Nu hebben wij zelf een kat van 16 jaar oud. Kerngezond *klopt af*. Ze is alleen ingeent toen ze nog heel klein was, daarna nooit weer. Ik ben dus ook als de dood dat ze nu wat op gaat lopen. Als ik thuiskom stap ik direct onder de douche en doe schone kleren aan, maartoch.
Mijn moeder wilde haar niet laten enten omdat ze bang is dat Noeska heel ziek zou worden of zelfs dood zou gaan. Ik heb haar natuurlijk verteld dat ze JUIST dood zou gaan als ze geen entingen krijgt, en een ziekte krijgt (wat een grote kans is nu ik dagelijks met vele andere katten in aanraking kom).
Maargoed, ik en de asielbeheerders hebben haar over kunnen halen. Ze móét geent worden.
Nu vraag ik mij wel af wat de risico's zijn van zo'n enting. Ze kan er ziek van worden, dat weet ik, maar ook zo ziek dat ze er dood van kan gaan? Wie heeft er ervaring met zo'n 'geval', het enten van een oudere kat die eigenlijk nog bijna nooit geent is?
Hier nog een artikel, over niet enten.
http://wwww.scarlettini.nl/enten.htm
Citaat:Het vijfde punt van overweging is uw dier alleen nog te laten vaccineren tegen ziektes die aan alle vier de volgende criteria voldoen:
1. de ziekte is ernstig en/of levensbedreigend
2. het vaccin tegen de ziekte heeft bewezen effectief te zijn
3. het vaccin tegen de ziekte is veilig, kent geen nadelige bijwerkingen of gevolgen op korte of lange termijn en maakt de vatbaarheid voor de ziekte niet juist groter
4. het dier loopt (groot) risico de ziekte op te lopen.
De vetgedrukte punten zijn in ieder geval van toepassing, de andere twee punten heb ik niet genoeg ervaring mee om dat te kunnen weten.