Enkele maanden terug hebben onze naaste buren geiten aangekocht. Een grote witte bok en een dwerggeit met twee kleine bokken. De dieren liepen vrij rond op hun erf en dat ging in begin heel goed. Maar te laatste twee maanden vonden de geiten geen eten meer en omdat ze niet werden bijgevoerd gingen ze op zoek en kwamen in mijn tuin terecht. Ik heb meermals de geiten helpen vangen en ze terug naar de buren gebracht maar heb er steeds op aangedrongen om een oplossing te zoeken omdat ik de vernielingen in mijn tuin niet echt prettig vond. Enfin, zo heb ik de laatste twee maanden heel wat tijd doorgebracht met het vangen en terugbrengen van de geiten. Vorige week, na de zoveelste geitenjacht was ik het zo beu en heb de wijkagent gebeld om onze buren onder druk te zetten en een oplossing te zoeken. Nu hadden ze aan de agent beloofd om de omheining, die in de tussentijd volledig vernield was te laten herstellen en de geiten intussen op te sluiten. Intussen zijn wee 9 dagen verder, is de omheining nog steeds niet hersteld en zitten de geiten nog steeds opgesloten. Sorry, voor het lange verhaal (en mijn Nederlands is nog niet veel beter) maar nu begint het echte probleem. De dieren zitten namelijk opgesloten in een soort kippenhok, volledig donker, er is geen enkel raam of verluchting en de ruimte is maar 1m op 1.5m groot. Iedere dag rond de middag gooit de buurvrouw wat hooi in het hok, waarbij ze het deurtje amper durft te openen uit schrik dat de dieren zouden ontsnappen. Ik heb dan maar de dierenbescherming gebeld, maar het duurt enkele dagen voor ze kunnen komen omdat het verlofperiode is en ze enorm veel oproepen krijgen. Ze hebben ook direct gezegd dat ik beter de politie kan bellen omdat ze niets kunnen beginnen wanneer de eigenaar hun de toegang ontzegt. Vandaag dan maar de politie gebeld en de situatie uitgelegd. Krijg ik als antwoord dat ze het enorm druk hebben en ik maar beter de dierenbescherming bel. Nu kan ik vanuit mijn raam toekijken hoe enkele geiten waarschijnlijk liggen te stikken maar kan er niets aan doen. Bestaat in België wel een dierenbescherming?
Nou als de DB in België net zo is als de DB in Nederland...dan kan je je lol nog wel op. Ik heb het een poosje geleden gehad met een kudde schapen hier. Die stonden al een paar dagen zonder water, ééntje was stokkreupel en ze stonken dat je er bijna van over je nek ging. Ik heb daarop ook de DB gebeld en een paar dagen later lag er een brief in de bus en daar stond in dat ze geen schapen hadden gezien.
Ik weer gebeld want nu stonden ze al ruim een week zonder water en het nog een keer uitgelegd waarop ze weer gingen kijken. Ik kreeg dus weer een brief en toen stond erin dat het om een kudde oude schapen ging en ze het hierbij gewoon lieten doen
Dus wat dat betreft....ik veeg m'n r**t af met die instantie.
Maar ik wil jou in ieder geval succes wensen en ik hoop dat het allemaal goedkomt en dat er een oplossing wordt gezocht.
Heb vandaag nog een foto gemaakt van het hok waar de geiten nu al 9 dagen zitten opgesloten. Het is dat groenachtig schuurtje in het midden op de foto, vroeger was dit een kippenhok.
Tsjonge tsjonge tsjonge... je zou sommige mensen wat Erg groot voor 3 geiten
Groetjes pamela
Het zijn er vier, een dwerggeit met haar twee bokjes en een enorm grote witte bok. Ik voel me echt ellendig, kan de geiten steeds horen roepen maar kan er blijkbaar niets aan veranderen.
Een nieuw telefoontje naar de politie deze morgen heeft dan toch de bezoek van een wijkagent opgeleverd. De buurman heeft onmiddellijk beginnen timmeren en heeft nu het houten deurtje geopend en een deur van gaas voorgetimmerd. De ruimte is er niet groter op geworden maar de dieren hebben na 10 dagen terug daglicht en lucht. Heb nog foto's gemaakt. Ze zijn niet duidelijk, kan niet verder inzoomen maar het geeft een beeld. Op een foto kan je ook duidelijk een geitje zien. Ik heb deze foto's ook doorgestuurd naar de inspecteur van de dierenbescherming.