Even de spiertjes loswerken.
Er word met die stok niet geslagen hoor.
Als beloning mag hij de mouw meenemen.
Na de arbeid even uitrusten.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MightyMike schreef:Ik ben het maar gedeeltelijk met je eens Oprtalj. Ze zien de arm of andere delen van het pak idd als buit, maar je buit de oefening als spel uit. Een trekspelletje mag ook niet verder gaan dan jij wilt.
Citaat:Een pakwerker moet vast blijven houden, dat is wat hij in verdere opleiding leert. Hij zou moeten loslaten op commando. Al met al, als hij goed opgevoed is en de eigenaar weet waar hij mee bezig is, prima.
Citaat:Ieder wat je ook zelf wilt natuurlijk, maar je lokt wel wat uit tijdens een spel met de hond.
Citaat:Ik ken een aantal mensen die met hun herders in het leger werken of douane, maar die honden worden over het algemeen in een kennel buiten gehouden en niet in huis.
Citaat:Het ligt er misschien ook aan met welk type hond je werkt. Mechelse herders bijvoorbeeld worden door sportende pakwerkers over het algemeen geselecteerd op hun bijtgrage karakter. De te lieve honden worden hier niet voor ingezet door hen.
Citaat:een huishond het pakwerken liever niet leren. Vooral als je ook kinderen in huis hebt, die ook het spel met het touw bijvoorbeeld over nemen, ik vind het niet ideaal.
MightyMike schreef:Ik denk dat we het in grote delen met elkaar eens zijn, het blijft een combinatie van een goede hond met consequente baas. Ik heb genoeg verenigingen gezien die het pakwerk aanbieden en de hond met gewone cursisten weer mee naar huis gaat.
Citaat:Ik vind wel dat je met het pakwerk een ruw spel uitlokt en een hond blijft een dier. Een spel thuis met een touw kan er voor hem toch op gaan lijken, al is het in jouw ogen dan misschien een minder goede hond. Het is niet meer dan een mening dat ik voor mijn huishond en speelkameraad dit te ver vind gaan en het meer passend vind voor een hond onder compleet appel, niet de standaard huishond.