Jongen gekregen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meissie17

Jongen gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 16:32

Hallo,
Ik heb jonge konijnen gekregen, ze zijn nu precies 3 dagen oud echt ze zijn zooo lief.

Maar wanneer moet ik een nest inspectie doen, om te kijken of er dooie jongen liggen en of ze iets mankeren, hoe kan ik dit het beste doen en wanneer?

groetjes

alle tips voor een dit jonge nestje zijn welkom Knipoog

roylinde

Re: Jongen gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:52

ik zou het gewoon n beetje van n afstand in de gaten houden, moeder konijnen zorgen (mits er stress aanwezig is) er heel goed zelf voor.

succes met je kleintjes

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 21:01

OKeej bedankt voor de tip Haha!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:26

Zoveel mogelijk met rust laten,
Zolang je je konijn voor d'r jongen ziet zorgen vooral niet te vaak kijken en helemaal niet aankomen.
Weet je wel hoeveel het er zijn?
Succes met de konijntjes!

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:31

iid zoveel mogelijk met rust laten.
de moeder haalt de dode jonge, zelf wel uit het nest.
succes er mee ! Lachen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:36

Heeey!
Mag ik vragen hoe je aan die kleintjes komt? Als het met opzet was vind ik het eigenlijk een beetje laat om nu pas info te gaan zoeken, zoiets hoor je vantevoren te weten, maar goed ...
Ik zou wel elke dag een nestcontrole ondernemen, om de dode baby's eruit te halen (want dit doet die moeder beslist NIET!) en om te kijken of ze allemaal even goed aankomen. Als dit niet het geval is, moet je ze bijvoeren met speciale melk.
Vantevoren zou ik de moeder even aaien en dan los laten lopen, zodat je de kleintjes in rust kan controleren zonder dat de moeder te erg gestresst raakt. Een moeder orienteert zich trouwens meer aan de plaats van het nest dan aan de geur van de kleintjes, dus je mag het nest absoluut niet verplaatsen!
Je moet alle kleintjes telkens kort uit het nest halen (uitkijken dat ze niet kou vatten!) en kijken of de buikjes mooi rond zijn, zonder rimpels.
Voor verdere info's kan je het beste naar www.konijnen.nl surfen!
Succes,
Naatje

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 12:09

Nathachou schreef:
Heeey!
Mag ik vragen hoe je aan die kleintjes komt? Als het met opzet was vind ik het eigenlijk een beetje laat om nu pas info te gaan zoeken, zoiets hoor je vantevoren te weten, maar goed ...
Ik zou wel elke dag een nestcontrole ondernemen, om de dode baby's eruit te halen (want dit doet die moeder beslist NIET!) en om te kijken of ze allemaal even goed aankomen. Als dit niet het geval is, moet je ze bijvoeren met speciale melk.
Vantevoren zou ik de moeder even aaien en dan los laten lopen, zodat je de kleintjes in rust kan controleren zonder dat de moeder te erg gestresst raakt. Een moeder orienteert zich trouwens meer aan de plaats van het nest dan aan de geur van de kleintjes, dus je mag het nest absoluut niet verplaatsen!
Je moet alle kleintjes telkens kort uit het nest halen (uitkijken dat ze niet kou vatten!) en kijken of de buikjes mooi rond zijn, zonder rimpels.
Voor verdere info's kan je het beste naar www.konijnen.nl surfen!
Succes,
Naatje

Het was niet met opzet, het vrouwtje was ontsnapt terwijl het mannetje buiten en liep en ja toen een maand later zag ik ze liggen.
Nu heeft mijn moeder een jong zien liggen buiten het nest en die heeft ze zo met de handen opgepakt en terug gelegd, is dit erg, ze zijn nu al wel 5 dagen oud hoor.

@xXVeronaxX het zijn er zes.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:34

Ja, je mag nooit aan de jongen zitten met blote handen als ze nog zo jong zijn. Dit kan de dood betekenen voor het jong en eventueel andere. Het jong zal waarschijnlijk ook niet voor niets buiten het nest liggen. Je moet ze in ieder geval 1 keer goed controleren of ze wel goed gevoed worden enzo. Met plastic handschoen of je hand heel goed door het stro etc. halen. Hoe je dit kunt zien is dat de jongen een mooi gevuld buikje hebben ipv een gerimpeld buikje.

Laat je een keer foto's zien als ze groter zijn?

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 13:11

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:12

Aaah Lovers wat een droppies! Wat voor kleur zijn de vader en moeder? En hangoortjes of gewone nu ben ik nieuwsgierig toevallig foto's van paps en mams Haha!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 13:17

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:24

Kan best zijn dat deze jongen dan japanners worden dat is het eerste wat me opviel. Ben benieuwd of het hangoortjes worden Haha! Wat ga je ermee doen?

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 16:05

Ja ze hebben de kleuren idd van een japanner, ik ben erg benieuwd wat de kleuren worden, ik moet ze helaas wel allemaal verkopen want we hebben namelijk al 3 konijnen en me moeder wou er niet nog 1 hebben Huilen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:10

Nu ben ik even benieuwd waar je woont, want ik zoek nog een japanner voedster voor in onze grote groep. Misschien is het ook een ideetje om de ram te laten castereren?

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 20:55

Faniek schreef:
Nu ben ik even benieuwd waar je woont, want ik zoek nog een japanner voedster voor in onze grote groep. Misschien is het ook een ideetje om de ram te laten castereren?

Ik woon zelf in nijverdal (overijssel) Haha! ..als je interesse hebt je bent altijd welkom Tong uitsteken

Ja mijn moeder en ik zaten ook te denken om het mannetje te laten castereren want dan kan die ook met 1 van de vrouwtjes samen buiten lopen dat is ook we leuk Haha!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:03

Nijverdal is nog ee nkeer te doen Haha!
Ik ben benieuwd tot wat het uitgroeit Haha! is inderdaad wel heel leuk om de ram te castereren. Ik heb hier 2 gec. rammen zitten en 4 voedsters (nou ja 1 waarschijnlijk, is nog maar 6 week was ook een ongelukje ook toevallig japannertje). En nog 1 rammetje van 8 week die straks gecastereerd word.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:08

Heeey!
Dat het hun dood kan betekenen wanneer je ze aanraakt, klopt niet Knipoog. Een moeder orienteert zich meer aan de plaats van het nest, dan aan de geur van de jonkies. Met plastic handschoenen zou ik de kleintjes niet aanraken, aangezien dit toch heel koud is voor de wurmpjes, je blote handen op lichaamstemperatuur is beter voor hun. Dus het is niet erg wat je moeder heeft gedaan, het heeft misschien zelfs het leven van de jong gered!

Nog een vraagje ... Laat je die ram kastreren? Ik denk dat het wel beter zou zijn, aangezien je dan geen problemen meer hebt wanneer ze een keer zou kunnen ontsnappen. Ook hoeven ze dan niet meer in aparte hokken te wonen, maar kunnen ze gezellig bij elkaar Lachen, mits ze genoeg ruimte hebben ...
Gr.
Naatje

Edit: Sorry, had eroverheen gelezen dat je hem misschien wil laten castreren Bloos ... Ik kan het je in ieder geval alleen aanraden Lachen. Ik heb ook 2 gecastreerde rammen (al mijn rammen zijn altijd gecastreerd geweest!) en 3 voedsters, gaat heel goed Lachen heb een groepje van 2 en een van 3!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:27

@ Nathachou
Zeker heeft dit vaak de dood moeten worden van konijntjes op school, omdat er weer eens mensen aan moesten zitten of toch terug legte met hun hand. Vaak zag je even later desbetreffende jong doodgebeten buiten het nest of een jong dat ze er zomaar even uithaalden dood gebeten. Dus ben het niet met je eens dit keer.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 18:50

Weten jullie hoe duur dat is casteren ?

En heb je er na de operatie nog veel werk mee ?

Haha! bedankt alvast

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:57

Jah maar dat zijn allemaal verschillende mensen die die beestjes oppakken, waarschijnlijk ook vaker per dag. Dit is heel veel stress voor de moeder, waardoor het kan dat ze haar jonkies dood gebeten heeft Lachen. Een keer per dag is ok met je blote hand, maar niet te vaak. Al moet ik zeggen dat het er ook een beetje vanaf hangt wat voor vertrouwen de moeder in je heeft, ik heb met mijn vrouwtje geen problemen gehad paar jaar geleden toen ze per ongeluk een nestje kreeg, kon doen wat ik wilde met die kleintjes, al raad ik dat zeker niet aan! Maar zoals bij jou op school kan je idd beter het zekere voor het onzekere nemen, daar ben ik het met je eens.

Een castratie kan heel veel in prijs verschillen, hangt van de dierenarts af. Maar ik zou wel met 50 euro rekenen ongeveer ...
Gr.
Naatje

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:54

De casteraties hier kosten tussen de 40 en 50 euro. Binnenkort moet er weer 1 aan geloven.

@ Nathachou
Ik denk dat het per voedster verschillend is Lachen Mijn voedster met 1 jong het ongelukje is ook erg gemakkelijk en lief.