Oma van 90 jaar wil een hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winkie

Oma van 90 jaar wil een hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 20:14

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het hier goed staat maar misschien kunnen jullie mij advies geven?!

Mijn oma die volgende week op dierendag 90 jaar wordt wil maar 1 ding voor haar verjaardag en dat is een hond! Ik vind dit helemaal geen verstandig idee maar mijn moeder vind het wel een goed idee en is al druk het internet aan het afstruimen opzoek naar een klein ouder hondje. Scheve mond

Ik zal even uitleggen waarom ik het absoluut geen goed idee vind. Mijn oma is niet meer echt gezond. Ze is heel kortademig en kan niet meer dan 100 meter lopen. Nu heeft ze een scootmobiel dus zo erg is dat opzich weer niet. Maar een aantal maanden geleden was haar kat erg ziek en zij kon niet meer z'n haarballen opruimen dus heeft ze em naar de dierenarts gebracht voor een spuitje. Daar heeft de dierenarts gezegd dat er eigenlijk niks mis met de kat was behalve een beetje ziek en daarna hebben wij er voor gezorgd dat de kat naar een van de buren ging omdat zij er gewoon niet voor kon zorgen.
Nu zegt mijn oma dat ze toen gewoon niet zo lekker was en dat het nu veel beter gaat maar echt overtuigd ben ik daar niet van.

En stel je voor dat alles wel goed gaat, m'n oma heeft ook niet het eeuwige leven. (Niemand niet, maar toch Haha! ) Waarschijnlijk heeft ze niet heel lang meer vanwege erg slechte hartkleppen. Mijn moeder heeft gezegd dat wij de hond dan wel nemen. Wij hebben zelf twee hele grote honden waarvoor mijn vader en ik zorgen en wij zien dat dus niet echt zitten. Vooral omdat wij best veel met onze honden doen. Veel lopen, fietsen etc. Dan is het niet echt practisch om er een klein, oud hondje bij hebben. En het is ook wel zielig om een oud hondje wat net een paar jaar bij een bejaarde heeft gewoond opeens bij z'n longen uit z'n lijf te laten rennen achter twee van die bakbeesten aan Haha! Opzich zag mijn moeder dat ook wel in alleen nu is ze dan van mening dat we hond dan wel weer kwijt kunnen. Maar volgens mij raak je niet zo 1 2 3 een oud hondje meer kwijt. En wat moet je er dan mee? naar het asiel brengen?

Dit is echt het enige wat mijn oma nog wil maar ik vind het geen verstandig idee. Wat vinden jullie hiervan?

whisperramse

Re: Oma van 90 jaar wil een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:17

ik vind het eerlijk gezegd ook niet echt verantwoord, hoor Nagelbijten / Gniffelen
als je oma nu al haar kat liet inslapen, wat gebeurt er dan binnenkort met het hondje?

Ik vind ook dat jij later dan niet moet opdraaien voor de hond, mss grof gezegd maar ik denk dat je zelf wel genoeg bezigheid zal hebben met jouw twee kastaars Haha!

Als je een hond neemt is het de bedoeling dat zo'n dier LANG, z'n verdere leven bij je blijft, en niet om binnen een jaartje in het asiel te dumpen.
Ik vind dat je compleet gelijk hebt!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:17

Ik weet het niet. Wat wel zo is, als je al een ouder hondje neemt, dan hoeft hij ook niet meer zo heel erg veel beweging te nemen. En ik denk dat als jullie hem nemen, dat hij dan zelf wel oplet emt wat hij doet. Als hij te veel rent, zal hij waarschijnlijk vanzelf stoppen en terug komen en ergens gaan liggen. Maar als je dit doet, zou ik hem uit het asiel nemen. Er zijn ongetwijfeld hondjes die er al lang zitten, maar niet gekozen worden omdat ze oud zijn. Maar ikw eet niet hoe graag je oma het wilt, maar iig veel succes met de beslissing!
Groetjes, mij

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:19

Goudvissen dan maar? Tong uitsteken

Nee het lijkt mij ook niet erg ideaal, een hond heeft nogal veel actief onderhoud nodig (wandelen, spelen, verzorgen) en dat lijkt me niet wat voor een oma van 90 die niet zo best te been is

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:30

Ik denk eerlijk gezegd niet dat een asiel je een hondje zal meegeven als je dit daar zo verteld.
En wat is een oud hondje. Wij hebben 3 keer een 'oudere' hond opgevangen, toevallig waren ze alledrie 12 jaar toen ze bij ons kwamen en ze zijn alledrie 17 jaar geworden. Is oma over 5 jaar nog zo mobiel dat ze een aantal keer per dag met het hondje naar buiten kan? Eigenlijk is ze dit nu mss al niet echt meer..
Tenzij je iemand weet die als oma zich niet goed voelt een paar keer per dag met het hondje bezig kan zijn zou ik het echt niet doen. Maar ja, hoe zeg je dat tegen je oma als ze het zo graag wil.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:33

Ach, gun dat mens dat op haar oude dag Haha! Haha!

in het ergste geval moeten jullie inspringen...........

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:36

neem een hele grote hond..
dan zet je je oma op een karretje met de hond ervoor Ja

nee.. ff serieus..
mss een hondje uit het asiel..?
is er niet meer familie die de hond dan op zich kan nemen??

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:42

Ik zal er zelf ook niet zo voor zijn in jou geval. De redenen noem je zelf al. Een dier is niet een stuk speelgoed wat je in de container kan gooien als je er zat van bent. Als ik eerlijk ben vind ik het ook zielig om een hondje op zn oude dag ergens te plaatsen, en dat hij daar dan na een tijdje weer weg moet. Het hoeft niet zo snel te gaan, maar ik vind wel dat je daar rekening mee moet houden. Straks is dat beestje net helemaal gewend bij je oma, en dan moet hij om wat voor redenen dan ook weer weg. Leuk voor zo'n diertje Scheve mond

Ik hoop dat je dit plan tegen kunt houden! Beetje rare zin, klinkt wel erg hard, maar ik denk dat je me wel begrijpt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:44

Ik vind het ook onverstandig. Het hondje is straks gegarandeerd de dupe. Misschien kun je je oma in laten zien dat het niet verstandig is? Vraag haar eens wie er voor het hondje moet zorgen als zij er niet meer is? Als zei dan zegt dat jullie dat maar moeten doen kun jij vertellen dat dat de opzet niet is omdat jullie al 2 honden hebben.

Probeer eens in alle redelijkheid met haar te praten. Ik vind het verhaal over de kat ook nogal erg. Omdat zij het niet meer kan moet de kat opgeruimd worden. Als ze een kat al niet aan kan, hoe moet ze dan in godsnaam een hond goed verzorgen?

Ik hoop dat ze dat zelf in gaat zien, maar als ouderen zich eenmaal iets bedacht hebben dan zien ze ook nog alleen dat maar. De omgeving zal dan het verstandigst moeten zijn.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:01

Ik vind het niet zo'n strak plan. Oma moet toch meerdere keren per dag een blokkie om met hondje, en als dat niet goed wil zal ik het al afraden.
Ook beetje sneu voor het hondje om die weer over te plaatsen mocht het toch niet zo goed met oma gaat..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:17

WAarom mag ze geen hondje op leeftijd hebben, dat ook niet al te snel meer is, klein genoeg voor op de scootmobiel? Is dat nou niet mogelijk?

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:22

Tja, ik zie ook regelmatig mensen met de scootmobiel hun hondje uit laten, 90 jaar is al oud, maar misschien (waarschijnlijk) is ze ook erg eenzaam. En er is vast wel ergens een ook erg oud eenzaam amechtig hondje te vinden....?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:25

ben het helemaal met Desiree eens

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:26

sorry hoor maar je laat een gezonde kat inslapen omdat het niet zo goed gaat met jezelf.... en wil vervolgens als je je iets beter voelt een hond ? denk dat oma niet meer helder kan denken en hulp nodig heeft van jullie om dit ideetje uit haar hoofd te zetten.... kan ze jullie hond niet af en toe lenen ? vind het echt grof om het ene dier in telaten slapen terwijl het diertje nog niet toe was en zo een ander dier te nemen... dat kan echt niet hoor ! sorry !

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:28

Dat van die kat begrijp ik niet helemaal.

Maar als jullie veel doen met de honden, en je moet straks dat kleine hondje opvangen als je oma dood is, dan HOEF je het beestje toch neit mee te nemen? En anders zet je die toch lekker in het mandje aan je fietstuur? Dat deed ik ook met POlleke. En daar zat ze dan, oren in de wind, te genieten. Vond ze echt geweldig!

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:30

ik zou op zoek gaan naar een klein hondje in de buurt dat wel wat extra aandacht kan gebruiken.
Dus bijvoorbeeld van iemand (of een echtpaar) dat de hele dag werkt.
Zo zit dat hondje niet de hele dag alleen en heeft je oma gezelschap.
Bovendien hoeft de hond dan niet ingeslapen te worden als het met je oma slechter gaat.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:34

De opa van een vriendin van mij had een soort vergelijkbaar iets (niet helemaal, want het ging niet om een dier/levend iets). Hij wou persé een nieuwe auto. Terwijl zijn ogen steeds zo achteruit gaan, dat hij over een jaar wss blind zal zijn. Er vanaf praten hielp dus echt niet.

Aan de ene kant zou ik zeggen;
Gun je oma d'r hondje, het is een wens van haar. Maar aan de andere kant een hond heeft aandacht nodig, wilt weleens spelen & als oma meer achteruit gaat en dat niet meer kan, dan is het ook niet leuk voor het hondje.

Lastige keuze, maar ik zou (persoonlijk) denk ik toch je oma een hondje gunnen. Bijv. het hondje die Desiree liet zien, oud beestje, wilt ook van z'n oude dagen genieten, jouw oma ook. Kunnen ze mooi samen doen en je oma heeft iets om handen.

En een hond in een fietsmandje is niets mis mee Knipoog

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 09:01

Tja indd een lastige keuze. Er zitten indd twee kanten aan het verhaal. Of de hond is de dupe of oma.

Onze hond af en toe uitlenen of inspringen als het nodig is, is geen optie want we wonen er een uur vandaan. Eventueel zou de buurvrouw af en toe op kunnen passen.

Citaat:
WAarom mag ze geen hondje op leeftijd hebben, dat ook niet al te snel meer is, klein genoeg voor op de scootmobiel? Is dat nou niet mogelijk?

Opzich is dat wel een optie maar dan zitten wij straks met een stok oud beestje wat we niet kunnen herplaatsen. Zie ik niet echt zitten want dan ga ik mij alleen maar aan zo'n beesje ergeren dan dat je em een goede oude dag bezorgd.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 09:02

boefie schreef:
ik zou op zoek gaan naar een klein hondje in de buurt dat wel wat extra aandacht kan gebruiken.
Dus bijvoorbeeld van iemand (of een echtpaar) dat de hele dag werkt.
Zo zit dat hondje niet de hele dag alleen en heeft je oma gezelschap.
Bovendien hoeft de hond dan niet ingeslapen te worden als het met je oma slechter gaat.

Dit is zeker wel een goed idee! Ik zal het voorstellen. Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:17

Winkie schreef:
Zie ik niet echt zitten want dan ga ik mij alleen maar aan zo'n beesje ergeren dan dat je em een goede oude dag bezorgd.

Tsja, als je zo in elkaar zit moet je het niet doen nee. Voor mij is ergeren aan een oude hond ondenkbaar, dus het kwam niet in mij op dat andere mensen zich zouden kunnen ergeren aan een hond omdat deze oud is.

Maar goed dat ik niet aan kinderen begin want wat heb je er aan, de egoïsten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:46

Ik vind het geen goed idee. Een hond heeft veel beweging nodig, zelfs een oudere hond. En wat je ook hebt is dat oudere honden veel problemen kunnen meenemen, vaak naar de DA wegens gezondheids problemen enz.

Volgensmij kun je dan beter je oma over halen om een vogeltje te nemen of een volwassen kat ofzo.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:51

Als je voor een klein, ouder en gezond hondje gaat... kun je kijken naar een hondje dat eventueel ook op de kattenbak kan, of als ze een tuintje heeft daar lekker kan ravotten zodat het niet afhankelijk is van die 100 mtr lopen. Daarentegen 'rust - roest' ook zeker voor de oude van dagen en een hondje geeft haar meer reden om te blijven bewegen. Waarschijnlijk mist ze het gezelschap en de gezelligheid ook van de kat.

Overigens zeg je eerst dat je geen hondje voor haar wilt omdat ze maar zo weinig bewegen kan... en daarna zeg je dat je er niet voor wilt zorgen omdat jullie te veel bewegen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:00

Ik vind het juist een super idee!!!
Harstikke goed voor oma! En een ouder hondje uit het asiel doe je er ook een plezier mee!

Het idee dat je er later zelf voor moet zorgen omdat oma dat niet meer kan en dat niet leuk vind, vind ik nogal raarb en egoistisch. Je kan 'm altijd nog een ander huisje aanbieden......

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:02

Ik vind het ook onverstandig hoor! Ik zou het zeker niet doen. En wat erg van dat katje zeg! Waarom moest ie een spuitje en een dierenarts kan dat toch niet zomaar doen??
Waarom hebben jullie dit niet tegengehouden dan?

spritsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:15

mijn oma is ook alleen en wil ook graag iets om tegen te kletsen.
denk dat we haar een parkietje geven voor haar 83ste verjaardag.
is gezellig in huis en als ze er zelf niet meer voor kan zorgen dan maken wij de kooi wel 1 keer in de week schoon.
eten geven is niet zo moeilijk dat zal ze zelf wel lang kunnen blijven doen.
en met een beetje marzel kletst hij binnen een korte tijd nog terug ook Ja

misschien een goed voorstel voor jou oma ook