Mijn vriend en ik willen graag een hond, wat vinden jullie??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Justnon

Mijn vriend en ik willen graag een hond, wat vinden jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 15:11

Mijn vriend en ik willen dus graag een hond, alleen werken wij wel allebei fulltime. Ik werk van 7 tot 15.30 en ben dan half 5 thuis en mijn vriend werkt van 9 tot 18.00.
We zitten er aan te denken omdat mijn vriend een andere baan kan krijgen wat 5 minuten van ons huis af is. We willen graag een bordeaux dog pup.
Wij hadden het dan zo in gedachte:
(Op het begin willen we allebei vrij nemen natuurlijk zodat hij goed kan wennen en zinnelijk maken)
Sochtends sta ik om 5 uur op, dan laat ik hem uit en geef hem eten, ik ga om zes uur de deur uit, mijn vriend laat hem dan uit voordat hij weggaat (hij gaat zo rond half 9 weg)
Dan gaat mijn vriend in zijn pauze (twaalf uur) naar huis eten en de hond uitlaten en ik ben dan half vijf weer thuis om hem uit te laten
Is dit mogelijk of vinden jullie dit niet kunnen?
Nou moet ik er wel bij zeggen dat we ook nog 3 katten hebben dus hij is niet helemaal alleen en we kunnen eventueel de deur naar de tuin openlaten met mooi weer ( wij hebben een tuin van 11 bij 22 m) en dan zouden de buren een oogje in het zeil kunnen houden
Ben benieuwd wat jullie vinden en wat jullie adviezen zijn hierover.

oudehinken

Re: Mijn vriend en ik willen graag een hond, wat vinden jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:21

ik denk niet dat jullie dat vol houden met allebei een drukken baan.
een puppie wil graag aandacht en je moet er achteraan.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:24

Mijn vriend en ik werken allebei fulltime en we hebben een labrador. Ze zit overdag in de tuin en dat is ze van pup af aan gewend. Ze heeft water, speeltjes en een hok voor als het regent. We laten haar wel 3x per dag uit.
Als ze het gewend zijn is er niets aan de hand. Je moet dan wel een ras nemen wat wel tegen alleen zijn kan.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:26

Persoonlijk vind ik niet dat je een pup zo lang alleen kunt laten. Ik weet niet hoeveel weken je van plan bent vrij te nemen, maar een pup heeft veel aandacht en begeleiding nodig, die voed je niet in 2 weken op.

Wanneer de hond wat ouder is (en dan denk ik aan zeker een half jaar tot een jaar oud), hoeft de situatie die jij schetst geen probleem te zijn, als het dier 's avonds voldoende aandacht krijgt in de vorm van een flinke wandeling, eventuele cursus e.d. Wat je je dan moet afvragen is of je daar nog tijd voor en zin in hebt na een dag werken.

Bedenk overigens ook dat een bordeaux dog erg groot wordt, en dat je die niet makkelijk ergens mee naar toe neemt...
Laatst bijgewerkt door Effy op 28-08-06 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:29

Ja ik vind het moeilijk hij wordt dan wel voldoende uit gelaten en op zich ook aandacht, maarja als je savonds is weg wilt op visite bij iemand moet je hem ook of mee kunnen nemen of zit hij ook alleen thuis.
Als je een hond neemt moet je er altijd rekening mee houden met weg gaan doordeweeks maar ook in het weekend! En als je op vakantie wilt of een weekend weg moet je altijd onderdak vinden.

Mijn vriend en ik hebben er ook over na zitten denken, maar hebben besloten om het toch maar niet te doen we werken allebei 40 uur van half 9 tot 17 uur en kunnen niet in de pauze langs gaan om hem uit te laten. En dan heb ik nog mijn paard waar ik om de avond heen ga Dus dan zou hij van smorgens tot savonds alleen thuis zitten en dat willen we niet.

Succes met jullie beslissing!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:36

Ik vind het wel goed van je dat je hierover nadenkt. Maar ik denk wel dat de pup toch veel alleen zal zitten. En wat als jullie na je werk nog een keer ergens naartoe moeten? Dan zit ie wel weer de hele dag alleen. Heb je wel al gekeken of dit ras geschikt is om veel alleen te zijn? Ik zou het niet doen als ik jullie was, maar je moet het natuurlijk zelf weten.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:38

Ow ja, toen ze nog pup was werkte ik nog parttime en was ze maar hele korte stukjes alleen. Daarna hebben we dat langzaam opgebouwd.

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 15:44

Bedankt voor jullie adviezen!

Aan de ene kant is het ook wel zo dat de hond dan toch nog alleen zit, maar het gaat hier ook maar om vier dagen, mijn vriend is dinsdag de hele dag vrij en ik ben dinsdagmiddag vrij dus dan hebben we zowiezo alle tijd, ik wil ook minstens 1 keer per week heel lang met de hond weg, dus echt een eind lopen dat hij lekker kan rennen en in het weekend ook lekker naarh et bos of het strand, of lekker naar mijn oduers die een stuk grond achter hebben en kan hij lekker socializen met de twee honden van mij ouders.

Aaan de andere kant is het ook zo dat je veel opgeeft, je moet altijd rekening houden met en met vkaantie zit je ook, maar dat zitten we nu ook met de katten, en mijn moeder wil de hond wel nemen met vakanties enzo'

hmm echt moeilijke beslissing, wij willen het allebei graag maar willen er wel goed over denken, het is geen kledingstuk dat als ie tegenvalt dat je het terugbrengt.

Misschien zijn er nog wat meer mensen die in de zelfde situatie zitten als wij en het toch gedaan hebben?

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:46

Ik zou geen pup nemen in deze situatie. Opzich ben ik er niet op tegen als honden alleen thuis moeten blijven maar voor een pup is het te lang en het is maar afwachten hoe de hond het alleen blijven doet. De ene hond heeft er totaal geen moeite mee, bij de ander duurt het een jaar voordat hij een uurtje alleen kan blijven.

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 15:50

Lysette schreef:
Ik zou geen pup nemen in deze situatie. Opzich ben ik er niet op tegen als honden alleen thuis moeten blijven maar voor een pup is het te lang en het is maar afwachten hoe de hond het alleen blijven doet. De ene hond heeft er totaal geen moeite mee, bij de ander duurt het een jaar voordat hij een uurtje alleen kan blijven.

Terwijl ik ook al op internet wat heb rond gesnuffelt en daar zeggen de meeste dat je juist beter een pup kan nemen, die kan je het meteen van begin af aan leren dus weet hij niet beter dat je overdag een paar uurtjes weg bent (ondanks dat hij wel uitgelaten wordt)en bij een oudere hond moet je maar afwachten hoe hij hierop reageert en hoe hij ermee omgaat

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:55

Vehlan schreef:
Lysette schreef:

Terwijl ik ook al op internet wat heb rond gesnuffelt en daar zeggen de meeste dat je juist beter een pup kan nemen, die kan je het meteen van begin af aan leren dus weet hij niet beter dat je overdag een paar uurtjes weg bent (ondanks dat hij wel uitgelaten wordt)en bij een oudere hond moet je maar afwachten hoe hij hierop reageert en hoe hij ermee omgaat

Ik ben het daar niet mee eens. Een pup moet alleen blijven leren en ik vind het niet eerlijk naar een pup toe om hem meteen een paar uur alleen te laten. Het is een baby. Alleen leren zijn leren ze niet door hem maar in een ruimte te zetten en te laten piepen. Sommige honden hebben er geen problemen mee hoor, maar een heleboel ook wel. Asiels zitten niet voor niets vol met honden met verlatingsangst. Ik zou zelf dit risico nooit durven nemen.
Bij een volwassen hond is dit vaak bekend. Tenzij hij gevonden wordt ofzo maar er zijn ook andere manieren om aan een herplaatser te komen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:58

Een pup is net een kind moet ook veel slapen en rusten.

Toen ik 12 jaar geleden eenhond nam zat ik ook te twijfelen tussen een pup of een oudere hond. De fokkerster gaf de doorslag PUP.

Wij beide werkte full-time dus lastig. Ik kon wel in de pauze naar huis toe.

Schema was het volgende:
- Kwam 2 dagen voor kerst en hij was al vrij (2 weken). Gelijk al het schema van als we werkte oppakken.
- Slapen doet ze in en kennel en NIET los in huis. Ook als we gingen IN de kennel.
- Hij liet haar smorgens uit ik ging tussen de middag heen en weer en dan hij als hij thuiskwam en daarna nog een keer voor slapen gaan. (4 a 5x per dag).

Dit ging echt prima de kennel was haar eigen plek en ging er ook in liggen als we thuis waren. In het weekend paste ik dit schema ook toe puur om het haar te leren.

Zeg nu niet dat het zielig is veel bokkers kennen jari en ze is een vrolijke happy hond van nu 12 jaar. Wil je het zien kom dan maar kijken ipv gelijk te gillen dat het zielig is.

Ik zou de hond smorgen niet teveel uitlaten hoe meer kort achter elkaar hoe lastiger het is als ze langer alleen blijft. REGELMAAT is het belangrijkste.
Door de kennel leren ze de plas wel ophouden en anders moeten ze erin liggen dus leren ze het snel af.
Voordeel van een pup is dat je het alleen zijn kan aanleren ouders hond is het lastiger.

Succes overleg een met de bordeaux vereniging die kunnen zeker tips geven.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:59

Wij hebben het ook gedaan en dat is prima!

Als de hond eenmaal goed zindelijk is kan hij makkelijk een paar uut alleen blijven.

Onze hond merkt niet of we een uur of 5 uur weg zijn, ze weet gewoon dat ze mag plassen als we thuis komen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:00

Lysette schreef:
Ik ben het daar niet mee eens. Een pup moet alleen blijven leren en ik vind het niet eerlijk naar een pup toe om hem meteen een paar uur alleen te laten. Het is een baby. Alleen leren zijn leren ze niet door hem maar in een ruimte te zetten en te laten piepen. Sommige honden hebben er geen problemen mee hoor, maar een heleboel ook wel. Asiels zitten niet voor niets vol met honden met verlatingsangst. Ik zou zelf dit risico nooit durven nemen.
Bij een volwassen hond is dit vaak bekend. Tenzij hij gevonden wordt ofzo maar er zijn ook andere manieren om aan een herplaatser te komen.

Het is idd een baby?. ow jaa hoe lang slaapt een baby overdag?? Damm dat is precies de tijd dat ik kan gaan werken Haha!. Kan prima dus.

Oudere hond is lastiger je weet niet wat ze gewend zijn en blaffen dan eerder.

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:05

Hoi,

Ik kan je eigenlijk niet echt advies geven in deze, want ik zit met hetzelfde probleem.
Mijn vriend heeft een eigen zaak en ik werk 4 dagen, maar heel ver van huis en we wonen op een flat.

Wij zijn nu op zoek naar een huis en over een jaar verhuist mijn werk naar mijn woonplaats.
Ook ik zit erover te denken om dan een hond te nemen.
Ik zeg ik ipv wij, maar dat is ook zo. Mijn vriend wil in principe geen hond, maar heeft wel gezegd, als jij het wilt vind ik het goed, maar ik wil er geen verplichtingen voor hebben. En hij vind honden ook wel erg leuk, maar wil zelf niet de verplichting dragen.
Kan ik goed mee leven (en ik ga er toch ook wel van uit als ik een keer vraag, schat, kan jij de hond vanmiddag doen dat dat dan geen probleem is)

Maar ik werk dus vier dagen dat ik tussen de middag naar huis kan om een uit te laten (een uur pauze), maar ja, wat in de tussentijd? Ik heb ook al zitten denken om een hondenuitlaatservice in te schakelen (voor misschien 2 x per week) dus dan zou het nog maar 2 dagen zijn dat hij lang alleen zou zitten. En mijn vriend werkt ook wel eens thuis dus dan zou hij nog steeds gezelschap hebben.

Maar ook ik denk af en toe wel dat het je belemmerd in je vrijheid, al vind ik ook wel dat het een beest moet blijven en zich met drinken en eten best een paar uurtjes moet kunnen redden.
Mijn ouders kunnen en willen ook bijspringen met vakanties, weekendjes enz.
Ik denk er dus ook al best over na terwijl het misschien best lang kan gaan duren, maar ik vind het ook wel een grote beslissing.

Misschien dat een hondenuitlaatservice voor jullie ook een optie zou zijn?
En ik ben ook wel voor een pup omdat je die gelijk naar je eigen inzicht kan opvoeden, met name voor het alleen laten.
In ieder geval succes met je keuze!!

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:08

als je echt heel graag een hond wilt meot je dat wel van pup af aan doen want anders raakt een od er nooit aan gewend als je allebei fulltine werkt als ik jullie was zo ik toch neit aan een hodn beginnen als je allebei fulltime werkt gewoon omdat ej dan te weinig tijd hebt voor je hond. wij hebben ook een hond ons pap en mam werken ook full time maar mijn broertje en ik zijn iedere keer op tijd thuis. dus hij zit neit meer als 5 uurtjes alleen omdat ons pap tussen de middag een uurtje naar huis komt.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:20

Nogmaals, ik ben er niet direct op tegen dat een hond alleen thuis moet blijven (mits er 's avonds genoeg mee wordt gedaan). Maar ik zou zelf nooit een pup durven nemen als ik niks achter de hand had omdat die het alleen blijven rustig aan moet leren en er genoeg pups zijn die daar heel veel moeite mee hebben. Wat dan als ik 2 maanden vrij zou nemen om dit op te bouwen maar mijn hond is er na 2 maanden nog helemaal niet klaar voor?

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 16:23

Prisca schreef:
Lysette schreef:

Het is idd een baby?. ow jaa hoe lang slaapt een baby overdag?? Damm dat is precies de tijd dat ik kan gaan werken Haha!. Kan prima dus.

Lysette: Ik snap je punt heel goed hoor, maar de zin "Alleen leren zijn leren ze niet door hem maar in een ruimte te zetten en te laten piepen" vind ik dan ook weer een beetje kort door de bocht, het is niet zo dat wij de pup gelijk een paar uur alleen laten, we willen dit wel gaan opbouwen maar wel zo dat ze het snel aanleert om alleen te zijn. Ik zou de pup nooit meteen een paar uur alleen laten en laten piepen! maar gewoon steeds langer wegblijven als ze het goed oppakt enzo opbouwen.
Als het volgens ons schema doen is de hond sochtends 3,5 uurtjes alleen en smiddags na het uitlaten 4 uurtjes en dan word hij gelijk weer uitgelaten dus de hond word ook gewoon 4 a vijf keer per dag uitgelaten en als we thuis komen is alle aandacht als eerst natuurlijk voor hem, geneog tihjd om te spelen en te dollen, negen van de tien keer slaapt de pup toch op het begin dus wie weet merkt hij het niet eensm eer als we weg zijn.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:23

Ik vind het dierenmishandeling, en dan doel ik niet zoeer op het 'alleenlaten' van de hond

maar het feit dat er al 317892139782 mensen je voor zijn gegaan. Die hebben vervolgens een hond die alles sloopt uit eenzaamheid, te wienig opvoeding etc. Of denk aan honden die de buurt bij elkaar blaffen. Deze belanden massaal in dierenasiels.

Een pup heeft veel aandacht nodig en vooral een consequente opvoeding, die kan jij niet bieden als je zoveel weg bent.

waarom neem je niet een iets oudere hond die de opvoeding allang gehad heeft en erom bekend staat dat hij goed alleen kan zijn?

Genoeg hondjes die in asiels op zo'n baasje zitten te wachten Lachen

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 16:26

Prisca schreef:
Een pup is net een kind moet ook veel slapen en rusten.

Toen ik 12 jaar geleden eenhond nam zat ik ook te twijfelen tussen een pup of een oudere hond. De fokkerster gaf de doorslag PUP.

Wij beide werkte full-time dus lastig. Ik kon wel in de pauze naar huis toe.

Schema was het volgende:
- Kwam 2 dagen voor kerst en hij was al vrij (2 weken). Gelijk al het schema van als we werkte oppakken.
- Slapen doet ze in en kennel en NIET los in huis. Ook als we gingen IN de kennel.
- Hij liet haar smorgens uit ik ging tussen de middag heen en weer en dan hij als hij thuiskwam en daarna nog een keer voor slapen gaan. (4 a 5x per dag).

Dit ging echt prima de kennel was haar eigen plek en ging er ook in liggen als we thuis waren. In het weekend paste ik dit schema ook toe puur om het haar te leren.

Zeg nu niet dat het zielig is veel bokkers kennen jari en ze is een vrolijke happy hond van nu 12 jaar. Wil je het zien kom dan maar kijken ipv gelijk te gillen dat het zielig is.

Ik zou de hond smorgen niet teveel uitlaten hoe meer kort achter elkaar hoe lastiger het is als ze langer alleen blijft. REGELMAAT is het belangrijkste.
Door de kennel leren ze de plas wel ophouden en anders moeten ze erin liggen dus leren ze het snel af.
Voordeel van een pup is dat je het alleen zijn kan aanleren ouders hond is het lastiger.

Succes overleg een met de bordeaux vereniging die kunnen zeker tips geven.

Hoelang hebben jullie voor de pup vrijgenomen en duurde het land voordat ze er aan wende om alleen te zijn?

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 16:30

Smystique schreef:
Ik vind het dierenmishandeling, en dan doel ik niet zoeer op het 'alleenlaten' van de hond

maar het feit dat er al 317892139782 mensen je voor zijn gegaan. Die hebben vervolgens een hond die alles sloopt uit eenzaamheid, te wienig opvoeding etc. Of denk aan honden die de buurt bij elkaar blaffen. Deze belanden massaal in dierenasiels.

Een pup heeft veel aandacht nodig en vooral een consequente opvoeding, die kan jij niet bieden als je zoveel weg bent.

waarom neem je niet een iets oudere hond die de opvoeding allang gehad heeft en erom bekend staat dat hij goed alleen kan zijn?

Maar als jij genoeg speelgoed hebt liggen en de hond heeft ook nog katten om zich dus is niet helemaal eenzaam alleen, kijk je kan natuurlijk niet oordelen of de pup wel of niet gaat slopen maar kijk ook eens naar de reacties hier, er zijn hier ook mensen die in deze situatie zitten waarbij het wel goed gaat!

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:33

Smystique schreef:

Smystique,

Ik ben het zeker met je eens dat asielhonden een goede kans nodig hebben, maar ik weet niet of deze situatie daar ideaal voor zou zijn.
Ken zelf een tweetal verhalen over honden die goed alleen zouden kunnen zijn goed met katten enz.
Uiteindelijk hebben ze de hond weer terug kunnen brengen omdat hij na 5 minuten al heel de boel bij elkaar blafte, de katten aanviel en zich niet gedroeg zoals beschreven. (en ze hebben het bijna een half jaar geprobeerd)
Want eerlijk is eerlijk, vaak laten ze het bij asiels iets mooier lijken dan dat het is..
Zou een asielhond er niet juist meer bij gebaat zijn om uiteindelijk bij een liefdevolle baas terecht te komen die alle tijd voor hem heeft?

Ik denk dat er wat dat betreft misschien wel weer meer tijd in een asielhond zou gaan zitten als in een pup,
uiteraard uitzonderingen daargelaten..

(ik zit dus zelf ook nog wel te twijfelen tussen pup en asielhond, maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn voorkeur vanwege bovenstaande uitgaat naar een pup)

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:38

ik vraag mij af waarom je een hond wilt als je zovaak niet thuis bent?? ik vind dit namelijk totaal niet kunnen

ik zou het in ieder geval zo regelen dat om te beginnen jij en je vriend achter elkaar aan de vakantie nemen zodat je langer met de pup samen bent

is er een mogelijkheid om de hond mee te nemen naar je werk

een hond is een roedeldier dus vind het niet leuk om alleen te zijn

wat als hij ziek is kun je dan vrij nemen

maar nogmaals waarom een hond in jullie geval ik zou het zeer zeker niet doen

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:44

Vehlan schreef:
Prisca schreef:

Lysette: Ik snap je punt heel goed hoor, maar de zin "Alleen leren zijn leren ze niet door hem maar in een ruimte te zetten en te laten piepen" vind ik dan ook weer een beetje kort door de bocht, het is niet zo dat wij de pup gelijk een paar uur alleen laten, we willen dit wel gaan opbouwen maar wel zo dat ze het snel aanleert om alleen te zijn. Ik zou de pup nooit meteen een paar uur alleen laten en laten piepen! maar gewoon steeds langer wegblijven als ze het goed oppakt enzo opbouwen.
Als het volgens ons schema doen is de hond sochtends 3,5 uurtjes alleen en smiddags na het uitlaten 4 uurtjes en dan word hij gelijk weer uitgelaten dus de hond word ook gewoon 4 a vijf keer per dag uitgelaten en als we thuis komen is alle aandacht als eerst natuurlijk voor hem, geneog tihjd om te spelen en te dollen, negen van de tien keer slaapt de pup toch op het begin dus wie weet merkt hij het niet eensm eer als we weg zijn.

Ik zeg ook niet dat jij het doet, feit is alleen dat heel veel mensen er wel zo over denken: Laat maar piepen, hij went er vanzelf aan. Alleen zijn vind ik geen kwestie van wennen maar van leren.
Maar goed, in jouw situatie zou ik op zoek gaan naar een herplaatser via bijvoorbeeld de rasvereniging. Daar worden vaak honden aangeboden die met veel zorgvuldigheid worden herplaatst en dan weet je ook of de hond het kan.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:51

Citaat:
Ik denk dat er wat dat betreft misschien wel weer meer tijd in een asielhond zou gaan zitten als in een pup,
uiteraard uitzonderingen daargelaten..

geloof me dat is bullshit, het asiel zit overvol met lieve brave honden, alleen mensen dénken dat het vol zit met rotbeesten.

JUIST uit een asiel kan je peilen wat voor hond je meekrijgt, en niet uit een nest aangezien daarvan nog moet blijken hoe het zich ontwikkeld.

Snap wel dast je liever een pup hebt, mensen denken dat je die meer 'eigen' kan maken, maar dat is echt niet zo.

Ik heb zelf 2 katten uit een nest gehaald, dat is ook maar afwachten. Ik heb 1 gelukje en de ander niet.

Als ik ooit nog een beest in huis neem wordt het een asieldier Lachen

Citaat:
een hond is een roedeldier dus vind het niet leuk om alleen te zijn

wat als hij ziek is kun je dan vrij nemen

maar nogmaals waarom een hond in jullie geval ik zou het zeer zeker niet doen

mee eens inderdaad Lachen Maar dat liet ik net even buiten beschoudwing.

Ik wil dolgraag een hond, maar kan het niet geven wat hij nodig heeft (vriend en ik werken fulltime) ik vind inderdaad dat je geen hond moet nemen als je weinig thuis bent.

Maar goed, in die mening verschillen veel mensen.