oude kater met kwaaltjes, wat moet ik met hem?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

oude kater met kwaaltjes, wat moet ik met hem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 00:33

Ik heb een huis vol dieren. Kan niet zonder ze, ze horen er echt bij. 4 jaar geleden heb ik de kat van mijn schoonzus in huis genomen, Tijger. Tijger is nu 19 jaar, een echte oude man dus. Tijger heeft al een jaar of 3 diabetus. We prikken hem twee maal daags insuline. Geen probleem, hij lijkt daar ook geen probleem mee te hebben. Nu is het wel zo dat de insuline niet goed werkt. Hij blijft steeds hoog in zijn bloedsuiker zitten en als we hem iets meer geven zit hij weer veels te laag.
Naast de diabetus heeft hij bronchitus maar dit is redelijk onder controle. Bij hoesten krijgt hij antibiotica en dan is het snel over. Zijn nieren zijn ook slecht maar we kunnen hem niet op een nierdieet zetten door de andere katten en het gaat niet goed samen met zijn diabetus. Hij wordt ook steeds slechthorender.
Tijger is een hele magere kat die echt geen gram zwaarder wilt worden. Hij vreet als een bootwerker maar schijnbaar vraagt zijn diabetus veel energie. Tijger brengt het grootste deel van de dag slapend door, hij wandeld eens een rondje door de buurt of komt bij je knuffelen. Hij heeft geen pijn en kijkt nog levendig uit zijn ogen.

Het probleem is echter: Tijger kan niet of wilt niet meer goed op de bak. Door de diabetus plast hij vaak en veel. Tijger gaat echter naast 1 van de drie kattenbakken zitten ipv erop. Poepen doet hij wel op de bak of hij mikt het net voor de bak. Hij kan wel gewoon op de bak, ik denk dat het ouderdom is of dementie. Ik wordt dat gepis zo zat. Ik moet vaak twee of drie keer per dag een plasje opruimen en hij doet het ook in de woonkamer (onder de bank)
Soms zeggen we tegen elkaar dat we hem maar moeten laten inslapen maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen. Een ander tehuis is zeker geen optie.
Wat zouden jullie doen????
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-09-06 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

baroen

Re: Wat moet ik met hem??? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 00:43

tja, dat is het wanneer je een oude kat en eentje met behoorlijk wat medische problemen in huis neemt, dat kan soms heel lastig zijn, mijn criteria wat betreft in slapen is : wanneer het dier geen dier waardig leven meer heeft, pijn heeft en het een lijdens weg is/word... dan is het op en over. wanneer een dier nog prima leeft, voor zijn of haar doen dan, gewoon meekabbelt zonder pijn en de glans in zijn ogen heeft? dan horen de "ongemakken" van medicatie, ontlasting opruimen daar gewoon bij.

ik weet niet wat de Da erover zegt en of er nog wat aan de balans van de insuline gedaan kan worden, zijn nieren? tja je kunt er niet veel mee, spoelen enz heeft weinig zin, dieet? ja wel beter, maar snap ook dat dat erg lastig is ( en hem isoleren van de rest is ook geen juiste optie)

ik weet dat het heus lastig kan zijn, om constant plas en poep te moeten ruimen hoor, en het is echt iets , wat je voor jezelf moet bepalen, waar jou grens ligt. Knipoog

sterkte ermee en een knuffel voor de oude man

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 01:00

Dat is altijd moeilijk zo'n beslissing.
Maar je moet jezelf afvragen of je de kat in leven houdt voor jezelf of voor je kat te plezieren.
Ik heb nu makkelijk praten want het is niet mijn dier.
19 jaar is een hele hoge leeftijd. Pobeer eerlijk te zijn naar je kat toe. En inderdaad, hoe ver wil je gaan.
Als je om mijn (verstand) mening vraagt dan zou ik de kat in laten slapen.
Vraag je me om mijn gevoelsmening dan kan ik je niet antwoorden.
Doe wat jou wordt ingegeven.
Veel sterkte.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 01:16

hetzusjevan schreef:
Dat is altijd moeilijk zo'n beslissing.
Maar je moet jezelf afvragen of je de kat in leven houdt voor jezelf of voor je kat te plezieren.
Ik heb nu makkelijk praten want het is niet mijn dier.
19 jaar is een hele hoge leeftijd. Pobeer eerlijk te zijn naar je kat toe. En inderdaad, hoe ver wil je gaan.
Als je om mijn (verstand) mening vraagt dan zou ik de kat in laten slapen.
Vraag je me om mijn gevoelsmening dan kan ik je niet antwoorden.
Doe wat jou wordt ingegeven.
Veel sterkte.

maar hoezo is dat dan "eerlijk" naar de kat nu? zoals ik het lees, is het als ze die keuze nu zo zou maken, grotendeels omdat ze zelf de lasten van een oude, zieke, mischien dementerende kat niet meer wil of kan ( en ik snap dat echt wel hoor, dus dit is ook geen verwijt of kritiek) en dus naar haar eigen kijkt en niet zozeer naar de kat, Tijger heeft geen pijn, heeft nog zijn glans in zijn ogen ...

en nogmaals, je mag ook vanuit je eigen een keuze maken, iedereen heeft verschillende grenzen en ja het is een oude, zieke kat, maar omdat je zelf dus twijfelt en het niet over je hart kan verkrijgen, denk ik dat je zelf ook wacht op een teken van Tijger, dat hij het niet meer wil en tot die tijd zou ik het dus uitzitten en hem alleen maar zoveel mogelijk liefde willen geven Knipoog

nightlover

Re: oude kater met kwaaltjes, wat moet ik met hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 01:20

ik heb hetzelfde probleem,
schrijf morgen mijn verhaal!!
ga nu slapen...byeee

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 02:58

Ja ik heb mijn poes niet lang nadat de urine op abnormale plekjes kwamen laten inslapen.
Ze kon het niet ophouden vanwege haar nier probleem.
Er was nog maar 1 nier die het een klein beetje deed.
Maar goed, zij was echt te slecht om door te laten leven.
Plus de DA zei: als je haar nu niet laat gaan vind je haar binnen een week dood.
Ze had al een beroerte gehad, er was een keer op haar geschoten vlak voor de beroerte.
Je moest er vast houden als ze op de bak moest anders viel ze om.
haar tijd was echt gekomen.

Ik denk dat jij nog te veel twijfeld.
Als je kat nog maar heeel weinig oplevingen krijgt word het wel tijd.
Maar zoals je hem nu beschrijft heeft hij nog veel oplevingen en is leeft hij nog relatief pijnloos.
Helemaal pijnloos geloof ik niet.
Aangezien hij diabetis, nierproblemen heeft.
En nier problemen veroorzaken zeker wel pijn.
Maar zoals jij het beschrijft, tja.
Zou je dan zelf nog willen leven?
Ja, dan moet je hem niet in laten slapen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:22

in het belang van de kat zou ik toch de moeilijke beslissing gaan nemen, 19 is een zeer respectabele leeftijd en je zegt zelf al dat het eigenlijk niet meer gaat. Feit is dat ie toch een keer gaat, zou je hem dan nog verder willen zien aftakelen of zeg je nu is het genoeg geweest.
Klinkt misschien gek, maar je zou om zeker te weten eens een reading kunnen aanvragen en het hem zelf vragen of ie nog verder wil. Er zijn zat dierencommunicatoren te vinden ook via Bokt.
Heb ik ook gedaan toen ik twijfelde over mn oude kereltje met nierfalen en hij hoefde niet zo nodig meer maar wilde mij niet achterlaten en daarom sukkelde hij door, ik heb toen ook besloten hem vredig thuis te laten inslapen.
succes met het nemen van dit moeilijke besluit!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 23:41

cissy schreef:
in het belang van de kat zou ik toch de moeilijke beslissing gaan nemen, 19 is een zeer respectabele leeftijd en je zegt zelf al dat het eigenlijk niet meer gaat. Feit is dat ie toch een keer gaat, zou je hem dan nog verder willen zien aftakelen of zeg je nu is het genoeg geweest.
Klinkt misschien gek, maar je zou om zeker te weten eens een reading kunnen aanvragen en het hem zelf vragen of ie nog verder wil. Er zijn zat dierencommunicatoren te vinden ook via Bokt.
Heb ik ook gedaan toen ik twijfelde over mn oude kereltje met nierfalen en hij hoefde niet zo nodig meer maar wilde mij niet achterlaten en daarom sukkelde hij door, ik heb toen ook besloten hem vredig thuis te laten inslapen.

Maar ze schrijft dat de kat juist nog wel plezier heeft, en geen pijn?
Ja, hij zal een keer gaan, maar waarom een handje gaan helpen als het beestje nog wel lol in het leven heeft?
En ik zou niet afgaan op een reading eerlijkgezegd, ik kijk zelf liever naar hoe het beestje is en wat er nog uit eventueel onderzoek komt. Ik zie dan liever een goed, nuchter onderzoek bij de dierenarts..maar het is maar net waar je zelf in gelooft.Zou alleen jammer zijn als een nog levenslustige kat wordt ingeslapen omdat de dieren reader dacht dat ie er geen zin meer in had.
Maar dat is mijn mening Lachen

@ de TS, misschien kan de dierenarts nog eens naar de dosis insuline kijken.
Dat zou misschien wel iets kunnen verhelpen..patientjes bij mijn stageplaats komen ook regelmatig terug voor controle, helemaal als het nog niet lekker loopt.
Verder, qua de rommel die je nu steeds op moet ruimen (heel vervelend..kan ik me voorstellen) blijft het toch je persoonlijke beslissing; wat heb jij er zelf voor over?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 00:27

dwaallicht schreef:
cissy schreef:

Maar ze schrijft dat de kat juist nog wel plezier heeft, en geen pijn?

Eigenlijk is dat haast onmogelijk met zoveel gezondheid problemen.
hij kan er misschien uitzien alsof hij geen pijn heeft.
Maar van z'n nieren daar moet hij last van hebben.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 00:32

Ik weet niet of hij pijn heeft. Hij reageerd niet abnormaal als ik hem beet pak of optil. Wel loopt hij slecht. Hij is erg wankel op zijn benen. Hij ligt graag op een kussen op een keukenstoel en als ik die stoel naar achter trek dan valt hij er nog wel eens af. Hij heeft dus ook totaal geen evenwicht meer.

Bloedsuikers prik ik zelf gezien een reis naar de dierenarts teveel stress geeft (en stress geeft een hele hoge bloedsuiker) Een hoge bloedsuiker bij mensen zorgt ervoor dat je je echt niet lekker voelt maar ik merk altijd maar weinig bij hem of hij hoog of juist laag zit.
Ik denk dat ik hem binnenkort maar wel weer eens laat bloed prikken bij de dierenarts om zijn nierfuncties en dergelijke laat controleren. Kijken wat hun mening is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 00:33

Ik denk inderdaad dat het heeeel verstandig is om met de DA te overleggen,.Wij zien en kennen het beest niet.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 00:44

Kep gewoon wat steun nodig....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 00:50

Ja, dat kan ik mij ook best wel voorstellen.
Het is ook wel heel moeilijk, maar uiteindelijk moet je zelf de beslissing nemen.
Je moet doen wat je zelf denkt dat het beste is.
En als je nog zo erg twijfeld moet je er wat langer over na denken.

En inderdaad die DA eens vragen..
Kijken wat hij ervan zegt, dat hebben wij ook gedaan bij onze kat!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:58

Tja, moeilijke beslissing....

Mijn ouders hebben eerder dit jaar ook hun oude kat (bijna 19) in laten slapen. Obelix was al langer slechthorend en stijf maar een half jaar voor zijn einde ging hij zo vreselijk hard achteruit: compleet doof, blind, afvallen en slechte vacht maar hij at, dronk, poepte en plaste nog wel (ook op de bak). Waar trek je de grens? Mijn ouders hebben die grens getrokken bij toen hij nog magerder werd en van de een op de andere dag blind-zijnde door het huis op zoek ging naar mijn ouders onderwijl zeer klagend miauwend.
De DA was het eerst er niet mee eens maar toen hij Obelix zag gaf hij wel weer gelijk toe dat Obelix lichamelijk op was. Als hij geen spuitje had gehad was hij waarschijnlijk vanzelf snel heen gegaan.

Maar waar leg je de grens? Ik ga met baroen mee: wanneer het dier geen dierwaardig leven meer heeft, duidelijk pijn heeft en zijn leven/ziekte een lijdensweg is/wordt daar zou ik de grens trekken.
Jouw kat 'klinkt' nog vrolijk en pijnloos ondanks zijn ziekte en kwaaltjes. Oke, hij piest en poept naast de bak maar ook ik zou dat voor lief nemen op die leeftijd.
Mensen van in de 90 hebben ook niet allemaal meer een even goede controle over hun blaas of weten het toilet niet meer te vinden Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 05:37

Voorlopig hebben we een oplossing. De kat gaat nu als wij niet thuis zijn in de hondenbench. De bench is van onze duitse herder en is 130 bij 70 cm. Ruim zat. Daarin staat zijn eten en drinken, zijn bak en een stoel waar hij op kan liggen. Gezien hij toch de hele dag ligt, lijkt het ons dat hij hier zat aan heeft. Het lijkt hem ook niet te deren. Hij doet het nu wel keurig op de bak en we kunnen nou ook goed zijn dieet in de gaten houden. Eventueel kan hij dan straks toch op nierdieet.

bakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:39

napie schreef:
Voorlopig hebben we een oplossing. De kat gaat nu als wij niet thuis zijn in de hondenbench. De bench is van onze duitse herder en is 130 bij 70 cm. Ruim zat. Daarin staat zijn eten en drinken, zijn bak en een stoel waar hij op kan liggen. Gezien hij toch de hele dag ligt, lijkt het ons dat hij hier zat aan heeft. Het lijkt hem ook niet te deren. Hij doet het nu wel keurig op de bak en we kunnen nou ook goed zijn dieet in de gaten houden. Eventueel kan hij dan straks toch op nierdieet.

ik zou dit wel zo doen ja het is belangrijk dat hij zijn dieet krijgt!
ik heb hier ook 2 katten 1 op nierdieet en de ander op gewoon voer.... het is gewoon goed op letten en allebei een andere eetplek....willen ze eten bakje zo wegzetten zijn ze klaar afdekken voor de andere katten....
de kat met de nierziekte heeft sinds van de week ook pillen erbij voor deze ziekte...toch zou ik inderdaad net als jou de kat op dieet zetten best kans dat ie hier nog redelijk van opknapt.....ik ben van de week begonnen met pillen geven en nu al rent hij weer en zeurt hij de hele dag om eten...
en hij verdient het toch ook Knipoog Haha!

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 13:29

dit zijn hele lastige dingen,ik denk dat je zelf moet nagaan of je het ervoor over hebt.
als jij iedere keer baalt van dat plassen zou het kunnen zijn dat je dit over brengt op de kat,die hier natuurlijk niks aan kan doen en niet snapt waarom zijn baasje misschien anders reageerd op hem.
als ik voor mezelf mag spreken zou ik hem nog een paar leuke weken gunnen en dan zelf de knoop door hakken (maar dat is heeeel persoonlijk hoor en dat is ook echt niet mijn advies voor jou!!)
ik vind zelf dat 19 jaar een hele mooie leefdtijd is en omdat hij nu nog redelijk fit is,maar duidelijk wel achteruit gaat zou ik hem en mezelf een nog rottere tijd besparen.
je kan nu afscheid nemen van een nog redelijke gezonde oude heer die een heel mooi leven gehad heeft.
als hij straks ineens niet meer op kan staan en alles laat lopen is het voor jullie beide een veel rotter afscheid.
nogmaals,je moet hier zelf een beslissing in nemen en jouw beslissing zal dan zeker de juiste zijn.
vergeet niet....houden van is helaas ook los laten

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:28

napie schreef:

OK dan! Super dat jullie dat toch nog gaan proberen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:18

ben wel een beetje nieuwsgierig hoe het nu met de kat is, werkt de oplossing met de bench goed?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 19:38

De kat is niet blij in de bench, hij zit af en toe flink te janken 's nachts. Hij plast nu wel goed op de bak maar legt er nog soms wel een drolletje naast.
Ik laat hem binnenkort weer checken door de dierenarts. Zijn bloedsuiker blijft erg hoog ondanks dat hij meer insuline krijgt en zijn poep is grijs de laatste tijd (kan op leverfunctiestoornissen wijzen) Ook wilt hij niet goed drinken in de bench, eten wel.