Op welke leeftijd kan een kattin de pil krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

schattebol

Op welke leeftijd kan een kattin de pil krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 20:22

Ja, de titel zegt al.
Mijn kattin is op 11 april bevallen van 5 kittens. 2 heb ik weggegeven en 3 heb ik gehouden. Nu om nog meer nestjes te vermijden zou ik mijn kroost de pil willen geven en met de toekomst laten steriliseren.

Vanaf welke leeftijd kan dat? Ik weet dat mijn kattin niet kon gesteriliseerd kon worden voor haar 6 maand. en ondertussen kreeg ze dan de pil. Maar ik weet niet meer of ze dan al 5 maand was of niet. Ik wil echt met deze jonge poesjes geen nestjes meer.

Kan mij iemand mij helpen?

tessyke

Re: Op welke leeftijd kan een kattin de pil krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:24

de pil is onbetrouwbaar bij dieren

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:25

Een poes heet zoiets en die kan je laten helpen na hun eertse krolsheid.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:37

Mijn overburen gaven hun poezen ook altijd de pil ongeveer vanaf 8 maanden, en dan waren ze vaak te laat, of op de een of andere manier raakten hun poezen toch zwanger, misschien de pil uitgespuugd? Mocht je toch je poes aan de pil willen doen, kun je het beste de dierenarts vragen vanaf hoe oud het kan. De pil is een tijdelijke oplossing, op den duur is het niet gezond voor een poes.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:04

Zoolgangster schreef:
Mijn overburen gaven hun poezen ook altijd de pil ongeveer vanaf 8 maanden, en dan waren ze vaak te laat, of op de een of andere manier raakten hun poezen toch zwanger, misschien de pil uitgespuugd?

nogmaals: de pil is onbetrouwbaar bij dieren

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:11

Je zou haar gewoon nu kunnen laten (steriliseren) castreren (alles wordt verwijderd vandaar castreren). Als ze al een nestje gehad heeft is ze dus ook al krols geweest wat vaak een criterium is voor het laten castreren, alhoewel er soms ook wel eerder al gecastreerd wordt meen ik? De pil bij dieren is op langere duur slecht voor de gezondheid, ze kunnen er o.a. tumoren van krijgen en als je er niet secuur mee omgaat is het ook onbetrouwbaar (net als bij ons). Tja castratie is gewoon het meest betrouwbare. Ik zou haar gewoon laten helpen nu, dan weet je zeker dat ze ook geen nestjes meer kan krijgen.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:02

Als ze al een nestje heeft gehad mag ik hopen dat ze inmiddels al oud genoeg is om gesterilliseerd te worden?!
Je kunt katten tegenwoordig al snel laten sterilliseren hoor, volgens mij als ze 1 x krols zijn geweest.
En de pil raad ik je sterk af!!!!!!!! zitten ontzettend veel risico's aan vast.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:55

Vanaf 6 maanden kun je je poes laten steriliseren.(Het woord "kattin" heb ik nog nooit ergens gehoord? Knipoog)

De poezenpil verhoogt de kans op melkkliertumoren behoorlijk.Dat zou ik dan ook zeker niet gaan geven.Bovendien, hoe eerder je steriliseert, hoe minder kans op melkkliertumoren, omdat er dan minder hormonen in het lijf van de poes aan de gang geweest zijn.
Daar zou ik dus zeker voor gaan.Bovendien is de poezenpil ook nog eens duur en best onbetrouwbaar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:58

'Kattin' is correct Vlaams, dus dat mag hier ook gebruikt worden. Lachen

Heb je al met Google gezocht? Of misschien zou je kunnen informeren bij de DA? Ik denk dat je dan het meest betrouwbare antwoord krijgt.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:10

marleen_usar schreef:
Een poes heet zoiets en die kan je laten helpen na hun eertse krolsheid.

hahah Tong uitsteken moest ik ook meteen aandenken Ja

Overigens, ja na de eerste krolsheid!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:45

Als ik de TS goed begrijp gaat het hier vooral om de jonge kittens waar ze uit voorzorg de pil aan wil geven.

Zodra de kittens gespeend zijn kunnen ze in theorie al gecastreerd worden, in de USA is het heel gebruikelijk dat de kittens al geholpen zijn voordat ze naar hun nieuwe baasjes verhuizen (vroegcastratie).
Niet iedere dierenarts is het hier mee eens maar je zou het je eigen dierenarts eens kunnen voorleggen?

Met de pil kun je beginnen een week na hun eerste krolsheid maar is niet helemaal betrouwbaar omdat ze m nog wel eens uit kunnen spugen.
Mijn poezen zitten ook aan de pil en als ik ze heb gegeven hou ik ze het eerste uur goed in de gaten of ze m niet uitspugen.
Het ene poesje is met 6 mnd al krols en de ander pas na een jaar dus om veilig te zijn is castratie beter.

Dwaallicht, poezenpil duur? 9,- voor 20 pilletjes vind ik niet duur hoor...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:49

ik deed het vroeger altijd zo:
bij de eerste krolsheid beginnen met de poezenpil, ze dan wel gewoon binnenhouden uit voorzorg.
daarna kun je ze wel gewoon buiten laten,maar elke keer als ze bij mij de pil moesten hebben gaf ik die s'avonds en omdat ze snachts toch binnen zijn heb je geen kans dat ze em uitspugen..
ik heb nooit nadelen ondervonden van de poezenpil, mijn poezen slikten hem een jaar en toen heb ik ze laten stereliseren

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 12:27

Ja inderdaad, het gaat over mijn kleine poesjes.

Ik weet dat de mamapoes (ook als kitten gekregen) vrij vroeg aan de pil is begonnen. Mijn da heeft me toen gezegd dat je best niet steriliseerd/ castreerd voor hun 6 maand. Anders zou je de groei van de urineleiders aantasten en dan krijg je een volwassen poes met baby urineleiders.

Nu gaat de mamapoes binnen en dan zal ik het eens vragen voor de kleintjes. Natuurlijk dat ik het vraag aan mijn da. Maar ik wou het al eigenlijk een direkt antwoord... Voor ik volgende week naar de da ga.

Oh ja en ik betaal ook zoiets van een 5 a 9 € voor 20 pilletjes. Dus echt duur is dat niet.

enne "kattin" gebruiken wij hier eigenlijk veel... ( de rare belgen Knipoog )
Al vast bedankt voor jullie antwoord

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 23:14

schattebol schreef:
Ja inderdaad, het gaat over mijn kleine poesjes.

Ik weet dat de mamapoes (ook als kitten gekregen) vrij vroeg aan de pil is begonnen. Mijn da heeft me toen gezegd dat je best niet steriliseerd/ castreerd voor hun 6 maand. Anders zou je de groei van de urineleiders aantasten en dan krijg je een volwassen poes met baby urineleiders.

Nu gaat de mamapoes binnen en dan zal ik het eens vragen voor de kleintjes. Natuurlijk dat ik het vraag aan mijn da. Maar ik wou het al eigenlijk een direkt antwoord... Voor ik volgende week naar de da ga.

Oh ja en ik betaal ook zoiets van een 5 a 9 € voor 20 pilletjes. Dus echt duur is dat niet.

enne "kattin" gebruiken wij hier eigenlijk veel... ( de rare belgen Knipoog )
Al vast bedankt voor jullie antwoord

Dat is onzin, tegenwoordig zijn er zelfs DA'en die castreren met 12 weken Knipoog

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 23:18

De poezenpil is niet alleen onbetrouwbaar, maar heeft nog veel ergere, negatieve bijwerkingen (oa grotere kans op tumoren).

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 23:46

JustNanno schreef:
Dat is onzin, tegenwoordig zijn er zelfs DA'en die castreren met 12 weken Knipoog

Er zijn idd Da's die dat doen, dat klopt, maar wat zegt dat?
Dat het gezond en beter voor de poes/kattin is?
Nee, zeer zeker niet.
Dat is een bevlieging die uit de VS komt, om het kattenoverschot tegen te gaan, niet om/voor de gezondheid van de kat/poes.
Ook de pil is niet zo gezond voor katten, net als niet zo betrouwbaar, en als ik het zo uit jouw bericht begreep (dat je poes door de pil heen toch zwanger is geworden) heb je er zelf al ervaring mee.

Wachten tot de juiste leeftijd om te castreren (zoals Lontje al zegt, bij dieren, mannelijk of vrouwelijk, is het bijna altijd castreren wat er gebeurt), de pil tijdelijk geven tot de castratie of tijdens krolsheid binnen houden.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 23:56

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 00:30

JustNanno schreef:
Beetje inlezen CG:

http://www.xs4all.nl/~rsl/vroegcastratie.htm
http://www.kattenplaza.nl/page/vroegcastratie.php

Er is nergens bewezen dat het slecht is voor katten, vind jij van wel, overtuig me maar Clown Zoek maar even met Google, en je vind alleen maar positieve berichten. Het gaat niet voor niets al 25 jaar goed in de USA.

Tja, er is ook nergens bewezen dat het goed is voor katten/poezen om al op zeer jonge leeftijd te castreren (behalve voor bijv het kattenoverschot, maar dan gaat het over wat anders dan het individu en daar heb ik het nu over).
Zijn genoeg nadelen te bedenken (en bewezen) voor een castratie, of dit nou op vroegtijdige leeftijd gebeurt of niet.
Het is maar wat je wilt lezen en waar(na) je kijkt, er zijn genoeg negatieve artikelen hierover te vinden.

En ik wil jou niet over halen tot een andere mening, daar doe ik geen moeite toe en daar was mijn berichtje niet voor bedoeld, wel om enige nuance aan te brengen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 00:33

ach.....de pil voor mensen is ook niet voor iedereen goed.
maar we slikken em toch maar wel.....

Knipoog

enne ik heb er een die heeft 2 jaar lang de poezenpil geslikt en die is nu 15 en best bezond Haha!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 00:45

ellepel schreef:
ach.....de pil voor mensen is ook niet voor iedereen goed.
maar we slikken em toch maar wel.....

Knipoog

enne ik heb er een die heeft 2 jaar lang de poezenpil geslikt en die is nu 15 en best bezond Haha!

Dat klopt, en de een ondervindt er wel de nadelen van en de ander niet.
Het is zeer makkelijk en handig, maar daarom nou nog niet meteen gezond te noemen.
Diegeen die er geen hinder van ondervindt, hoor je niet over de nadelen. Diegeen die er wel hinder van ondervindt, had graag gewild het anders aangepakt te hebben.
Zo ook met de pil voor de poezen.
Het gaat er ook niet om als je geluk hebt, het gaat er om dat als je net bij diegene zitten die pech hebben.
Daarom moet je de voor- en nadelen weten, je er tenminste een beetje in verdiepen en van daaruit een overweging maken om het wel of niet te doen, het niet zomaar klakkeloos doen omdat anderen het ook zo doen (want hoe weet je dat dat goed is wat zij doen) zonder je er zelf in te verdiepen.

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 11:58

JustNanno schreef:

Ja dat kan, maar ik heb het volste vertrouwen in mijn da. En als die dat zegt zal er wel ergens een bron van waarheid inzitten.

Chrystal-gek schreef:
Ook de pil is niet zo gezond voor katten, net als niet zo betrouwbaar, en als ik het zo uit jouw bericht begreep (dat je poes door de pil heen toch zwanger is geworden) heb je er zelf al ervaring mee.

Nee, ik heb bewust haar geen pil niet meer gegeven. ik wou een nestje Haha!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 07:54

Chrystal-gek schreef:
JustNanno schreef:
Beetje inlezen CG:

http://www.xs4all.nl/~rsl/vroegcastratie.htm
http://www.kattenplaza.nl/page/vroegcastratie.php

Er is nergens bewezen dat het slecht is voor katten, vind jij van wel, overtuig me maar Clown Zoek maar even met Google, en je vind alleen maar positieve berichten. Het gaat niet voor niets al 25 jaar goed in de USA.

Tja, er is ook nergens bewezen dat het goed is voor katten/poezen om al op zeer jonge leeftijd te castreren (behalve voor bijv het kattenoverschot, maar dan gaat het over wat anders dan het individu en daar heb ik het nu over).
Zijn genoeg nadelen te bedenken (en bewezen) voor een castratie, of dit nou op vroegtijdige leeftijd gebeurt of niet.
Het is maar wat je wilt lezen en waar(na) je kijkt, er zijn genoeg negatieve artikelen hierover te vinden.

En ik wil jou niet over halen tot een andere mening, daar doe ik geen moeite toe en daar was mijn berichtje niet voor bedoeld, wel om enige nuance aan te brengen.

Kom maar op dan met die nadelen!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:05

JustNanno schreef:
Kom maar op dan met die nadelen!

Lees mijn bericht nog eens een keer eventjes door...
Beetje zoeken en je vind ze zelf wel.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:00

Sorry, maar ik heb ze niet gevonden.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:28

Ik ga dit eens navragen bij de DA waar ik stage loop.
Die is ook absoluut niet voor vroegcastratie, en daar zal vast wel een reden voor zijn.
Maar die poezenpil is in vergelijking gewoon een stukje duurder dan sterilisatie op lange termijn.
En gewoon niet goed.(vergroot de kans op melkkliertumoren zoals al eerder gezegd)