Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vende schreef:Als je een groot ras hebt die snel groeien, en veel kans hebben op heupdysplasie, is het veel beter om puppyvoer te kopen voor dat ras. Het zorgt ervoor dat je hond minder snel groeit, dus minder kan op aandoeningen.
Wel is puppyvoer altijd aangepast op de voedingsbehoefte van een pup. Zorg dat er genoeg eiwit in je voer zit, en het liefst lam en rijst, of kip en rijst, want dat verteert het makkelijkst.
En ik vraag me toch af, waarom er dan puppyvoer is, als je ook volwassen voer kan geven volgens sommige mensen.
Puppyvoer heet niet voor niks puppyvoer
Lysette schreef:Ik heb een maand puppyvoer gegeven maar mijn hond poepte er echt ongelofelijk veel van. Nu staat ze op versvlees van Rodi, zij hebben ook geen puppy variant, je voert alleen meer. Ze poept veel minder dan eerst en groeit nog steeds goed!
Fielychi schreef:Lysette schreef:Ik heb een maand puppyvoer gegeven maar mijn hond poepte er echt ongelofelijk veel van. Nu staat ze op versvlees van Rodi, zij hebben ook geen puppy variant, je voert alleen meer. Ze poept veel minder dan eerst en groeit nog steeds goed!
Dat ie veel van het vaste voer poepte ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van het voer: duur voer = betere/constante kwaliteit en hier poepen ze vaak tot 50% (!) minder van.
Ik zou d'r wel leren om brokken te eten ivm tandsteen problemen e.d.
duur voer beter? nou daar ben ik het zowiezo al niet mee eens, en met niet duur voer, bedoel ik niet de zakken van de lidl ofzo, maar ik betaal bv 28 euro voor 15 kilo voer ( farmfood), dat is niet duur, een stuk goedkoper dan bv RC of hills oid, maar kwalitatief veel beter voer, zonder bht, bha en andere chemische rotzooi.
brokken eten is niet anti tandsteen, tandsteen word veelal gevormd door zuren, en bacterien, mede bepaald door de zuurgraad van het maagzuur, honden die vers voer krijgen, hebben een betere zuurgraad en dus schonere tanden, daarbij..eenbrokje is ook echt niet hard genoeg hoor, wil je qua kauwen iets van tandsteen oplossen? dan is een vers bot, of desnoods een rawhide geschikt.
Ik adviseer: het eerste jaar puppyvoer voor grote rassen (Hill's pup Large Breed bijv).
Hier zitten bepaalde hoeveelheden en verhoudingen ingredienten (calcium = het belangrijkste) in die noodzakelijk zijn (juist voor een groot ras die in verhouding veel energie moet steken in het groeien) voor het opgroeien.
Was het een klein ras geweest, dan zou ik eerder overschakelen naar een volwassen voer (omdat ze sneller alle energie om gaan zetten in vetten), maar ook alsnog puppyvoer geven in het begin.
Nog een kleine opmerking: je kan beter duur en kwalitatief voer geven, omdat je er minder van voert ipv een goedkoop voer waarvan je meer voert (en waar ze meer van poepen, minder mooi in de vacht zitten e.d.)
Leuke kleurtjes, vormpjes, dat is inderdaad onzin, evenals Duitse herder, Labrador voer, maar pup, adult en senior toch echt niet in mijn boekje! Verhoudingen aan ingredienten zijn nauwverbonden aan de leeftijd van het beestje (bijv. adultvoer = meer eiwitrijk dan senior en aangezien senioren minder energie verbruiken, hebben ze ook minder nodig). Hoewel ik het nog nooit heb nagerekent..
Ik zal niet ontkennen dat veel dieren het van jong tot oud ook goed doen op 'gewoon' volwassen voer, maar ik deel het wel liever op in pup, adult en senior.
Veel plezier met je beestje!
ieder zijn of haar mening hoor, maar ik ben het niet met je eens.![]()
Fielychi schreef:Lysette schreef:Ik heb een maand puppyvoer gegeven maar mijn hond poepte er echt ongelofelijk veel van. Nu staat ze op versvlees van Rodi, zij hebben ook geen puppy variant, je voert alleen meer. Ze poept veel minder dan eerst en groeit nog steeds goed!
Dat ie veel van het vaste voer poepte ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van het voer: duur voer = betere/constante kwaliteit en hier poepen ze vaak tot 50% (!) minder van.
Lysette schreef:Ik heb een maand puppyvoer gegeven maar mijn hond poepte er echt ongelofelijk veel van. Nu staat ze op versvlees van Rodi, zij hebben ook geen puppy variant, je voert alleen meer. Ze poept veel minder dan eerst en groeit nog steeds goed!
Citaat:Dat ie veel van het vaste voer poepte ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van het voer: duur voer = betere/constante kwaliteit en hier poepen ze vaak tot 50% (!) minder van.
Citaat:
Ze kreeg Eukanuba, geen prutmerk dus.
Mijn vorige hond heb ik trouwens juist op versvlees gezet omdat ze erg veel last had van tandsteen. Het is toen veel minder geworden
Vende schreef:Als je een groot ras hebt die snel groeien, en veel kans hebben op heupdysplasie, is het veel beter om puppyvoer te kopen voor dat ras. Het zorgt ervoor dat je hond minder snel groeit, dus minder kan op aandoeningen.
Vende schreef:En ik vraag me toch af, waarom er dan puppyvoer is, als je ook volwassen voer kan geven volgens sommige mensen.
Puppyvoer heet niet voor niks puppyvoer
baroen schreef:Lysette schreef:Ik heb een maand puppyvoer gegeven maar mijn hond poepte er echt ongelofelijk veel van. Nu staat ze op versvlees van Rodi, zij hebben ook geen puppy variant, je voert alleen meer. Ze poept veel minder dan eerst en groeit nog steeds goed!Citaat:Dat ie veel van het vaste voer poepte ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van het voer: duur voer = betere/constante kwaliteit en hier poepen ze vaak tot 50% (!) minder van.
Citaat:
Ze kreeg Eukanuba, geen prutmerk dus.
Mijn vorige hond heb ik trouwens juist op versvlees gezet omdat ze erg veel last had van tandsteen. Het is toen veel minder geworden
nee geen goedkoop voer, maar of het geen prutmerk is? daar zijn de meningen dus over verdeeld