chippen van kat -- nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

chippen van kat -- nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 12:22

Ik wil mijn kat (bijna 2 jaar) binnenkort laten chippen. Ik wil dit graag om wat meer zekerheid te hebben wanneer hij bijv. van huis weg loopt of ter identificatie als hij aangereden wordt.
Hij gaat niet naar het buitenland of naar een pension, dus daar is het niet voor nodig.

Nou is er natuurlijk bij het chippen van paarden in NL nogal wat ophef geweest vanwege de effecten op langere termijn die niet bekend zijn, en gaat het chippen zelf ook wel eens een enkele keer fout. (mijn eigen paardje is overigens wel gewoon gechipt Knipoog ).

Hoe zit dit bij katten? wat zijn de nadelen van het chippen? iemand die daar wat meer over weet? Lachen

somokkele

Re: chippen van kat -- nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:25

Ik zou niet weten of het nadelen heeft (behalve dat een chip wel eens wil gaan zwerven). De voordelen weet ik wel. Geen bandje meer om waar ze zichzelf aan op kunnen hangen. Kunnen ten allen tijden geidentificeerd worden.
Mijn kat is dus gechipt en al jaren geleden. Ik heb niet het idee dat ze hier last van heeft.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:28

volgens mij is er een groot verschil tussen een kat of een paard chippen. Bij een kat wordt de chip onderhuids geplaatst en bij een paard rechtstreeks in een nek-spier, dacht ik.

Ik heb in ieder geval nog nooit van een slechte ervaring gehoord bij het chippen van een kat... maar volgens mij ligt dat eerder aan de hoeveelheid katten zonder chip Clown

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:10

Ik heb ook nog nooit over de nadelen gehoord wil die 2 van mij ook graag laten chippen dan hoeven ze inderdaad geen bandje meer om waar ze zichzelf aan op kunnen hangen dat vind ik maar niks heb er een hoop ellende van gezien, daarom wil ik ze die niet om geven!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:07

Mijn katten zijn ook alledrie gechipt.
Ik heb ook nog nooit over nadelen gehoord, alleen over de voordelen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:52

Alle katten in het asiel worden gechipt en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd voor zover ik weet.
Je kunt het chippen van paarden en katten idd niet met elkaar vergelijken denk ik.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:55

somokkele schreef:
Ik zou niet weten of het nadelen heeft (behalve dat een chip wel eens wil gaan zwerven). De voordelen weet ik wel. Geen bandje meer om waar ze zichzelf aan op kunnen hangen. Kunnen ten allen tijden geidentificeerd worden.
Mijn kat is dus gechipt en al jaren geleden. Ik heb niet het idee dat ze hier last van heeft.

Mijn katten hebben ondanks het feit dat ze gechipt zijn nog steeds bandjes om. Niet iedereen staat te springen om een kat te laten indentificeren namelijk...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:58

Schimmelig schreef:
somokkele schreef:

Mijn katten hebben ondanks het feit dat ze gechipt zijn nog steeds bandjes om. Niet iedereen staat te springen om een kat te laten indentificeren namelijk...

De dierenambulance en de dierenartsen hebben zo'n ding ter beschikking. Als zij een kat vinden of binnen krijgen waarvan de eigenaar onbekend is het eerste wat ze doen scannen om te kijken of er een chip inzit.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:10

Lieten alle katten zich maar zo makkelijk vangen. Mijn éne kat is vrij schuw, dus dat lukt sowieso moeilijk. In dordt staan mensen nou ook niet echt te springen om met een vreemde kat langs de DA te gaan, aangezien hier ook veel katten op straat rond lopen.
Mijn kat is één keer van huis weggelopen. Twee maanden later kregen wij een telefoontje van iemand (de schooier had een vreet adresje gevonden gelukkig Clown ) en dat was vanwege het bandje en niet vanwege de chip.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 19:24

mijn kat is niet bepaald schuw naar mensen, maar dat kan ook in zijn nadeel zijn natuurlijk. als jonge kat is hij hier in de tuin al een keer vast komen zitten met zijn bandje om (met elastiek), dus dat durf ik niet echt meer.. 't is wel een sukkeltje wat dat betreft.

Als de chip gewoon onderhuids wordt gezet lijkt het me ook minder problemen opleveren als wat bij paarden gebeurt. gaan zwerven is in een klein kattenlijfje ook niet zo'n probleem als een groot paard natuurlijk Lachen