Wanneer fokken met een hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Wanneer fokken met een hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 22:27

HoiHoi,

laatst hadden we met de visite die bij ons kwam,een discussie,over het wel en niet fokken met honden.

Waarop er iemand vroeg,wanneer is een hond nu echt oud genoeg om een nestje te krijgen.
Wij gingen uit van een gelegenheids nestje(dus 1 malig) en daarna evt sterilisatie.

De meningen zijn daarover nogal verdeeld,de ene zegt met een jaar,de andere met 2 jaar.
de discussie ging over middelgrote en kleine honden.

ik weet dat elk ras verschillend is, en de ene groeit langer als de andere,maar wat is het gemiddelde?

het gaat hier wel over discussie,niet over dat ik een nestje wil,want mijn hondje heeft een zwakke knie, dus kan het denken we niet aan.

Het gaat ook niet over broodfok,of echte fok, een discussie

(op ander forum dachtten ze dat ik een nestje wilde met 1 van mijn hondjes,dit is dus niet zo Knipoog )

dus wat denk of vind jij?welke leeftijd ongeveer

plutolover

Re: Wanneer fokken met een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:33

ik zelf heb alltijd begrepen dat het beste is om bijv na de 1e keer loops te dekken. dus als ze voor de 2 of 3e keer loops is.

veder heb ik geen verstand van want ik fok.Geen honden,
Want zijn er al genoeg op de wereld maar dat is een andere discusie

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 22:54

daarom, Maar stel dat je hond met 10 maanden loop is voor de 1e keer bij onze hond was het zo, (weet niet of dat normaal of uitzonderlijk is..andere discussie)

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:19

vanaf 18 maanden is een leuke leidraad maar verder is het natuurlijk ook van de hond zelf afhankelijk. Ze moeten er wel aan toe zijn bijvoorbeeld en dat is ook geestelijk.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 00:34

Snackie schreef:
HoiHoi,

laatst hadden we met de visite die bij ons kwam,een discussie,over het wel en niet fokken met honden.

Waarop er iemand vroeg,wanneer is een hond nu echt oud genoeg om een nestje te krijgen.
Wij gingen uit van een gelegenheids nestje(dus 1 malig) en daarna evt sterilisatie.

dat heeft er natuurlijk niks mee te maken, of je nu 1 nest fokt of meerdere, de begin leeftijd staat daar los van.

De meningen zijn daarover nogal verdeeld,de ene zegt met een jaar,de andere met 2 jaar.
de discussie ging over middelgrote en kleine honden.

voor middel en kleine honden, telt bij de meeste rasverenigingen de norm, minimaal 18 mnd. ten tijde van dekking dus, niet als ze een nest krijgen, dus zijn ze minimaal 20 maand als er een nest komt.

ik weet dat elk ras verschillend is, en de ene groeit langer als de andere,maar wat is het gemiddelde?

het gaat hier wel over discussie,niet over dat ik een nestje wil,want mijn hondje heeft een zwakke knie, dus kan het denken we niet aan.

Het gaat ook niet over broodfok,of echte fok, een discussie

zal ik ook niet aangaan dan Haha! ( maar naast de leeftijd is natuurlijk idd nog veel meer erg belangrijk in de keuze wel of niet Knipoog )

(op ander forum dachtten ze dat ik een nestje wilde met 1 van mijn hondjes,dit is dus niet zo Knipoog )

dus wat denk of vind jij?welke leeftijd ongeveer

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:47

Dat is per ras verschillend. De ene hond groeit langer door als de ander.

En ik vind dat je alleen met honden mag fokken die ook echt ''fokwaardig'' bevonden zijn. En de hond moet ook de nodige goede kwaliteiten bezitten om aan het ras mee te kunnen geven. Dus het verbeteren van het ras.

Groetjes pammie Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:28

mee eens pammie. Er worden al te veel honden gefokt. Het aanbod is te groot.

patje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:00

tjhaaa denk ongeveer 1half jaar ofzo zal het nie weten

FenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:06

Ik weet alleen dat het bij reuen is dat ze vanaf 2 jaar mogen dekken (bij Goldens dan he) en dat lijkt mij ook het beste. Want onder de 2 zijn ze mentaal nog niet volwassen en het lijkt met toch net als bij mensen beter als het dier volwassen is:)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:41

Ik zou wachten tot een jaar of twee. Dan weet je ook beter hoe het karakter van je hond echt is.