Risico's inenting oudere kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Risico's inenting oudere kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:09

Ik loop stage in een dierenasiel en daar heb je natuurlijk altijd wel zieke katten in quarantaine. Op dit moment is er misschien sprake van kattenziekte, een levensgevaarlijke ziekte dus. De katten die hiervan verdacht zijn zijn natuurlijk in een aparte ruimte gezet en er mogen alleen mensen bij die zelf geen katten thuis hebben.

Nu hebben wij zelf een kat van 16 jaar oud. Kerngezond *klopt af*. Ze is alleen ingeent toen ze nog heel klein was, daarna nooit weer. Ik ben dus ook als de dood dat ze nu wat op gaat lopen. Als ik thuiskom stap ik direct onder de douche en doe schone kleren aan, maartoch.
Mijn moeder wilde haar niet laten enten omdat ze bang is dat Noeska heel ziek zou worden of zelfs dood zou gaan. Ik heb haar natuurlijk verteld dat ze JUIST dood zou gaan als ze geen entingen krijgt, en een ziekte krijgt (wat een grote kans is nu ik dagelijks met vele andere katten in aanraking kom).

Maargoed, ik en de asielbeheerders hebben haar over kunnen halen. Ze móét geent worden.
Nu vraag ik mij wel af wat de risico's zijn van zo'n enting. Ze kan er ziek van worden, dat weet ik, maar ook zo ziek dat ze er dood van kan gaan? Wie heeft er ervaring met zo'n 'geval', het enten van een oudere kat die eigenlijk nog bijna nooit geent is?

Hier nog een artikel, over niet enten.
http://wwww.scarlettini.nl/enten.htm

Citaat:
Het vijfde punt van overweging is uw dier alleen nog te laten vaccineren tegen ziektes die aan alle vier de volgende criteria voldoen:

1. de ziekte is ernstig en/of levensbedreigend

2. het vaccin tegen de ziekte heeft bewezen effectief te zijn

3. het vaccin tegen de ziekte is veilig, kent geen nadelige bijwerkingen of gevolgen op korte of lange termijn en maakt de vatbaarheid voor de ziekte niet juist groter

4. het dier loopt (groot) risico de ziekte op te lopen.

De vetgedrukte punten zijn in ieder geval van toepassing, de andere twee punten heb ik niet genoeg ervaring mee om dat te kunnen weten.

Mist

Re: Risico's inenting oudere kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:56

De enting voor kattenziekte is 3 jaar geldig (minimaal- de meningen zijn verdeeld, maar misschien wel veel langer dan 3 jaar) Daarbij gaat een volwassen kat niet zomaar dood aan kattenziekte tenzij ze al andere medische problemen hebben. Dus niet teveel zorgen maken he Knipoog
Ook ik heb kattenziekte in huis gehad- mijn eigen katten (7) hebben nergens last van gehad.

Verder, ik heb ook een half bejaardentehuis hier (mijn oudste katten zijn 18, 17 en 15) en die worden ook gewoon geent, nooit last gehad van bijwerkingen (in tegenstelling tot kittens- daar heb je plenty bijwerkingen)

Het asiel waar ik werk hebben we (helaas Verdrietig ) ook kattenziekte gehad dit jaar- als ik ergens niet tegen kan dan is het wel dodelijke ziektes die niet te stoppen zijn.....dus ben ik gaan googlen (in het engels) en ben ik in contact gekomen met een amerikaanse DA, die dus een virusremmer gebruikt voor kattenziekte (en Parvo bij honden) met sucess ! Inmiddels heb ik dit middel ook in huis, maar bij ons schijnt het virus nu geweken te zijn, na 70 kittens te zijn verloren zijn er nu al 1 maand geen zieken/doden meer geweest.
dit is de link:
http://www.marvistavet.com/html/body_oseltamivir.html

http://vettechs.blogspot.com/2005/04/os ... t-for.html

misschien hebben jullie er wat aan.

* edit: deze toevoeging, mijn katten zijn allemaal zwervers/halfwild en vaak op oudere leeftijd bij mij gekomen- waarschijnlijk ook nooit geent geweest- 1 enting is bij volwassen katten genoeg, je hoeft geen 2e enting de doen net als bij kittens (dat heeft te maken met maternale bescherming)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:00

Ok dat is fijn om te horen, dat jouw katten geen last van bijwerkingen hebben gehad!! Lachen Zou dat ook kunnen komen doordat jij ze al vaker hebt laten inenten? Dat Noeska misschien wel ziek wordt van de enting omdat ze niet eerder is ingeent daartegen?

Ik ga de links even lezen!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:04

Sommige zijn vaker geent, de oudere halfwilde waarschijnlijk niet !
De meeste bijwerkingen krijg je trouwens van de niesziekte bestanddeel, je kunt ze ook alleen voor kattenziekte laten enten. Bijwerkingen bij volwassen katten is dan idd niezen, traanoogjes. Ik zou me echt geen zorgen maken hoor!

wat zijn de verschijnselen van de zieke katten ? (ben tegenwoordig een redelijke expert op kattenziekte-gebied)

*edit, deze toevoeging: omdat ik allemaal (voor vreemden) wilde katten heb, moet ik ze altijd zelf enten Clown geen DA die in de buurt komt, en geen haar op mijn hoofd die er over denkt om alle 7 met risico van ontsnapping etc. naar een kliniek te vervoeren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:09

Nou, waarschijnlijk is de ziekte niet echt uitgebroken, maar voor de zekerheid zitten een aantal verdachte kittens nog in quarantaine. Het katje dat waarschijnlijk besmet was is al twee weken geleden overleden en het virus heeft zich nog niet verspreid onder de andere quarantaine katjes. We hopen en denken nu dus dat het waarschijnlijk niet 'uitgebroken' is, omdat er dan toch al lang ziekteverschijnselen geweest moeten zijn.

Een katje die het zeker weten heeft zit helemaal apart, de ene dag gaat het beter met haar dan de andere. Ze heeft traanogen, heeft diarree, braakt etc. De ene dag is het zo slecht dat je denkt dat ze het niet gaat halen, en de volgende dag ziet ze er toch weer iets beter uit...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:36

Nee, idd, als ik dit zo lees dan is het waarschijnlijk geen kattenziekte, hoewel braken (is het gal ?) en diarree er wel bijhoren, bij kittens gaat het zo snel dat dit kitten waarschijnlijk al dood zou zijn geweest als het kattenziekte was geweest.

Het is zo erg dat je bv de kittenruimte schoon kunt maken en je hebt een hoop spelende kittens, blakend van gezondheid....en 2 uur later kom je terug om bv de waterbakjes bij te vullen, en dan ligt er al een dood. Een verschrikkelijke ziekte Boos! Verdrietig
Ik vang altijd moederpoezen met kittens op + "losse" kittens die nog te jong zijn of te "mini" om te plaatsen. Ik neem altijd al voorzorgsmaatregelen als ik op het asiel ben ( kleed me bij terugkomst uit in de stal en stop mijn kleren direct in de wasmachine, andere schoenen etc. ook al is er niets aan de hand, dit is mijn gewone ritme) maar dit jaar, nu ongeveer een maand geleden, had ik 2 moederpoezen + kittens + 2 losse kittens die zelfs niet op het asiel zijn geweest. Deze 2 kittens hadden dus kattenziekte (ik was tot daar aan toe de enige vrijwilliger die het nog niet in huis had) ze hebben het niet gered. Alles hou ik strikt gescheiden, altijd, etensbakjes, kattebakschepjes ALLES. Maar de ene moederpoes die 4 kittens had van 1 week oud, is toen ook op verschrikkelijke wijze 2 kittens kwijtgeraakt, de andere moederpoes werd 1 kitten ziek ook al waren ze net geent(heel duidelijk kattenziekte) dat kitten heb ik gelukkig kunnen redden door anti-braakmiddelen, 5x per dag onderhuids vocht in te spuiten en dwangvoederen. Dit kitten is nu wel ataxtisch, maar het leeft nog.

Ook mijn moeder heeft er 2 kittens door kunnen halen, maar het is een volledige dagtaak, en vaak gaan ze toch dood door de schade aan de ingewanden.

Je hebt de snelle manier van doodgaan (of peracute versie) waarbij de hartspier het begeeft, of de langzame gruwelijke manier, meestal door uitdroging/beschadiging van de ingewanden, eerst koorts, dan een kleine opleving, weer koorts, niet eten, braken eerst onverteerd eten, daarna gal (hel geel) uitdroging...en daarna diarree, maar vaak halen ze dit stadium nog geeneens.

mocht het toch kattenziekte blijken te zijn, het enige middel wat het virus kan doden is chloor- Halamid is daarbij effectiever dan de huishoudelijke chloor. Wasmachine alleen helpt niet, het virus kan temperatuur van 56graden gedurende een half uur weerstaan.
Mijn wasmachine draait al een maand op 70graden Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:40

Is bij dat ene katje een snaptest gedaan ? want dat is de enige manier om het zeker te weten. Er zijn legio verschijnselen die erg op elkaar lijken, maar geloof me, als het kattenziekte is dan is het echt niet te stoppen en zouden de andere kittens inmiddels ook ziek zijn, het virus is zo hardnekkig.

Hoewel het mij ook gelukt is- 7 andere kittens zijn niet ziek geworden, maar alleen omdat ik dagelijks mijn hele huis met Halamid heb behandeld (van vloer tot muren en plafond!)