help we krijgen een kat!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

help we krijgen een kat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 16:52

Nu mijn vader thuis de deur uit is, willen mijn moeder, broer en ik een oude droom waarmaken en een huisdier nemen. Onze keuze is op een kat gevallen, omdat we alle drie werken en onze huisgenoot zich elke dag wel een paar uur alleen moet zien te redden zonder problemen.
We wonen in een huis met tuin, kat moet overdag buiten, als er iemand thuis is en ‘s nachts mag hij binnen.
Ik heb mijn ma weten te overtuigen niet te gaan voor 1 van de 100 gratis weg geef kittens, maar voor een gesteriliseerde kat uit het asiel (KMDA om de hoek)
Mijn vraag: aangezien we geen van de drie ook maar een flauw benul hebben van hoe een kat te houden, zijn alle nuttige tips voor kattenleken welkom.
- kan dit voor een kat, buiten moeten tot baasje thuis is (elke avond is er wel iemand thuis, soms ook overdag)?
- hoe vaak kattenbak verversen
- moet je een poes borstelen /wassen (we gaan voor één met kort haar!)
- enige tips tegen verlies van haar in huis, gemakkelijke schoonmaaktips (ons nichtje is allergisch en die komt soms op logee)
- kat uit het asiel: do and don’t’s?
- gezondheid: inentingen en welke en wanneer? Do and don’t ‘s?
- Eten: blikvoer en harde brokjes, geen koeienmelk, maar is er nog lekkers waarop je een kat (nooit) mag trakteren? Hoe vaak voeren en hoe veel?
- Spelen: leuke zelfmaakspeeltjes? Wat vindt een kat van tv/radio/ keukentoestellen/ brandende kookplaat/ stofzuiger/ gedweilde vloer enz?
- Kat krijgt mandje in huis, maar natuurlijk zoekt ze lekker zelf een stekje (ze mag niet in de slaapkamers of de badkamer) -> waar moet op gelet worden met meubels ed? Onze planten hopen we te beschermen met kattengras
- Kater of kattin? Vanaf welke leeftijd ‘uitgepuberd’?
Eigenlijk hopen we gewoon op een redelijk rustige extra huisgenoot die net als wij binnen en buiten loopt en af en toe bij je komt zitten voor een praatje en wat spelen. Is dat een onrealistische gedachte bij een asielkat waar we niet elke dag intensief mee bezig gaan zijn? Of vindt een kat dat wel best, dat je niet constant aan je relatie met haar wil werken?
Buiten een kattenbak en etensbakje hebben we niks, wat moeten we kopen? En waar (niet te duur)?

sundance11

Re: help we krijgen een kat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:54

ik denk dat je de kat in het begin wel even binnen moet houden, totdat hij/zij gewend is aan waar hij zoont, anders heb je lijkt mij de kans dat hij misschien wegloopt.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:45

denk dat je het beste naar de bieb kunt gaan om daar nog info te zoeken over katten voor dat je een kat in huis neemt

- kan dit voor een kat, buiten moeten tot baasje thuis is (elke avond is er wel iemand thuis, soms ook overdag)?
In het begin kun je beter de kat nog binnen houden, zodat die een beetje aan de nieuwe omgeving went. Als de kat zelf naar buiten durft en braaf terug komt kun je best een kat voor een tijdje buiten laten, als het weer het toelaat. als het bijv. redelijk koud is doe je de kat een groot plezier om hem/haar binnen te houden (teminste bij mijn kat wel Knipoog ) katten houden namelijk van warmte en knusse plekjes. En als het erg veel regent kun je hem beter ook binnen houden.

Sommige mensen denken er verschillend over. Wij doen gewoon de poepjes er meteen uithalen als je het ziet en dan aan het einde van de dag ook de plasjes eruithalen als die erin zitten en nieuw grind erbij doen. En dan 1 keer in de week al het grind eruit halen en de bak even schoonmaken met kokend water.

Wassen doen een kat bij zichzelf. Katten zijn hele schone dieren! Borstelen kun je 1 keer in de week doen. Licht natuurlijk ook aan de conditie van de vacht. De ene keer moet het wat meer de andere keer hoeft het nauwelijks.

- enige tips tegen verlies van haar in huis, gemakkelijke schoonmaaktips (ons nichtje is allergisch en die komt soms op logee)
Als de kat graag even op alle stoelen wilt gaan liggen zoals mijn kat dat ook doet kun je het beste gewoon een handdoekje over kleedje of de stoel leggen. Schoonmaak tips voor allergie weet ik niet. Ben bang dat je nichtje er dan altijd wel last van zal hebben, want dierenhaar of -geur gaat overal wel inzitten. (niet dat dieren stinken maar mensen met allergie zullen het snel merken)

Je weet natuurlijk niet wat zo'n kat heeft meegemaakt. Als de kat nog niet zo'n knuffelaar is laat hem dan gewoon lekker lopen door de kamer en laat hem/haar eerst maar alles even zelf uitzoeken. Probeer de kat ook niet te dwingen om 'aangehaald worden' leuk te vinden. De band tussen kat en mens komt langzaam wel goed Lachen
Is de kat wel heel nieuwsgierig en wilt hij/zij graag aangehaald worden en spelen kun je dat zeker doen. Lekker de kat op zijn gemak brengen.

Jaarlijkse inenting denk ik. Tegen katten niesziekte. (weet niet zeker meer)

- Eten: blikvoer en harde brokjes, geen koeienmelk, maar is er nog lekkers waarop je een kat (nooit) mag trakteren? Hoe vaak voeren en hoe veel?
Katten moet je in kleine beetjes voeren. Katten hebben veel liever dat ze 4 x per dag een klein beetje krijgen dan 2 x heel veel. Hoeveel hangt van de kat zelf af.
Wij geven de kat als traktatie wel eens kattenmelk of van die speciale snoepjes. Maar met een speeltje kun je een kat (die dan graag speeld) ook een groot plezier doen.

- Spelen: leuke zelfmaakspeeltjes? Wat vindt een kat van tv/radio/ keukentoestellen/ brandende kookplaat/ stofzuiger/ gedweilde vloer enz?
Vaak ik gewoon een kartonnen doos met een gat erin ook erg interesant of een touwtje over de grond halen vinden ze ook vaak erg leuk.
Ik denk dat elke kat weer anders reageerd op apparatuur. De ene kat is er erg bang voor en verstopt zich, de andere kat boeit het niets. Een kookplaat heb ik geen ervaring mee ,want die hebben wij niet.

- Kat krijgt mandje in huis, maar natuurlijk zoekt ze lekker zelf een stekje (ze mag niet in de slaapkamers of de badkamer) -> waar moet op gelet worden met meubels ed? Onze planten hopen we te beschermen met kattengras
Kleedje of handdoekje op de meubels.

- Kater of kattin? Vanaf welke leeftijd ‘uitgepuberd’?\
kattin = poes. Van welke leeftijd ze zijn uitgepuberd zou ik ook niet weten. Maar zelfs oudere katten hebben wel eens kitten streken.

Twinkle81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:02

Voor de speeltjes gebruik ik bijvoorbeeld de klosjes van naaigaren (zonder de garen eromheen natuurlijk), eikeltjes, kastanjes, balletjes, bontmuisjes etc.

Mijn katten zijn ook gek op koffiemelk met een beetje water erdoor. Hiervan moet je natuurlijk niet te veel geven, want je weet niet hoe de darmen reageren. Dat is even uitproberen. Het is in ieder geval beter dan koemelk. Natuurlijk zijn er ook speciale snoepjes enzo.

Of je een kater of poes neemt ligt aan jezelf. Poezen zijn iets 'huiselijker' en gaan minder ver van huis weg. Ze zijn wel iets eigenzinniger en doen vaker waar ze zelf zin in hebben. Katers gaan vaak zwerven en blijven soms een paar nachten weg. Ze zijn vaak iets knuffeliger, maar dat ligt ook aan de kat zelf natuurlijk.

Mijn katten waren uitgepuberd toen ze ongeveer 3 waren (leeftijd moet je geloof ik x7 doen, maar dat weet ik niet zeker)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:08

Je moet ook tijdig ontwormen en ontvlooien!!!

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:17

Ja ontwormen en ontvlooien sluit ik me volledig bij aan. Als je tweekatten neemt zijnze ook niet zo alleen overdag... En ze hoeven niet perse naar buiten wanneer ze het liefste slapen Knipoog
Verder heb ik voor onze zes katten de hel dag een bak brokken gevuld staan zodat ze zelf unne bepalen wanneer ze honger hebben. Dit werkt uitstekend en ze zien er danook super uit. Niks te dik omdat ze niet het gevoel heben alles te moeten opeten in een keer anders is het weg...
En om vijf uur geef ik ze altijd een beetje blikvoer puur om ze even te kunnen zien en controleren want ze zijn heel veel buiten overdag en in de nacht. Dat kunnen ze door het kattenluik zelf bepalen.
Heel veel plezier met jullie keus!
Laat een kat jullie uitzoeken in het asiel zou ik zeggen. Ga gewoon op je gevoel af, het zal je verbazen dat dit nog een kat is die bij jullie past ook.
Hou je ons op de hoogte? Ben benieuwd hoe het bevalt.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:23

foxy80 schreef:
Nu mijn vader thuis de deur uit is, willen mijn moeder, broer en ik een oude droom waarmaken en een huisdier nemen. Onze keuze is op een kat gevallen, omdat we alle drie werken en onze huisgenoot zich elke dag wel een paar uur alleen moet zien te redden zonder problemen.
We wonen in een huis met tuin, kat moet overdag buiten, als er iemand thuis is en ‘s nachts mag hij binnen.
Ik heb mijn ma weten te overtuigen niet te gaan voor 1 van de 100 gratis weg geef kittens, maar voor een gesteriliseerde kat uit het asiel (KMDA om de hoek)
Mijn vraag: aangezien we geen van de drie ook maar een flauw benul hebben van hoe een kat te houden, zijn alle nuttige tips voor kattenleken welkom.
is geloof ik al eerder gezegt, maar de eerste week/twee weken kan je hem/haar het beste nog even binnen houden. Waarschijnlijk zal de kat aan het begin ook nog schuw zijn en veel onder het bed, achter de bank, onder de kast ofzo zitten. Gewoon laten gebeuren, komt er vanzelf onderuit als het honger heeft Vork
zou het niet weten eigenlijk, meestal doet mijn moeder het, maar ik kan je vertellen dat als die genoeg buiten komt het maar weinig hoeft te gebeuren. Gezien het dan wel buiten z'n behoefte doet. Dus gewoon als het gaat stinken
nee
plakband, of als je voor de wat makkelijkere vorm wilt gaan: er bestaan van die rollers waar wat plakspul op zit
wij hebben er eentje en het is goed bevallen. Waar je wel tegen aan loopt is dat je niet weet hoe het precies zit met het verleden. Ze zijn dus ook meestal wat vreemder, maar niet minder lief
Als het goed is krijg je een of ander vaccinatie boekje erbij. Daarin staat hoe en wat (als je nou echt graag extra info wilt kan ik die van soep erbij pakken voor je... dan moet je maar pb'en Knipoog )
het ligt eraan hoeveel jij je kat wilt verwennen. Wij geven gewoon brokjes, twee keer per dag. Beetje vaste tijd en voor de hoeveelheid moet je kijken naar hoe zwaar je kat is. Ongeveer veertig gram ofzo is genoeg
Onze poes vond alles wennen, maar als ze eenmaal gewent zijn, dan vinden ze dingen midner erg. Brandende kookplaat zou ik ze sowieso niet in laten komen. Gelijk het aanrecht afmeppen Duivel katten kunnen al gauw ergens mee te vrede zijn. Dus zelfs met een simpele veter die je over de grond beweegt zijn ze uren zoet. Zo'n muisje is op zich ook wel grappig, maar goed. Dat is ook uitproberen
Een krabpaal is best handig als je niet wilt dat ze aan de bank krabt. Verder zou ik nog even in de dierenwinkel vragen of ze kattenspul hebben voor op de krabpaal. Dat vinden ze dan lekker ruiken en zullen ze minder snel aan de bank krabben
- Kater of kattin? Vanaf welke leeftijd ‘uitgepuberd’?
Wij hebben altijd poezen (kattinen dus Knipoog ) gehad en die staan mij nu eenmaal wat meer aan. Voor de rest waren degene die bij ons kwamen ook altijd al wat ouder, en denk ik dat als je naar het asiel gaat je ook wel met een poesje van iets van een jaar thuis komt.

Eigenlijk hopen we gewoon op een redelijk rustige extra huisgenoot die net als wij binnen en buiten loopt en af en toe bij je komt zitten voor een praatje en wat spelen. Is dat een onrealistische gedachte bij een asielkat waar we niet elke dag intensief mee bezig gaan zijn? Of vindt een kat dat wel best, dat je niet constant aan je relatie met haar wil werken?
Buiten een kattenbak en etensbakje hebben we niks, wat moeten we kopen? En waar (niet te duur)?
Een krabpaal is erg handig, maar verder heb je weinig nodig. Je zou nog even bij de dierenwinkel kunnen vragen. Poezen zijn best onafhankelijke beesten en zullen het prima vinden dat je ze niet altijd met hen bemoeid. Ook hebben die van ons altijd zelf wel om aandacht gevraagd als ze het wilden. De een doet dat door hard te miauwen, maar deze die komt gewoon op schoot gesprongen. Onze eerste poes was enorm beledigd als je op vakantie was geweest ofzo en keek je een week niet aan. Die erna vloog op ons af zodra we terug kwamen en de Soepje had amper door dat we weg waren.

zo even geantwoord. Dit is mijn ervaring met onze poezen Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:31

Heidi2 schreef:
Ja ontwormen en ontvlooien sluit ik me volledig bij aan. Als je tweekatten neemt zijnze ook niet zo alleen overdag... En ze hoeven niet perse naar buiten wanneer ze het liefste slapen Knipoog
Verder heb ik voor onze zes katten de hel dag een bak brokken gevuld staan zodat ze zelf unne bepalen wanneer ze honger hebben. Dit werkt uitstekend en ze zien er danook super uit. Niks te dik omdat ze niet het gevoel heben alles te moeten opeten in een keer anders is het weg...
En om vijf uur geef ik ze altijd een beetje blikvoer puur om ze even te kunnen zien en controleren want ze zijn heel veel buiten overdag en in de nacht. Dat kunnen ze door het kattenluik zelf bepalen.
Heel veel plezier met jullie keus!
Laat een kat jullie uitzoeken in het asiel zou ik zeggen. Ga gewoon op je gevoel af, het zal je verbazen dat dit nog een kat is die bij jullie past ook.
Hou je ons op de hoogte? Ben benieuwd hoe het bevalt.

Doen wij ook hoor.
Voornamelijk omdat we er meerdere hebben en als je dan 2 a 4 x per dag kleine beetjes gaat geven gaan ze tegen elkaar opschrokken!

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:19

Even over die allergie van je nichtje. Een allergische reactie wordt opgewekt door huidschilfers en niet door haren (maar aan die haren zitten wel schilfers). Als je gaat stofzuigen vlak voor je nichtje komt zul je door de blaaskracht aan de achterkant vd stofzuiger de hele fijne deeltjes juist de lucht in blazen. Daardoor zal je nichtje juist meer last kunnen krijgen. Beter is een dag van te voren te stofzuigen en vlak voor ze komt de vloer nogmaals afstoffen/afnemen met een wisser.

Mijn katten zijn trouwens verslaafd aan een krabkarton. Je komt dat voor een paar euri bij de dierenwinkel. Vinden ze fijner dan een krabpaal.

Veel plezier met jullie nieuwe huisdier.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:26

ja hoor onze poes zit soms hele nachten buiten [uit vrije wil hoor] wel hebben we buiten een soort van huisje
voor der gemaakt met een kussentje en daar ligt ze dan in

- hoe vaak kattenbak verversen dat weet ik niet onze poes gaat altijd naar buiten
- moet je een poes borstelen /wassen (we gaan voor één met kort haar!) wij doen dat nooit ja soms borstel ik haar voor de grap maar het hoeft volgens mij nit wij hebben een normale vuilnisbak
- enige tips tegen verlies van haar in huis, gemakkelijke schoonmaaktips (ons nichtje is allergisch en die komt soms op logee) sorry
- kat uit het asiel: do and don’t’s? ...onze poes komt uit een "gratis" nestje ze was half wild en nu mijn knuffeltje
- gezondheid: inentingen en welke en wanneer? Do and don’t ‘s? simmie heeft maar een paar prikken gehad maar het word te duur ze is nog nooit ziek geweest
- Eten: blikvoer en harde brokjes, geen koeienmelk, maar is er nog lekkers waarop je een kat (nooit) mag trakteren? Hoe vaak voeren en hoe veel? nooit chocolade maarja wie gaat dat ook aan zen kat geven Tong uitsteken wij geven simmie de hele dag brokjes en 's avonds rond 6 krijgt ze 1/4 van een blikje
- Spelen: leuke zelfmaakspeeltjes? Wat vindt een kat van tv/radio/ keukentoestellen/ brandende kookplaat/ stofzuiger/ gedweilde vloer enz? simmie vind de stofzuiger dood eng! maar ik weet niet of het bij jullie is maar onze poes mag niet naar boven maar ze ligt maar al te graag op mijn bed pas op want simmie kan onderhand met haar pootje de deur openkrijgen
- Kat krijgt mandje in huis, maar natuurlijk zoekt ze lekker zelf een stekje (ze mag niet in de slaapkamers of de badkamer) -> waar moet op gelet worden met meubels ed? Onze planten hopen we te beschermen met kattengras simmie is een hele nette kat dus hier weet ik niks van
- Kater of poes Vingers aflikken ? Vanaf welke leeftijd ‘uitgepuberd’? Simmie had dat niet zo heel lang ik weet niet precies hoelang maar ze sjeesde het hele huis door

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 18:49

Als je bang bent voor haren in huis, tja, dan moet je OF veel stofzuigen, of geen kat nemen Knipoog Haren gaan overal inzitten, en een allergisch iemand zal er altijd last van houden, ook al maak je nog zo goed schoon

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:55

Wat goed dat je je zo goed voorbereid, dat doen niet veel mensen, super! Denk dat er vast eerdaags een lieve kat voor jullie is.
Ikzelf heb het alleen niet zo op katten verplicht buiten laten..is een luikje geen optie?

De kat moet je zeker ruim een maand binnenhouden. Men beweert met 2 weken dat ze al gewend zijn, maar als zo'n kat, al ouder uit het asiel komt, het nieuwe huisje niet kent en dan overdag verplicht buiten moet zijn, dan kan die gaan struinen naar een ander huisje, of gewoon niet snappen dat ze s'avonds gewoon were naar binnen mag...daar zou ik dus wel even goed over na denken Knipoog

Voor de rest zijn al je vragen al beantwoord waar ik het mee eens ben Knipoog

Veel voorplezier alvast.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 15:09

Aan al diegenen die hier geantwoord hebben : bedankt, ik heb er veel aan gehad !
Op 21 oktober was het zo ver, dan zijn we onze Asterix gaan halen!

Op zich was het heel erg grappig: ik had gemaild en gebeld om onze situatie een beetje uit te leggen (daar kreeg ik dus ook te horen wat Kimberley zei, dat we erg goed geïnformeerd waren en dat dat zeer positief was), en toen gingen mijn moeder, broer en vriend mee om 1 kat te halen! Dit was duidelijk voor de dame die de boel runde: dit was serieus voor me!

Ik had me helemaal voorbereid: kat moest geïnteresseerd aan komen lopen en zonder bijten of klauwen alle aanrakingen goed vinden. Te opdringerige hyperkinetische duivels of schuwe beesten gingen niet mee naar huis. En liefst 1 met kort haar wegens de allergie-klanten in huis en netheid. Ma wou per se een ‘leuke kleur’ (wat me boos maakt, een kind adopteer je toch ook niet omdat het een leuk kleurtje heeft, waarom mag die hypocrisie voor huisdieren wel?)

Liep dat effe anders…

Wij met vier de ren in, kwam er gelijk een leuke kater aan, voldeed volledig aan ons profiel. Na tien minuten zat hij bijna in onze mand, tot meneer besloot dat we niet meer interessant waren, hij wou buiten spelen met de rest (het is een soort oude boerderij, dieren die geschikt zijn mogen los buiten lopen). Een andere jonge kattin van nog geen jaar sprong zeer brutaal rond ons heen, wou niet van mijn vriend af, en had geen mooie kleur (aldus moeder). Toen zei de beheerster: daar in de hoek zit een heel lieve kater, hij presenteert zichzelf echter niet meer omdat hij hier al twee maand zit en niemand hem mee neemt…
Toen aaide mijn broer hem, en toen stond hij recht, klom bij mijn vriend op schoot en bleef superzacht spinnend liggen (viel bijna in slaap). Maar hij sloeg wel net altijd een nageltje in zijn been, precies als houvast. En hij verloor hopen haar en had een halflange vacht (maar dat was dus van het treuren). Hij kwam niet zelf af (omdat hij de moed verloor, maar in hoeverre was die beoordeling juist) en hij had een ordinaire kleur, gewoon bruine tijger (aldus mijn moeder). Hij voldeed eigenlijk niet aan ons profiel.

We hebben hem genomen.

We reden hem naar huis en lieten hem los. Ik had gelezen dat je hem meteen zijn eten en drinken en kattenbak moest tonen, dus hebben we hem in de keuken gelost waar alles al klaarstond. Ik was erop voorbereid dat hij zou vluchten en niet geaaid zou willen worden. Hij stond echter als een koning in de keuken, wandelde op zijn gemak wat rond, proefde zijn eten, zat eens in de bak en verkende de hele woonkamer op zijn dooie gemak. Tenslotte sprong hij bij mij en mijn vriend op schoot en hij ging er niet meer af voor de rest van de middag terwijl wij film keken en hem aaiden (ook op zijn buik).

Hoe hij er zelf over dacht?
Lees even hier:
http://users.skynet.be/allemaalpoezen/ned_index.htm bij geplaatste poesjes

Verslag 2 is in de maak, we hebben hem laten chippen en wandelen al wat in de tuin met hem, dus nu wil hij constant ontsnappen (heeft verrekt goed door waar de buitendeur is, gaat hij ostentatief voor zitten en mauwen).

Poezenpoten
Elke en Asterix

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:15

:D

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:57

Super zeg Lachen
Als ik me later een huisdier aanschaf zal het zeker ook één zijn uit het asiel.
Asterix heeft zo te zien een hele goede thuis gevonden!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:04

Wat fijn en hartverwarmend om dat te lezen zeg! Ben blij dat hij een huisje heeft, en jullie een poezen kind. Of katerkind. Tong uitsteken Veel plezier nog!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:01

Hee daar is die dan eindelijk Lachen wat een lieverd en een leuk verhaal heb je geschreven.
Moest zo lachen om het stukje dat zijn versbrokjes binnen het uur zijn opgesmikkelt, met die uitroeptekens erachter. Wacht maar totdat hij het door heeft, dan draai je je om, kijkt weer en het is op, hihi.

Heel veel geluk met Astrerix!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:00

Hoi!!
Wij hebben altijd katten gehad en sinds kort ( juli ) hadden we er 2 nieuwe kittens bij!
Katten zijn wel buitendieren : de onze zitten 's nachts liefst buiten en jagen dan en overdag komen ze binnen een ganse dag slapen.
Als je een volwassen kat neemt moet je wel uitkijken!! Zo hebben wij ook eens kat van onze vorige woonst meegebracht naar ons nieuwe huis : we lieten ze buiten en ze is weggelopen, terug naar waar ze vandaan kwam... Blijkbaar is dat eigen aan katten. We hebben het 2x geprobeerd en elke keer liep ze terug naar ons oude huis.

De kattenbak verversen doen wij eigenlijk enkel als die onaangename geurtjes verspreid. Maar als je kat vaak buitenzit, zullen ze daar meer hun behoefte doen.

Wij borstelen onze katten bijna nooit, we hebben wel een borstel en gebruiken die enkel omdat ze dit zo leuk vinden.
Katten houden ook helemaal NIET van water : is helemaal anders dan een hond wassen bijvoorbeeld. Dus dat zou ik zeker niet doen!!

Wij leggne op de zetels waar de katten slapen een handdoek of een dekentje. En stofzuigen de zetels vrij vaak.

Een kat uit het asiel hebben we nooit gehad : wij zijn altijd met kleine kittens begonnen en hebben ze zelf opgevoed, dus kan hier niet van meespreken. Ik vind het een nadeel dat je een kat neemt waarvan je niet weet hoe zijn/haar gewoontes zijn, als je snapt wat ik bedoel. Een kleine kat kan je zelf nog wat vormen.

inentingen : spuitje tegen kattenziekte & griep : geloof dat dit 1x jaar is. Zeker naar de DA mee gaan!

Eten : geen koeienmelk maar kattenmelk dat je bij de supermarkt koopt! Je kan ook korrels kopen, van die harde brokjes. Van blikvoer worden ze sneller dik en dat stinkt echt!! Katten lusten ook graag kaas Knipoog

Speeltjes : onze katten spelen met alles! je kan wat balletjes kopen, een pluchen muis aan een touwtje,... onze katten vinden TV fascinerend, soms liggen ze der uren naar te "kijken".

Ja katten gaan snel krabben : dit om hun terrein af te bakenen. De onze krabben dus ook aan onze goeie zetels, daar moet je consequent in zijn en je kan bijvoorbeeld zo'n krabpaal kopen. Voor de rest in die zetels een handdoek leggen.

wij hebben altijd katinnen gehad : er word vaak van gezegd dat deze op een bepaalde leeftijd wel vals durven worden maar daar heb ik nog niets van gemerkt. De onze zijn nu een paar maanden en nog steeds heel speels, en kinds...

Een kat is geen hond : ze slapen het grootste deel van de dag en dan eten zij nog. Verwacht niet dat een kat, als je binnenkomt zoals een hond rond je lijf gaat staan springen en aandacht vragen. Zij staan wel op maar lopen dan meestal naar hun voederbakje.
's avonds komen de onze altijd bij ons op schoot liggen en kijken mee naar TV maar aan een relatie met een kat hoef je niet constant te werken. Het zijn heel zelfstandige dieren!!

Een kattenbak en etensbakje heb je zeker nodig! ik zou ook toch nog een krabpaal en wat speeltjes kopen.

Heb je nog vraagjes mag je me altijd een pb tje sturen!! Ik ben nu 23 en we hebben al katten sinds ik geboren werd, dus ik ben wel een expert Haha!

Heel veel plezier met je nieuwe kameraad!!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:45

ik zou persoonlijk een jong kitten nemen, en goed raadplegen, maar achteraf is het poesje helemaal op jou gesteld (zoals frieda de britse korthaar die me nu aan het ambeteren is door in m'n nek rond te dartelen terwijl ik type) ze is bij ons gekomen op 10 weken en ze is niet van ons weg te slaan, uiteraart hebben we altijd in katten gezeten.

ik zou ook een "poes" nemen ipv een kater, katers "kunnen" sproeien, end at is een stinkerige bedoening!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 16:20

Zoals je hierboven al zag, hebben we onze maat al gekozen: een gecastreerde kater van 3 jaar uit het asiel (gecastreerde sproeien minder naar het schijnt)
We zullen wel zien hoe zijn ritme is qua binnen en buiten willen, voor het moment is hij er heel erg op uit om overdag buiten te raken (mauwen en voor de deur gaan zitten, zeker in de namiddag). Dat weglopen naar ‘huis’ trachten we te beperken door hem eerst drie weken binnen te houden, af en toe wandelen aan de leiband. Na drie weken mag hij een poosje los ‘s ochtends buiten terwijl hij nog geen ‘ontbijt’ heeft gehad, als je dan met zijn brokjes rammelt komt hij het snelst terug. Althans, zo gaan we het proberen. Hij heeft ook een halsband en is nu verleden week gechipt, dus als ie verloren loopt…
Kattenbak maak ik proper telkens er iets in ligt. Ik sta er zelfs vroeger voor op. (ik personeel van de kat? Neeeuh hoor!)
Borstel is nu ook voor de fun, want haar verliezen is zowat gestopt.
Op zijn zetel ligt nu een dekentje, daar ligt hij graag (leer ligt zo koud hé)
Dat katten kaas lusten wist ik niet, zeker eens proberen
Spelen doet hij heel graag, de TV interesseert hem de ballen, dan ligt ie op je schoot te slapen.
Hij heeft een krabpaal, aan onze leren zetels krabt hij niet, wel aan een kleine stoffen fauteuil, maar als we het zien zetten we hem gelijk bij zijn paal, hopen dat het zo binnen de perken blijft.
Ik verwachtte helemaal geen hondengedrag, laat hij dat nou net wel hebben: op je af spurten als je binnenkomt, mauwend rond je draaien, als je hem eten geeft drie happen nemen en dan weer staan mauwen voor een knuffel, gelukkig slaapt hij ook nog af en toe hahaha!
Hij is ook heel goed voor mijn lijn, met een kat op schoot voor de tv is snoepen onmogelijk (hij wil per se proeven wat je eet, is dol op het aflikken van chipsvingers en met kattenkwijl aan je hand voortsnacken is geen optie, handenwassen ook niet want dan moet je telkens uit je luie zetel…)
Een kitten nemen was voor mij absoluut geen optie, ik had het ding dan moeten opvoeden (en met mijn pony is dat al geen success wegens niet volledig consequent) en we zijn overdag werken en dan zou dat kleine arme ding alleen zitten in een groot leeg huis… Geen denken aan, dat vind ik dierenmishandeling. Asterix moet nu ook drie weken binnenblijven, maar de eerste week was mijn broer thuis, deze week mijn moeder en volgende week wordt het tanden bijten, daarna zijn we er vanaf en dan kan hij buiten spelen (brokjes en warm mandje in de garage als hij dat wil)
Nat voer krijgt hij praktisch niet, dat van die geur hadden we al ontdekt!

Twinkle81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:08

Heel veel plezier met je nieuwe huisgenoot. Je krijgt er vast geen spijt van. En wat een leuk verslag op die website. Lachen

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:41

Volgens mij is het minimum voor binnen houden toch echt zes weken.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:05

heel veel geluk met de kat Lachen
Waar zijn de foto's nou, ik mis die geloof ik...

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:32

heel erg veel plezier met je kat. maar een kat is geen hond hoor/
Hij kan rustig alleen blijven. Die helpen zich zelf wel. als er maar water en eten staat komt het goed. Dus maak je daar maar niet druk om.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 10:19

Voor foto' s en volledig verhaal:
Lees even hier:
http://users.skynet.be/allemaalpoezen/ned_index.htm
bij geplaatste poesjes vind je het bij 'Asterix'
Zes weken? Hij wil nu al zo graag naar buiten! Gaat zielig zitten mauwen en zit keilief voor de voordeur naar je te kijken. Ik weet wel dat je hem niet gelijk een hele dag de deur uit moet trappen, dus geleidelijk opbouwen, maar zes complete weken binnen?