zijn eigen zaken bemoeien. Wanneer hij door krijgt dat jij bepaald wanneer hij aandacht krijgt dan zal hij nog steeds bij elk beetje aandacht hyper worden omdat hij zo blij is ermee, maar daarna weer rustig worden, want hij weet dan dat dat de enigste manier is om weer aandacht van je te krijgen.

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 08:37

Dankje voor je uitgebreide reacties. Lachen Wat erg van die hond bij je ouders zeg! Ik hoop niet dat 't zo met hem afloopt, het is nu alleen gebleven bij het afpakken van speelgoed van het kind. Wat moet ik doen dan als hij haar wilt bijten ofzo? Opsluiten lijkt me.. maar dat is nu nog niet zover en hopelijk komt dat ook niet zo ver. Hij laat me nu wel meer met rust nu ik hem negeer, ik voel soms wel zijn ogen in mijn nek boren haha, ben benieuwd hoe het gaat als ik op de bank ga zitten.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:08

laat hem maar lekker met haar speeltjes weg lopen. Niet achteraan gaan. Wanneer je dus toevallig zo een speeltje weer op de grond vind dan neem je het mee. Maar als je erachteraan gaat dan word het een spelletje.
Laat hem maar lekker kijken. Niet terug kijken.. dan heeft hij weer gewonnen... gewoon totaal negeren... als je het zo doet en hem hier en daar een aai geeft dan zal hij echt niet naar het kind gaan uithalen. Maar als hij alleen straf krijgt dan zal hij dus gaan inzien dat sinds dat kind er is dat het leven voor hem slecht is geworden. Dus dan denkt hij dat als ze er niet meer is dat het weer normaal word... en je kan je wel indenken hoe hij die oplossing beziet... gewoon hem hier en daar aandacht geven wanneer JIJ dat wil... en dan zal hij elke keer weer verrast worden dat hij aandacht krijgt en op een gegeven moment realiseerd hij zich niet eens meer dat het door dat kind komt omdat hij zijn plekje heeft gevonden en dan toch nog steeds aandacht krijgt... je hoeft ook niet een hele tijd tegen hem te praten... Je hebt mensen die lopen een hele dag NEE, Niet doen? Stoute hond ... te roepen... denk je dat die hond het verschil weet tussen nee en lekker weertje? Alleen als het duidelijk bij iets word gevoegd... een hele dag NEE roepen zorgt alleen dat de betekenis totaal verdwijnt... Kies je gevechten en vecht die uit voordat je verder gaat... Dus wees concreet... Nu gaat het om het rustig zijn en pas naar je toe komen als jij hem aandacht wil geven... wanneer dat lukt ga je verder met dat hij van haar speelgoed afblijft... daarna dat hij netjes gaat zitten en lliggen... dan dat hij dood kan spelen... etc... gewoon met 1 ding beginnen en daar een heel erg duidelijk iets in opstellen... en wanneer hij door krijgt dat als hij dat netjes doet hij een brave hond is die ervoor beloond word, dan zal hij het volgende alleen nog maar sneller leren

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:33

[LZP] ?> [BB]