Pup 14 weken slaapt nog niet door...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyLady

Pup 14 weken slaapt nog niet door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 08:12

Hoi,

Ik heb een pup van (bijna) 14 weken. Schat van een beest, heb overdag niet veel te klagen, kan dan al 1,5 uur alleen zijn.
Probleem ligt meer 's nachts... na een dag vol spelen, wandelen (soms in het bos dus speelt ze echt met andere honden), 3 x per dag eten en 's avonds op schoot zitten, doen we haar rond een uur of 11 in de bench. Meestal ligt ze dan al te slapen dus dat is niet zo'n probleem.
Om 4 of 5 uur 's nachts wordt ze wakker en begint te blaffen/janken, wij laten haar dan uit en meestal moet ze ook vrij nodig dan. Terug in de bench en weer verder slapen.
Maar dan rond een uur of 6 begint ze weer (dit volgens mij omdat doordeweeks mijn vader altijd kwart over 6 opstaat, dit hoort ze en ze wil er gelijk uit).
Het probleem is dat dit mijn moeder opbreekt.. ze heeft al weken niet meer normaal geslapen 's nachts. Dat weet je als je een pup neemt, maar overal om ons heen horen we verhalen van: O, maar onze pup sliep meteen al tot 8 uur door...
Het is niet erg dat ze wakker wordt als wij wakker worden, dat is vrij logisch, maar waarom wordt ze nog steeds om 4 a 5 uur wakker? Het is tot dusver 3x gelukt dat ze doorsliep tot 6 uur, maar wij weten niet hoe we dit altijd voor elkaar kunnen krijgen.
Maandag bel ik naar de hondengedragstherapeut van onze dierenarts, maar ik ben gewoon benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met dit 'probleem'.?

Lysette

Re: Pup 14 weken slaapt nog niet door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 08:16

Je kunt proberen om net voordat ze gaat piepen haar al uit te laten. Dus als het normaal tussen 4 en 5 is begin je om haar rond kwart voor 4 zelf uit te laten. Dit ga je dan langzaam uitbouwen.
Maar als ze moet plassen dan moet ze, het is al heel knap dat ze dit aangeeft! En lang niet alle pups slapen meteen door hoor Knipoog

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 08:22

Plus, zoals je het nu zegt, laat je haar om 11 uur niet ,meer plassen.
Ik heb een pup die een week jonger is, die laat ik uitgebreid plassen voor ik naar bed ga, en die slaapt meestal door. Soms komt ze nog 1 of 2 keer per nacht, maar door op deze manier routine in te bouwen, went het snel. Ik moet daarbij zeggen, ik pak de pup op, zet haar buiten, wachtop een plasje, dan pak ik haar op en zet haar weer in de bench. Geen aandacht, knuffelen of spelen, dat weet ze, dus ze gaat gewoon weer slapen daarna Haha!

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 09:22

Citaat:
Plus, zoals je het nu zegt, laat je haar om 11 uur niet ,meer plassen.
Ik heb een pup die een week jonger is, die laat ik uitgebreid plassen voor ik naar bed ga, en die slaapt meestal door. Soms komt ze nog 1 of 2 keer per nacht, maar door op deze manier routine in te bouwen, went het snel. Ik moet daarbij zeggen, ik pak de pup op, zet haar buiten, wachtop een plasje, dan pak ik haar op en zet haar weer in de bench. Geen aandacht, knuffelen of spelen, dat weet ze, dus ze gaat gewoon weer slapen daarna

Om 11 uur laten we haar voor het laatst uit. En inderdaad zoals je zegt, 's nachts even plassen en gewoon weer terug in de bench, dat werkt dan hier ook. Ik snap ook wel dat ze moet plassen, maar ik hoor van alle kanten: joh dat je je pup 's nachts nog uitlaat, of: nou die van mij sliep eigenlijk gelijk door... dan ga je een beetje twijfelen aan je pup.

Citaat:
Je kunt proberen om net voordat ze gaat piepen haar al uit te laten. Dus als het normaal tussen 4 en 5 is begin je om haar rond kwart voor 4 zelf uit te laten. Dit ga je dan langzaam uitbouwen.
Maar als ze moet plassen dan moet ze, het is al heel knap dat ze dit aangeeft! En lang niet alle pups slapen meteen door hoor

We lieten haar tot anderhalf week geleden ook altijd volgens zo'n schema uit. Eerst om drie uur en steeds een beetje opgeschoven tot 5 uur. Toen ineens sliep ze 2 nachten door tot 6 uur, wij helemaal blij, maar nu begint ze dus weer om 4 uur...
Is het dan een idee om dat vooraf uitlaten weer op te pakken? En geef ik haar dan niet een slecht patroon, want ze zal er toch echt vanaf moeten om 's nachts er ook nog uit te willen...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:28

Als dat bij je pup werkt, zou ik dat gewoon doen.

Hou er rekening mee dat het een pup is.
Hoelang duurt het bij sommige kinderen wel niet voor zo doorslapen en al helemaal tot ze zindelijk zijn

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:20

dat hebben wij ook.. ik hou dit topic in dee gaten! ( de puppy-trainer zegt ook dat ze snel wakker worden door de postbode, tsja.. en als ze eenmaal wakker zijn! dan willen ze er ook uit.. Knipoog )

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 13:59

voor dat ze gaat slapen dus 11 uur even snel uitlaten..
en misschien help dat dat heeft bij ons ook heel erg geholpen..

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 14:13

Citaat:

Dat doen we standaard al. Ze wordt gewoon wakker om 5 uur en dan wilt ze plassen... en om 6 uur wilt ze weer eten (omdat ze ons hoort). Kijk dat laatste maakt me niet uit, maar dat ze om 5 uur zich al meld is een beetje overdreven Knipoog
Ik heb al wel meer tips gehad, waaronder haar proberen voor te zijn, dus de ene avond de wekker op half drie zetten en andere avond om 4 uur. Kijken of ze dan uit haar ritme komt.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 17:12

Denk eraan dat niet elke pup hetzelfde is en dat jou pup het misschien niet zo lang kan vol houden.

Vlak voor dat jij naar bed gaat je pup wakker maken en even zeggen 'kom plasje doen' en dan een klein uitlaat rondje maken. Gewoon de pup even wakker maken ook al slaapt ze al. Dan kan de pup haar behoefde gewoon wat langer volhouden.

En als de pup zich alsnog vroeg meld. Geef je haar geen aandacht en laat je haar gewoon netjes uit en doe je haar weer in de bench. Als je er een feestje van gaat maken is het natuurlijk hartstikke leuk voor de pup om jou er zo vroeg uit te halen.
DUS: er geen feestje van maken, hup even uitlaten en weer in de bench. En als jij uit bed gaat dan begroet jij je pup uitbundig en dan is het tijd voor een feestje.
Zorg dat jou vader er dan ook geen feestje van maakt ,als de pup nodig moet haar alleen even naar buiten laten en dan weer in de bench doen Knipoog

succes

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:57

Onze pup is nu 11 wk oud. Haar laatste ronde is om 22.45 en om 6 uur s'morgens wordt ze weer uit gelaten.

In het begin ben ik er s'nachts ook uit gegaan om haar te laten plassen. en elke keer heb ik dit een half uurtje verzet. Dus eerst om 3 uur toen om half 4 tot dat ik bij 6 uur aan kwam. En nu kan ze dus droog blijven tot 6 uur. Gewoon rustig aan op bouwen. De eene hond kan het wat sneller dan de andere hond.
En het is ook wat je zelf aan leerd he.

Toen ik haar s'nachts uit liet. Haald ik haar er uit alsof er niets aan de hand was. Ff snel plassen en dan weer de bench in. Zonder te spellen en ander soort aandacht. het wert perfect.