Poes accepteert nieuwe kitten niet; wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Poes accepteert nieuwe kitten niet; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 11:25

Sinds vrijdag hebben wij er een poesje bij. Het gaat om een driekleurtje van drie maanden oud, dat is gevonden op een drukke kruising. (Asiel en alle andere relevante instanties zijn ingelicht)
Tegen de nadrukkelijke wil van m'n paps loopt ze hier nog steeds, en ik zie de kans dat ze weer weggaat steeds kleiner worden Clown Cool

Ze is dikke vriendjes met ons hondje, de ene kat is bang voor haar, maar de andere..
De andere is Mazzèltje, een 7 jarige poes. Gevonden in Zuid-Frankrijk, nou al weer zeven jaar geleden. Ze was daar gedumpt.
Zij accepteert het nieuwe kleintje absoluut neit. Valt haar aan, gromt, blaast, krijst naar haar. Compleet over de rooie. Waarschijnlijk heeft het iets met angst te maken, en voor haar is de aanval de beste verdediging.
het kleintje loopt hier dus nou al 5 dagen, en het gaat nog niet veel beter.
Als Mazzèl zo moeilijk blijft doen, en het niet wil accepteren, moet het frummeltje weer weg Huilen

Dus vandaar mijn vraag, iemand nog tips om ze aan elkaar te laten wennen? het frummeltje was compleet onbevangen en huppelde vrolijk achter M. aan, om vervolgens weer op 'r donder te krijgen. Ze wordt nou ook bang, en dat is niet de bedoeling!

Pellie

Re: Poes accepteert nieuwe kitten niet; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:16

wel nee, joh dat is de natuur. grote poes geeft aan dat ze uit de buurt moet blijven. dat ze dit niet meteen doorheeft komt nog wel. je mazzèltje niet sneller tot wennen dwingen, gewoon de ruimte blijven geven en d'r eigen tempo laten gaan.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:20

Ik ga dit even volgen, ik heb namelijk afgelopen zaterdag een jong poesje gevonden ca. 15 weken oud. Eigenaar heeft zich nog niet gemeld. Wij houden haar als niemand komt opdagen, we hebben nog 2 katten dus ze zal dan ook moeten inburgeren bij de andere katten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:27

Gun in ieder geval je eigen kat haar rust, door de nieuwkomer nog net meteen tot haar territorium toe te laten.
En inderdaad, gun ze de tijd om aan elkaar te wennen. Laat je eigen kat het tempo maar bepalen.
Leg iets waar de kitten altijd op ligt eens bij je eigen en andersom, zo leren ze elkaars geur kennen.

Verder kun je overwegen een Feliway aan te schaffen als ze toch moeite blijft houden met de kitten.
Deze stekker werkt als een anti-muggen stekker,.
Het ding scheidt feromonen af waardoor de katten wat gemakkelijker in hun karakter worden.
Het is verkrijgbaar bij de DA of goede dierenspeciaalzaak.

Bij de stekker zit al een flesje, het kost € 20,- tot ongeveer € 30,-, afhankelijk van de marge die men op het produkt neemt.

Ik heb er onlangs zelf een geplaatst omdat één van onze kittens een hekel heeft aan nieuwe mensen, ze kruipt dan weg. Sinds dat ding er hangt blijft ze gewoon bij ons.

tweetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:34

gewoon ze even de tijd gunnen, ze hoeven mekaar niet aardig te vinden maar mekaar wel accepteren.
zorg ervoor dat ze allebei dezelfde hoeveelheid aandacht krijgen , probeer ze bij elkaar te laten eten. Het zal vast wel goed komen, succes

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:42

Ik heb 2 maanden geleden ook een kitten erbij gekregen, bij mijn 1 en 2 jarige poes. De 2 jarige poes blies alleen wat als ze in de buurt kwam maar de 1 jarige was heel dominant. Inmiddels gaat het al een stuk beter want laatst was de 1 jarige de kitten aan het wassen. Alleen als de kitten soms iets te enthousiast doet krijgt ze nog wel eens een mep van de 1 jarige.

kimsim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:51

Heb hetzelfde probleem gehad, maar wanhoop niet! Knipoog
Het komt echt wel goed. Ze moeten echt even aan elkaar wennen. Dit duurde bij mijn poes wel 2 maand en het was zo erg dat mijn poes niet eens meer naar binnen wilde en in de stal leefde. Nu gaan ze normaal met elkaar om.

Mii_Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:58

Geef en gun ze de tijd! Dit kan nog een poos duren voordat het koek en ei is tussen die 2.
Pas alleen op dat de oudste kat niet weg loopt ivm jaloers gedrag.
Blijf de oudste nog evenveel aandacht geven als van te voren. Je kunt misschien zelf
de jongste iets minder aandacht geven in het bijzijn van de oudste.

Bij ons heeft het wel 2 maanden geduurt! Als het niet langer was! Clown
Onder andere is de jongste dus nu al 3 jaar.. En dus meer als 2,5 jaar geleden dat we haar
erbij kregen. Soms is het nog niet koek en ei hoor. Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:15

je kan die kleine ook besprenkelen met catnip spray of beetje valeriaandruppels, ruikt lekker voor katten en dan valt die oudere kat misschien minder aan?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 16:57

Het gaat al een stuk beter, de kleine wordt niet meer achter de bank gejaagd.
Als ik buiten met het frummeltje aan het spelen ben (het "pak de tak!" ) dan ligt mazzèl er rustig naast te kijken. Binnen is ze nog wel boos, maar vliegt ze er niet meer bovenop.
De andere poes is nog steeds doodsbenauwd, maar ook dat gaat al wel beter.
De hond vind het allemaal maar prachtig, ze zijn ook zo lief tegen elkaar hihi.

Geloof ook wel dat het frummeltje mag blijven, en waarschijnlijk gaat het dan Minoes heten. Teminste.. dat vind ik Clown
Minet, Mazzèl en Minoes, leuk toch? Haha!

Mii_Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:31

Minoes is leuk! Een echte poezen naam! Plingenkt snel aan die leuke film.. Clown )

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 17:22

Ik heb een hele lijst met tips op mijn site staan:
*knip*en dan kiezen voor de katten.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:59

Bij mij heeft het bijna een jaar geduurt voor dat ons jongste werd geaccepteerd. Nu is hij de "baas" kunnen ze goed met elkaar overweg. De katten spelen niet met elkaar maar accepteren elkaar wel. Dus geef het tijd.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:12

nou leuk dat het al beter klikt, dat komt wel goed dus Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 18:48

Kleine update, poesje is al bijna geaccepteerd. Het wordt al niet meer aangevallen door Mazzèl, de oudere (Minet) is er nog steeds doodsbenauwd voor en de hond.. die vind 'r wel lief geloof ik *LOL*
Zelf loopt ze al vrij rond, ook al buiten. Ze huppelt de tuin in en uit, en ligt heerlijk te slapen in de zon. Ze voelt zich al helemaal thuis.
Ik denk dus ook wel dat ze blijft Nagelbijten / Gniffelen Ja