Kippen, hoeveel voeren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Kippen, hoeveel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 09:00

Wij krijgen morgen kippen, nu had ik al begrepen s ochtends legkorrel voeren en 's avonds gemengd graan geven.

Hoeveel moet je ongeveer voeren voor 4 huis-tuin-en-keuken kippen?

Bluebontje

Re: Kippen, hoeveel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:14

Je kan het beste 's morgens voeren, dan hebben ze de hele dag om te eten.
's Avonds voeren heeft volgens mij weinig zin, omdat ze dan op de stok gaan en toch niet eten.
Denk ook eens aan een voersilo, dat geeft ze de kans om te eten wat ze willen en als hun dat uitkomt.

maudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:06

Inderdaad, wij hebben standaard een voersilo gevuld met vollegkorrel in het hok staan. Iets verhoogd omdat de dames anders hun behoefte in het voer doen Clown Voor water hebben we hetzelfde systeem. Ze kunnen dus de hele dag door nemen wat ze willen.
Daarnaast lopen ze los in de tuin, dus ze scharrelen eigenlijk zelf hun voer bij elkaar. In periodes dat ze niet los lopen gaat het voer er dus ook in no-time doorheen. Vork

Voorbeeld van een voersilo:

Afbeelding

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:08

Bij mij krijgen mij kippen ook onbeperkt eten door middel van zo'n silo.
Voor water en voer hebben ze er enkele staan.
Maar aangezien ze ook los lopen zie ik ze ook vaak scharrelen.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:17

heb je ze in hoeven gekocht of niet. Want mijn vriendin deed al haar kippen weg. Ben gewoon nieuwsgierig

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:12

Wij hebben in het begin de kippen 2 keer per dag gevoerd, op dat voeren vielen ze aan, en aten het achter elkaar op. *wel de aangegeven hoeveelheid*. Ook hebben we het in voersilos geprobeerd, de kippen maakten daar alleen een zooitje van. Na een half jaartje ofzo zijn we overgestapt op onbeperkt voeren, en wel in een emmertje *denk aan het strandemmertje van vroeger*. Daar onbeperkt legkorrel in, en voor af en toe wat gemengd graan. Ze bleken toen minder te eten dan de aanbevolen hoeveelheid, omdat ze het continu tot hun beschikking hadden. Als ze maar op 2 tijden krijgen vallen ze erop aan omdat ze dan verder niks meer te doen hebben.
Dus een strandemmertje en dan van die plantenhangers eraan, werkt ideaal!
Niet zo duidelijk, maar zoiets: http://img.photobucket.com/albums/v342/ ... 0_0134.jpg

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 23:35

miekelover schreef:
heb je ze in hoeven gekocht of niet. Want mijn vriendin deed al haar kippen weg. Ben gewoon nieuwsgierig

Ze komen idd. bij Tamara vandaan, had ik ook al afgesproken voor dat ze geboren waren met haar en van het weekend eindelijk opgehaald.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:38

Wij hebben zo'n trogje staan met onbeperkt legkorrel. Verder zou ik rustig aan doen met gemengd graan. Daar worden ze dik van en dan laten ze de legkorrel liggen en dat kan weer de eierproductie beinvloeden.
Als ik een fijn en goedkoop kippen naslagwerk mag aanraden voor de liefhebbers: kippenencyclopedie van Esther Verhoef en Aad Rijs. Kost nog geen 10 euro en staat echt alles in.
Veel plezier met je kipjes!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:44