zwangere cavia, wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

zwangere cavia, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 18:57

Ik heb nu anderhalve maand een cavia.
Ik zag wel dat ze wat dik werd maar ik dacht, misschien veel gegeten ofzo?
Nu is ze echt tonnetje rond, het is een vrouwtje dus ik zit te denken dat ze zwanger/drachtig ( hoe heet dat bij cavia's Vingers aflikken is)
Dat moet dan bij het tuincentrum waar ik haar gehaald heb gebeurd zijn, kan ik dan gewoon hun bellen en zijn hun verplicht of de kosten te betalen of de cavia terug te nemen?
En zijn er nog meer kenmerken zodat ik kan weten dat ze zwanger is?

Bianka02

Re: zwangere cavia, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:14

ik zal je snel reageren ik weet wel wat. maar kan nu ff niet. ik wou je ff melden dat ik je misshcien kan helpen.
tot gauw

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 19:15

Bianka02 schreef:
ik zal je snel reageren ik weet wel wat. maar kan nu ff niet. ik wou je ff melden dat ik je misshcien kan helpen.
tot gauw

Oke pb maar als je tijd hebt

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:21

ik heb ook 8 zwangere cavia's gehad, echt super leuk, ja voor jou ist een ander verhaal.
maar ik denk echt dat ze zwanger zijn ik dacht precies hetzelfde.. ik heb alle jonkies een goed plekje kunnen bieden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 19:29

Maar ik weet helemaal niks over zwangere cavia's..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:37

Cavia's dragen 60 dagen en krijgen 1 tot 4 jongen (gemiddeld). Jongen zijn vanaf geboorte al helemaal af, dus ogen open, volledige vacht, tanden. Ze kunnen vanaf dag 1 hard voer en hooi eten. Ze hoeven geen apart voer, normaal cavia voer is goed.
Als je cavia echt zwanger is, heeft ze een peer vormig lichaam. Smal van voren, breed van achteren. Soms kun je de jongen zelfs voelen (wees wel voorzichtig). Enkele dagen voor de geboorte zullen de melkklieren gaan opzetten. Cavia's maken geen nest, maar zoeken wel een hoekje op.
Hoe oud is je cavia? Ze moeten nl. voor hun 1e verjaardag voor het eerst gejongd hebben, is het later, dan kan het zijn dat het bekken niet flexibel genoeg meer is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 19:43

ze was (volgens de winkel) 8 weken toen ik haar kreeg, dus zal ze nu 15 weken ofzo zijn.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:10

Ik zou het wel even terugkoppelen aan die winkel, want dat kan zomaar niet.
Nu zit jij ermee, ook al vind je het misschien wel leuk, maar toch hoort dat niet.
Is niet echt netjes van de winkel.

En verder er gewoon voor zorgen dat het hok schoon is.
Kijk eens op www.caviaonline.nl of www.caviaforum.nl daar staat wat meer informatie op.
Succes Lachen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 20:25

Natuurlijk neem ik contact op met de winkel. Want ik weet niet hoeveel extra verzorging de kleintjes nodig hebben maar ik moet naar school, mijn ouders werken.
Ik zal zo even die fora's doorlezen, bedankt voor de links.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:51

[LZP] > [BB]

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:48

Cavias zijn heel erg leuk .. vooral de kleintjes . ze hebben niet veel zorg nodig . geef de moeder extra veel eten en wat vitamine c in vorm van druppels of fruit .. maybe als de moeder alleen zit een idee om een vrouwtjes cavia te houden en de rest weg te doen . Cavias zijn groeps dieren

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 07:55

Alsnog verplaatst naar [BB] Knipoog.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:36

Een cavia die met 8 weken maximaal dan gedekt is, is helaas veel te jong. Ik wens je veel succes, maar bedenk je ook dat het op zo'n jonge leeftijd mis kan gaan en dat je moeder kwijt raakt aan een bevalling. Normaal moet je caafje als je het verantwoord wilt doen zeker zo'n 5 maand, 750 gram wegen voordat ze bij een beertje mag zitten. Helaas nemen dierenwinkels het vaak niet zo nauw, kunnen ze slecht het geslacht bepalen en gebeurt het vaak dat mannetjes bij vrouwtjes in gezet worden. Heel jammer, ik haal dan ook nooit meer een caafje uit de winkel, maar bij een hobbyfokker.

Een cavia draagt ongeveer 10 weken en daarna moeten de jongen tot ongeveer 4 weken oud en/of 300 gram bij mams blijven voordat je ze kunt scheiden. Als je de jongen voelt bewegen straks, dan draagt ze nog ongeveer 3 weken. Een moedercavia heeft tot aan de bevalling toe geen extra zorg nodig dan normaal. Normaal houd in brokjes met vitamine C, hooi, wat groente en fruit per dag (ze zijn veelal gek op andijvie) en wat vitamine C bij in het water. Als de cavia bevallen is kun je 1 week lang 1 tl druivensuiker (van zonnatura) in het drinkwater er bij doen tegen zwangerschapsvergiftiging. Als alles goed gaat zorgt moeders verder voor de kleintjes, ze zijn gelijk zelf al heel zelfstandig.

Tja, heb je je al gehecht aan de cavia of niet. Ik zou het zeker niet zo maar van de dierenwinkel accepteren. Nu zit jij straks met wat kleintjes er bij. Meestal bij de eerste bevalling hebben ze niet zoveel jongen, maar tussen de 1 en 5 is een normaal nest.

Wil je meer weten over de gezondheid en draagtijd van je caafje, mail gerust, wij fokken zelf hobbymatig met een caviaras. Verder veel succes gewenst met je caafje!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:23

Hoii,
ik zou dit ook zeker Niet accepteren Maar.. helaas verkopen teveel dierenwinkels ed zwangere dieren,
te jonge moeders gaat vaak beter dan moeders die wat ouder zijn,
heb er hier 3 gehad die met 12 wkn bevielen, zijn mn grootste caafs nu een jaar later... dit waren ook dametjes uit de winkel...
heb er nu nog 1 zitten dies nu zelf 10 wkn en goed zwanger
ook uit de winkel... dit is ook de laatste want vind het maar niks...
fok liever zelf... dat weet ik van hoe en wat...
Maar als je dr wilt houden, en je geeft extra vit.C vanaf nu tot de kleintje(s) 2 wkn zijn is er geen probleem hoor!
in de natuur worde ze ook zo jong zwanger..

succes Tineke

www.cavia-moonshine.tk