hond jankt de hele boel bij elkaar,wil niet in de bench

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geit

hond jankt de hele boel bij elkaar,wil niet in de bench

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 17:47

sins 2 weken heb ik een mechelaartje van een jaar oud.
waar hij vandaan komt was nog een andere hond en die zaten allebij naast elkaar in de bench als het vrouwtje weg was.die werkte 40 uur in de week dus ze waren vaak alleen.dat ging heel goed bij haar
nou die hond komt bij ons,wij een bench aangeschaft want het is echt een pubertje en sloopt alles wat los en vast zit Vork
nu is het dus zo:
snachts kan hij gewoon in de bench,dan is er niks aan de hand.dan gaat hij lekker liggen slapen.
maar overdag als ik even boodschappen ga doen of iets anders en ik stop hem in de bench dan hoor ik hem 4 flats verderop nog blaffen en huilen.als ik dan thuis kom heeft hij de halve bench uit elkaar gesloopt en is hij bezig spullen te slopen.
gisteravond gingen ik en mijn vriend allebij weg.het was donker dus ik dacht nou dan gaat hij mischien wel liggen slapen,maar nee hoor weer paar flats verder op hoor ik hem nog steeds janken,dus ik weer terug en maar uit de bench gehaald,alle spullen uit het zicht gelegt in de hoop snachts een niet gesloopt huis terug te vinden.ik heb namenlijk geen zin in zeikende bure die de hele nacht wakker liggen door die hond.
ik weet nu dus ook niet of die hond de hele tijd doorgaat of dat hij even blaft en huilt en dat het dan klaar is.hij gaat iniedergeval net zolang door tot hij zelf uit zijn bench kan door hem te slopen.
ik ga binnekort ook weer werken en dan moet die hond toch alleen kunnen zijn.

SETEFURII

Re: hond jankt de hele boel bij elkaar,wil niet in de bench

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 17:53

laat hem eens overdag in de bench als je thuis bent, je kan hem ook in de bench doen even weg gaan, als hij gaat huilen blijf je weg totdat hij rustig en gekalmeerd is
dan mag je gan kijken en belonen, ga NOOIT als hij hevig flipt, dan denkt hij, als ik nog beter mijn best doe komt ze terug dus de volgende keer doe ik dit weer.
verder veel succes

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 17:59

Jouw hondje heeft verlatingsangst.
Bij die andere mevrouw was hij nooit alleen thuis want er was ook altijd een andere hond aanwezig. Dus jouw hondje weet niet beter.
Dit moet je dus langzaam aan gaan uitbouwen. De hond moet opnieuw leren alleen te zijn...dus net zoals met een jonge pup.

Groetjes pammie Knipoog

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 18:01

@ tornadolover
als ik thuis ben overdag doe ik hem ook af en toe in de bench maar dan sloopt hij hem net zo hard uit elkaar,dat ik gister avond terug ben gegaan om hem dan maar los te laten was omdat het 11 uur savonds was,we in een heel gehorige flat wonen met onder en boven ons kleine kinderen en baby's,dan kan ik het gewoon niet maken om die hond zo een herrie te laten maken.

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:09

De hond merkt gewoon dat hij echt alleen is, heeft gewoon een beetje last van verlatingsangst. Het schijnt te helpen om het "verlaten" steeds verder op te bouwen. Dus eerst alleen de voordeur dicht en dan meteen naar binnen als er geen geluid volgt en belonen! Dit steeds verder opbouwen naar 1min,2minuten,enz. Vergt veel tijd maar de hond moet leren dat de baas toch echt wel terug komt. Niet belonen als hij zo gek doet door hem dan uit de bench te laten!
Zelf zou ik sowieso proberen om hem op te gaan voeden m.b.t. het gewoon los lopen en dan niks te slopen. Een volwassen mechelaar heel de tijd in een bench zou ik zelf niet willen. Slopen is toch vaak een vorm van verveling, aandacht vragen, verlatingsangst.
Nog mooier zou het zijn als hij een vriendje had, dan is "ie niet alleen en houden ze elkaar lekker bezig!
Veel succes!

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 18:17

ja een vriend zou het beste zijn maar in een flat lukt dat niet.deze hond is gewend om in een flatje te wonen en gaat 4 keer per dag mee wandelen dus dat is met 1 hond nog wel te doen.
als hij zo doet beloon ik hem ook absoluut niet met stem of aanhalen of iets dergelijks maar ja gister was er gewoon even geen andere optie als hem eruit halen.leg maar eens aan een hele flat mensen uit dat dit hondje nog vanalles moet leren.ik moet ook rekening met hun houden natuurlijk want ik woon er niet alleen.
los lopen doet hij nu bijna de hele dag,ik werk op het moment niet en ben veel thuis.dan mag hij lekker los en sloopt hij ook niks want dan is hij te druk bezig met achter mij aan hobbelen.
ik ga wel oefenen met los blijven als ik weg ben door hem los te houden als ik even snel een boodschapje moet doen en maar heel even weg ben.dan heeeft hij minder tijd om te slopen.en dat dan op te bouwen naar helemaal los.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:27

Toen wij onze hond kregen was hij ook bang om alleen te zijn. Ik heb me toen laten vertellen dat het kan helpen als je n wekker bij hem legt, wel ergens ingewikkeld zodat hij zich er niet aan bezeerd.

De wekker klinkt hem n beetje hetzelfde als de hartslag van een ander dier *moeder/vriendje* en kan dus rustgevend werken. Mss is dat een idee om te proberen? Maar dan dus wel niet meteen met de wekker n half uur opsluiten Knipoog Evengoed langzaam op blijven bouwen.

Veel succes!

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 18:31

die wekker die is waarschijnlijk binnen 10 min kapot Tong uitsteken

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:39

probeer eens een oude trui die jij of je vriend aan hebbe gehad bij hem neer te leggen.
maak het een beetje donker in huis zet de tv of radio aan.
desnoods spreek je een bandje in en draai je dat af als je weg bent.
laat hem langzaam aan het idee wennen dat als je weggaat wel weer terug komt.
dus je gaat de deur uit nar het toilet b.v. zet hem in de bench en zodra hij niet meer huilt of blaft beloon je hem door teug te komen en een koekje te geven b.v.
en probeer anders iemand te vinden in je omgeving met nog een hond.
ik weet niet hoeveel uur je werkt in de week?
probeer dan die uren in te vullen door er een andere hond bij te laten lopen als je die mogelijkheid hebt.
belangrijk is geduld en een hoop koekjes en liefde.
het dier heeft een grote verandering meegemaakt van een maatje naar in zijn eentje alleen in een groot huis zonder dat er iemand is hij is nog jong en dus is hij misschien angstig.
dat slopen doet mijn hond ook nadat ze een kwartierje gehuild heeft ze wordt als het ware boos op ons en gaat dan doelgericht spullen van mij of vriend slopen.
daarom zit zij ook in de bench.
ik werk 28 uur in de week met 2 hele dagen dan laat tussendemiddag mijn schoonmoeder haar uit en verders zit ze in de bench met een flinke kluif en de tv of radio aan zo blijftgze bezig en gaat de tijs sneller.
zorg wel dat je en flinke bench heb als hij er een tijd in zit.
en ja de mijn e is nu 10 maanden en zit dus in de puberteit om gek van te worden die van jou is ook nog jong dus uiteindelijk zal het waarschijnlijk wel stoppen.
succes igg.
gr gemma

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 20:46

een oude trui ofzo kan ik inderdaad wel eens proberen.wel 1 die nooit meer gedragen hoeft te worden daarna want die gaat waarschijnlijk in 100 stukkies Clown

ik ken wel mensen met honden maar babbous zelf is een probleemhond met andere mensen.hij heeft een niet zo leuk verleden waardoor hij mensen niet vertrouwd.ik kan alles met hem en hij hangt de hele dag aan me kont maar mijn vriend bijvoorbeeld is hij nog heel angstig voor.dat gaat beetje bij beetje steeds beter maar vreemde mensen en dan vooral mannen is hij nog doodsbang voor.
hij moet dus eerst vertrouwe gaan krijgen in andere mensen als mij voordat ik hem aan iemand anders toe kan vertrouwen.
ikzelf ga fulltime werken.mijn vriend is postbode dus die heeft wisselende tijden.hij begint dan om 9 uur en dan is hij verschillend tussen half 2 en half 4 klaar.
de tv of radio aan heb ik ook al geprobeerd maar dat maakt geen verschil of die aan of uit is.

ik heb hem net toen we aan het eten warem even in de bench gedaan weer en dan gaat het goed want dan ziet hij ons gewoon.morgen als mijn vriend naar het werk is dan ga ik maar even oefenen met hem in de bench doen,zelf naar buiten gaan en als hij weer stil is weer naar binnen.

ik hoop dat hij het snel doorheeft dat ik wel weer terug kom als ik weg ga,want des te eerder hij het doorheeft des te sneller ik weer aan het werk kan Clown

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 15:11

ik heb net de hond in de bench gedaan en ben zelf buite de deur in het trappenhuis gaan zitten.heb er een uur gezeten en ik had wel oordopjes mee kunnen nemen.na het uur was hij iets stiller en blafte hij niet meer continu maar met tusseposes van een paar minuten.de buren kwamen klagen en ik kon ze niet aan hun verstand brengen dat die hond er ook niks aan kon doen en dat ik bezig was om van het geblaf en huil af te komen.
ik hoop dat het snel overgaat want ik kan het die hond niet aandoen weer ergens anders te plaatsen.hij heeft al teveel meegemaakt in zijn leven

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:24

dit is echt niet iets wat je even snel oplost hoor... ik kan je meteen uit die droom helpen.. je hond heeft verlatingsangst en dat is niet met twee weken opgelost...
stap 1: Koop een stapel flessen wijn... ga bij al je directe buren langs en bied je excuses vooraf al aan en zeg dat je er aan gaat werken...
Stap 2:
Citaat:
Daarnaast zal de hond moeten leren dat het niet erg is om even alleen gelaten te worden. Dit betekent dus dat er getraind moet worden.

Een goede manier om dit te doen is er voor te zorgen dat de hond iets heeft om zijn aandacht op te concentreren als het baasje er niet is. Neem hiervoor een (afsluitbare) doos of trommel met lekkers, en zorg dat die trommel, duidelijk zichtbaar voor de hond, op tafel staat als er aan deze training gewerkt wordt.

Met deze training is het belangrijk om nooit verder te gaan dan de hond aan kan. Als de hond tijdens de training een keer overeind komt bent u te snel gegaan en moet u enkele stappen terug doen, zodat het weer goed gaat. Een hond herhaalt immers alleen gedrag dat hem iets oplevert, en in dit geval moet u er voor zorgen dat het rustig op zijn plaats blijven liggen altijd resulteert in een beloning.

Begin met de hond op zijn plaats te leggen, en geef dan iets lekkers uit de trommel. Als de hond zo een paar minuten rustig ligt krijgt hij weer iets lekker als beloning. De boodschap wordt zo: "als ik blijf liggen krijg ik iets lekkers uit die trommel. Die trommel moet ik dus goed in de gaten houden!"

Daarna staat u op, zegt "blijf", loopt een meter weg, komt gelijk weer terug en geef de hond iets lekkers uit de trommel. Dit herhaalt u een paar keer. Als dit goed gaat loopt u weer die paar meter weg, en blijft dan even op die afstand staan. Ga dan weer terug en geef de hond iets uit de trommel.

Hierna gaat u eerst de tijd verder opbouwen (zorg dat u een paar minuten kunt blijven staan op niet al te grote afstand van de hond, u blijft voorlopig in het zicht). Als dat lukt gaat u iets verder weg staan en begint dan opnieuw met het opbouwen van de tijd: eerst kort, dan steeds langer.

Als u zo door de hele kamer kunt bewegen en ergens blijven staan, en de hond rustig blijft liggen, wordt het tijd om even uit zicht te gaan. Ga eventjes (enkele seconden hooguit) de kamer uit, en kom dan gelijk weer terug. Laat in het begin de kamerdeur maar open staan, het is al moeilijk genoeg zo. Als dit goed gaat mag u iets langer de kamer uit, maar zorg er vooral voor dat u nooit zo lang wegblijft dat de hond opstaat, want dan bent u echt te ver gegaan. Als dit allemaal goed gaat kunt u het weer moeilijker maken door enkele seconden de kamer uit te gaan en de kamerdeur even dicht te doen. Ook dit bouwt u weer langzaam verder op.

Zo gaat u door met het opbouwen van de tijd die u de kamer uit kunt totdat dit een kwartiertje goed gaat. Als u eenmaal die periode kunt overbruggen komt de volgende stap: eventjes de voordeur uit. Niet te lang, want de hond hoort echt wel dat u het huis verlaat, en dan is voor de hond het spelletje opeens weer ietsje veranderd.

Als u zo ver bent dat u een kwartiertje het huis uit kunt, en de hond blijft al die tijd rustig liggen, dan weet de hond dat "blijf" betekent dat het baasje gegarandeerd terugkomt, en dat er dan ook een beloning op volgt. Daarmee zou het ongewenste gedrag over moeten zijn.

Vergeet niet elke keer dat de hond alleen moet blijven de trommel met lekkers op tafel te zetten. Die trommel is na deze training het symbool geworden dat het baasje gegarandeerd terugkomt! Vergeet ook niet om na thuiskomst, of als er niet getraind wordt, de trommel weer weg te halen.

Let op: als u een cursus volgt bij een hondenschool dan hebt u een goede kans dat "blijf" daar betekent: "blijf op je plaats en verroer je niet". Om het voor de hond niet verwarrend te maken kunt u dan voor het alleen thuis blijven beter een ander woord gebruiken, zoals bijvoorbeeld "stay".

Dit advies heb ik gekregen van de hondengedragswettenschapper bij mij op de hondenschool het heeft bij Timber prima gewerkt en ik kan hem nu gewoon los in de kamer laten liggen tuurlijk loopt hij wel rond... en de trommel staat er ondertussen ook niet meer (welke bij ons redelijk hoog stond en dus niet op tafel ivm risico dat hij zichzelf de snoepjes toe eigend

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:32

dat moet je opbouwen met sec

kijk bij jolanda die geeft wel goed advies

is een kwestie van heel langzaam opbouwen en kan wel een jaar duren en soms nog langer Knipoog

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 15:53

koekjes vind hij niks dus het worden broodjes Tong uitsteken
babbous pikt alles gelukkig heel snel op.ik ben net maar stap voor stap begonnen met in de bench met deurtje los,en dan paar stappen van hem aflopen enzo.hij leert echt super snel en hij blijft nu wel al liggen als ik bij de voordeur sta en de deur open doe.hij blijft netjes wachten tot ik de deur open en dicht heb gedaan en hem een stukje brood kom geven.
hij lijkt het ook leuk te vinden dat ''spelletje'' want als hij het goed gedaan heeft komt zijn lekkere stukje brood weer tevoorschijn.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:56

ja maar pas op.....

doe dit niet te lang per dag... dan gaat hij namelijk het spelletje op den duur zelf in vullen... En dan kun je weer 10 stappen terug en bij het begin beginnen...
doe het echt maar 15 minuten hooguit per dag... eventueel `s ochtends even `s middags even en `s avonds even maar niet te veel ....

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:57

geit schreef:
koekjes vind hij niks dus het worden broodjes Tong uitsteken
babbous pikt alles gelukkig heel snel op.ik ben net maar stap voor stap begonnen met in de bench met deurtje los,en dan paar stappen van hem aflopen enzo.hij leert echt super snel en hij blijft nu wel al liggen als ik bij de voordeur sta en de deur open doe.hij blijft netjes wachten tot ik de deur open en dicht heb gedaan en hem een stukje brood kom geven.
hij lijkt het ook leuk te vinden dat ''spelletje'' want als hij het goed gedaan heeft komt zijn lekkere stukje brood weer tevoorschijn.

prima dus Haha!
maar.................... probeer het niet te forceren en te snel te willen want dan ben je zo weer terug bij af elke dag ietsje uitbreiden en heel langzaam opbouwen

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 16:08

Jolanda_ schreef:
ja maar pas op.....

doe dit niet te lang per dag... dan gaat hij namelijk het spelletje op den duur zelf in vullen... En dan kun je weer 10 stappen terug en bij het begin beginnen...
doe het echt maar 15 minuten hooguit per dag... eventueel `s ochtends even `s middags even en `s avonds even maar niet te veel ....

voordat ik de hele tekst gelezen had die jij erneer had gezetwaren we ook weer 10 min verder Tong uitsteken
en het gedeelte van in de bench als ik in de woonkamer ben dat is voor hem normaal.dat was ook het probleem niet want als ik in de woonkamer ben dan ligt hij lekker in zijn bench te wachten tot hij eruit mag dus die stap zijn we al voorbij.niet dat ik dat niet gedaan heb net hoor.eerst in de bench,stukje ervan af staan terug lopen belonen,daarna stukje verder enzo heb ik net ook gedaan maar aangezien dat voor hem geen probleem is vind ik het vrij nutteloos om daar 15 min in door te blijven gaan aangezien hij na 3 keer al aan zijn kluif gaat zitten knagen en mij negeerd.dan is het dus tijd om een stap verder te gaan.

natuurlijk ga ik niet te snel voor die hond maar het moet voor hem natuurlijk ook niet saai worden Lachen

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:22

nee maar het risico is dat een hond vooral eentje van een jaar maar een korte aandachts boog heeft.... die concentratie verschuift snel en op het moment dat je `m overvraagd heb je het al gehad... en moet je al weer een heel wat stappen terug...

dus beter waken voor dat feit dan dat je straks weer terug moet....
En als je dit ritueel er eenmaal in hebt zitten blijf het dan ook wel nog herhalen anders is het geen spelletje meer....

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 20:45

nou ik heb net toen we gingen eten babbous in de bench gedaan met het deurtje open.hij bleef netjes liggen wachten tot hij eruit mocht en een stukje brood kreeg.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:09

harstikke netjes van `m... probeer `m de komende week nog wel zo kort mogelijk alleen te laten hoor... want een terug val omdat je te lang weg bent is niet prettig...
De oude trui/handdoek is als nog een goed idee hoor... leg die vanavond even bij jullie/jou in bed en het liefste er op slapen zo heeft die goed jullie geur en kun je `m morgen bij hem in de bench leggen...
Moet je `m wel langer alleen laten zet dan heel zachtjes een radiozender op waarop veel gepraat wordt desnoods radio 1 ofzo...
Dit werkt in combinatie met die training erg bemoedigend voor de hond....

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 00:49

gister heb ik al een trui van mezelf erbij gelegt.die heeft hij tot mijn grote verbazing ook niet eens kapot gebeten.
morgen ochtend moet ik naar stal van 9 tot 12 dus dan moet hij toch echt even alleen zijn.heb helaas geen oppas kunnen vinden voor hem.morgen middag komt er wel een oppas voor hem want dan moeten we met paard naar de kliniek dus dan ben ik ook weer tijdje weg maar dan wou zusje van me vriend wel oppassen.
een broodje begint hij nu ook te associeeren met de bench want hij kreeg net na het uitlaten broodje en hij liep ermee naar zijn bench en ging hem in de bench opeten.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 06:44

dan kun je weer van voren af aan beginnen na morgenochtend...dat KAN gewoon niet als je bezig bent met dit probleem!!

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 08:54

ja dan moet ik maar weer opnieuw beginnen.ik MOET echt weg.ik kan er ook niks aan doen als een oppas op het laatste moment afzegt.ik ga straks even goe met hem wandelen,goed moe maken en hopen dat hij dan zo weer lekker gaat slapen.er is geen andere optie.ik zet de radio aan,heb mijn trui in de bench liggen.
kijk het is niet slim om weg te gaan nee maar hij kan ook echt niet mee want op stal word hij opgevreten door de honden daar,dat lijkt me ook niet echt fijn om hem dan mee te nemen he.
na morgen staan er geen afspraken meer in mijn agenda,dus dan beginnen we morgen maar weer van voor af aan en kan ik vanaf morgen de hele training achter elkaar doen zonder dat hij nog een keer alleen zit.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:03

je kan dus nu gewoon even niet anders... jou leven gaat ook door... wat moet ze dan bokkers ? de hele dag thuis blijven en haar personal life laten schieten ? soms moet het gewoon even... doe je niets aan... probeer gewoon goed van te voren te plannen wat je moet doen in een week en zorg dat je een betrouwbare opppas heb.... meer kan je niet doen... vind het wel super om te lezen dat je hond het zo goed doet al... suc6 ermee !!!!

geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 09:13

nou er is een oplossing Haha! babbous kan mee.de honden daar worden even opgesloten in een stal.dus bokkers maak je maar nergens zorgen over hoor.zie je wel dat ik wel het beste probeer voor me hond Tong uitsteken
en vanmiddag als we naar de kliniek gaan komt de oppas.