2 vragen: Niesziekte en verlaat moeder jong die uit nest is?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

2 vragen: Niesziekte en verlaat moeder jong die uit nest is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 17:31

Afbeelding
Dit schatje vonden wij gister in een hoekje in de schuur achter wat spullen. We gingen op zijn keiharde gemekker af. Nu weten we dat op de hooizolder (zo ongeveer boven de plek waar we hem vonden) een nestje ligt (2 kittens ev. excl. deze). Stel hij is door een gat naar beneden gevallen, zoekt de moeder hem wel op? Een uur later zat hij er nog te mekkeren.
Ik schat hem zo'n 4 weken. Als hij er morgen nog zit neem ik hem mee, want alleen red hij het nog niet.

Verder is zo'n 4 weken geleden mijn kitten ziek geworden, de niesziekte.
Ze heeft toen een stevige AB kuur gehad en was toen beter. Maar nu beginnen haar ogen weer te etteren, kunnen ze het nog een tweede keer krijgen? Ze is nog niet ingeent omdat het eerst over moest zijn (volgens mij).

JustNanno

Re: 2 vragen: Niesziekte en verlaat moeder jong die uit nest is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:58

Tja, wat betreft het kitten: ik zou hem en zijn broerttje/zusje meenemen. Is de moeder nergens te bekennen? En hoe ziet de andere kitten eruit? Als ze er goed doorvoed uitzien zal het vast goed gaan. Maar, deze kittens groeien dan natuurlijk ook buiten op, zullen nooit gecastreerd worden, en zullen dan natuurlijk ook weer voor het nodige nageslacht zorgen. Vandaar: meenemen (als het kan incl de moeder), en evt door een dierenabmulance op laten halen.

Over de niesziekte: er zijn verschillende soorten virussen heb ik altijd begrepen, dus het kan zo zijn dat ze nu een ander virus te pakken heeft. Ze komt toch niet buiten? Iig terug naar de dierenarts, kijken wat die ervan zegt.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:17

Ik zou inderdaad even afwachten met het kitten, misschien komt moeder 'm nog wel halen.
Zit hij er morgen nog, dan zou ik 'm voor de zekerheid wel meenemen.
En zoals JustNanno al zegt, eventueel ook de andere kitten meenemen. Voor je het weet lopen er tientallen rond.

En wat betreft de niesziekte; onze kat heeft het ook gehad. Ongeveer het zelfde verhaal als jij vertelt. Ach gut
Ook hij kon niet ingeent worden tot het over was.
We hebben een AB kuurtje meegekregen en het werd inderdaad minder, maar was nog niet helemaal over. Nog een AB kuur erachteraan dus.
Helaas kreeg hij na een tijdje ook weer een snotoogje, bovendien was ie nog steeds niet helemaal de oude.
Kort daarna moest ie weer aan de AB, in verband met een vechtpartijtje.
Hij heeft toen een flinke AB kuur gehad, sindsdien is ie weer helemaal de oude.
Er is nu ook niets meer te merken van de niesziekte, hij voelt zich gewoon weer helemaal goed. Lovers
Ik weet niet of hij twee keer de niesziekte heeft gehad of dat het virus nog niet geheel weg was, of dat hij een andere variant te pakken heeft gehad.
Want er zijn inderdaad verschillende virussen;

Citaat:
Niesziekte is een ziekte die door meerdere kiemen wordt veroorzaakt.
De belangrijkste zijn het calici virus, het rhinotracheitis virus en chlamydiae (een klein soort bacterie).
De ziekteverschijnselen die deze verwekkers veroorzaken lijken zo sterk op elkaar dat ze samengevat worden onder de noemer niesziekte. Vaak is er sprake van een menginfectie met meerdere ziektekiemen.

bron: http://www.dierenartsonline.nl/adviesbr ... iekte.html

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:00

meenemen idd, er zijn al wilde katten genoeg die alleen maar vermeerderen.
Ik schat hem trouwens ouder, 6-8weken, de moeder kan alweer krols zijn (meestal als die kittens rond die leeftijd zijn) en dat kan de reden zijn dat ze op stap is (helaas).

Er zijn verschillende stammen van niesziekte...en de ene geeft geen immuniteit voor de andere...dus ja, waarschijnlijk weer een weekje antibiotica.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 06:11

Mijn vriend heeft het katje en zijn zusje weer in het hooi gelegd waar ze eerder ook lagen, later zagen we er namelijk nog 1 zitten. De moeder is een wilde, daar kom je niet eens tot 5m. bij in de buurt. Verder hebben wij inmidddels besloten dat de rooie met ons meegaat. En de andere katten worden een dezer dagen gesterriliseerd. De kater is helaas ook wild en niet te krijgen. Deze kittens worden mak gemaakt, ze zijn opgehouden met schreeuwen dus wij vermoeden dat moeders weer gewoon langskomt voor voedingen, schoonzusje heeft ze 's avonds in huis daar eten ze ook kittenbrokjes.
Om die tientallen binnen de perken te houden worden de 2 huiskatten al gesterriliseerd, jammergenoeg is de kitten van 1 van de 2 ook wild, die andere zijn in huis geboren en 1 daarvan zoekt nog nieuw huis en andere is dus samen met de rooie van mij en mijn vriend.

Ik heb nog een flesje AB staan van vorige keer dat is nog lang niet op, dus zal even bellen of ik haar dat weer kan geven als kuur of iets anders.