Austrailian cattle dog eigenaars of kruisingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Austrailian cattle dog eigenaars of kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 14:53

Ik vroeg me af of er nog bokkers zijn die dit geweldig ras in hun bezit hebben?
Ik ben al jaren gek van de cattle dog. Maar van mijn ouders mocht er geen 'grote' hond bij en ik woon nog thuis in.
Nu kocht mijn moeder laatst een Chinese Crestherd en mocht ik ook een pup 2 pups is altijd leuker dan 1 alleen onze ouder Bull vind die pups maar niks om mee te spelen.
En toevallig kwam ik een Kruising Austrailian cattle dog x Jack Russel tegen. Ideaal !
Ze lijkt heel erg op een cattle dog maar blijft waarschijnlijk wat kleiner. De bedoeling is dat ze als ze ouder is mee het bos ingaat met de paarden. Hoe zijn jullie cattle dogs van karakter enz...
Hier wat foto's vanmijn Jade (roepnaam JJ)
Hier had ik der net
Afbeelding
Afbeelding
Hier heb ik haar al 2 weken, oortjes zijn omhoog gegaan
Afbeelding
Samen met mijn mams haar hondje Maité beste vriendinnetjes
Afbeelding
Ben benieuwd hoeveel andere Cattle dog eigenaars er zijn op bokt.

ThePast03

Re: Austrailian cattle dog eigenaars of kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:42

Zie mijn onderschrift Haha!
Inmiddels mijn tweede en ze voldoen vwb karakter aardig aan de rasbeschrijving, zie:
http://www.australiancattledogenkelpie.nl/

Leuke pup heb je! Voor wat betreft kleur inderdaad een ACD, koppie is wel heel anders maar dat maakt hem juist grappig.

Lijkt me zelf geen makkelijke kruising een ACD gecombineerd met terrier, maar wie weet valt het mee Knipoog

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 16:06

Haha! die site heb ik al eens uitgeplozen zoveel zijn er nog niet hé.
Het was een ongelukje de eigenaar dacht niet dat papa Jack russel erbij kon maar dat kon hij dus toch.
Ze heeft indd een pittig karakter en heel actief. Maar we gaan oon naar de hondeschool en dat gaat prima. Ze is wel heel slim en snap alles snel. ik dacht er zelf over om Agilety met haar te gaan doen. lijkt me wel wat voor haar.
Heb je foto's van jouw honden?

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 17:28

Wat zijn ze mooi ! persoonlijk zie ik de Bleu kleur het liefste.
Ik ben er ook zeker van dat er ooit nog een echte cattle komt in huis. Ik vind ze zo geweldig! We hebben ook nog een erg zware Bull-terrier. ik hou gewoon van 'zware' rassen.
Maar zit er in de Cattle dog niet zowiezo al terrier? Er zit toch ook Bull-terrier in de bloedlijnen niet?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:02

Quinzy schreef:
Wat zijn ze mooi ! persoonlijk zie ik de Bleu kleur het liefste.
Ik ben er ook zeker van dat er ooit nog een echte cattle komt in huis. Ik vind ze zo geweldig! We hebben ook nog een erg zware Bull-terrier. ik hou gewoon van 'zware' rassen.
Maar zit er in de Cattle dog niet zowiezo al terrier? Er zit toch ook Bull-terrier in de bloedlijnen niet?

Ik blijf een voorkeur houden voor de rode Cattledog Knipoog

Als je op de page van de rasvereniging kijkt bij "oorsprong" zie je dat ze in eerste instantie wel een veedrijver proberen te fokken met oa kruisingen van Bullterriers.
Dit was geen succes en hier zijn ze dus ook niet mee verder gegaan.

De huidige ACD heeft dus (als de overleveringen kloppen) geen Bullterrier bloed in zijn aderen.
Het ras is ontstaan door kruisingen Dingo's/Highland Collie's (een ras wat niet eens meer bestaat) weer verder te kruisen met Dalmatiërs (verklaart de kleur en de erfelijke doofheid die in het ras voorkomt) en Kelpies.

Als je ooit aan een ACD begint let dan op dat de ouders heel vrij en zelfverzekerd zijn. Angst komt nogal eens voor in de Nederlandse fokkerij is bij dit ras natuurlijk totaal ongewenst.
Helaas wordt deze angst wel eens verward met terughoudendheid door sommige mensen.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 18:25

Dat van die doofheid was ik ook al eens tegengekomen ook de shepard heeft er last van hé? daar stond dat je nooit bleu merle met bleu merle mocht fokken dan waren de pups zeker doof.
Van terughoudendheid is bij mijn mixje niks te merken Haha!