katten met AIDS of Leucose ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

katten met AIDS of Leucose ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 19:08

Ben eens benieuwd of er hier mensen zijn met AIDS of Leucose katten ? Zo ja, wat zijn de ervaringen (verhaal erachter) wat zijn de kleinere medische problemen, gebruik je medicijnen ? of supplementen ? hou je de kat gescheiden van je andere katten ?

Rosita

Re: katten met AIDS of Leucose ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:27

Ik denk dat de meeste mensen het niet weten wanneer hun kat één van deze ziektes of bv FIP heeft. De kat gaat 'gewoon' dood en er wordt voor die tijd geen officiële diagnose gesteld.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 19:46

Nee, ik denk dat je gelijk hebt- maar toch wilde ik het proberen !

Een van mijn eigen katten is pas geleden (maart) overleden aan (natte) FIP, ik was 3 dagen daarvoor nog bij de DA geweest omdat ik die grote buik niet vertrouwde- China werd 100% gezond verklaard ! 3 dagen later ademhalingsmoeilijkheden, een andere DA en ik moest hem natuurlijk in laten slapen. Zelfs DA's zijn blijkbaar niet op de hoogte, terwijl de symptomen klassiek waren.

zoals in mijn onderschrift te zien is, ben ik op zoek naar een ander huis. Behalve meer ruimte voor mijn paarden, wil ik ook een opvang beginnen, eerst dacht ik aan een senioren opvang voor katten (want die oudjes raken in het asiel ook niet weg Verdrietig ) Maar AIDS en Leucose katten worden in asiels zonder pardon gelijk ingeslapen (je kunt ze natuurlijk ook niet apart houden) terwijl ze nog jaren een gewoon goed leven kunnen hebben.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:01

Wij hebben heel lang een kat gehad die katten aids had.
Hij is op 19 jarige leeftijd aan ouderdom overleden.
Zijn lever was op en nieren hij was echt op.
Hij is in zijn slaap overleden.
Hij heeft er eigelijk nooit zo veel last van gehad.
Hij is toen hij 14 was 1x heel ziek geweest toen dachte we echt van dat haalt hij nooit.
Wonder boven wonder is hij er gewoon boven op gekomen.
Toen zijn we er ook achter gekomen dat hij katten aids had.
Hij heeft daar voor nooit geen medicijnen gehad.
Ik weet niet waarom mischien dat er in die tijd nog geen medicijnen was of zo.
Is nu ruim 12 jaar geleden.
Onze kat was echt een binnen kat dus kwam nooit in aan raking met ander katten.

Nu heb ik weer een katje wat van alles makeert.
Maar ja zo lang er leven in zit en ze hebben er geen last van hebben waarom niet.
Proberen kan altijd zo lang het dier er niet onder lijd natuurlijk want dat is ook niet eerlijk.
En zo lang je portomonee het natuurlijk ook toe staat.
Dat is helaas ook zo iets.

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:22

Aids of Leucose kan je wel weten. Meestal zal je kat wel eens iets mankeren, waardoor jij of de dierenarts zal denken om extra onderzoeken te doen. Dan kan Leucose (dacht ik) en Aids gevonden worden. Soms is er medicatie nodig, maar hier weet ik niets over. Maar vaak kunnen deze katten nog ettelijke jaren leven. Je moet ze inderdaad afgescheiden houden, door besmettingsgevaar en ten alle tijden binnen houden (of aan een tuigje ofzo), zodat ze de buurt niet gaan besmetten.

Daar ligt trouwens een groot gevaar van katten vrij buiten te laten. Vaak beseffen mensen niets of zijn ze te laks om er iets aan te doen en lopen hun katten met ziekten zoals Aids rond. Deze besmetten dan de buurtkatten en zo wordt het verspreid.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 20:37

@Rashja: hoe ben je er achter gekomen dat je kat AIDS had ? doordat hij toen zo ziek was ? wat mankeerde hij toen ?

@Seveneleven: Ik heb een half jaar geleden een kat geadopteerd (nou ja...gekregen) via het asiel, deze zat al 2 jaar in een ander asiel, het was (destijds) een ongecastreerde kater van 16 jaar, met een bek vol wildvlees- inmiddels heeft hij een complete gebitsrenovatie gehad- maar dit zou dus een AIDS kat kunnen zijn. En inderdaad, al die mensen (ook hier op bokt) die denken goed te zijn voor hun kat en ze lekker vrij te laten.....

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:40

Mag ik weten wat deze ziekte precies is en wat de symptonen zijn?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:31

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:59

ok, thnx!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:36

misschien kun je deze vraag ook even op kattenpraat.nl loslaten, daar zitten net zulke dieren/katten-gekken als hier... Lachen
gelukkig heb ik nog nooit met beide ziektes te maken gehad, dat wil ik graag zo houden en daarom blijven mijn katten ook om die reden binnen of in de ren.