Hond blaft om aandacht te krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ritmisch

Hond blaft om aandacht te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 21:53

pffff wat een gedoe zeg. Onze hond wil altijd en overal met zijn neus vooraan staan. Als de aandacht van mijn vriend en mij even afdwaalt, haalt ie ons weer erbij door even flink te blaffen. Natuurlijk proberen we dat gedrag te negeren, maar op een gegeven moment (we wonen gewoon in een woonwijk) moet het geblaf gewoon ophouden en moet je op de een of andere manier toch reageren. Niets helpt, negeren dus niet en boos worden dus ook niet. Meneertje is alleen stil als we hem de positieve aandacht geven waar hij op doelde.
Iemand een idee hoe we onze hond van het geblaf af kunnen krijgen?

Bluebontje

Re: Hond blaft om aandacht te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:12

Aha, dat ga ik even volgen. Ik heb er hier ook zo 1 zitten.

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 03:06

Ik heb dit ook gehad met mijn hond, ik deed het volgende
Als de hond blaft dan moet je niet boven hem uit gaan schreeuwen want dat heeft geen zin, je moet rustig blijven!
Zodra de hond blaft zeg je rustig zijn naam, als hij dan stil is geef je hem het commando stil, dit samen met een handcommando en je geeft hem een beloning daarvoor (snoepje bijvoorbeeld). Dit moet je een aantal keer blijven doen, dus alleen als hij stil is geef je het commando. Na een poosje kun je als de hond blaft het commando geven en als het goed is stopt hij met blaffen, direht geef je hem een beloning.
Na een aantal keer zul je ook geen koekjes meer hoeven te geven.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegt.
succes ermee

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 06:32

je hebt het zeker duidelijk uitgelegd! Ik ga het eens proberen... Mijn vriend wil namelijk zo'n halsband kopen met een stroomstootje daarin en daar ben ik niet voor...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 07:13

Ritmisch schreef:
je hebt het zeker duidelijk uitgelegd! Ik ga het eens proberen... Mijn vriend wil namelijk zo'n halsband kopen met een stroomstootje daarin en daar ben ik niet voor...

Dan geef ik je helemaal gelijk, ik heb de pleureshekel aan die dingen. Lachen
Ben benieuwd hoe het met deze tip gaat!

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 07:55

pfff ik ook.... het gaat namelijk om een eigenwijze jack russel....

Laverne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:41

Ik ken het . Ons hondje blaft als ze aan het spelen is, dan moeten wij wat weggooien en komt ze het brengen. Als we dat dan niet doorhebben, gaat ze blaffen. Ik negeer het gewoon, als ze doorgaat zeg ik een aantal keer dat ze stil moet zijn en over het algemeen heeft ze het snel door en houd ze op. Dan gaat ze rustig zitten wachten tot wij aangeven dat we willen spelen.

Daarnaast heeft ze de nare gewoonte te keffen als we net weg zijn. ik ga werken en dan is het stil, 5 minuten later begint ze wat te joelen en te keffen en dat duurt dan 10 minuten. We wonen in een flat en dat is nogal gehorig. Nu weet ik dat ze gewoon stil blijft de rest van de dag, maar goed het is en blijft niet de bedoeling dat ze overlast veroorzaakt.

Een blafband vind ik te heftig en dieronvriendelijk, maar goed dat is mijn mening.

De tip van de training met het koekje e.d. ga ik ook eens toepassen, dat is toch prettiger en duidelijker voor het dier.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:03

Wat je ook kunt proberen is zodra hij begint te blaffen allebei de kamer uitlopen zonder iets tegen hem te zeggen. Dit moet je wel heel concequent doen en ook direct als hij blaft. Als hij weer stil is tel je tot 10 en dan pas kom je de kamer weer in.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 10:10

Het punt is dat als we bij hem weglopen, hij zo mogelijk nog harder begint te blaffen... Mijn vriend heeft als hobby zijn vijver. 's avonds ben ik weg om paard te rijden en mijn vriend wil dan graag ff wat dingetjes bij zijn vijver doen (filter schoonmaken ed.) Onze hond staat dan met z'n voorpootjes tegen de keukendeur te slaan, omhoog te springen en te blaffen. Als m'n vriend em bij hem in de tuin laat, begint ie tegen m'n vriend te blaffen om aandacht. Die kan mijn vriend hem op dat moment niet geven omdat ie met iets anders bezig is en dan gaat onze hond maar door. Ik kan hem ook niet meer meenemen naar m'n paard, daar blaft ie ook alles bij elkaar als ik hem in de stal doe en als ik hem niet in de stal doe, rent ie achter de paarden aan. probleem dus.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 10:11

Bedankt iig voor de reacties!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:45

Ritmisch schreef:
Het punt is dat als we bij hem weglopen, hij zo mogelijk nog harder begint te blaffen... Mijn vriend heeft als hobby zijn vijver. 's avonds ben ik weg om paard te rijden en mijn vriend wil dan graag ff wat dingetjes bij zijn vijver doen (filter schoonmaken ed.) Onze hond staat dan met z'n voorpootjes tegen de keukendeur te slaan, omhoog te springen en te blaffen. Als m'n vriend em bij hem in de tuin laat, begint ie tegen m'n vriend te blaffen om aandacht. Die kan mijn vriend hem op dat moment niet geven omdat ie met iets anders bezig is en dan gaat onze hond maar door. Ik kan hem ook niet meer meenemen naar m'n paard, daar blaft ie ook alles bij elkaar als ik hem in de stal doe en als ik hem niet in de stal doe, rent ie achter de paarden aan. probleem dus.

Punt is dat hij continue zijn zin krijgt. Hij mag naar buiten, krijgt op zijn donder (welliswaar negatieve aandacht maar wel aandacht) dus zal het gedrag toenemen. Als je de ene keer wel negeert maar de volgende keer niet wordt je een gokkast en wordt het alleen maar interessanter.

Als je kiest om het nu echt te gaan negeren moet je dit ook vol gaan houden. Ga eventueel in gesprek met de buren en vertel waar je mee bezig bent. Als je gaat negeren zal het gedrag in eerste instantie erger worden. De hond denkt, waarom werkt dit niet? en gaat dus harder blaffen, langer blaffen enz. Vergelijk het met een lift die niet komt, we gaan eerst vaker op het knopje drukken, dan harder en tenslotte nemen we de trap (gedrag dooft uit).
Negeren werkt wel echt maar het is wel heel moeilijk om vol te houden Knipoog

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:48

je moet even doorzetten onze hond deed dat eerst ook je moet gewoon elke keer bij hem weglopen , en ik denk dat de buren liever hebben dat hij in het afleer proces een beetje blaft dan de rest van zijn leven omdat jullie rekening houden met de buren

je kunt hem ook apart zetten en dan zodra hij stil is heel goed belonen

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:01

werken jullie allebei overdag? is de hond dan alleen?

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 11:40

De hond is overdag bij mijn ouders, die hebben ook een jack. Daar doet ie het ook... Het is een heel blij hondje, hij blaft echt om alles, niet alleen om zijn zin te krijgen. Maar hij misbruikt het geblaf op een gegeven moment.
@ Lysette: Ik weet dat je gelijk hebt over dat hem z'n zin geven, geen zin heeft. Ik kan dat ook goed volhouden, maar mijn vriend kiest op een gegeven moment voor de gemakkelijkste oplossing (lees hem z'n zin geven). Ik ga er vanavond over praten met m'n vriend. Hij moet idd leren om het gedrag te negeren. Ik denk zelf ook dat de negeer-truc het beste werkt, al zal dat inderdaad nog wel ff moeite gaan kosten.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 19:13

Idd , alleen met echt consequent zijn kan je dit oplossen. Als hij blaft moet je hem totaal negeren, hoe hard dat ook is in het begin. Als hij niet blaft, beloon je hem met een spelletje of een snoepje, wat hij het leukst vindt. Ga ook veel naar buiten, maak hem flink moe, dan zal het blaffen ook wel afnemen.