zelf nagels van konijn knippen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Debortje_

zelf nagels van konijn knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 12:38

heej,

mag je nou zelf de nagels van je konijn knippen en tot hoever?
Ik knip soms wel een klein stukje af, maar niet te ver.
doen jullie dat zelf ook bij je konijn?

groetjes. Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: zelf nagels van konijn knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:42

Ik knip ze ook zelf. Gewoon 2 milimeter voordat het rode begint afknippen met een scherpe grote nagelknipper van jezelf.

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:44

Mijn konijn heeft zoon lange nagels, ze moeeten gewoon echt geknipt worden.
Maar hij gaat moeilijk doen enzo als ik ze wil knippen..
Hoe kan je dat het beste doen?

madelonamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:44

ik heb geen konijn maar wel een hamster en daar knip ik zelf ook een heel klein stukje van de nageltjs af als ze heel lang worden Knipoog

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:45

Hoi,

Ik knip mijn nagels van mijn honden altijd zelf.
Is hetzelfde idee als van een konijn.
Je kunt knippen tot het leven dat is een rood bloedvatje in de nagel van het konijn.
Zolang je daar niet inknipt gaat het goed komen.
Mits je konijn ook witte nagels heeft anders kun je het bloedvatje niet zien.

Succes ermee

Groetjes

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:47

best kun je in je dierenspeciaal zaak een nagelknipper kopen voor je dier.

heeft je dier witte nagels kun je het goed zien, zoniet is er een goed trukje voor donkere nagels.

je drukt gewoon lichtjes en als het dier zicht wegtrekt moet je iets langer nemen

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 12:51

mijn konijn heeft bruin/zwarte nagels, en idd volgens mij zag ik geen roods ofzo.

Draakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:52

Handdoek over het hoofd van het konijn doen, daar worden ze rustig van. ook zou je kunnen vragen of iemand je helpt, bv door het konijn voor je vast te houden zodat je goed de nagels kunt knippen. bij donkere nagels kun je evt een zaklamp gebruiken om te kijken tot hoever je kunt knippen.

Lientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:24

Wij doen het ook atlijd zelf, ik hou m'n konijn vast en m'n moeder knipt zn nagels..

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:33

Onze oud-buurman doet het altijd. Clown
Maar ga het een dezer dagen wel zelf bij mijn hamstertje proberen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:52

bij mijn cavia's deed ik het ook altijd dus denk dat het bij een konijn even goed kan, alleen niet te kort knippen natuurlijk! Anders gaat t heel zeer doen en bloeden...

bij mijn cavia's deden we het al sinds ze klein waren dus die waren het gewend, maar als je een ouder dier hebt of het nooit heb gedaan dan is het wel handig als iemand hem/haar beethoud.

succes

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:08

Dat kan je prima zelf doen hoor! Doe het alleen wel met een speciaal nagelknippertje voor konijnen! de nagel van een konijn is nl heel anders ''gebouwd'' dan een mensennagel. Door met een gewoon knippertje of schaar te knippen splijten de nagels snel en dan heb je een probleem!
Mijn konijn deed ook heel moeilijk met knippen. Bij hem deed ik hem altijd helemaal in een handdoek, en trok er dan een pootje onderuit Knipoog.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:14

het scheelt ontzettend of je konijn je vertrouwd of niet. mijn konijn is een keer van een end naar beneden gedonderd, en toen zijn er minstens twee nagels uitgevallen, een paar scheefgegaan en anderen deden zeker ook pijn.
het is dus begrijpelijk dat hij er een hekel aan heeft, maar doordat hij me wel vertrouwd is het veel minder moeilijk. (hij wordt ook al weer veel minder bang)
ik gebruik geen handdoek, maar gewoon mijn hand. er is een speciale manier van vasthouden, die gebruikt de dierenarts ook, maar die weet ik niet precies.
een dierenspeciaalzaak is ook niet altijd een goed idee, mijn ervaringen daarmee zijn wisselend.

nou, na een lang verhaal, succes ermee OK dan! Knipoog

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:23

Ik doe het altijd samen met mijn moeder. Ik heb een speciale knipper ervoor. Meestal houd ik hem vast en knipt mijn moeder de nagels.

Mijn konijnen houden er alleen echt niet van en het is dan vaak wel een hele strijd. Bij konijnen met lichte nagels kun je heel makkelijk het leven zien zitten (je ziet dan het rode adertje door de nagel lopen). Meestal knip je dan een klein stukje daarboven de nagel af.

Bij donkere nagels kun je idd, zoals hier al door iemand gezegd is, een zaklamp erop schijnen. Ook dan zie je een beetje waar de ader loopt. Je moet alleen wel erg opletten dat je konijn niet te wild wordt tijdens het knippen, want dan heb je kans dat je uitschiet en in het leven knipt of dat je konijn door de strijd zijn nagel verliest (dit heb ik namelijk wel eens bij één van mijn konijnen gehad). Als dit gebeurd moet je niet schrikken, want op zo'n moment kan het heel hevig gaan bloeden. Het lijkt alleen erger dan het is, want het heelt snel weer. Lachen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:25

ja, altijd eens in de maand even kijken.

Eerst hadden wij een konijn meegenomen die zijn problemen met zijn tanden had. Die groeide gewoon door zijn gehemelte in.
Die moesten toen op een moment geknipt worden. Nou daar kwam ik met de schaar Knipoog

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:26

wij doen het ook zelf, ik hou mijn konijn vast en mijn vader knipt de nagels, wij hebben ook een speciale knipper daarvoor gekocht bij de dierenwinkel. Mijn vader knipt trouwens af en toe wel eens per ongeluk in het leven, maarja daar krijgt mijn knijn niet zoveel van Lachen

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:19

Ik heb 1 konijn met broze nagels die ik bij de dierenarts laat knippen, maar m'n andere nijn die laat het gewoon toe.

Vandaag was die met de broze nageltjes gewassen vanwege de enorme rui, en het sprong tijdens het afspoelen uit de wasbak.. Gevolg: 3 teennagels kwijt aan z'n linker voorpootje. Arm dier, maar het is z'n eigen lompheid. Gelukkig even de dierenarts gebeld, en die zei dat het niet veel kwaad kon als het bloeden gestopt was.

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:21

Mijn konijn is ook zoooo erg in de rui, maar wassen???
nog noooit van gehoord!

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:23

Hihi, nijn in de houdgreep en martelen maar Clown

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:28

Bij donkere nagels kun je vaak ook aan de onderkant zien tot waar t bloed komt Knipoog en idd zo'n speciaal nagelknipschaartje kopen (is zelfde als voor honden) anders gaan de nagels vaak splijten bij t knippen Ja --> vertrouw je het niet gewoon ff bij DA binnenlopen (of als ie tovallig voor je paard komt ff je konijn laten zien) --> die leggen het je ook graag uit zodat je het een volgende keer wellicht wel zelf kan Knipoog

Liever niet iedere keer een klein puntje afknippen is mij geleerd op praktijkschool (onderdeel HAS) omdat dan t leven ook verder uit gaat groeien (hoe t precies zit weet ik helaas niet Bloos maar dat was een grote waarschuwing toen Ja)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:38

thabs schreef:
Mijn konijn is ook zoooo erg in de rui, maar wassen???
nog noooit van gehoord!

Eens in de zoveel maanden kan het geen kwaad om ze te wassen. Niet te vaak, en niet met agressieve zeep natuurlijk. 's Mam heeft eens ooit konijnenshampoo gekocht, maar groene zeep werkt net zo goed.
Ik was ze zelf 2x per jaar, met de grootste ruibeurten waarna ik ze helemaal afdroog en droogfohn. Daarna kam ik ze nog allebel even uitgebreid door om de overgebleven losse haren eruit te halen en haal dr voor de zekerheid nog zo'n stoffen kledingborstel overheen. Geloof me, onze konijnen vinden het heerlijk om in lauwwarm water te zitten en uitgebreid gewassen/geknuffeld te worden. Alleen Spike (de oudste met broze nagels) houdt niet van het afspoelen Knipoog

Mocht je het voor de eerste keer willen proberen: was ze in de eigen kooi (met rooster er overheen vanwege eventueel springen) nadat je die hebt schoongemaakt. Zet er gewoon een bodempje lauwwarm water in, en gebruik een gieter om ze af te spoelen. Shampoo is helemaal niet nodig, maar het voorkomt wel dat er zo'n stinklucht in de vacht gaat hangen.

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:42

Echt heel apart, ik heb het nog nooit gehoord!;)
Durf het eigenlijk niet te proberen met mn konijn, hij is al zo oud.. en het natuurlijk niet gewend!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:39

Heeey!
Als je niet weet hoe je de nagels moet knippen kan je het beste naar de dierenarts gaan om te laten zien hoe je het zelf het beste kan doen.
Een konijn zou ik nooit wassen, tenzij het echt nodig is (door medische redens bijvoorbeeld). Het is nergens voor nodig, konijnen kunnen zich prima schoonhouden en ze kunnen snel kou vatten. Als de konijnen een stinklucht krijgen, dan is er iets mis, want een konijn stinkt uit zichzelf niet!
GR.
Naatje

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:44

Wij hebben zo'n speciale nagelnkipper ervoor, maar bij mijn konijn wordt het niet zo lang want die loopt vaak op stenen.
Als je het niet goed durft kan je ook even aan de dierenarts vragen bij de jaarlijkse enting.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:05

**wij hadden ons konijn bij zo'n kippenboer vandaan, vonden we hem stinken en hebben we hem gewassen. In lauw water en dan goed afdrogen**