bang nieuw kittentje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

bang nieuw kittentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:21

Hai,

Ik heb sinds donderdag een kitten in huis, ze komt van een boerderij waar ze behoorlijk verwaarloosd eraan toe was, heel veel vlooien, wormen, mager, amper willen eten, Maar de vlooien zijn na grondige wasbeurt weg, de wormen zijn ook redelijk weg, maar ontworm haar nog wel, en eten doet ze als de beste. Ze weegt helaas alleen nog maar 721 gram, ondanks dat ze al 3 maanden oud is... Ze krijgt kittenmelkpoeder, whiskas kitten, en neemt ook graag een hapje van mijn andere katten hun voer..
Nu heb ik nog 3 katten, 2 van 2 jaar, geholpen katers, en een poes (ges) van 9. Uiteraard is het kitten, Guusje, doodeng, maar dat went wel.

Nu is deze dame op een boerderij 'opgegroeid', met een moederpoes die niets van mensen wil hebben.. Ze is vorige week zondag door een vriendin van mij meegenomen, die heeft haar de 'extreme make-over' gegeven, en nu heb ik de zorg over haar.
Ik heb een bench voor d'r, ze is al zindelijk, doet alles op de bak, maar ik dacht, ik kan er niet alleen maar in die bench laten zitten, ze moet d'r omgeving ook leren kennen.
Dus ze is nu vanaf zaterdag los in huis. Heb geen groot huis, alles gelijksvloers, maar ze zit het liefst op plekken waar je d;r niet ziet...

Nu heb haar de eerste avonden gepakt, en s'avonds op me gelegd, in mijn ochtendjas, en de knormolen gaat aan, en ze is helemaal gelukkig, totdat ze me ziet, dan is het blazen, . Maar, als ik er dus wil pakken is ze zeer angstig, nu wil er niet iedere x 'grijpen' want zo associeert ze dus mij met grijpen en niet met lekker slapen...

Ze wandelt af en toe dapper door het huis, maar als ze me ziet, of ik beweeg, zoef weg.. Nu heb ik dus al gelezen, laag benaderen, niet in de ogen aankijken, dus pas het toe.
Vanmorgen was ze superdapper, de kids kregen voer van me, en ze kwam zeer dapper dichtbij! Wilde zelfs bij Poes meeeten. Ik bakje gevuld, in de bench gezet, mevrouw weer weg... Heb hier ook gelezen dat je ze moet aaien als ze eten, maar dat laat ze echt niet toe....

Wat moet ik nu? Moet ik er los laten, moet ik er toch maar in de bench doen?
Die andere katten kunnen bij haar eten, mits de bench, zoals nu, open is. Maar aangezien ze weer, ws, onder het bed zit, wil ik haar daar niet voeren, want ze moet een vaste plek hebben, toch?

Ik zie het als een gigantische uitdaging, ik weet ook wel dat ze ooit wel komt, maar ik ben niet van plan op me tenen te gaan lopen, want ze moet ook wennen aan alle geluidjes hier, toch?

Moet ik er nu s'avonds op schoot nemen? Ondanks dat ik er niet te pakken krijg, ze geniet er wel van, als ze eenmaal ligt...

Is het wijs om alle plekjes waar ze onder/ in kan, zo te doen dat ze er niet bij kan? Ik heb bv de koelkast al 'ontgaat', daar kan ze niet meer onder.
Moet ik dat ook bij de bank doen? En het tvkastje?

Wat een vragen he, ik weet wel dat het allemaal goed, komt, en ik kan niets forceren, maar doe ik het zo goed?

vaaleriee

Re: bang nieuw kittentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:24

gwoon heel veel geduld hebben en nog niet gelijk oppakken eerste en paar dagen aan de nieuwe situatie laten wennen, dan komt het allemaal wel goed Knipoog na die tijd komt ze gwoon wel naar ja toe als ze er zelf aan toe is Knipoog succes!
Laatst bijgewerkt door vaaleriee op 02-10-06 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:30

ik zou haar zoveel mogelijk oppakken en aaien! zo went ze er echt het snelste aan! wij hebben zelf ook wel eens van die wilde kattennestjes gehad en als je die in het begin niet genoeg vermenst om het zo maar te zeggen blijven ze wild en blijf je een kat houden die overal achter kruipt...
het scheelt bij jou al dat ie het lekker vind als je em op schoot hebt, dus dan gaat het eigenlijk alleen nog maar om het pakken en naar je toe komen Pling

heel veel succes en het gaat vast wel lukken!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:37

NIET oppakken en aaien! Negeren!! Gewoon volkomen negeren. Ze komen vanzelf wel naar je toe wanneer ze daar aan toe zijn. Anders forceer je de boel, en dan ben je nog veel verder van huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:53

wat een tegengestelde reacties allemaal, haha
had het ook op het kattenforum geplaatst, daar kreeg ik ook nuttige reacties.
Ik laat er iig nu in de bench, en vanavond, als ik al mijn andere beesten heb verzorgd ( Haha! ) ga ik ff voor de bench zitten en met 'r praten etc, kijken of ze nieuwsgierig wordt.
Ik laat er iig niet meer in het hele huis los, laat 'r maar rustig verkennen vanuit de bench.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:18

tegenovergestelt wel ja, maar goed ik weet niet of iedereen goede wilde boerderij katjes kent Clown woon zelf op een boerderij en dan kwam er ook wel eens een heel nest opeens aangelopen met mams Haha! die heb ik altijd knuffelbaar gekregen... en hoe door gewoon met ze om te gaan! totaal negeren vind ik niet de oplossing aangezien je het beestje dan geen aandacht meer krijgt! maar je moet er juist naar kijken en zorgen dat jij leuk word! dus ook proberen met eten te praten en aaien! sommige katjes brommen in het begin dan, maar hij krijgt vanzelf in de gaten dat jij het goed bedoelt!
het klinkt nu misschien ff niet zo aardig hoe ik met katten omga als ze wild zijn, maar onze katten zijn stuk voor stuk lieve schatten geworden ( en nee ik praat niet over 5 katjes Clown denk dat ik sinds ik kan lopen en katten kan aaien al zoon 200 katten knuffelbaar heb gemaakt...)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:23

Wat ik doe bij wilde katjes en dus ook bang voor mij.
Is ze eten geven, dan zelf langzaam op mijn hurken stapje voor stapje dichterbij en als ze aan het eten zijn (tenminste die keine wilden zijn altijd erg hongerig) voorzichtig aaien en telkens hetzelfde woordje zeggen, ik zeg bijvoorbeeld altijd kittie haha.. Meer zo van: Haai kittie kittie..
Maar in ieder geval, tijdens het eten telkens even zachtjes over het bolletje aaien en nouja dit dagelijks herhalen. Werkt bij mij tot nu erg goed, elke keer als ik met eten aankwam was het dus "kittie kittie kittie" en toen ze wat makkelijker was, gewend aan aaien, ze blies niet meer heb ik haar mee in huis genomen en daar liep ze rond en na een paar weken lag ze lekker te spelen en kwam zelf bij me en dan lekker knorren.. In het begin wel zelf oppakken en bij me zetten en kriebelen, wat lekkers geven.

Weet niet of je er wat aan hebt, maar prbeer het niet te forceren maar ook weer niet helemaal op zn beloop laten gaan. Beetje ertussenin werkt bij mij tot nu toe erg goed Lachen

Deze kitten woont nu bij een lieve mevrouw en ze is heerlijk aanhankelijk, terwijl ze als 6 weken oude kitten echt zo wild was en bang, ze vloog ons gewoon aan, met het eten werkte dus erg goed...

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:39

Hey mijn zus had per ongeluk kleintjes van haar poes, die op dat moment net bij mijn ouders logeerde. Die poes heeft haar jongen een tijdlang verstopt en gisteren heb ik er één mee naar huis genomen, ook heel bang. Ik zat eerst nog te twijfelen want het andere jonkie was veel brutaler en wilde graag knuffelen en deze moest echt niets van mensen of aaien hebben. Toch deze genomen.

Ik heb haar gisteren meegenomen, een hele dag uitgetrokken, en om het uur even opgetild, geaaid en op de bak gezet, en dan weer met rust gelaten. Zij zat ook steeds onder de bank. De eerste paar keer heeft ze mijn handen open gehaald, maar nu is ze helemaal om! Komt nu al naar me toe en ik heb vannacht op de bank geslapen en ze heeft de hele nacht naast me geslapen. Zo is ze nog niet geweest bij mijn ouders, ze was niet zo wild als jou katje maar toch wel anti-mens.

Normaal zou ik een jong katje ook de kat uit de boom laten kijken en met rust laten, maar bij deze dacht ik: steeds even aanhalen, en dat heeft vrij snel gewerkt. Mijn vriend moet trouwens niet teveel bewegen want dan zit ze gelijk weer onder de bank.

Helemaal als je katje er van geniet als je haar op schoot neemt zou ik dat gewoon doen. Wat je ook kan doen is kleine stukjes worst uit de hand geven, en zoals Anna-Jelly zegt woordjes herhalen. Je katje is natuurlijk al wat ouder, dus hoe sneller ze jou associeert met kroelen en eten, hoe beter (is mijn mening).

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:52

vind de 2 bovenstaande verhalen wel perfect uitgelegt eigenlijk!
vind ook dat je zoon katje ook juist aandacht moet geven zodat ie jou als positief gaat zien!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:32

Katten die angstig zijn, kan je beter niet proberen te aaien of op te pakken. Daar worden ze alleen maar angstiger/gestresster van.
Ik zou het initiatief volledig van haar af laten komen en niets dwingen.
Als je haar het zelf laat beslissen en het de tijd geeft kunnen angstige katten ineens omslaan en bij jou komen om geaait te worden.

Dus niet recht in de ogen kijken.
Wanneer je haar per ongeluk toch recht aankijkt, knipper dan veel met je ogen en gaap.
Niet op ze af lopen.
Niet aaien.
Geen onverwachte bewegingen.
Hard gillen/lachen in haar bijzijn

Wat je wel kan doen:

Veel jouw stem laten horen.
Door op zachte toon te praten/ zingen.

Wanneer je niet thuis bent de radio aan, zodat ze gewend raakt aan stemmen. Of deze aan latgen staan op de kamer waar ze zich verstopt.

Proberen te stimuleren om samen te spelen.

en ze geeft zelf wel aan waar zij aan toe is.
Wanneer ze boos wordt of gaat blazen, krabben of vluchten, stop dan gelijk met wat je aan het doen was.
Dan ben je een stap te ver gegaan en dien je weer terug te gaan.
En laat haar dan met rust.

Wat je ook kan doen is in de kamer waar ze zich verstopt heeft gaan zitten en de krant of een ander boek gaan voorlezen.
Dit meerdere malen per dag doen, mocht ze tevoorschijn komen gewoon doorgaan met lezen. En haar negeren.

Het is heel lastig, maar ik zou echt doen alsof ze lucht is als ze dicht in jullie omgeving is. Dit is voor een angstige kat het minst bedreigend.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:39

Precies wat JustNanno zegt: negeren. Niet oppakken, niet aaien, niet aanhalen, net doen alsof ze niet bestaat. Ze komt vanzelf wel en hoe afstandelijker jij bent (hoe minder interesse je in haar toont), hoe interessanter jij wordt. Ik heb er hier nu ook 1 zit van inmiddels 6 weken, dat begon met onder de kast zitten en nu springt ze gewoon bovenop me als ik d'r negeer als ze miauwt...

Komt wel goed dus, lekker los laten lopen, voer neerzetten (niet te dichtbij, ze is er immers niet, maar ook niet te ver weg) en haar het tempo laten bepalen...

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:37

Senks voor de reacties!

Ik heb haar gisterenavond weer op schoot genomen, en ze vond het heerlijk. Daarna heb ik haar ff neergezet, en is ze wat gaan wandelen, op een gegeven moment mocht ik er wel met een hele vinger aantippen, Haha! Haha! Haha!, en voor voer doet ze een hele hoop!

Alleen, dan het probleem... ik wil haar niet in het hele huis los hebben, dus heb d'r in d'r bench gedaan, maar helaas, ik moest dat dus weer forceren...
Maar, vanaf morgenochtend, laat ik de bench gewoon open, alleen in de woonkamer, en mag ze overdag rommelen.
S'nachts wil ik er in d'r bench hebben, dan kan ze rusten, en mijn andere katten kan ik nu eenmaal niet opsluiten.

Ze wordt echt met de dag dapperder, en liever, ze knort al als ik tegen d'r praat, alleen ik ben staand natuurlijk veel enger dan liggend... Geeft niet, komt allemaal wel goed, het heeft tijd nodig, en aan bovenstaande tips heb ik zeker wat.
Ik ben alleen geen voorstander van beesten opsluiten, maar, op de boerderij had ze het veel en veel slechter, dus met dat in mijn achterhoofd, sluit ik de bench maar af...

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:42

Ach laat haar alsjeblieft lekker rondlopen, opsluiten in een bench is niets voor een kat, ook niet als het alleen voor de nacht is.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:59

Een vriendin van mij heeft ook 2 katten van de boerderij. Ze waren in het begin ook hartstikke bang voor alles! Ze hebben de eerste weken onder de bank tafel en kast geleefd. Ze heeft ze ook af en toe aangehaald en als ze begonnen te krabben ofzo liet ze ze met rust. Ze zijn op een gegeven moment uit zichzelf er onder weg gekomen en naar haar toe gekomen, en het zijn nu de grootste knuffelkatten die je je maar kan voorstellen. Dus gewoon geduld en met rust laten en ze komt vanzelf wel naar je toe.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:58

JustNanno schreef:
Ach laat haar alsjeblieft lekker rondlopen, opsluiten in een bench is niets voor een kat, ook niet als het alleen voor de nacht is.

Die kleine van mij zit apart van de andere katten en in de bench... Eerst de hele dag omdat ze overal achterkroop en er niet meer uit kwam (wasmachine bv), toen alleen 's nachts, nu loopt ze los. Wel echt in een kamer waar eigenlijk niets staat behalve wat witgoed, dozen en een wasmand. Bench staat continu open, daar slaapt ze altijd in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:58

JustNanno schreef:

ja, zo zit ik er dus ook in....
Nouja, ze is nu iig lekker aan de wandel, ik haat benchen.. dus we zien wel, ze mag bij mij oud worden, dus ik kan nog genoeg van d'r genieten!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:00

op zich is een bench niet zo erg als ze em echt als slaapplekje ziet want dan voelt ze zich toch wel fijn in dat ding lijkt me... Haha!
maar wel leuk om te horen dat ze al goed vooruit gaat! gewoon lekker blijven praten en proberen aandacht te trekken en het komt echt wel goed Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:47

ja, ik weet het, geduld is niet mijn schone zaak...

ze ligt nu op de BITverzamelbanden ( ja, het begint al vroeg Haha! ) en mag er aaien.... YEAH!!!!