Konijn weer dikker krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equira

Konijn weer dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 15:13

Mijn konijntje heeft een dipje gehad, voelde zich niet zo lekker geloof is. Niets ernstigs, maar hij zag er niet vrolijk uit, at slecht en dronk slecht.

Ik had besloten om na het weekend de DA eens te bellen als het niet beter was, maar sinds gisteravond eet en drinkt hij weer goed en oogt ook weer vrolijk. Maar het is maar een klein beestje en die twee dagen slecht eten hebben hem duidelijk geen goed gedaan, hij is nogal mager geworden. Ik voel overal botjes, er zit weinig spek meer aan.... Ach gut Verder gaat het weer goed met m, maar er moet dus weer wat gewicht bij, hoe laat ik m een beetje aankomen, op een verantwoorde manier? Hij heeft een kleine beperking, omdat zijn tandjes scheef groeiden en hij hier erg veel last van had zijn zijn tandjes operatief verwijderd. Dus hij kan geen grote harde dingen meer eten...

Francien_

Re: Konijn weer dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:16

Een salade maken? Van geraspte wortel, komkommer, banaan en gras. Dat is wel zacht in ieder geval Lachen

zieta_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:36

wat voor hardvoer geef je hem (gemengd konijnenvoer of korrels?)

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 20:29

Korrels.

zieta_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:54

je kunt speciaal voet krijgen op advies van de DA, die je konijn dikker maken, misschien heeft hij ook wel vitamine tekort. Een bezoekje bij de DA kan dus goed van pas komen.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 20:59

Dat spul heb ik al gehad toen hij geopereerd was aan zijn tanden, maar dat wil hij gewoon niet eten.... Een bezoekje aan de dierenarts lijkt me in dit geval ook niet echt noodzakelijk. Hij voelt zich verder weer prima, tenminste zo ziet hij er uit. Is enkel wat grammen verloren de afgelopen dagen. Hij zal wel weer bijkomen, maar dat duurt gewoon even en ik wil hem even een handje helpen. Niemand een huismiddeltje?

zieta_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:14

Wil hij absoluut niet eten? Als hij honger krijgt, zal hij zijn eten gewoon gaan eten hoor, of hij het lekker vind ofniet. Kijk wel uit dat ie niet tè mager wordt.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:44

zieta_lover schreef:
Wil hij absoluut niet eten? Als hij honger krijgt, zal hij zijn eten gewoon gaan eten hoor, of hij het lekker vind ofniet. Kijk wel uit dat ie niet tè mager wordt.

Dit is niet waar...Als een konijn 1 dag! niet eet kan het al dodelijk zijn...Konijnen kunnen heel goed vasten...2 Dagen wachten tot hij het eten eet -wat jij wil dat hij eet- kan heel erg schadelijk zijn...dan komen zijn darmen stil te liggen en die zijn heel moeilijk weer op gang te brengen...Ook zomaar overstappen op een ander merk of soort voer kan zware diarree veroorzaken, wat dus ook dodelijk kan zijn binnen een dag...Niet zomaar doen dus...

Mais is een dikmaker...maar geef niet te veel ineens...papje van brinta misschien een ideetje?

Isil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:48

Francien_ schreef:
Een salade maken? Van geraspte wortel, komkommer, banaan en gras. Dat is wel zacht in ieder geval Lachen

Niet doen! is veelste 'nat' allemaal, daar krijgt je konijn flinke diaree van en kan hij uitdrogen!

Als je 'm dikker wilt krijgen is voer met een hoge voedingswaarde belangrijk, zo krijgt hij toch de juiste vitamines in de juiste balans binnen, maar dan wat extra's...denk aan Smulmenu, dat is heel rijk aan voedingswaarden, en ze vinden het ontzettend lekker!

Succes ermee Lachen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:50

Heeey!
Ik denk dat het toch beter is om even langs de dierenarts te gaan, want een konijn valt niet zomaar af, daar zit altijd wel een reden achter!
Vergeet niet om een paar keuteltjes mee te nemen, om te kijken of hij geen last heeft van parasieten.
Een konijn is een vluchtdier en laat het niet snel merken wanneer het ziek is, als je het dan merkt is het vaak al te laat ...
Dus ik zou zeggen, eerst even langs de dierenarts gaan en vraag ook om een zakje Recovery, dat is speciaal voor kleine dieren zoals konijnen. Als hij het niet wil eten zou ik hem met een spuitje zonder naald in zijn mond spuiten, want een konijn moet eten!
Gr.
Naatje

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:56

als hij het kan eten (ik bedoel met die tanden) is het heel belangrijk om voldoende hooi te geven. er moet altijd hooi zijn, dat is veel belangrijker dan (kracht)voer.
ik weet wel dat konijnen er behoorlijk (te) dik van kunnen worden, maar als hij het niet wil/kan eten...

verder weet ik het ook niet precies, je zou ook naar een goede dierenspeciaalzaak gaan, waarvan je zeker weet dat ze er ook verstand van hebben.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:53

Wij geven havervlokken en gekookte rijst, samen met maisvlokken en gewone korrel. Ook hard brood is een dikmakertje Lachen

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:55

AstraGirlie schreef:
Ook hard brood is een dikmakertje Lachen

hij heeft geen tanden meer, gaat denk wat lastig Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:13

oei, sorry, overheen gelezen... Knipoog

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:18

geeft niks hoor Lachen Tong uitsteken

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:10

Hard brood zou ik zowiezo niet geven, aangezien er schimmelsporen in zitten. Rijst zou ik ook niet zo gauw geven, aangezien ze zoiets eigenlijk niet eten. Het beste is dus gewoon havermout pap, worteltjespap (kan ook best gewoon babyvoeding zijn!) of recovery.
Sterkte!
Gr.
Naatje

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:46

Onze eten héél graag rijst, misschien een kwestie van smaak?
Ook oud brood hebben wij nog nooit problemen mee gehad, en dat lusten ze allemaal na ziekte. Ze zijn er allemaal bovenop door gekomen. Die pap moesten we met een spuitje in de mond geven, dat namen ze niet vrijwillig op dan...

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:49

Ons konijn heeft ook vaak een dipje wat wil je met een dwerg konijntje van 10 jaar Knipoog wat wij altijd doen is sojapoeder mengen met water, dan wordt het een papje met spuit erin spuiten en ze zijn zo weer op gewicht.

Ook hebben we vroeger van de dierenarts babymelk moeten voeren.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:44

Babymelk bij volwassen konijnen?Zou ik persoonlijk niet doen, aangezien een konijn geen melk nodig heeft en daardoor flink aan de diaree kan gaan Knipoog.
Verder moet iedereen zelf weten wat hij of zij voert, ik geef enkel tips wat het beste is voor het konijn Lachen.
Gr.
Naatje

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 14:47

Hij is er alweer aardig bovenop hoor!! Hij eet en drinkt weer supergoed en komt ook alweer wat aan. Bedankt voor jullie tips!!