teckels...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gekketeckel

teckels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 13:27

Iemand ervaring met ruwharige teckels?Wij willen er eerdaags eentje aanschaffen Haha! maar ik zou graag weten of er mensen zijn die zo'n hondje hebben en wat hun ervaringen ermee Ja zijn ,tegenover andere honden(ik heb een jack russel van 8 jaar) en tegenover pony's en paarden en hoe deze beestjes in de omgang zijn .
Wat ik tot nu toe heb gevonden is dat ze iig erg tolerant zijn en niet agresief of bang maar ik zou best nog iets meer willen weten over deze hondjes Haha!

Rukaro

Re: teckels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:54

De ouders van mijn vriend hebben er eentje, ook ruwharig. Echt een geweldig gaaf beest. Ook heel mooi. Deze is best groot voor een teckel en is ook iets donkerder van kleur (wildkleur geloof ik?). Hij heeft prachtige roodachtige pluimpjes aan zn oren, echt heel schattig.
Hij is ontzettend vrolijk, speels en volhoudend van karakter. Met takken en stokken spelen vindt ie het einde en hij zal je vragend aan blijven kijken/duwen tot dat je hem eindelijk gooit. Van boomstam formaat tot een priegelstokje van een halve cm. Alleen...als je de stok/stukje boomschors Clown eenmaal hebt gegooid, dan heb je een probleem: Je komt er de rest van de dag niet meer vanaf. Pas wanneer je de stok echt weg doet/ op het dak oid, dan ben je hem kwijt. Dan gaat ie namelijk zoeken Vork (ook de rest van de dag... Haha! )
Verder is hij erg op mensen gericht en vindt het geweldig om wat voor je te doen. Met uitlaten rent ie ook altijd voor je uit en komt hij á la minute als je hem roept.
Het nadeel van teckels is dat ze vaak redelijk moeilijk zijn op te voeden. Ze staan bekend als enorm eigenwijs en ze zouden erg makkelijk achter konijnen/katten/herten en dergelijken aanrennen. Daarom zie je ze vrijwel altijd aangelijnd lopen.
Gelukkig is de Teckel van de ouders van mijn vriendje erg goed opgevoed, want hij kan prima los in het bos, op de heide en in het dorp. Geen probleem. Je moet er gewoon veel tijd in steken om de basis goed te krijgen en enorm consequent zijn. Het zelfde geld eigenlijk voor Jack Rusells, dus jullie hebben vast wel wat ervaring Haha!
Het is trouwens ook een enorm schoothondje. Hij vind het heerlijk om lekker bij je te liggen en geknuffeld te worden.

Een tante van mijn vriend heeft er twee, maar bij deze hondjes is ook vrijwel geen tijd gestoken in de opvoeding. Het zijn wel twee heerlijke knuffelkonten, maar ze luisteren voor geen meter. Komen niet als je ze roept, kunnen niet onaangelijnd mee naar buiten, liggen en lopen in de vensterbank en kennen geen enkel comando.
Het zijn wel goud eerlijke beestjes, dat zeker wel. Ze zorgen alleen soms voor wat chaos Haha!

Heel veel plezier met jullie teckel!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:55

Sodeju wat een verhaal is het geworden Haha! Hoop dat je er iets aan hebt, haha.

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 14:49

Ha ha wel wat lees voer ja Haha! maar igg bedankt voor je reactie zo weet ik al weer wat meer... Knipoog

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:08

Ik vind Teckels geweldige beestjes. Maar ze zijn idd stront eigenwijs. Maarja, als je jack goed opgevoed is, zal dit bij je teckel ook wel lukken.

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 16:27

Jacky is voorbeeldig opgevoed Knipoog aleen heefd hij maar een echte baas en dat is mijn vriend... Haha!

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:42

Ik heb zelf 2 teckels, gladharig, maar wel teckels.
Ik vind ze nog redelijk goed op te voeden, als je maar concequent blijft.
Ik denk ook dat het een kwestie van wennen is met paarden en pony's. Als je hem/haar er van jongs af aan al mee naar toe neemt, dan zal hij wennen aan ze, en er niks tegen doen (denk ik althans).
Mijn honden zijn niet gewend aan paarden, en de jongste gaat er ook achteraan, maar de oudste is al pup een paar keer meegeweest naar de manege en die besteed er geen aandacht aan.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:10

Teckels zijn echt honden met karakter! Ja

Wij hebben twee ruwharige teckels en ze zijn beide totaal verschillend, maar 1 ding hebben ze gemeen: ze zijn stront eigenwijs! Duivel
Maar ook weer super leuk, je kan echt ontzettend met (en om) ze lachen! Haha!
Als ze het ergens niet mee eens zijn kunnen ze je echt aankijken van: yeah, whatever... Slapen En doen gewoon wat ze zelf willen.
Die van ons zijn ook echte schoothondjes Bloos niets vinden ze heerlijker dan lekker tegen je aan te kruipen en vertroeteld worden... Lovers

Wees wel consequent en socializeer ze goed, anders lopen ze totaal over je heen. Maar daar zul je met een Jack Russel al wel ervaring mee hebben! Haha!

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:19

Wij hebben 1 ruwharig gefokte tekkel. hij is niet ruwharig wat betreft zijn uiterlijk. Hij staat in mijn profiel. Het is een zeer lief en aanhankelijk ding. Hij is nu drie jaar oud. Het is een echte tekkel, d.w.z. hij kan heel eigenwijs zijn. Hij luistert wel, maar soms moet je het een paar keer herhalen. Meestal doet hij wel meteen wat je vraagt, maar kijkt nog een keer super beledigd achterom. Toen onze tekkel nog jonger was ging hij altijd met onze dog en de labby van mijn schoonvader naar bos. Dagelijks! En liep hij los. Hij luisterde perfect. Tot hij de reeen ontdekte die in het bos woonden. Op een gegeven moment was hij weg en roepen, roepen, maar geen tekkel. We hoorden verderop wat geruis in de bossen en we draaiden ons om: Uit de bossen, over het pad kwamen papa ree, mama ree en baby ree... en ja hoor onze tekkel erachteraan. Wij roepen, maar hij kwam niet. Ik erachteraan, maar ja ik leg het af tegen reeen en tekkels. Uiteindelijk is hij teruggekomen, maar hij kon niet meer los want hij gaat iedere keer kijken of de reeen thuis zijn. Zijn jachtinstinct was wakker geschud. We wonen nu in het open en ook hier jaagt hij op ons terrein. Hij vangt wilde konijnen en muizen.
Wat betreft de paarden gaat het goed. Onze honden hebben we geleerd dat ze op afstand mee mogen lopen naar de wei. Heel soms mogen ze mee in de wei en alle beesten vinden dat zeer gezellig. De shet gaat met de dog spelen, en de tekkel gaat snuffelen waar het paard staat te eten. Ik ben daar natuurlijk altijd bij, maar als je ze dat leert, gaat dat wel.

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 18:13

Cyrilletje schreef:
Teckels zijn echt honden met karakter! Ja

Wij hebben twee ruwharige teckels en ze zijn beide totaal verschillend, maar 1 ding hebben ze gemeen: ze zijn stront eigenwijs! Duivel
Maar ook weer super leuk, je kan echt ontzettend met (en om) ze lachen! Haha!
Als ze het ergens niet mee eens zijn kunnen ze je echt aankijken van: yeah, whatever... Slapen En doen gewoon wat ze zelf willen.
Die van ons zijn ook echte schoothondjes Bloos niets vinden ze heerlijker dan lekker tegen je aan te kruipen en vertroeteld worden... Lovers

Wees wel consequent en socializeer ze goed, anders lopen ze totaal over je heen. Maar daar zul je met een Jack Russel al wel ervaring mee hebben! Haha!

haha ja idd ik heb al wat ertvaring met onze jack... Knipoog

homerun schreef:
Citaat:
Wij hebben 1 ruwharig gefokte tekkel. hij is niet ruwharig wat betreft zijn uiterlijk. Hij staat in mijn profiel. Het is een zeer lief en aanhankelijk ding. Hij is nu drie jaar oud. Het is een echte tekkel, d.w.z. hij kan heel eigenwijs zijn. Hij luistert wel, maar soms moet je het een paar keer herhalen. Meestal doet hij wel meteen wat je vraagt, maar kijkt nog een keer super beledigd achterom. Toen onze tekkel nog jonger was ging hij altijd met onze dog en de labby van mijn schoonvader naar bos. Dagelijks! En liep hij los. Hij luisterde perfect. Tot hij de reeen ontdekte die in het bos woonden. Op een gegeven moment was hij weg en roepen, roepen, maar geen tekkel. We hoorden verderop wat geruis in de bossen en we draaiden ons om: Uit de bossen, over het pad kwamen papa ree, mama ree en baby ree... en ja hoor onze tekkel erachteraan. Wij roepen, maar hij kwam niet. Ik erachteraan, maar ja ik leg het af tegen reeen en tekkels. Uiteindelijk is hij teruggekomen, maar hij kon niet meer los want hij gaat iedere keer kijken of de reeen thuis zijn. Zijn jachtinstinct was wakker geschud. We wonen nu in het open en ook hier jaagt hij op ons terrein. Hij vangt wilde konijnen en muizen.
Wat betreft de paarden gaat het goed. Onze honden hebben we geleerd dat ze op afstand mee mogen lopen naar de wei. Heel soms mogen ze mee in de wei en alle beesten vinden dat zeer gezellig. De shet gaat met de dog spelen, en de tekkel gaat snuffelen waar het paard staat te eten. Ik ben daar natuurlijk altijd bij, maar als je ze dat leert, gaat dat wel

haha wel rennen zeker...
onze jacky kan ook niet los in het bos want dan verdijnt hij in een konijnenhol... Verward

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 08:33

bij ons op curcus zit een teckel ... Haha! echt zó schattig+eigenwijs Haha!
hij is de kleinste van de groep Bloos
hij blaft wel veel als ie op curcus in het begin even in de bench moet; maar dat verschilt per hond denk ik Knipoog
( het is een zwarte tekkel )

kayleighhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 17:10

wij hebben er sinds vanmorgen 1:D we hebben ook een ierse terrier en dat gaat echt heel goed samen...

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:15

wat voor teckel heb je Love_Ira?
ik heb er 2... Tong uitsteken (kijk maar in profiel)

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:50

laatst een beschrijving gehoord van Teckels:
'Een kerel in zakformaat!'

En dat is he-le-maal waar! Haha!
Onze 1e Teckel (zie Cyrilletje) is opgegroeit met een Labrador (een prettig gestoorde welteverstaan Haha! ) en daarom volgens mij ook vrij tam, knuffelig en aanhankelijk.
De andere is een ADHD beest, altijd voor alles in, maar wel een onberekenbaar type. Tolereert moeilijk vreemde mensen, zal bijten, maar wel een vreselijke knuffel naar ons toe.
Er kan dus heel veel verschil inzitten, maar icm met een Frutsel, heb je dan eigenlijk 2 kerels in zakformaat! Haha!

KWPN_FAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:01

Wij hebben er sinds n week of 7 ook eentje..een langharige dwergteckel, eerst altijd Jack Russels gehad, nu wilde mn broertje n teckel Clown Spike is wel n erg leuk hondje, lijkt wel af en toe last te hebben van ADHD Haha!
dit is 'm:
Afbeelding

blackrider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:13

heej KWPN-fan waar woon je psies in afferden?? is zo groot:P mijn tante woont er ook:)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:27

Niet alleen het karakter van de Teckel is belangrijk waar je op moet letten bij aanschaf, maar ook op de gezondheid is HEEEEl belangrijk. Ze kunnen snel dik worden en zijn zeer gevoelig voor Hernia's. Lt altijd goed op hun ruggetje, want een teckel met een hernia kan genezen maar dit kan ook tot de dood lijden.

Gewoon goed opletten op de voeding en de rug van je beestje, dan kun je er jaren plzeier van hebben Haha!

Zelf heb ik een standaard ruwhaar van 6 jaar oud. Is idd stronteigenwijs erg ADHD-erig. Hij moet van iedereen aandacht en door iedereen geaaid worden.
Bij bezoek moet ie altijd in de keuken omdat hij van ethoussiasme nog wel eens wat laat lopen. Buiten moet ik goed uitkijken bij dode dieren want die ruiken erg lekker, dus daar moeten we dan ook maar in gaan rollen. Dus dan mag het baasje hem weer in bad gaan doen. Met paarden is hij heel erg makkelijk. Hij ziet ze niet eens. Als hij op het ruiterpad loopt en er komt een paard aan, blijft hij gewoon doen waar ie mee bezig was.
Met konijnenholen moet je oppassen, dan komt zijn jachtinstinct weer boven. We kregen hem er maar niet weg en konden nog maar net voorkomen dat zijn kop niet vast zat.
Verder is het echt een heel vrolijk hondje, dat is eigenlijk met alle teckels in het algemeen wel.
Met andere honden is de mijne ook heel makkelijk, mag hij een hond niet dan wordt hij afgeblaft en meneer loopt daarna weer gewoon door. En zo heb ik er meerdere gezien.
Agressieve honden zijn het zeker niet te noemen Lachen

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:55

Ik ben opgegroeid met een grote langharige teckel thuis. Zijn karakter was echt geweldig..wat een lieverd! Helaas hebben we hem op 10,5 jarige leeftijd moeten laten inslapen. Hij had meerdere hernia's. Hij was al eens geopereerd, maar ditmaal was het zo ernstig dat er niets anders meer opzat.

Kortom, mijn ervaring met onze teckel: geweldig beest, maar pas op voor rugklachten...

kayleighhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:51

memerel schreef:
wat voor teckel heb je Love_Ira?
ik heb er 2... Tong uitsteken (kijk maar in profiel)

een ruw harige binnekort laat ik wel foto's van der zien