Wanneer hamsterjonkies bij de moeder weghalen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liins

Wanneer hamsterjonkies bij de moeder weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 21:43

Vraag lijkt me duiderlijk;
Wanneer moeten de hamsterjonkies bij de moeder worden weggehaalt?

Saskia9

Re: Wanneer hamsterjonkies bij de moeder weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:02

rond de 6 tot 8 weken,
Ze moeten WEL zelfstandig eten en drinken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:30

Dat ligt er in het geheel aan wat voor soort hamsters je hebt!
6 tot 8 weken is echt te laat Saskia. Syrische hamsters zijn met 4 weken al geslachtsrijp en na 6 tot 8 weken kunnen de moeder en de vrouwelijke jongen al gedekt zijn door de mannetjes.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:35

Wuis, dat is niet helemaal waar.
Ze kúnnen met 4 weken al geslachtsrijp zijn. Dat wil niet zeggen dat elke hamster met 4 weken al geslachtsrijp ís.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:40

Ylana schreef:
Wuis, dat is niet helemaal waar.
Ze kúnnen met 4 weken al geslachtsrijp zijn. Dat wil niet zeggen dat elke hamster met 4 weken al geslachtsrijp ís.

Je kunt toch beter voor de zekerheid de boel dan wel op geslacht scheiden. Zelf laat ik de vrouwtjes dan nog bij de moeder maar de mannen gaan echt apart. Ze kunnen geslachtsrijp zijn ja. En het risico dát er een vrouwtje gedekt wordt wil je voorkomen. Er is al veel te veel inteelt in de hamsterwereld en iedereen fokt er maar op los met dierenwinkelhamsters die uit de broodfok komen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:18

Tuurlijk,maar is het eigenlijk niet kiezen tussen twee kwaadsten.
Óf de kleintjes worden (imo) té vroeg bij de moeder weggehaald of er is een kans dat ze elkaar bevruchten...
Moeilijk hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:30

Na 4 weken zijn syren al behoorlijk zelfstandig. Ik haal dan dus de mannen na 4 of 4.5 week bij de vrouwen en de moeder weg. Wel blijven ze dan nog bij elkaar. Op die manier zitten ze niet direct helemaal alleen.
De vrouwen laat ik bij de moeder tot ze 5 of 5.5 week zijn. Afhankelijk van of de moeder het lichamelijk nog aankan, en soms merk je ook dat die er gewoon helemaal zat van is en het niet veel langer meer aan kan om die kleintjes om zich heen te hebben. Dan haal ik de dames bij haar weg. Ook die blijven nog samen totdat ze ongeveer 6 week zijn. De gevechten worden dan ook steeds serieuzer en het is dan zaak om ze bij elkaar weg te halen voordat er gewonden gaan vallen. Knipoog

Maar nogmaals, @ de TS, het ligt er in het geheel aan wat voor soort hamster je hebt. Je kunt niet alle hamstersoorten over een kam scheren.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 19:58

syrishe heb ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:42

Laat me raden je hebt een zwangere dierenwinkelhamster gekocht?
Want als je serieus aan het fokken was had je het wel geweten, vandaar. Knipoog

Nouja nu weet je in ieder geval wat je moet doen...

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:28

Met 6 weken heb ik mijn syrische toen gescheiden van mams en op geslacht. Maar inderdaad wel goed in de gaten houden want ze kunnen erg vroeg beginnen met dekken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:50

Trouwens als ze nog jonger zijn kun je de geslachten heel makkelijk zien. De vrouwtjes hebben tepels en de mannetjes niet. Dit als ze rond de 1.5 week zijn. Worden ze ouder dan krijgen ze dikker haar en kun je het niet meer op deze manier zien en moet je kijken naar de hoeveelheid ruimte tussen de geslachtsopeningen. Bij volwassen hamsters is eenvoudig te zien wat mannetjes en wat vrouwtjes zijn, bij de mannetjes herken je heel eenvoudig de ballen. Knipoog Maar voor een niet kenner is het bij een hamsterjong op deze manier wat moeilijker en worden er nog wel eens fouten bij gemaakt.
Daarom kun je misschien het beste direct dan al opschrijven welke hamster met welke aftekening welk geslacht heeft. Als je alleen een nest hebt met cremes of goudjes bijvoorbeeld werk het natuurlijk niet. Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:58

als het rusjes zijn, moet je ze als ze 4 weken zijn scheiden van hun mams. dus de jonkies ook nog scheiden van geslacht. Dus en weg van de moeder en op geslacht apart houden. vanaf 4 weken zijn ze nml geslachts rijp en kunnen de jonkies elkaar weer bevruchten. en inteelt lijkt me niet zo slim. Nar ongeveer 5 weken kunnen ze naar hun nieuwe huis. meer info pm me maar.