Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
foxy80 schreef:Nu mijn vader thuis de deur uit is, willen mijn moeder, broer en ik een oude droom waarmaken en een huisdier nemen. Onze keuze is op een kat gevallen, omdat we alle drie werken en onze huisgenoot zich elke dag wel een paar uur alleen moet zien te redden zonder problemen.
We wonen in een huis met tuin, kat moet overdag buiten, als er iemand thuis is en ‘s nachts mag hij binnen.
Ik heb mijn ma weten te overtuigen niet te gaan voor 1 van de 100 gratis weg geef kittens, maar voor een gesteriliseerde kat uit het asiel (KMDA om de hoek)
Mijn vraag: aangezien we geen van de drie ook maar een flauw benul hebben van hoe een kat te houden, zijn alle nuttige tips voor kattenleken welkom.
- kan dit voor een kat, buiten moeten tot baasje thuis is (elke avond is er wel iemand thuis, soms ook overdag)?
is geloof ik al eerder gezegt, maar de eerste week/twee weken kan je hem/haar het beste nog even binnen houden. Waarschijnlijk zal de kat aan het begin ook nog schuw zijn en veel onder het bed, achter de bank, onder de kast ofzo zitten. Gewoon laten gebeuren, komt er vanzelf onderuit als het honger heeft![]()
- hoe vaak kattenbak verversen
zou het niet weten eigenlijk, meestal doet mijn moeder het, maar ik kan je vertellen dat als die genoeg buiten komt het maar weinig hoeft te gebeuren. Gezien het dan wel buiten z'n behoefte doet. Dus gewoon als het gaat stinken
- moet je een poes borstelen /wassen (we gaan voor één met kort haar!)
nee
- enige tips tegen verlies van haar in huis, gemakkelijke schoonmaaktips (ons nichtje is allergisch en die komt soms op logee)
plakband, of als je voor de wat makkelijkere vorm wilt gaan: er bestaan van die rollers waar wat plakspul op zit
- kat uit het asiel: do and don’t’s?
wij hebben er eentje en het is goed bevallen. Waar je wel tegen aan loopt is dat je niet weet hoe het precies zit met het verleden. Ze zijn dus ook meestal wat vreemder, maar niet minder lief
- gezondheid: inentingen en welke en wanneer? Do and don’t ‘s?
Als het goed is krijg je een of ander vaccinatie boekje erbij. Daarin staat hoe en wat (als je nou echt graag extra info wilt kan ik die van soep erbij pakken voor je... dan moet je maar pb'en)
- Eten: blikvoer en harde brokjes, geen koeienmelk, maar is er nog lekkers waarop je een kat (nooit) mag trakteren? Hoe vaak voeren en hoe veel?
het ligt eraan hoeveel jij je kat wilt verwennen. Wij geven gewoon brokjes, twee keer per dag. Beetje vaste tijd en voor de hoeveelheid moet je kijken naar hoe zwaar je kat is. Ongeveer veertig gram ofzo is genoeg
- Spelen: leuke zelfmaakspeeltjes? Wat vindt een kat van tv/radio/ keukentoestellen/ brandende kookplaat/ stofzuiger/ gedweilde vloer enz?
Onze poes vond alles wennen, maar als ze eenmaal gewent zijn, dan vinden ze dingen midner erg. Brandende kookplaat zou ik ze sowieso niet in laten komen. Gelijk het aanrecht afmeppenkatten kunnen al gauw ergens mee te vrede zijn. Dus zelfs met een simpele veter die je over de grond beweegt zijn ze uren zoet. Zo'n muisje is op zich ook wel grappig, maar goed. Dat is ook uitproberen
- Kat krijgt mandje in huis, maar natuurlijk zoekt ze lekker zelf een stekje (ze mag niet in de slaapkamers of de badkamer) -> waar moet op gelet worden met meubels ed? Onze planten hopen we te beschermen met kattengras
Een krabpaal is best handig als je niet wilt dat ze aan de bank krabt. Verder zou ik nog even in de dierenwinkel vragen of ze kattenspul hebben voor op de krabpaal. Dat vinden ze dan lekker ruiken en zullen ze minder snel aan de bank krabben
- Kater of kattin? Vanaf welke leeftijd ‘uitgepuberd’?
Wij hebben altijd poezen (kattinen dus) gehad en die staan mij nu eenmaal wat meer aan. Voor de rest waren degene die bij ons kwamen ook altijd al wat ouder, en denk ik dat als je naar het asiel gaat je ook wel met een poesje van iets van een jaar thuis komt.
Eigenlijk hopen we gewoon op een redelijk rustige extra huisgenoot die net als wij binnen en buiten loopt en af en toe bij je komt zitten voor een praatje en wat spelen. Is dat een onrealistische gedachte bij een asielkat waar we niet elke dag intensief mee bezig gaan zijn? Of vindt een kat dat wel best, dat je niet constant aan je relatie met haar wil werken?
Buiten een kattenbak en etensbakje hebben we niks, wat moeten we kopen? En waar (niet te duur)?
Een krabpaal is erg handig, maar verder heb je weinig nodig. Je zou nog even bij de dierenwinkel kunnen vragen. Poezen zijn best onafhankelijke beesten en zullen het prima vinden dat je ze niet altijd met hen bemoeid. Ook hebben die van ons altijd zelf wel om aandacht gevraagd als ze het wilden. De een doet dat door hard te miauwen, maar deze die komt gewoon op schoot gesprongen. Onze eerste poes was enorm beledigd als je op vakantie was geweest ofzo en keek je een week niet aan. Die erna vloog op ons af zodra we terug kwamen en de Soepje had amper door dat we weg waren.
Heidi2 schreef:Ja ontwormen en ontvlooien sluit ik me volledig bij aan. Als je tweekatten neemt zijnze ook niet zo alleen overdag... En ze hoeven niet perse naar buiten wanneer ze het liefste slapen![]()
Verder heb ik voor onze zes katten de hel dag een bak brokken gevuld staan zodat ze zelf unne bepalen wanneer ze honger hebben. Dit werkt uitstekend en ze zien er danook super uit. Niks te dik omdat ze niet het gevoel heben alles te moeten opeten in een keer anders is het weg...
En om vijf uur geef ik ze altijd een beetje blikvoer puur om ze even te kunnen zien en controleren want ze zijn heel veel buiten overdag en in de nacht. Dat kunnen ze door het kattenluik zelf bepalen.
Heel veel plezier met jullie keus!
Laat een kat jullie uitzoeken in het asiel zou ik zeggen. Ga gewoon op je gevoel af, het zal je verbazen dat dit nog een kat is die bij jullie past ook.
Hou je ons op de hoogte? Ben benieuwd hoe het bevalt.