[GZ] Informatie over Perzen (katten)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LMuntje

[GZ] Informatie over Perzen (katten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 17:03

Hoi Clown
Omdat familie weg is zorgen ik en mn moeder voor 4 katten (langharig heel duur komen nooit buiten type).
En nou gisteren ging ik en ik aaide ze en rillingen gingen door mn lichaam . Ze waren zo dun in mijn ogen dan mijn katten zijn straat katten en best stevig maar ik kon door die dikke vacht zo hun ruggegraat voelen Vork nou ben ik dat niet gewend en vroeg ik me af is het wel gezond het zijn 4 katten en ze eten per dag 1.5ong blikjes (verdeeld tussen die 4 dus) . Is dat gezond wat mag je voelen en wat niet ?

Ik neem liever geen foto's ivm privacy
Ik wil het liefste nuttige informatie

Btw Ik geef ze zowiezo al meer had gisteren 2 blikjes onder ze verdeeld en ze waren zo blij dat alles in de ochtend op was (+droge brokjes) Ik heb persoonlijk liever een ietsjes te dikke kat dan een ietsjes te dunne
Met dik bedoel ik dus niet 2 kilo te zwaar Vork

Weet iemand er iets van?:)

Dreamybol

Re: [GZ] Informatie over Perzen (katten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:29

Hoe zwaar zijn ze? Ik denk dat dat een betere graadmeter is dan hoeveel voer ze krijgen, aangezien het per kat best kan verschillen hoe ze aankomen op een soort voer.
Ik heb ook een Pers en heb er 2 jaar over gedaan om haar een beetje op gewicht te krijgen. Je kon bij haar ook de ruggegraat voelen als je haar aaide. Nu is ze dus eindelijk niet meer zo bottig. Probleem van Perzen is volgens mij dat mensen ze vaak dik vinden, maar dat is vaak dus alleen maar haar...

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 17:33

Ik vind het allemaal haar weet niet hoe zwaar ze zijn iig behoorlijk licht de mijne zijn 4,5 kilo *schaam schaam* ik schat ze 2 kilo ongeveer Ja

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:27

Ik denk dat 2 kg wel heel licht is. De mijne woog bij mijn eerste dierenarts bezoek 3,4 kg en ik moest haar toen echt dikker zien te krijgen. Maar ja, dat is natuurlijk ook afhankelijk van de bouw van een dier en niet alleen van het ras! De mijne is nu trouwens ook ergens tussen de 4,5 en 5 kg en dikker moet ze niet. Lachen

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 18:31

kan ze met 1 hand zonder moeite oppakken maarja ik heb er geen verstand van:(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:36

Schaf het blikvoer maar meteen af, dat is meer water dan voeding. Tenzij je echt de hoogwaardige blikvoeding koopt. Bij dierenspeciaalzaak of DA.
Maar alles wat in blik zit en je bij de supermarkt kunt kopen is rotzooi.

Haal maar een zak hoogwaardige droge brok, het liefst voor langharige huiskatten.
Week het eventueel om ze te laten wennen met speciale kattenmelk ,water of met diepvriesvlees speciaal voor katten.
Maar als ze goed honger hebben, zullen ze vast ook wel droge brokjes gaan eten.

Zorg voor vers drinkwater.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:36

Ik heb net wat gezocht op het internet en daar staat dat ze tussen de 3,5 en 7 kg kunnen wegen. Als dat zo is dan is 2 kg wel weinig (maar dat idee had ik sowieso al), maar 7 is wel heel veel; gaat dan vast om grote stoere dekkaters ofzo. Knipoog
Kun je niet even hun dierenarts of desnoods een andere bellen? Al weet ik niet of die dan weer niet gaan zeggen dat je langs moet komen.
De vorige eigenaar van mijn kat was er vast ook van overtuigd dat er goed voor het dier gezorgd werd, maar ze bleek ook te licht...

Edit: zomaar veranderen van voer is niet handig! Mijn Pers is bijvoorbeeld heel gevoelig voor wat ze binnenkrijgt, dus tenzij je zeker weet dat het geen kwaad kan zal ik niet zonder overleg het voer wisselen! Mocht je het wel willen doen, laat ze dan langzaam wennen aan nieuw voer.
Blikvoer is inderdaad niet denderend, mijn kat krijgt ook alleen maar brokjes (maar wordt doodziek van de speciale perzenbrokjes Verdrietig ).
En geef je maar 1 keer per dag voer? Beter verdelen in 2 porties, tenzij ze keurig gedurende de dag eten, dan maakt het niet zo uit.
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 13-09-06 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 18:39

Denk niet dat ik dat kan Tong uitsteken ik voer ze deze week wel wat meer en zal het eens met de eigenaars erover hebben:) tnx voor de hulp

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:47

Mijn Noren zijn inderdaad ook gevoelig op voeding, maar sinds ik Prins voer heb ik geen problemen meer.
Als verwennerij krijgen ze af en toe een miniblikje Prins, dat vlees zou je zelf bijna op een toastje doen, ruikt normaal en ziet er goed uit.

Prins voeding heeft ook speciale pakketen samengesteld voor katten met specifieke problemen.
Voor meer info kijk maar op hun site:
www.prinspetfoods.nl

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:00

een ruggengraad voel je natuurlijk sneller, als je wilt weten of ze te dun zijn moet je naar de ribben voelen. Ik vind als je de ribben 'net' (dus gewoon bobbeltje, bobbeltje) kunt voelen zonder te drukken ze goed op gewicht zijn.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 00:14

Je hebt blik en blik he.........
Dit http://www.fretten.nl/almonature.html is bijvoorbeeld heel hoogwaardig.

Enne, Perzen gaan om niks aan de schijt dus ik zou erg voorzichtig zijn met voerverandering ook qua hoeveelheid....

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 04:54

ik zou gewoon voeren wat je is opgedragen en als de mensen terug zijn er naar vragen, ik vind het niet oke, dat jij uit jezelf besluit om meer te gaan voeren, het zijn niet jouw katten, je hebt geen idee of het zo oke is of niet, je weet niet wat de eigenaren vinden en weten enz. dus gewoon er voor zorgen zoals ze je gezegd hebben.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:57

Gewoon grote bak van hun brokjes neerzetten, en laten eten naar behoefte.
Natvoer zit weinig in, droogvoer-brokjes- hoort de hoofdmoot v de voeding te zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:58

ben ik mee eens, gewoon wat meer van hun eigen voer voeren en niet teveel dokteren met ander voer, ze kunnen anders onwijs buikpijn krijgen. let wel op dat ze zich niet overeten met die grote bak voer... ze kunnen wel zoveel honger hebben dat ze alles in 1 keer naar binnen schrokken en harde brokjes gaan dan in de maag nog wel uitzetten als ze water gaan drinken...

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:45

Dat is veel te licht. Ik heb 2 perzen en die wegen rond de 7 kg. 1 woog zelfs 8 kg, maar die is ook gewoon heel groot. (nee ze zijn niet te dik volgens de DA, deze katten zijn gewoon grof gebouwd)
alleen blikvoer is al helemaal slecht, idd een goede brok geven. Ik geef meestal IAMS, maar RC enzo zijn ook goede merken! Zou t er wel ff met de DA over hebben.
Ze kunnen ook wormen hebben trouwens, zou ff checken of ze wel wormenkuren krijgen!

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 21:47

Ze krijgen 2 x per dag blikvoer en dan een schaaltje brokjes voor savonds(zijn er dus 4 voor 1 schaaltje)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:58

Dat is precies verkeerd LMuntje.
Blikvoer zit niet veel voedingstoffen in.
Ik geef mijn perzen blikvoer erbij om een nog mooiere vacht te krijgen.
De droge brokken -mits goed merk- bevatten alle voedingsstoffen en kan rustig
onbeperkt gegeven worden.

Je kunt beginnen met b.v. de portie brokjes 'savonds te vergroten