Kat plast overal, terug naar asiel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Kat plast overal, terug naar asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 17:33

op 14 augustus 2006 hebben wij een katertje uit het asiel gehaald genaamd poesie. Poesie is nu 5 jaar oud en heeft een blaasgruis dieet. Helaas zijn er wat dingentjes gebeurd waardoor mijn moeder op het punt staat om de kat terug te brengen naar het asiel, alleen kan ik dit echt niet over mijn hart verkrijgen. het volgende is namelijk gebeurd; De eerste keer dat poesie ging plassen deed hij dit in z'n bontmandje. Oke kan gebeuren hij begreep waarschijnlijk nog niet waar de kattenbak was. de dagen erna ging alles gewoon prima, kat netjes op de bak. Enkele dagen later werd ik sochtends vroeg (6 uur Slapen ) wakker in de kattenzeik. Dekbed nat, pyamabroek nat, matras nat, echt alles stonk naar kattenzeik. Kat kun je niet meer straffen omdat het misshcien wel als snachts is gebeurd. Ik moet ook zeggen dat poesie een vrij angstige kat is die je met een stemverheffing al op de kast kunt krijgen. Na dit voorval ging het weer enkele dagen goed. Helaas kwam m'n moeder er toen achter dat ie op het 2 jaar oude leren bankstel heeft zitten plassen inclusief opliggende tijdschriften. Dit is gebeurd toen wij niet thuis waren. weer ging het enkele dagen goed totodat hij opeens voor z'n bak z'n ontlasting ging doen. Ook dit ging weer enkele dagen goed, totdat mijn moeder gisterochtend in de kattenzeik wakker werd. M'n ma had het toen echt gehad. Zojuist ontdek ik dat ie op het douchematje heeft zitten plassen in de badkamer. Ik ben echt hopeloos en weet niet meer wat ik moet doen. Het lijkt wel of ie het niet express doet want zodra je erover praat kruipt ie onder het bed voor een paar uur of onder m'n dekens en wordt ie heel bang, alsof ie het allemaal in de gaten heeft. M'n ma wil hem het liefst z.s.m. weg hebben wat ik aan de ene kant wel begrijp, maar hij is ook zo lief! je kunt alles met hem, is speels en slaapt snachts tegen me aan. Owja de bak is altijd schoon, we scheppen zodra hij iets gedaan heeft en verschonen hem zeer regelmatig. We hebben houtkorrels in de bak liggen. iemand tips?

Rosita

Re: Kat plast overal, terug naar asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:44

Misschien kattenbaktraining? Blader eens door deze site www.kattengedragstherapie.nl Verder zou ik hem nog eens goed door de DA na laten kijken. Overleg met het asiel.

Succes! Ik hoop dat hij kan blijven en dat de problemen opgelost worden.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:11

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:14

zo'n kat moet erg wennen, het is logisch dat als het een volwassen kat is hij de 1e paar weken het huis markeert met zijn geur, ik denk dat dit zo over is

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:17

katten moeten wennen, dat beestje zat niet voor niets in het asiel en als hij al bang wordt als je je stem verheft hoef je niet vreemd te vinden dat hij in het begin wat moeite heeft met wennen. om te voorkomen dat hij op bepaalde plaatsen plast misschien slaapkamer en badkamer deur dicht houden? en je hebt een speciaal flesje met iets erin wat katten ontzettend fijn vinden ruiken, dit kun je in de kattenbak sproeien en geheid dat de kat daar zal plassen, dit kun je bij de dierenwinkel halen (heb alleen geen idee hoe het heet) succes!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:19

Wij zijn net verhuisd en mijn gecastreerde katertje ging ook in huis plassen. Heb ik van dierenarts tabletjes voor gekregen, Clomicalm, werkt super! Sindsdien niet meer geplast. In combinatie gebruikt met dat geurmiddel wat je in een flesje in het stopcontact doet. Kan je bij de dieren winkel krijgen maar is wel prijzig.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:21

Je zegt dat hij een blaasgruisdieet heeft. Katten met blaasgruis plassen overal omdat ze bijna niet kunnen en als de opening dan eens niet verstopt zit door het gruis kunnen ze niet ophouden. Laat de dierenarts eens controleren of hij er misschien ondanks het dieet toch niet nog last van heeft. Stress kan ook een factor zijn.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:27

Weet niet waar je woont, maar misschien is deze DA wat? www.holistischdierenarts.nl
Doet ook veel met gedragsproblemen. Maar lijkt inderdaad dat het meer medische oorzaak heeft in combinatie met wennen en angst?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 18:30

Bedankt voor jullie tips!
Ik ben breid er alles aan te doen om het "wild plassen"te laten stoppen. Hopelijk kan ik m'n ma nog overhalen want ik kan het echt niet over m'n hart verkrijgen om het terug te sturen! Ik ga morgen meteen even mijn DA bellen!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:32

Tsjah geef hem de tijd om te wennen wat is nou 2 weken?

maar kan me de irritaties voorstellen, ik heb een poes van 2 jaar bij ons opgegroeid die nu een jaar in periodes in huis plast, overal.

Ik wordt er scheitziek van en weet niet waardoor het komt, geen medische oorzaak, bak is schoon, zijn vaak buiten, wordt nooit boos, etc.

Ik ga ook kijken voor gedragstherapie want zo kan het niet langer

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:41

spretje schreef:
Je zegt dat hij een blaasgruisdieet heeft. Katten met blaasgruis plassen overal omdat ze bijna niet kunnen en als de opening dan eens niet verstopt zit door het gruis kunnen ze niet ophouden. Laat de dierenarts eens controleren of hij er misschien ondanks het dieet toch niet nog last van heeft. Stress kan ook een factor zijn.

helemaal mee eens ! Stress is heel erg bij katten, als ze al iets mankeren zoals blaasgruis dan is het nog erger voor het beestje, dat werkt gelijk in op het imuumsysteem.

als voorbeeld: katten kunnen jarenlang drager zijn van het corona-virus, en als ze dan moeten verhuizen, of gepest worden door een andere kat ,dan kan dat virus muteren en kunnen ze FIP krijgen (wat altijd dodelijk is) Ik wil hiermee aangeven dat katten heel stress gevoelig zijn, en dat het vaak lichamelijke problemen met zich meebrengt. Petje af voor jullie dat je zo'n kat in huis haalt- dan doen er je niet veel na !

Maar dat lost het probleem niet op. Ik zou zeggen neem even contact op met het asiel en leg de situatie uit. Vraag of je via de DA van het asiel nog even de plas kunt laten controleren (heeft misschien een blaasontsteking die met een simpel antibiotica kuurtje op te lossen is)

Verder werkt Feliway voor stress best goed.

Sterkte !

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 19:15

Ik denk ook dat het door de stress komt, dat hoor je wel vaker. Ik zou zeker aan de tips die je hebt gekregen werken en geef hem nog een kans! succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 19:17

Koop valeriaankruiden in een winkel en strooi er wat van in de kattenbak, katten kunnnen die lucht niet weerstaan.