nieuwe kat versus mensen en katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

nieuwe kat versus mensen en katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 10:28

is er iemand die mij kan vertellen waarom katten mensen eerder vertrouwen, toe laten in hun omgeving dan nieuwe katten?
ik vroeg het me zo af, met onze nieuwe Bobbie, die ontzettend stoer doet naar onze oudere katten, diep grommen en zich groot maken, en ons mensen vlekkeloos vertrouwd... je zou zeggen dat katten meer eigen is dan die grote tweevoeters?

ik merk wel dat ik in die zin weing van kattengedrag weet Bloos

Pellie

Re: nieuwe kat versus mensen en katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 10:35

misschien kan ik de vraag beter op een kattenforum plaatsen Lachen

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:12

Hmm.. Katten zijn opzich solitair levende dieren, dus ik denk dat ze daarom niet altijd gek op andere katten zijn?
Weet verder ook niet zoveel van katten eigenlijk. Bloos

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:38

Omdat wij mensen ze eten geven en aaien Haha! En andere katten pikken dat alleen maar af...

Ik heb vier katten, waarvan er 1 door alle andere 3 gedoogd wordt (het is geen haat, maar ook geen liefde Knipoog). De andere 3 onderling (waaronder een moeder en zoon) zijn niet echt van elkaar gediend. Wij als menselijke slaaf echter, worden geacht op ieder moment van de dag paraat te staan voor een knuffel of het voornaamste: voedsel.

Katten zijn inderdaad solitaire dieren, vandaar dat ze andere katten eigenlijk meer als bedreiging zien dan als vriend o.i.d. Nu zijn ze wel zover gedomesticeerd dat ze er aan wennen om met meerdere katten in één huis te leven, en sommige katten worden zelfs de beste maatjes.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:52

Waar komen die hardnekkige geruchten toch vandaan dat katten solitaire dieren zijn ? Dat zijn ze absoluut niet !
Ze zijn wel terratorium-dieren, dat wel. Maar leeuwen e.d. leven ook in groepen en jagen zelfs samen !
Ik heb 7 katten, en in de zomer gemiddeld een stuk of 15 ivm opvang voor het asiel, wij plaatsen trouwens ook geen kittens als er geen andere kat aanwezig is !

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:01

Leeuwen zijn de enige katachtigen die in groepen leven...

Laten we het anders stellen dan: katten leven van oorsprong niet in groepen. Minder sterk dan dat het solitaire dieren zouden zijn, maar zeker wel waar en een verklaring voor territoriaal gedrag enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:53

Katten zijn idd weldegelijk solitair, leven normaal gesproken niet in groepen.

Het is een raadsel waarom veel katten wel bij mensen, maar niet bij andere katten willen zijn. Op zich is dit zeer opmerkelijk een interessant om te onderzoeken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 22:35

ja na dik 15 jaar katten vroeg ik het me ook inene af Nagelbijten / Gniffelen

bobbie is echt onwijs stoer naar de andere 3, aanvallen, brommen... wel op zijn kittens maar toch. zal het karaktertje ook zijn, mijn vorige twee kittens waren ongelovelijk zachtaardig en werden ook veel gemakkelijker opgnomen door de rest. bobbie krijgt het nog zwaar denk ik Clown

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:55

Sjee daar vraag je me wat Pellie/ nu je het zegt. Mn kat Novi heeft een week nodig gehad om aan Bram te wennen, Bram vond hem interessant, maar ontzettend eng, als er iets dreigde te gebeuren zocht hij gelijk steun bij mij.
Nooit bij stilgestaan eigenlijk waarom dit het geval zo is? Ben ik ook wel benieuwd naar.
Wat leuk dat Boobie er eindelijk is, veel geluk en plezier.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:17

Wuis schreef:
Katten zijn idd weldegelijk solitair, leven normaal gesproken niet in groepen.

Tijgers, panters, poema's leven solitair.
Leeuwen leven in groepsverband.

Huiskatten leven in groepsverband. Ooit op 't kattenforum in Rome geweest? Allemaal zwerfkatten, kunnen allemaal alle kanten op, maar blijven toch met z'n allen in dat ene 2000 jaar oude tuintje wonen.

Wanneer katten langer dan twee jaar alleen wonen, wennen ze daaraan, en willen ze geen andere katten meer in hun territorium. Voor die tijd vinden ze een vriendje alleen maar leuk.

Zoals al gezegd: een mens is persoonlijke slaaf, een andere kat is rivaal. Honden kennen ook rivalen, en het begrip rivaal is dan ook absoluut geen teken van solitariteit.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 11:57

dank je Kim Lachen

er zijn er dus een paar die denken dat het door het eten geven komt. hmmm.... denkt er nog ff over na.