Gewetenskwestie mbt hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gewetenskwestie mbt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:34

Hallo allemaal,

Eerst even een inleiding:
Mijn hond woonde tijdelijk bij vrienden van mij met nog 5 honden en 2 katten.
Vanmiddag werd ik gebeld of ik naar hun toe wilde komen.
Daar aangekomen bleek dat mijn hond 1 van hun katten op brute wijze heeft dood gebeten. De rug en nek stonden helemaal scheef/verkeerd van de kat. Mijn hond onder de schrammen en bloed en dus overduidelijk de dader.
Mijn hond gaat altijd achter alles wat beweegd aan. Maar het is hem hiervoor nooit gelukt om iets te pakken te krijgen..

Maar nu.. Mijn hond heeft dus gedood en flink wat bloed geproeft, op dit moment is hij zo mak als een lammetje, hij heeft van niemand op zn kop gekregen omdat niemand erbij was, maar toch weet hij schijnbaar dat hij wat verkeerds heeft gedaan.
Inmiddels is mijn hond dus weer bij mij thuis, maar ik weet niet goed wat ik moet doen.. Eenmaal bloed geproeft blijft proeven zeggen ze toch?!
Ik heb nu de optie; of hij gaat weg naar iemand anders met meer tijd en zonder katten, met het risico dat het nog een gebeurd of dat hij wat anders grijpt.
Of ik laat hem inslapen.. Hier thuis kan hij zowiezo niet blijven, er wonen heel veel kleine kinderen hier in de straat die de poort nog wel eens open gooien en mijn hond dus ontsnapt. Ik vind het een dood eng idee dat hij misschien de volgende keer in een been van een kind hangt of nog een ander beest weet te grijpen..

Ik heb de dierenarts ook al gebelt voor informatie.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil allemaal maar de juiste keuze maken, maar ik heb er geloof ik een beetje hulp bij.

Dus wat denken jullie dat het verstandigste is?
Mijn hond is nu 1,5 jaar oud, foto's staan in m'n profiel.
Alvast bedankt!

ladyjoy

Re: Gewetenskwestie mbt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:53

Ooooh jeetje Lav!! Wat erg!!! Ach gut

Ik weet eerlijk gezegd geen oplossing. Maar wat zei de dierenarts?
Had hij nuttige tips, of niet?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:56

jij hebt thuis geen katten of andere dieren?
ik zou hem niet direct laten afmaken maar wel zorgen dat hij die kans niet weer krijgt, aangelijnd naar buiten enzo...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:58

Is je hond ook zo onvoorspelbaar naar mensen toe? Zoja, dan denk ik dat je de oplossing zelf al hebt gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:59

Aangelijn is hij altijd, 2 huizen verderop zitten 5 katten en de andere kant op zitten er 12.. heel veel katten in de buurt dus, veel kinderen en grote risico's tot weglopen..
Naar mensen toe is hij heel erg druk/hyper maar wel erg lief, tenzij je gaat zwaaien met je armen dan wilt hij nog weleens springen en proberen te happen (op een speelse manier)
De dierenarts stelde een gedragstherapeut voor om te kijken of hij een kronkel heeft zeg maar, en als ie dat heeft in laten slapen, het risico is te groot.

Zelf weet ik het gewoon niet, en wil ook absoluut niet overhaast een beslissing nemen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:02

als jij al geen vertrouwen hebt dat het goed gaat met kinderen en deze hond, dan zou ik het dier een spuit laten geven.

Mijn honden zijn ook jagers......... hebben ooit 4 schapen gepakt met zijn tweetjes.

Ik waak ervoor dat ze dat niet meer kunnen......... ze hebben een kennel waar ze niet uit kunnen, verder gaan ze met me mee..... en mogen alleen los in gebieden waar geen schapen staan.

Voor mij valt dit heel goed te combineren...

Ik heb wel vertrouwen in mijn honden dat ze de katten (die niet onder de indruk zijn van het stel) en kinderen (al dan niet spelend of rennend) wat aan zullen doen.

Zodra mijn idee hierover veranderd, dan gaat de spuit erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:04

Ja zoiets heb ik ook.. Kijk ik hou écht zielsveel van die hond, maar het vertrouwen is op dit moment weg..
Mijn ouders zijn het er alleen niet mee eens.. althands die weten ook nog niet wat ze moeten doen
(het is wel echt mijn hond hoor, dus ik vind ook míjn beslissing)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:39

Agressie naar katten is heel wat anders dan agressie naar mensen. Je kunt een gedragstherapeut vragen om te beoordelen of hij wel enige agressie naar mensen toe heeft. Niemand hier kan het beoordelen.
Weet je trouwens wat voor rassen er in je hondje zitten?

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:46

Je bent er niet bij geweest, voor hetzelfde geld heeft de kat de hond aangevallen en heeft hij alleen van zich afgebeten......... niemand weet wat er gebeurt is kan natuurlijk ook zo zijn dat hij achter de kat aan is gegaan en hij hem idd voor het eerst wel te pakken heeft gekregen.......

Lastig , ik heb geen oplossing voor je, sterkte ermee in elk geval Ach gut

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:51

De hond komt op mij over als een stafford of een kruising stafford(zonder stamboom)? Mocht het een kruising zijn, pas dan goed op met herplaatsen, kruising staffords vallen onder de pitbull wet en zijn dus verboden in Nederland. De politie kan de hond in beslag nemen en meestal wordt de hond dan ingeslapen. Nederlandse asielen zullen pitbullachtige meestal niet aannemen, Belgische asielen meestal wel. Ik wil je geen angst aanjagen maar waarschuw je alleen. Ik zou zelf de hond niet direct herplaatsen, maar samen met een deskundige om de tafel gaan zitten, vaak is bepaald gedrag goed om te vormen/af te leren.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:54

Onzin om de hond hiervoor een spuitje te laten geven.
Hoe is de hond in de omgang met mensen en kinderen.
Dat je de hond nooit alleen moet laten bij een kind dat is natuurlijk met alle honden zo..
Je bent er ook niet bijgeweest dus je weet ook niet de aanleiding van het incident af.
Als je er echt geen vertrouwen meer in hebt dan moet je gewoon een ander baasje voor hem gaan zoeken die geen katten heeft en ervaring met honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:59

Er zit jackrussel in mijn hond, geen stafford heb hem laten testen, bedankt voor de reactie tot nu toe Lachen

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:09

ik denk dat je zelf een duidelijke overtuigende mening moet hebben wat je wil doen. Natuurlijk kan iedereen met goede argumenten voor en tegen komen, maar het gaat erover dat JIJ de beslissing neemt waar je oprecht het gevoel bij hebt dat je de juiste maakt. Mijn ouders hebben twee duitse doggen gehad die in de nacht het huis waren uitgeslopen en een aantal schapen aan stukken hadden getrokken. We wisten niet welk van de twee begonnen was en in welke maten. Maar we zagen het eind resultaat en wisten dat ze er allebei bij betrokken waren geweest. De dag daarop hebben we de dierenarts gebeld en hebben we ze allebei laten inslapen. Nou weet ik dat een grote groep van jullie direct gaat zeggen dat het overdreven was. Maar laat ik 1 ding heel erg duidelijk maken. Een hond die een kind dood is zo wie zo al heel erg. Opzettelijk of niet, 1 beet is genoeg. En de eigenaar kan dan schuldig aan moord worden bevonden. Dit omdat het dier onder de eigenaar zijn verantwoordelijkheid valt. En als je op voorhand al wist dat je hond niet te vertrouwen is dan ben je dus gewoon schuldig aan moord. Ik wil hier niet mee zeggen dat de hond van de TS zo is. Maar als je ook maar een klein voorgevoel hebt dat een bloedige situatie vaker kan gaan voorkomen, dan moet je eerlijk zijn tegen jezelf ofdat je bereid bent om de consequenties te dragen.
Maar mijn tip aan de TS is eigenlijk, denk er eerst HEEL erg goed bij na en zorg dat als hij niet onder iemand zijn toezicht is dat hij of alleen is of een muilkorf draagt. Er zijn tegenwoordig genoeg diervriendelijke muilkorven. Moest je hem nou niet alleen in een kamer kunnen steken als je weg bent, dan zou een goede bench een uitkomst kunnen bieden. Zoals je ziet zijn er nog genoeg opties behalve een spuitje. Mijn ouders hebben van de dierenbescherming ook nog een jaar of 8 een berner senne gehad. Hij beet en was zeer agresief. We wisten dat en dat hij niet herplaatst kon worden. Die hond heeft nog 8 hele mooie jaren gehad bij mijn ouders omdat we wisten hoe de hond in elkaar zat en daar gewoon rekening mee konden houden. En vooral als jou hond nog maar anderhalf is dan zijn er nog ontzettend veel opties die je kan proberen. Maar heb je er zelf nog vertrouwen in?

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:11

Jeetje Lav, het is erger dan ik dacht nadat je me een sms had gestuurd Ach gut
Ik weet ook niet zo 1-2-3 een oplossing aan te dragen, maar kan wel een beetje uit jouw verhaal opmaken dat je zelf ook twijfelt wat je hiermee aanmoet.
Max is echt jouw "kindje" maar hij heeft nu iets gedaan wat niet meer binnen dat beeld past. En wat je zegt: hij heeft nu bloed geroken wat best een ernstige zaak is.
Probeer er even de tijd voor te nemen en denk er heel goed over na, want een spuitje kan je maar 1x geven..

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:00

Wat een verschrikkelijk verhaal! Ook ik weet niet goed wat het 'juiste' antwoord is in deze. Niemand weet immers waarom je hond die kat gegrepen heeft. Ik zou je aanraden naar een (goede!) gedragstherapeut te gaan met hem en hem of haar het probleem voor leggen. Dan kan op een eerlijke manier beoordeeld worden hoe je hond in bepaalde verschillende/ beangstigende/drukke situaties reageert. Tot die tijd: In zijn eigen huis (bij jou dus), aangelijnd/muilkorf naar buiten. Desnoods in een bench, hoe dan ook voorkomen dat hij zomaar naar buiten kan rennen! Pas als je voor jezelf de beslissing hebt genomen om hem in leven te houden, kun je weer gaan nadenken over een eventuele herplaatsing.. Ik wens je veel sterkte met je beslissing, probeer je dagelijkse routine met je hondje vast te houden. Voor hem is het het rustigst als alles is zoals anders en vergeet niet om je vrienden te steunen bij hun verschrikkelijk verlies. Het is niet niks om ineens een kattenvriend te verliezen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:17

Ik zou mijn honden nooit een spuitje laten geven als ze een kat doodbeten. Ik denk dat Bobbes er toe in staat is, en tot nog toe heeft ze de kans niet gehad. Maar het is niet uitgesloten dat als er hier een kat rondloopt en de honden zijn buiten, dat Bobbes de kat zal pakken. Tsja, kan ik niets aan doen. Ze is verder betrouwbaar voor mensen en kinderen en andere honden. Alleen katten pakt ze. Daar ga ik haar echt niet voor af laten maken hoor!

De meeste honden pakken nu eenmaal katten uit instinct zoals katten kleine dieren vangen uit instinct.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 15:26

uiteraard zijn katten en konijntjes een heel erg aantrekkelijke prooi voor honden. Maar je moet er zelf wel van overtuigd zijn dat je hond betrouwbaar is. Wanneer hij ook naar armen hapt wanneer deze bewegen dan is het dus niet alleen katjes waar hij een speciale liefde voor heeft. Ik raad ook een spuitje niet aan, maar vind het altijd erg als mensen die dingen onderschatten. En dan wanneer zo een hond een mens bijt en bijvoorbeeld een kind net op een verkeerde plek bijt, dan hoor je die mensen altijd zeggen, dat hadden we echt niet aan zien komen. het is nu eenmaal dat dieren niet op een mensen manier kunnen denken en hun instinct altijd de overhand neemt, maar daarom moet je als mens wel de verantwoordelijkheid nemen voor hun acties. En ik vind het ontzettend dapper van de TS dat ze dit probleem aan ons voorlegt zodat ze in ieder gaval het gevoel heeft dat ze probeerd te doen wat in haar mogelijkheden ligt...

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:25

Lavandula schreef:
Er zit jackrussel in mijn hond, geen stafford heb hem laten testen, bedankt voor de reactie tot nu toe Lachen

interessante test..... zou ik best meer van willen weten. Ik zou deze hond maar niet herplaatsen, wen haar maar aan een muilkorf en doe die om als er kans bestaat dat ze loskomt. Een goed beleid voor wat betreft het sluiten van deuren lijkt mij ook wel zinnig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:27

Toch jammer dat als er een topic word geopend met een zeer pijnlijke/moeilijke maar vooral ook een héél emotionele vraag, dat er dan weer zó op gereageerd word.. kan er nou nooit eens verplaatst worden in de positie van een ander?!! verdorie!!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:33

Van een afstand (lees: via de computer) kan je emoties niet begrijpen die hier achter schuilen! En op dit formum is het soms een sport om dingen gelijk de grond in te drukken Huilen Triest maar waar...

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:41

Ik vind het geen reden om hem een spuitje te geven als hij verder nooit agressie naar mensen heeft getoond.Een kennis heeft een husky en die is 3xontsnapt, elke keer konijntjes van de buren opgegeten.Ja, opgegeten! Deze hond gaat wel weer prima met onze kat om dus dat is dan toch weer anders.Is het niet mogelijk om een gedeelte v.d. tuin af te zetten en een hondenhok erin te bouwen ofzo? Dan kan je hem daar veilig in houden als je er niet bent.De hond van mijn kennis kan nu gewoon echt niet meer ontsnappen en wordt aangelijnd uitgelaten, is verder gewoon een lief beest.
Herplaatsen kan natuurlijk ook maar lijkt me meer moeite dan het bouwen van een goede plek.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:03

Ik vind dat hondeneigenaren veel meer verantwoording moeten nemen.
Ik heb meer overlast van die beesten dan wat anders.

Laten we eerlijk zijn de meeste honden zijn totaal niet opgevoed. Dat wil zeggen dat ze totaal niet luisteren wanneer het wel moet.
Hoe vaak ik in het bos wel al niet heb gehad dat zo'n mormel op ons af kwam vliegen Gestoord

En ik ben van mening dat ze wanneer ze gedoodt hebben je ze misschien beter kunt laten inslapen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:09

Ik geloof dat verantwoordelijkheid hier totaal niet relevant is. Ik denk ook niet dat de TS iets kan met bovenstaande uitspraak.

Je kunt van katteneigenaren nog veel meer zeggen dat ze verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun kat want hun dieren vallen overal en iedereen op eigen grondgebied lastig. MAar daar gaat het nu niet over. Maar jij als katteneigenaar en anti hondenmens ziet dat niet.

Er moet in dit verhaal gewoon er voor gezorgd worden dat de hond niet meer met een kat in aanraking kan komen. Dat is alles. Tuin afzetten zodat de hond niet uit de tuin kan (dat je niet kan voorkomen dat katten in jouw tuin komen is jouw zaak niet maar die van de katteneigenaren), en op straat, daar waar katten rondstruinen in tuinen hond aanlijnen, dat is alles.

Ik vind het ook onvergeeflijk als ik hierboven lees hoe een hond in de tuin van de buren konijnen dood bijten. Wat heeft die hond daar te zoeken? Hoe is dat mogelijk geweest? Je moet je dieren op je eigen grondgebied houden.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 16-09-06 23:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:10

Aangezien ze niet naar mensen bijt, en niet echt agressief is zou ik ze niet laten inslapen Ach gut.
Maar zou er wel mee opletten, desnoods eens denken aan een gedragstherapeut, helpt zeker!
En ik zou er nooit aan denken ze laten in te slapen!!
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:17

Bedankt voor alle reacties, ik heb besloten om Max niet in te laten slapen, maar een heel goed fijn en veilig huis te zoeken..
Hoe moeilijk ik het ook vind!!