Cavia Dilemmatje...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bowena_84

Cavia Dilemmatje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 23:17

Ik heb 2 cavia's 2 beertjes van ong een jaartje oud. Of beter gezegd had. Ik had een zwarte en een bonte, de zwarte echt mijn baby was altijd heel levendig, de ander ook maar hij was echt hyper. Maar de laatste dagen werd ie wat rustiger, nou ja moet kunnen. Ik heb een vriend in Venlo dus was de laatste dagen niet thuis. Gisteravond/nacht zegt mijn vriend wat is dat voor een raar geluid, is jullie kat aan t overgeven, dus ik zet het geluid van de tv stil en luister. Nee zeg ik dat zijn de cavia's volgens mij... Ik ging kijken ligt het zwarte beesie in zn huisje en snotterd een beetje. Ik pakte hem op en schrok echt, zn neusje zat vol snot en zn oogjes waren ook waterig en er kwam een beetje pus uit, hij voelde koud aan en zn vacht was helemaal borstelig. Toen wist ik al dat het goed fout zat. Vanmorgen werd ik heel vroeg wakker van een vreemd geluid, dat was hij naar adem snakkend, maar t was nog te vroeg dus kon niets doen. Smorgens vroeg meteen gekeken, lag hij plat in zn huisje zwaar te ademen, meteen de DA maar gebeld en verteld dat we hem kwamen laten inslapen want ik wist dat hij het niet ging redden.

Bij de DA bleek dat hij vocht in zn longetjes had, de DA vermoede longontsteking, meteen een spuitje gegeven, nog geen seconde en hij sliep al zo uitgeput. IK voelde me zo VRESELIJK, ik voelde me nalatig. Ik heb echt zo'n gevoel van als ik maar beter had opgelet, als ik maar beter gekeken had, en mijn mam heeft dit gevoel ook. Maar goed het is gebeurd. We hebben altijd goed opgelet dat ze nooit in de tocht stonden, maar toch voel je je schuldig. Ik mis hem nu al zo vreselijk en ook zijn maatje is niet happy, zoekt hem overal.
Nou raade de DA mij aan toch zeker 2 weken te wachten voordat k een nieuwe caaf erbij zou zetten, voor het geval hij ook ziek word, nu ziet het daar niet echt naar uit, hij is nog steeds erg levendig eet en drinkt goed, maar you never know he. Ik houd me hier ook zeer zeker aan!
Maar nou vraag ik me af of hij niet heel on-happy word als ie 2 weekjes alleen moet zitten, en word het niet moeilijker om na deze tijd een nieuwe erbij te zetten?

En als ik een nieuwe caaf haal is het dan het beste om een kleintje te kopen en hoe zet ik ze dan het beste samen?

Heel erg bedankt voor het lezen, en mijn excuus voor mijn lijst met vragen Knipoog Lachen

Nathachou

Re: Cavia Dilemmatje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:27

Heeey!
Gecondoleerd met je cavia! Ik weet hoe dat is wanneer ze longontsteking hebben, voor je het weet zijn ze weg ...
Maar ik zou geen jonge cavia erbij zetten, aangezien het bij jonge cavias moeilijk te zien is of het een vrouwtje of mannetje is, voor je het weet zit je met een nestje thuis! Ik zou een cavia uit de opvang halen die ongeveer even oud is Lachen.
Gr. en sterkte!
Naatje

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:56

idd dat zou ik ook doen 1 uit een opvang halen.

Ik weet niet hoe groot jullie koooi is. Maar mischien is een schot er tussen handig waar ze elkar kunnen zien en snuffelen. Gaat dit een paar dagen goed. DAn kan je kan je schot eruit halen. En kijken hoe het gaat. het is mischien wel handig als je weg gaat om toch nog een paar dagen de schot er tussen te laten. Alleen waneer je weg bent. En als je een keer maar heel even weg moet om te kijken hoe het dan gaat. Gaat het goed dan heeft je cavia een leuk vriendje erbij

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:59

Gecondoleerd met je cavia! Ach gut
Ik weet niet of het zo'n goed plan is om een mannetje van ongeveer de zelfde leeftijd erbij te zetten. Ik ben bang dat dat misschien vechten word.
Misschien is het toch handiger om een jong mannetje erbij te nemen. Het is dan idd niet echt goed te zien of het een mannetje of vrouwtje is. Dan loop je dus het risico dat je staks met een nestje zit.
Succes met je keuze Lachen

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:14

Ik zou er ook zeker een jonge cavia bij zetten, dan is er voor de oudste beer de minste rivaliteit. Een beertje mag na 4 weken zijn moeder verlaten en kan dan prima gelijk bij jouw beertje in het hok. Wij fokken hobbymatig met de US Teddy cavia en het is hier nog nooit misgegaan met een oudere en een heel jong beertje.

2 wat oudere beren is wat moeilijker om vooruit te zeggen, het kan goed gaan, maar met wat meer risico dat ze toch zullen gaan vechten.

Verder, sorry Nathachou, is het onzin dat het geslacht bij een jonge cavia slecht te bepalen is. Gelijk vanaf de geboorte kun je dit heel duidelijk zien. Voor een minder kennend oog misschien wel, maar opvang, fokker of dierenwinkel zou dit zeker moeten weten. Helaas wil het in de dierenwinkel nog wel eens voorkomen dat ze je verkeerd inlichten door onwetendheid.

Kijk anders eens op deze pagina, misschien vind je een leuke fokker bij je in de buurt:
http://caviafokkers.goedbegin.nl/

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:19

Haihai...Jeetje wat naar...kan me je gevoelens helemaal voorstellen...

Ook mij lijkt het moeilijk die 2 weken te wachten...Mijn caafje ging steeds slechter eten...
met als gevolg dat zijn kiezen doorgroeiden en zijn kiesjes dus gevijlt moesten worden...
Na de operatie wilde hij ook niet eten...ik dus bijvoeden...Pas toen hij een nieuw vriendje
had ging hij weer eten...Kijk het aan...zolang hij goed eet...
Ik zou zeker voor een jong mannetje gaan...2 volwassen beren bij elkaar zetten is vragen
om problemen (wat dus niet hoeft...maar 9 van de 10x) Een jong mannetje erbij gaat eigenlijk
altijd goed...
Het herkennen van geslachten is hij cavia's helemaal niet moeilijk...(konijnen tja...daarbij wel)
Misschien heb je wat aan de volgende site...mocht je zelf het verschil niet zien of er geen
ervaring mee hebben... http://www.cavyspirit.com/sexing.htm ff naar beneden scrollen...

Succes met je beslissing en sterkte met het verlies...

Groetjes Barbara

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 17:48

Heey lieve bokkers,

Enorm bedankt voor jullie reacties!
Ik dacht idd ook dat een jonger mannetje verstandiger zou zijn ivm met dominantie enz.
Na 2 jaar dierenverzorging zou ik eigenlijk toch wel het verschil moeten weten, en idd als je hem bij een fokker haalt of bij een opvang acht ik deze mensen kundig genoeg om het verschil van geslacht te zien, in een dierenwinkel willen ze hier iets lakser mee omgaan.
Ik maak me toch wel zorgen om mijn mannetje, hij is een heel stuk rustiger en ik weet op dit moment neit of dat is omdat hij zn maatje mist of omdat ie ook ziek begint te worden. Ik ga dit weekend weer naar mn vriend maar vind t vreselijk om hem achter te moeten laten. Ik vertroetel em nou extra veel, geef hem nog meer aandacht, zodat hij zich toch niet zo heel eenzaam voelt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:31

grootte kans dat hij zich eenzaam voelt. dat had mijn cavia ook.
je kan ze het beste bij ekaar zetten door je kooi helemaal schoon te maaken en alles andersom zetten. dus het voerbakje aan de andere kant van de kooi etc. dan laat je het nieuwe caviaatje erin en 2 minuten later je eigen cavia en dan hopen dat het goedgaat.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:35

Idd erg grote kans dat hij zich alleen voelt. Mijn cavia moest een keer i.v.m een gebroken pootje een tijdje alleen in een kleiner hokje zitten zodat ze niet zoveel zou bewegen. Na een tijdje stopte ze met eten, was minder levendig dan anders etc. Dat kwam omdat ze d'r vriendinnetje miste. Ik heb ze toen uiteindelijk maar wat eerder samen gezet, het pootje is gewoon genezen en mevrouw ging weer eten Lachen

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 20:40

Ik heb besloten dat ik niet komende maandag maar de maandag erna, als hij dan nog kerngezond is meteen een maatje voor hem te gaan halen bij de dierenwinkel waar ik die 2 ook gehaald heb. Das mijn vaste stageplek en van die mensen weet ik dat ik ze kan vertrouwen.
Ik vind 2 weken wachten iets te lang, en als t een virus is en t is overgesprongen moet t toch snel te zien zijn en k heb dan toch een dikke week gewacht Ja.

Maar als ik de kooi dus goed schoonmaak (eventueel desinfecteren?) en alles anders zet dan kan ik ze gelijk bij elkaar zetten dus? Moet ik verder nog ergens op letten?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:25

MightyMike schreef:
Ik zou er ook zeker een jonge cavia bij zetten, dan is er voor de oudste beer de minste rivaliteit. Een beertje mag na 4 weken zijn moeder verlaten en kan dan prima gelijk bij jouw beertje in het hok. Wij fokken hobbymatig met de US Teddy cavia en het is hier nog nooit misgegaan met een oudere en een heel jong beertje.

2 wat oudere beren is wat moeilijker om vooruit te zeggen, het kan goed gaan, maar met wat meer risico dat ze toch zullen gaan vechten.

Verder, sorry Nathachou, is het onzin dat het geslacht bij een jonge cavia slecht te bepalen is. Gelijk vanaf de geboorte kun je dit heel duidelijk zien. Voor een minder kennend oog misschien wel, maar opvang, fokker of dierenwinkel zou dit zeker moeten weten. Helaas wil het in de dierenwinkel nog wel eens voorkomen dat ze je verkeerd inlichten door onwetendheid.

Kijk anders eens op deze pagina, misschien vind je een leuke fokker bij je in de buurt:
http://caviafokkers.goedbegin.nl/

Heeey!
Jah als je ervaring hebt kan je het geslacht inderdaad goed herkennen. Maar in de meeste dierenwinkels hebben ze deze ervaring niet. Zo heb ik mijn cavia toendertijd als een vrouwtje gekocht en bleek het achteraf een mannetje geweest te zijn. Uitzonderingen heb je in dierenwinkels, maar het is toch vrij vaak zo dat de mensen die er werken niet veel verstand van konijnen en cavias hebben (gezien de tips die de meeste krijgen over huishouding, voeding, etc en het verkeerd bepalen van het geslacht).
Gr.
Naatje

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:35

Je hebt helaas gelijk Naatje! Vandaar dat ik voor het zoeken van een cavia de hobbyfokkers ook erg handig vind, in de dierenwinkel gaat er helaas meer mis en krijgen jonge caafjes vaak verkeerde voeding waardoor ze een slechte start mee krijgen, het zal zeker niet overal zo zijn, maar wel veel.

Maar het is dus niet zo dat het moeilijk te zien is, de verschillen zijn echt duidelijk, alleen moet je wel weten waar je naar moet kijken.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:17

Het caafje zou gewoon 2 weken alleen moeten kunnen zitten hoor, als je zeker weet dat je daarna een maatje voor hem hebt. En zoals je zelf al zei, kooi goed desinfecteren voor de evt. overgebleven bacteriën.
Als jouw caafje z'n nieuwe maatje niet accepteert in de kooi, wil het meestal wel helpen om ze allebei in een andere kooi te zetten (dus een vreemde omgeving voor allebei). Dan gaat het meestal gewoon goed. Als ze dan 'bevriend' zijn geraakt kan je ze gewoon weer terug zetten in de oude kooi.

Succes!