Overstap op fretten...info gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Overstap op fretten...info gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 17:27

Dag bokkertjes,
na jaren verwoed rattenhoudster te zijn geweest,ben ik toe aan iets anders.
Ik vind al mijn hele leven fretjes geweldig,maar mocht ze nooit thuis hebben van mijn moeder.
Nu ik op mezelf woon,ben ik dus in de gelegenheid mijn droom te verwezenlijken.
Gelukkig heb ik wel wat ervaring met fretjes,door middel van vrijwilligerswerk in een opvang.
Het is dan ook niet zo dat ik niet weet waar ik aan begin en dergelijke,
ik wil me gewoon wat infilteren in de frettenwereld.

Hoe kwam jij aan je eerste fret(ten) en hoe is dat bevallen?
Ik heb nog een grote kooi die eerst van mijn ratten was,zou ik die gewoon kunnen gebruiken als frettenkooi,ik hoorde iets van de kleine afstand tussen de tralies die niet goed is?
Of hebben jullie zelf een kooi gebouwd,en hoe?
En heb je voorkeur aan mannetjes/vrouwtjes,en heb je die 'laten helpen' ?
Kortom,graag wat ervaringen Lachen

Nickeltje

Re: Overstap op fretten...info gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:32

Wij hebben in onze opvang geregeld fretten (die na tijdelijke opvang bij ons weer door gaan naar de echte fretten opvang) en vind het ook erg grapptige diertjes.
Over de huisvesting kan ik je niet zo veel vertellen, maar wel dat het belangrijk is dat je je realiseert dat als je een vrouwtje neemt en ze wordt loops, dan blijft ze loopt tot ze gedekt is of tot je haar laat steriliseren.
Laat je haar te lang loops zijn, krijgt ze bloedarmoede en al die andere ellende. Dus met een vrouwtje moet je fokken (terwijl er eigenlijk wel genoeg fretten zijn aangezien opvangen vol zitten) of je moet haar laten ''helpen'' (letterlijk in dit geval).
Veel plezier met je keuze!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:40

Ik wou ook al lang fretjes en heb er nu 2.
Het bevalt me heel goed, ze zijn zeer lief:D
Hok moet groot genoeg zijn, en te grote afstand tussen de tralies is niet goed want het zijn meesters in het ontsnappen.
Als ge nog meer info wil kan je me altijd een PM sturen.
groetjes
xxxx

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:55

een rattenkooi is niet geschikt voor mannetjesfretten als het zon kleine vierkantjes zijn omdat ze daar met hun dingetje achter kunnen blijven haken Knipoog

als je mannetjesfretten niet castreert stinken ze en vrouwtjes gaan dood als ze niet gedekt worden en ook niet gecastreerd worden

een goede tip: zoek achter een ouder fretje als 1ste fret en begin niet met een pup!

in de kooi moeten verdiepingkjes zijn om het klimmen te vergemakkelijken
hang er ook een paar hangmatjes in, een paar oude truien(geen wol) en zeker een frettenbakje.

een fretje mag je geen kattenvoer geven(af en toe KITTEN brokjes kunnen geen kwaad) maar gewoon frettenvoer.

in de frettenbakjes niets als vulling gebruiken waar ze allergish voor kunnen zijn zoals houtkrullen ofzo

voor verdere vragen mag je altijd PB'en en al mijn fretten staan in mijn profiel Knipoog

heb liever dat je "domme" vragen stelt dan dat je domme dingen doet

fretten hebben een niet zo eenvoudige verzorging

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:01

Ik weet dat een vriendin van mij die via de dierenambulance wat fretten 'opgevangen' heeft bij haar thuis... ze heeft nu 3 fretten, 4 katten en aantal vogels *LOL* dat je ze ook af en toe een kuiken kunt geven (zo een als voor de katten), maar die wel na 15 min. weg moet halen omdat ze hem anders gaan verstoppen *LOL*

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 21:54

tessyke je hebt pb Lachen

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:14

tessyke schreef:
een rattenkooi is niet geschikt voor mannetjesfretten als het zon kleine vierkantjes zijn omdat ze daar met hun dingetje achter kunnen blijven haken Knipoog

Oei ja, mijn eerste frettenkooi was eigenlijk een konijnenhok, met een hooiruifje erin...daar bleef m'n eerste ventje inderdaad wel eens aan hangen Nagelbijten / Gniffelen

Niet vergeten: fretjes hebben behoorlijk wat aandacht nodig. Ze slapen veel, maar als ze wakker zijn... Liefst ook fretten per 2 nemen, en niet maar eentje!