Waarom zien koeien er toch vaak zo slecht uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Waarom zien koeien er toch vaak zo slecht uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 13:51

Het verbaast me steeds meer. Ik zie koeien op het land staan die inmager zijn, met een enorme uier. Ik weet niet wanneer melktijd is, maar soms al vanaf 3 uur smiddags! Die dieren staan gewoon op een wei, waarom zijn ze dan zo mager? Is de melkproductie zoveel meer dan hun lichaam aankan?

Ik vind het iig er maar sneu uitzien, sommige zijn ook echt ziek of hebben kreupele poten. Mag dat zomaar allemaal?

Marrke

Re: Waarom zien koeien er toch vaak zo slecht uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:30

Ik denk dat het ook temaken heeft met de eigenaar van de dieren. Ik kan me namelijk niet voor stellen dat elke koe die jij ziet er slecht uit ziet..

Het is idd wel sneu voor die beestjes, als ze er zo bij lopen..
Of het mag of niet? Geen idee, als het aan mij zou liggen niet.

Jark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:40

ik denk dat t aan t ras ligt.
en als t een melkkoe is dan hoeven ze niet veel vlees aan hun lichaam te hebben. die enorme uier juist wel!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:42

omdat de meeste energie naar de melk gaat.
ze eten echt veel hoor!
de koeien zijn daardoor soms mager, maar verder moeten ze er wel goed uit zien, zo niet dan is het of leeftijd of soms slechtere verzorging.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:52

De levensverwachting van koeien is met een derde afgenomen, omdat alle energie naar een te hoge melkproductie gaat. Bovendien hebben melkkoeien eigenlijk voortdurend diarree, de vlaaien eigenlijk, dat is eigenlijk veel te vloeibaar; Dat komt door de te hoge vochtbalans voor de melk.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:06

AstraGirlie schreef:
De levensverwachting van koeien is met een derde afgenomen, omdat alle energie naar een te hoge melkproductie gaat. Bovendien hebben melkkoeien eigenlijk voortdurend diarree, de vlaaien eigenlijk, dat is eigenlijk veel te vloeibaar; Dat komt door de te hoge vochtbalans voor de melk.

wat is dan de reden dat jonge dieren en koeien in de 'natuur' ook vlaaien hebben?

Wat al genoemd is, is dat melkkoeien gewoon weinig vet hebben op het lijf en ze zijn zo gebouwd dat er bij een koe makkelijk botten uitsteken, waardoor ze mager uit zien.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:13

Wij hebben in onze cursus anders gezien...
Als je kijkt naar de geschiedenis komen de koeien in Afrika als oudste voor. Die hebben harde keutels zoals van schapen. Toen de koeien naar hier werden getransporteerd, kregen ze meer en meer gras, die eigenlijk meer stengelig en droger behoord te zijn...Koeien in de natuur hebben hier dan natuurlijk diaree door onze rijke weides, maar in Afrika niet...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 15:30

Astragirlie, dat denk ik dan ook. Ik vind het verschil tussen jonge koeitjes die nog geen melk geven, en die dan een jaar ouder zijn (vaarzen??) wel erg groot. Kan ik mijn eigen koe als ik die later koop (dat wil ik heel graag) dan wel dikker en vrolijker hebben?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:52

Pauline als je graag een iets vollere koe voor de hobby wil dan raad ik je een rode aan, (MRY) die zijn dubbeldoel, dus melk én vlees, en daardoor ook wat voller.
ik heb er vroeger ook 1 soort van verzorgd, erg lieve koe was dat Lachen
je kan ook wel een gewone koe nemen hoor, maar ze zijn er op gefokt om een hoge productie te hebben he.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:59

melkkoeien worden ( door de meeste ) boeren helemaal leeggemolken. vaak krijgen ze zat voer, maar ze gaan eruit zien als gemaamtes. die arme beestjes worden gewoon totaal leeggemolken.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:01

De meeste energie gaat idd naar het produceren van melk. Als een koe er echt slecht uitziet door te weinig eten valt dat wel op hoor. een gezonde koe glanst net zo als een gezond paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:04

Een dikbil koe of een lakenvelder kopen, Pauline.

Net alsdat sommige merries enorm af kunnen vallen bij melk geven is dat bij een koe niet anders.
Zijn de dan ook nog van bouw dat ze wat stekerige botten hebben, valt het nog sneller op.

Glanzen ze goed, is er niets mis.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 16:12

Mag mijn koe dan bij jou op stal? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:14

Op stal weet ik niet, maar op de wei kan misschien wel Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:17

Ja, dubbeldoel rassen zijn meestal iets bespierder en voller gebouwd. Maar dan heb je ook weer die extremen zoals die belgische witblauw...Die zijn we eens gaan bezoeken met school, en die beesten konden nauwelijks rechtopstaan, lagen heel de dag door in hun eigen mestbed...Dan mogen melkkoeien nog op de wei...

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:25

Vind je dit er slecht uitzien dan??
Wij hebben thuis ook heel veel koeien en dien zien er alles behalve slecht uit.

Afbeelding
Dit is vlak voor melktijd ongeveer een uurtje ervoor, dan beginnen de uiers al behoorlijk vol te lopen.

Afbeelding
Een 1 jarige pink in het land, ziet er ook niet slecht uit toch??!!

Ik denk dat het vooral aan de eigenaren van de koeien ligt als ze er zo slecht uitzien.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:37

Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 28-08-06 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:38

Wat jij daar plaatst kan ik niet herrineren waar ik die ooit zie staan Lachen

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:40

Maar zo'n uier is extreem, dat is de eerste keer dat ik het zo zie.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:43

Bij ons heb ik ze zo 1 keer zien staan, die koe stond alleen in de wei, en zag er echt ziek uit.
Maar verder heb ik ook geen zo'n gevallen gezien. Gelukkig maar.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:52

overdrijven is ook een vak, dat zie je vaak over internet, dan gaan ze helemaal de andere kant op, en zijn ze anti datgene.
je kan het ook zo bekijken: een koe leeft op een groep, met rangorde, precies zoals het hoort.
ze krijgen veel voer, en genieten weidegang, en hebben een stal, met elke dag schoon zaagsel in de ligbox.
ze worden behandeld als er iets aan mankeerd, want lichamelijk ongemak gaat ten koste van de melkproductie.
op het eind van hun leven gaan ze net als elke dag door een hok, gang of iets van beton, maar staat er in plaats van een melkput een schieter, en dan is het leven om.
snap je, het is maar hoe je het bekijkt allemaal.

een uier zoals op die foto, dat komt heel soms voor, maar is heus niet de bedoeling, het is lastig er een melkstel onder te hangen, en je krijgt speenbetrapping.
een koe met een klein uier kan ook bijvoorbeeld meer melk geven dan 1 met een groot uier, maat van de uier zegt niet alles.

X_ViSwIjF_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:56

Het ligt in het vershil van de boer en de koe
melkoeien zijn meestal maagerder dan vleeskoeien.

Laurierhaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:29

Marigold schreef:
overdrijven is ook een vak, dat zie je vaak over internet, dan gaan ze helemaal de andere kant op, en zijn ze anti datgene.
je kan het ook zo bekijken: een koe leeft op een groep, met rangorde, precies zoals het hoort.
ze krijgen veel voer, en genieten weidegang, en hebben een stal, met elke dag schoon zaagsel in de ligbox.
ze worden behandeld als er iets aan mankeerd, want lichamelijk ongemak gaat ten koste van de melkproductie.
op het eind van hun leven gaan ze net als elke dag door een hok, gang of iets van beton, maar staat er in plaats van een melkput een schieter, en dan is het leven om.
snap je, het is maar hoe je het bekijkt allemaal.

een uier zoals op die foto, dat komt heel soms voor, maar is heus niet de bedoeling, het is lastig er een melkstel onder te hangen, en je krijgt speenbetrapping.
een koe met een klein uier kan ook bijvoorbeeld meer melk geven dan 1 met een groot uier, maat van de uier zegt niet alles.

Precies. het ligt aan het ras! Ja

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:40

het is ook zo (teminste bij ons) dat de meeste grote boeren hun koeien helemaal niet meer op het land zetten behalve als er 1 ziek is of niet meer zo goed te been. Dat geeft vaak ook een ander beeld over de koeien omdat je dan juist alleen maar de koeien ziet die er wat slechter aan toe zijn,
en niet hoe lekker de koeien erbij liggen in de stallen die 5x per dag worden schoongemaakt op een waterbedje met zaagsel en iedere dag vers voer te eten.
En die koeien zien er heus niet allemaal mager uit. na mijn weten is het voor de boer ook niet gunstig als de koe heel dun/mager is omdat hij dan minder energie kan steken in het produceren van melk dus een beetje goede boer zal er heel veel aan doen (aan verschillende soorten voer en verschillende rantsoenen) om de koe er normaal uit telaten zien omdat voor hem ook gunstig is.
en idd de ene koe is gewoon dikker als de ander dat ligt gewoon aan het ras.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:46

Ik kom zelf uit een boerenfamilie. Me oom en tante zijn net naar Amerika geemigreerd om daar verder te boeren. Maar het hangt echt af van de boer hoor. De één doet het echt om de centen en bij de ander is de passie er dus nog wel om goed te boeren enzo. Als de boer om zijn koeien geeft staan ze er ook goed bij en staan ze er niet goed bij ja.. dan weet je het wel. Eeen centenboer