Angst voor staffordshire, terecht of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Angst voor staffordshire, terecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 00:19

Op zich kunnen het hele leuke honden zijn mits goed opgevoed en in handen van een hondenkenner.

Maaaar hoe vaak zie je een jongen rond een jaar of 20 stoer doen met zijn staffordshire?!

Hier in de buurt is er ook zo iemand, jongen heeft een staffordshire gekocht, maar zijn (al wat oudere) ouders lopen ook vaak met de hond. En echt waar, als ik ze tegen kom met mijn honden loop ik toch snel de andere kant op. Misschien onterecht, maar imo hebben deze mensen niet het verstand van honden om zo'n hond aan te schaffen.

De kenners kunnen bij mijn weten ook de kaken van deze honden op een bepaalde manier open krijgen mochten ze bijten.

Maar nee ik vind het helemaal niks, mensen met 9 vd 10 keer te weinig verstand van honden, als eerste hond een staffordshire. Ik ben ook heeeel blij dat de 'pitbull wetgeving' bestaat.

Trieske_

Re: Angst voor staffordshire, terecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 00:28

Je hebt gelijk als je zegt dat de hond goed opgevoed moet zijn maar ik vind dat iedere hond dat moet zijn van stafford tot labrador.
Niet meteen een soort in een hokje stoppen.

En ja het ligt vaak aan de baas hoe de hond zich ontwikkeld.

Met mijn hond heb ik ook regelmatig dat mensen ineens aan de andere kant van de straat gaan lopen met hun hond terwijl dit geheel onterecht is.

Ik ken ook meerdere staffords (ook bij mensen waarbij het hun eerste hond is) en geloof me, het kunnen zeer zachtaardige goed getrainde honden zijn.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 00:39

Tuurlijk kan dat, maar of een labrador bijt of een staffordshire is een heel verschil.

Mensen die voor het eerst een hond nemen zou ik absoluut GEEN staffordshire aanraden omdat het juist bij deze honden zo belangrijk is dat ze goed worden afgericht.

Hetzelfde trouwens met mensen die een boerboel (ik weet niet of het correct geschreven is) nemen omdat het dier zo'n mooi stoer uiterlijk heeft.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:46

Er is een keer een heel uitgebreid onderzoek gedaan naar honden rassen.. Er zijn per ras allemaal testen gedaan om te kijken hoe agressief ze op sommige dingen reageren. Hier kwam uit dat zelfs de labrador sneller beet dan een pitt bull.. En dat pit bulls trouwer zijn.
Misschien klinkt dat raar.. Ik vind van niet, ik heb zelf familie in USA met pitt bulls en het zijn de liefste honden die ik ken. Een stafford lijkt een beetje op een pitt bull, en het is zo dat de kaken op slot kunnen gaan als ze echt gemeen bijten.. Maar dat doen ze niet zomaar, dat doen ze enkel wanneer ze zich bedreigd voelen of als ze opgevoed zijn als vechtershonden ( en geloof me vechthonden kunnen niet aan een lijntje door de stad lopen ) Ik denk niet dat het nodig is met een boog om zulke honden heen te lopen. Veel mensen hebben honden zonder verstand er van te hebben.. Hoe vaak heb ik wel niet een valse Jack Russel ofzo gezien. Dus ik snap jou reactie niet dat mensen die voor het eerst een hond aanschaffen geen stafford moeten nemen.. De honden worden vals GEMAAKT niet vals GEBOREN!!!! En dat geld ook voor de pitbull, want dat zijn uit hun zelf hele lieve trouwe honden die goed met kinderen over weg kunnen!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:16

Als ik hier in mijn buurt rondkijk kan je beter een Stafford tegenkomen dan een labrador/golden retriever, want die luisteren eigenlijk nooit en gaan altijd hun eigen gang. En dat komt dan omdat de meeste mensen denken dat de retrievers vanzelf wel luisteren en zich te goed voelen om ook gewoon een cursus te gaan volgen met de hond.
Dus nee, ik loop echt niet met een boog om een stafford heen, want ik denk als die hond echt vals/gemeen zou zijn, dat de eigenaar zelf wel oppast dat hij ergens anders gaat lopen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:26

Nessah schreef:
Er is een keer een heel uitgebreid onderzoek gedaan naar honden rassen.. Er zijn per ras allemaal testen gedaan om te kijken hoe agressief ze op sommige dingen reageren. Hier kwam uit dat zelfs de labrador sneller beet dan een pitt bull.. En dat pit bulls trouwer zijn.
Misschien klinkt dat raar.. Ik vind van niet, ik heb zelf familie in USA met pitt bulls en het zijn de liefste honden die ik ken. Een stafford lijkt een beetje op een pitt bull, en het is zo dat de kaken op slot kunnen gaan als ze echt gemeen bijten.. Maar dat doen ze niet zomaar, dat doen ze enkel wanneer ze zich bedreigd voelen of als ze opgevoed zijn als vechtershonden ( en geloof me vechthonden kunnen niet aan een lijntje door de stad lopen ) Ik denk niet dat het nodig is met een boog om zulke honden heen te lopen. Veel mensen hebben honden zonder verstand er van te hebben.. Hoe vaak heb ik wel niet een valse Jack Russel ofzo gezien. Dus ik snap jou reactie niet dat mensen die voor het eerst een hond aanschaffen geen stafford moeten nemen.. De honden worden vals GEMAAKT niet vals GEBOREN!!!! En dat geld ook voor de pitbull, want dat zijn uit hun zelf hele lieve trouwe honden die goed met kinderen over weg kunnen!

Amen!

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:48

Dag mensen,

Wij zijn zelf liefhebber fokkers van het ras American staffordshire terrier, en wij kunnen weten dat het ras het heel erg moeilijk heeft in dit land, door mensen die vaak zo denken als een van jullie.
Het is zeker waar dat de honden helaas maar waar vaak in verkeerde handen terecht komen. Maar dit wil niet zeggen dat ze daarom ook meteen agressief moeten zijn of moeten bijten...
Daarbij is de kaakklem zoals jullie hem beschrijven ook niet correct, maar het is vaak de will to please....het vasthoudende karakter dat bij een beet niet los wil laten. Het is nooit bewezen dat een pitbull een kaakklem zou hebben. Alleen moet je niet weg vlakken waar de staffordshire zijn geschiedenis ligt...dat is bij de pit bull die als gevechtshond werd gebruikt / gefokt tegen andere honden, dus absoluut niet tegen mensen gericht! Kijk een labrodor is bijvoorbeeld gefokt om te jagen.
Ook wij zijn blij dat de pitbull-wet er is, maar ook dit is geen waterdicht systeem. Een test voor de baasjes vooraf je zo'n hond wilt aanschaffen lijkt op de dag van vandaag beter.
Indien je twijfelt over deze honden, kom gewoon eens een kopje koffie drinken bij ons en ontmoet onze honden Knipoog

Groetjes Christy

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:43

Ik vind ook niet dat je zomaar op ras of uiterlijk van een hond moet afgaan..

Ik heb zelf een kruising labrador x rottweiler en vele mensen lopen hier ook met een boogje omheen of de andere kant op, terwijl het echt een schat van een beest is. Dus alleen naar uiterlijk kijken vindt ik niet rieeel.

Het is wel vaker zo dat bepaalde honden vaker hoort dat ze vals zijn, maar meestal schaffen juist mensen deze rassen aan omdat deze zo " stoer " zijn en voeden ze deze honden juist vals op.

Honden bijten alleen maar als ze zich bedreigd voelen of hierop getrained zijn.. Wanneer een paard probeerd te vluchten zal een hond gaan bijten..

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:37

Mijn naam is Jaap Tuinenga.Heb altijd pitjes ea gehad, vanaf begin jaren 80 en nog nooit een foute! Ben vanaf 92'tot 2003 voorzitter geweest van een
vereniging speciaal voor sportieve bulldog types, het BulldogSyndikaat.
Heb in al die tijd nog nooit een foute hond gezien, wel heel veel foute eigenaren..... Boos! Huilen
Geloof me, ik heb in die tijd op keuringen e.d. duizenden van deze honden in mijn handen gehad in binnen en buitenland, en er is nog niet eens naar me gegromd! Cool
De aanleg tot agressie in deze honden naar andere honden , is er door mensen ingefokt, het komt er alleen uit als je dit aanwakkert.
Naar mensen zijn het de liefste, verdraagzaamste honden, die je je voor kunt stellen, een echte is vaak niet eens waaks. Koe
Dat kaakklem verhaal is een telegraafterm,die nergens op stoelt.Echter door de schedelbouw en karakter van de hond kunnen ze zeer goed vast
houden, ze kunnen echter ook prima loslaten, indien de hond opgevoed is!
Dit geld echter voor de meeste honden met een bijtschedel, van Borderterrier tot engelse Mastiff.De Pitbull is gewoon de werkende Bulldog in zijn pure werkende vorm.Hij daardoor mede de stamvader van vele sociaal
geaccepteerde rassen en vaak niet eens de onbekendste.
American en Engelse Stafford,Boxer,Dogo,en eigenlijk alle rassen met bulldog bloedvoering, zelfs de Greyhound! en ook vele jachthondenrassen.
Zelfs de politiehonden, zoals de(WERKENDE) Mechelaar zijn verbeterd met zijn bloed(20 a 25 jaar geleden)
De pitbullwet in de volksmond, oftewel de regeling aggresieve dieren is een raamwet mensen! Dit houd in dat elke op dit type hond gelijkende, er ook onder valt(dit is wat een hoop mensen niet beseffen!) en anders kunnen ze de wet binnen een dag zo aanpassen dat uw Lab er ook ondervalt! om maar even een willekeurig voorbeeld te geven...Nog steeds zo blij met die wet?!..... Boos!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:52

Ik vind het ergens wel terecht. Mijn ervaring is dat deze honden meestal erg lief zijn voor hun eigenaar en ook wel voor andere mensen, maar ik vind ze soms erg dominant naar andere honden.
Ze moeten een baas hebben die er verantwoord mee om kan gaan.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:11

De verantwoording ligt altijd bij de eigenaar.
Ik praat echter uit ervaring,als ik met mijn goed opgevoede pit ergens liep , ging ik maar weer een blokje om als ik weer zo'n niet luisterende, dominante lab(voorbeeld) op mijn aangelijnde hond af zag komen,met in het kielzog een kind met zijn gedachten bij zijn spelcomputer.

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:43

Nee, niet terecht. Jammer dat mensen zo naief zijn wat betreft Staffords.
Je kunt beter kijken naar de persoon die langs de hond loopt dan naar de hond zelf. Ken je de eigenaar, dan ken je de hond.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:45

Ik denk ook dat het probleem ligt bij de eigenaren, bij het type mensen dat voor deze honden kiest. (natuurlijk zijn er uitzonderingen, en mensen die hun hond wel kunnen opvoeden).
Naar mijn idee mag er dan ook wel een test komen voor de eigenaren die deze honden willen aanschaffen!
een verplichte puppycursus lijkt me ook niet slecht, voor alle rassen overigens (maar dat lijkt me lastig te controleren.)

Ik snap heel goed dat mensen bang zijn voor dit soort honden, en liever een blokje om lopen. Ik heb zelf meerdere slechte ervaringen met rottweilers (oa. mijn zusje die 2 keer ernstig gebeten is, mijn paard aangevallen, en gezien dat een blindegeleidehond (labrador) compleet verscheurd werd door zo'n beest.). En ja, het was steeds een andere rottweiler Knipoog
Al deze honden hadden zo'n "stoer/aso" baasje, en dat vind ik erg opvallend. Op een gegeven moment wordt je wel bang voor die honden, of je nou wil of niet. Dat is jammer.. want er zullen best lieve honden tussen zitten, en goede eigenaren!

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:01

Myfairytale schreef:
Nessah schreef:

Amen!

Zeker amen!
Ze worden vals gemaakt niet vals geboren. Mijn stafford is een schat van een beest en is de vriend van iedereen ligt er maar net aan hoe je hem opvoed!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:15

Charos schreef:

Maar nee ik vind het helemaal niks, mensen met 9 vd 10 keer te weinig verstand van honden, als eerste hond een staffordshire. Ik ben ook heeeel blij dat de 'pitbull wetgeving' bestaat.

In die zin wel ja./ MAar wat als er iemand een onschuldige kruising boxer-labrador koopt? Daar heerst die wet namelijk ook op en daar ben ik helemaal niet blij mee. Onschuldige honden vinden zo de dood en echte hondenliefhebbers worden daar ontzettend zwaar mee gestrafd.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:00

Desiree schreef:
In die zin wel ja./ MAar wat als er iemand een onschuldige kruising boxer-labrador koopt? Daar heerst die wet namelijk ook op en daar ben ik helemaal niet blij mee. Onschuldige honden vinden zo de dood en echte hondenliefhebbers worden daar ontzettend zwaar mee gestrafd.

ben het helemaal met je eens.
Vind het ook zwak dat sommige mensen dan zeggen "tja had je maar niet voor zo'n hond moeten kiezen i.v.m de pitbull wet"
Je word verliefd op zo'n beest of niet dan denk je niet meteen na of hij "later" op een soort pitbull gaat lijken.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:11

Ik heb een boerboel en daarvoor steken sommige mensen ook even de straat over. Terwijl Isa de grootste sufferd is die er bestaat en ook voor honden erg lief is (ze ligt regelmatig op dr rug voor een Jack Frutsel uit de buurt Haha! ) Het is zoals zo vaak gezegd maar net hoe de baas is die er bij staat, en iedere hond is ook een individu met zijn eigen karakter. Ik ben maar 1x gebeten en dat was door een Cavelier King Charles Spaniel en geloof me, die zag er uitermate schattig uit... viel van dichtbij behoorlijk tegen Clown . Ik moet eerlijk zeggen dat ik de meeste vreemde honden een beetje wantrouw, of het nou een Jackie is of een Duitse Dog.

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:27

Ik heb zelf ook een engelse stafford, een schat van een beest. Het is onze eerste hond, we hebben ons er flink in verdiept voor dat we hem kregen. En ja, hij heeft een consequente baas nodig, als je weet dat je dit kunt zijn, zie ik geen probleem.
Ik zie hem echt als mijn kindje, tis gewoon een lekker ding. Lief voor kinderen, dus wat wil ik nog meer.
Wel hebben wij perse gekozen voor een stafford met een stamboom. Ik moet er niet aan denken om steeds over mijn schouder te moeten kijken, in de hoop geen politie tegen te komen, het idee dat ze mijn hond in beslag zouden nemen, het zou 1 van mijn ergste nachtmerries zijn.....
Het is inderdaad zo, dat de meeste mensen hun mening bij voorbaat al klaar hebben. Toch is het vaak gebeurd, dat ze van die mening terug komen, mensen vallen dan toch voor zijn lieve karakter.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:36

Maar dan vraag ikmezelf af waarom bang zijn voor een hond die je nog nooit iets heeft gedaan?Ken je voor elke hond wel een blokje omgaan elke hond "kan" bijten.

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:45

Ik denk dat je het niet bij de hond,moet zoeken.Maar ik denk eerder bij de eigenaar,hoe die met z'n hond omgaat en z'n hond opvoed.Ik zelf heb een ridge back heel lief beest heeft nog nooit een stap of iets fout gedaan.Maar een eindje bij mij vandaan heeft er iemand 2 ridge back's maar die 2 zijn heel erg dominant tegen mensen en andere honden.Denk dat het toch een kwestie is van hoe voed ik mijn hond op.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:21

Elke hond heeft een consequente baas nodig. Ik erger me ontzettend aan mensen die hun (niet opgevoede) hond op straat los laat lopen. Waarna die hond mijn aangelijnde hond lastig gaat vallen, die dus geen kant op kan. Maar dit zijn geen staffords (nou wonen die bij mij in de buurt ook niet zo veel).

twinducklin schreef:
Citaat:
Wanneer een paard probeerd te vluchten zal een hond gaan bijten..

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn paard was absoluut niet bang voor honden, ik liet haar altijd stilstaan als er een hond naar haar toe kwam en dan bleef ze braaf staan.
Totdat ze gegrepen is door een rotweiler. Die greep haar in haar buik en in mijn benen terwijl ze stil stond. Toen is ze in paniek geraakt. Ik heb diep de zee in moeten rijden om van die hond af te komen. Helaas is hij niet verzopen. En natuurlijk geen eigenaar te vinden...... En de politie deed ook niks.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:25

ik vind ook dat mensen een soort van pre-cursus moeten krijgen voor ze aan huisdieren beginnen, honden, katten, paarden maakt niet uit wat, maar dat vind ik ook met kinderen. laat eerst maar eens zien of je iets kan opvoedingen cq verantwoording hebt voor wat je in huis haalt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:55

het ligt echt niet aan de hond.

kijk nou mijn moeder. Wij hebben een duitse herder gehad. Die na 5 jaar gek werdt. Niet naar ons maa rhij was niet meer betrouwbaar. Dit kwam niet door onze opvoeding. maar meer omdat hij waarschijnlijk wat in zijn kop had. ( ik weet het niet preises ik was nog jong) Nu elke keer als we een duitse herder tegen komen. Draait mijn moeder zich om. En waarom? Omdat hij een duitse herder hebben gehad die gewoon weg niet spoorde. En ik heb zo vaak tegen haar gezegt ma een golden retriever kan cindy (mijn hondje nu) bijten of grijpen. Waarom zo negatief over de duitse herder. En nog steeds wilt ze me niet geloven,

MAar als ze een staffordshire tegen zou komen.Zou ze dat niet hebben en waarom omdat ze daar geen nare ervaring mee heeft gehad. Dus ik vind dat het ras niet beoordeeld mag worden. WAnt een duiste herder, golden retrievern kunnen ook bijten.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:49

Je moet wel weten waar je aan begint als je een hond neemt, of je nou een stafford neemt of een chiwawa of zoiets.

Geld toch voor ieder ras?!!

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:54

Net als bij een stafford is het belangrijk je hond goed en duidelijk op te voeden.
Wij hebben een stafford, wisten voor zijn komst niet eens van hun bestaan af en hij kwam ook puur toevallig bij ons terecht. Lachen
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor staffords..
Staffords zijn van nature niet agressief en met een normale/goed opvoeding zoals elke hond die krijgt zal een stafford echt niet zomaar aanvallen.
Net zoals andere honden dat (gestoorden buiten beschouwing gelaten Clown ) niet doen.

Het is net zoals willeke16 zegt, je wordt bang voor de honden waar je een slechte ervaring mee hebt.
Ik ben zelf al een paar keer gebeten door een collie (zo'n Lassie-hond) en hou daar dus ook afstand van..

Een verplichte training als puppy zou een goed initiatief zijn van alle stamboeken.