Hond echt doodsbang voor onweer, wat te doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelpla

Hond echt doodsbang voor onweer, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 20:54

Hallo,

Ik heb een Engelse Stafford van bijna 4jaar.
Nu is hij altijd al wel een beetje bang geweest voor onweer, maar het wordt alleen maar erger.

Nu is het de laatste paar dagen al een beetje aan het onweren hier, en ja hoor het is weer mis met Spikey Clown
Hij wordt erg onrustig,loopt te piepen en te rillen en als we op bed liggen spring hij tegen de deuren op. Nu ligt hij onder zn deken in zn mand te rillen, ahh het is echt zielig.

Wat kan ik hier nou het beste aan doen? Negeren werkt niet.

Bedankt.

luxje

Re: Hond echt doodsbang voor onweer, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:52

Toch zul je hem echt moeten negeren, anders beloon je zijn onrustige gedrag en zal het alleen maar erger worden, hoe moeilijk het ook is

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:53

negeren of wanneer het begint beginne spelen met je hond zodat zijn aandacht afgeleid word met een balletje ofzo

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 00:04

ik weet niet of dit werkt, maar het is misschien het proberen waard. Ik heb het ooit eens gezien op tv of tijdens een les gedragsleer ofzo, ik kan het me niet meer herinneren.

Probeer een muziekcassetje, of cd te vinden waar het geluid van donder op staat. Liefts iets dat zo natuurlijk mogelijk klinkt en zonder andere muziek er bij. (zal waarschijnlijk moeilijk te vinden zijn)
Je laat dit "muziekje" afspelen op een heel laag volume, zodat je hond er net niet bang van wordt. Je probeert zijn aandacht bij jou te houden en blijft hem belonen. Telkens hij op zijn gemak is, ga je het volume iets verhogen. Wel er voor zorgen dat je niet de drempel van je hond overtreed. Hij mag in geen geval angstig worden.
Je blijft je hond rustig houden en telkens het volume verhogen tot het als het ware knoeihard staat. Normaal zou je op deze manier zijn angst kunnen afleren.
En als je aanvoelt dat het niet zal lukken om het volume te verhogen, zonder dat je hond angstig wordt, dan stop je meteen en doe je verder de volgende dag.
Het kan zijn dat je hier meerdere dagen tot zelfs weken voor nodig hebt. En telkens je opnieuw een trainingsessie houdt met je hond, begin je weer vanaf nul. Je zal het volume veel sneller kunnen verhogen en op den duur zal je gewoon de radio op maximum volume kunnen zetten zonder dat je hond een kik geeft.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 08:09

de hond van mijn ouders is ook panisch voor onweer, onrustig, kruipt weg, loopt erg te hijgen..
zij hebben van de dierenarts kalmerende tabletjes gekregen, als de hond bang begint te worden krijgt ie een tabletje en ligt ie gewoon rustig in zijn mand...

zij hebben ook veel geprobeerd,maar werkte allemaal niet, de tabletjes kunnen geen kwaad en zo is iedereen er blij mee Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:41

Dat cassetje truucje heb ik ook op tv gezien, dat werkte prima bij die hond. Negeren is verder het beste wat je kunt doen, hoe moeilijk het ook is. Elke aandacht als hij bang is werkt versterkend ipv verzwakkend....

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:45

Idd. negeren

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 16:13

Ik denk dat ik het negeren maar weer eens probeer..
Maar hij mag bv niet op de bank, en als het onweert wil hij dicht bij ons zijn en springt dan constant op de bank enz. Dan ook negeren?

Maar iig bedankt voor jullie tips.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:18

Bach bloesemtherapie wil weleens helpen

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:24

wij negeren het gedrag van onze hond ook als die zo panisch is voor het onweer. MAAR wij negeren niet de hond. We gedragen ons gewoon precies zoals we ons normaal ook gedragen. Als hij naar ons toe komt en voor ons neus gaat zitten. Geef ik hem echt wel gewoon zijn normale aai over zijn bol.

Ik ga hem alleen niet doodknuffelen en zeggen "rustig maar, stil maar, tis al goed" of zo. MAar als hij op de bank springt, stuur ik hem er gerust weer vanaf, zoals ik normaal ook zou doen.

Ik negeer hem dus niet, maar wel zijn gedrag.

Moet alleen wel zeggen, onze hond is inmiddels een jaar of 8,5 en hij is nog steeds ontzettend bang. We laten hem maar. Echt een oplossing weten we ook niet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:25

Gewoon met rust laten en net zo doen als anders.

patje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:26

mijn hond word ook opeens bang van onweer we doen er niks aaan gewoon negeren maar vanacht ging hij blafen piepen en druk doen en we wouden slapen maarjah toch maar even hond uit de bench gehaald en bij ons op bed gelegd toen was hij wel bang maar stil toen het onweer op hield hup de benc weer in .ppfff toch nog even geslapen

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:30

patje94 schreef:
mijn hond word ook opeens bang van onweer we doen er niks aaan gewoon negeren maar vanacht ging hij blafen piepen en druk doen en we wouden slapen maarjah toch maar even hond uit de bench gehaald en bij ons op bed gelegd toen was hij wel bang maar stil toen het onweer op hield hup de benc weer in .ppfff toch nog even geslapen

Goh jouw hond heeft het mooi voor mekaar Clown
Nog even en hij "is" overal bang voor hoeft ie lekker nooit meer in de bench Tong uitsteken

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:25

het nadeel aan die cd'tjes die knallen en onweer imiteren is dat ze de voorafgaande signalen missen, zoals het donker worden, het gedonder in de verte, de lichtflitsen. Ik ken honden die door deze factoren al enorm onrustig zijn voordat het eigenlijke onweer uitbarst. Is dit bij jouw hond ook zo? En idd. kunnen Bach bloesems wel eens werken.