Konijn binnen...of buiten...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silver

Konijn binnen...of buiten...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 10:39

Dat is dus mijn vraag..

Ik heb namelijk vanaf gisteren een nieuw konijntje erbij (zwarte hangoor, foto's komen nog Haha!), maar ik had al een konijn binnen staan. Ik heb mijn nieuwe konijn dus eigenlijk gelijk binnen gezet in een apart hok bij mijn andere konijn. Maar dit gaat gewoon helemaal niet samen. Mijn andere konijn word helemaal wild en begint aandacht te trekken door zijn hok overhoop te halen enz.. Ik weet dat mijn oudere konijn niet goed is met andere konijnen (zijn trouwens beide mannetjes) dus ze moeten wel apart blijven.

Ik heb het ook met mijn ouders besproken, en zij zeggen dat het misschien beter is om mijn nieuwe konijn in een buitenhok te zetten, zodat ze geen last van elkaar hebben. Dit vind ik wel een goed idee, maar ik vraag me af wat nou beter is. Ik weet aan de ene kant dat het goed is als ie buiten staat, maar ik vraag me dan altijd af of hij het niet te koud zal hebben in de winter en of het wel leuk voor hem is als hij alleen buiten staat, zonder mensen of andere dieren om zich heen. (ja ik weet het, misschien ben ik wel gewoon een softie, maar ik vind het zo'n zielig gezicht als ie alleen buiten staat, terwijl ik donders goed weet dat het buiten dieren zijn...zucht...)

Is het trouwens nu goed weer om hem voor het eerst buiten te zetten?

Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen. Lachen

_Evelien

Re: Konijn binnen...of buiten...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:46

Die van mij staat in de schuur, en overdag als het lekker weer is gaat die naar buiten in zijn ren.. Lachen

Ik heb trouwens ook een zwarte hangoor..! Haha! Ben ontzettend benieuwd naar je foto`s.. Lachen
http://www.mijnalbum.nl/Foto=NWVPRPUP
Dat is mijn konijn.. Lachen ^

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:52

is het nog een jong konijn?
zoja dan moet je wachten tot het weer zomer word
en dan langzamerhand naar buiten doen
als het konijn altijd binnen heeft gestaan
kan je em nu ook nie gelijk naar buiten doen
omdat ie dan geen weestand heeft

meld je anders ff aan op
www.konijnenforum.nl
ik heet daar nynke

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:00

Mijn konijn begint sinds een paar weken echt zijn wintervacht aan te maken.
Ik denk dat het nog wel kan, in ieder geval met dit weer moet het geen probleem zijn.
Maar inderdaad, wel even rekening houden met hoe oud ie is en waar hij hiervoor heeft gezeten.. Altijd warm binnen? Of ook al eens buiten?

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 11:10

Hij is nu 3,5 maand. Hij heeft hiervoor ook binnen gezeten. Ik weet niet welke andere oplossing ik kan doen, want met z'n 2en binnen gaat het niet echt goed. Maar ik wil hem natuurlijk ook niet zomaar naar buiten doen als ie daar nog niet klaar voor is...

boeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:13

Zal ook een buitenhok met ren maken.
Wellicht een idee om ze dan beiden af te wisselen met binnen en buiten.
Als het echt koud is dan is het beter om ze allebei binnen te houden.
allebei in een eigen ruimte of zo.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:18

boeder schreef:
Zal ook een buitenhok met ren maken.
Wellicht een idee om ze dan beiden af te wisselen met binnen en buiten.
Als het echt koud is dan is het beter om ze allebei binnen te houden.
allebei in een eigen ruimte of zo.

nee nooit doen... een konijn die buiten staat moet buiten blijven vooral als het weer straks wat minder wordt... door de hoge temperatuur verschillen van binnen en buiten zal het konijn ziek worden...

Ik zou je jongste nijn gewoon nog even binnen houden... Desnoods tijdelijk in een andere kamer?!
maar nu niet meer naar buiten doen...

wat ik me wel afvraag, en geheel offtopic is, waarom heb je geen voedster genomen?! en je ram laten castreren... kunnen ze lekker saampjes zitten en toch geen kleine nijntjes maken Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 15:59

De eerste vraag die in me opkwam is wat Jolanda_ zei. Een konijn is een groepsdier een echt groepsdier. Die graag samen zijn echter gaat inderdaad 2 rammen meestal altijd fout. Gecastereerd wil met veel ruimte nog wel is goed gaan, maar dat risico zou ik niet nemen. Misschien alsnog een ideetje een leuk voedstertje te zoeken en de ra mte laten castereren? Je zal er ook zelf veel plezier van krijgen Ja

Ik hou meer van konijnen buiten laten in een lekkere ruime ren, want ze hebben natuurlijk van die grote achterpoten die ze graag gebruiken echter ben ik bang dat je nu inderdaad te laat bent. Het word al kouder en als deze altijd gewend is om binnen te staan raad ik het af.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 18:45

Bedankt allemaal voor jullie advies! Lachen

Ik ben vandaag samen met mijn ouders naar verschillende dierenspeciaalzaken geweest om daar ook nog informatie te vragen. Zij vertelden mij dat mijn konijn makkelijk nu naar buiten kan omdat de temperatuur heel zacht is. Ze zeiden ook dat het misschien leuk is om een stapelhok te nemen, zodat mijn twee konijnen samen naar buiten kunnen.

Uiteindelijk heb ik nu een heel mooi hok gevonden waar ze boven elkaar kunnen. Het is heel mooi ruim en stevig. Maar nu komt het volgende probleem....

Mijn nieuwe konijn vind het heerlijk in zijn hok buiten. Hij heeft het super naar zijn zin, eet goed, drinkt goed en ligt lekker te genieten. Maar mijn oudere konijn daarintegen vind het vreselijk. Hij heeft uren in zijn nachthok gezeten en trilde als een gek. Hij wilde niet eten en niet drinken en zelfs geen yochurt snoepje (en dat zegt heel veel, geloof mij maar..) Toen ik na een tijdje weer bij hem ging kijken en zijn nachthok open deed, sprong hij letterlijk in mijn armen en trilde als een gek. Ik vond het zo zielig, dus ik heb nu zijn binnenhok weer in orde gemaakt en hij zit nu weer op zijn vertrouwde plekje bij te komen...

Ik vind het zelf niet erg om hem binnen te houden, maar ik heb nu wel een stapel hok en het is natuurlijk ook zonde om een hok leeg te laten staan.

Denken jullie dat mijn oude konijn gewoon teveel gewent is geraakt aan zijn oude plek en dat hij daarom niet meer kan wennen? Ik vind het namelijk super zielig hoe hij erbij zat in dat hok...Scheve mond

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:47

mijne zit in een (te Tong uitsteken ) groot buitenhok samen met 3 cavia's.. Lachen erg leuk! en in de zomer zit ie lekker op het gras Lachen
het hok is zelf in elkaar getimmert Knipoog

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:34

misschien kun je het binnenhok in het buitenhok zetten ?

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 20:45

_Lindy_ schreef:
misschien kun je het binnenhok in het buitenhok zetten ?

Dat gaat niet passen ben ik bang...het buitenhok is smaller dan het binnen hok, maar wel veel langer. Maar ik heb hem dus nu weer binnen staan en nu gaat het gelukkig wel weer een stuk beter met hem. Hij eet en drinkt iig weer en hij kan weer een beetje rustig liggen.

Ik denk dat ik hem vannacht gewoon nog lekker binnen hou, en dan kijk ik morgen wel hoe ik het ga doen. Misschien moet ik hem maar gewoon binnen houden... hij is immers niets anders gewent.