Ik heb twee katten, Koekie en Elmo. Broer en zus, geboren ergens in juli 2002. Beiden zijn zodra het kon geholpen. Tot december 2005 zijn het buitenkatten geweest, dwz: Koekie was hele dagen spoorloos, Elmo lag dagenlang op mijn bed te slapen (ik ‘woonde’ in de garage bij mijn ouders, dus 1 kamer en luikje in de deur). Al die tijd hebben ze het met 1 bak gedaan. In december zijn we naar Tilburg verhuisd en zijn Koekie en Elmo binnenkatten geworden, enerzijds omdat ik mijn buren niet lastig wil vallen, anderzijds omdat ik ze graag in leven wil houden.
Dit is boven verwachting gegaan. Beiden maakten geen aanstalten om naar buiten te glippen en waren gewoon rustig, aanhankelijk en speels. Zelfs Koekie. We hebben nu een drive-in woning, dus op de begane grond een garage, halletje en tuinkamer (in het halletje staat een kattenbak, in de garage en de tuinkamer kunnen ze niet komen), op de 1e verdieping de woonkamer en de keuken en dan boven 3 slaapkamers en een overloop, waarvan de overloop en de logeerkamer het kattendomein is. Daar zitten ze ook altijd als wij aan het werk zijn (dus eigenlijk de hele dag, tot een uur of half 6) en ’s nachts. Ook staat daar een bak.
In juni begon Koekie ineens naast de bak te plassen, op het logeerbed. Als ik ’t goed heb was dat de nacht dat ik andere kattenbakkorrels heb gebruikt, ik had helemaal niets meer en moest noodgedwongen bij het tuincentrum grovere korrels gaan halen. Hierna bleef ze het sporadisch doen, ook al was het weer de oude, vertrouwde vulling. Althans, ik neem aan dat het Koekie is. Ik heb Elmo nog op de bak zien gaan met die grove korrel en Koek is normaal gesproken degene die ineens onzindelijk is als haar iets niet bevalt. De bak staat een paar meter van het bed af.
Nadat ik het dekbed en twee kussen weg heb gegooid en het matras ternauwernood heb kunnen redden heb ik er zeil overheen gespannen. Dat is twee weken goed gegaan. Toen gingen we op vakantie en hebben de katten 18 dagen in een pension gezeten. Niet de eerste keer, wel de eerste keer dat ze er lang zaten. Beiden hebben zich netjes gedragen, waren zelfs nog speelser dan voor ze gingen en hadden het duidelijk naar hun zin gehad.
En toen begon het… Sindsdien jammert Elmo het halve huis bijeen. Het is altijd wel een prater geweest, maar nu is het echt jammeren. Ik heb de indruk dat de Feliway die er sinds gisteren hangt wel íets uit maakt. Maar juist dat gejammer is de reden dat ik twijfel aan Koekies schuld. Elmo is hierna ook nog uit het keukenraam gesprongen… Mijn Elmo, die liever lui dan moe is…
Met die hitte hebben ze een paar dagen op de tuinkamer gezeten. Veel handdoeken, bak erbij, geen enkel probleem.
Enniewee… Het is nog één a twee weken goed gegaan met het zeil en sindsdien wordt er zeer frequent, regelmatig zelfs meer dan eens per dag, op geplast. Van de week was het (vermoedelijk) van het bed afgelopen het laminaat op. De hoeveelheid wisselt van een paar druppels naar een hele plas, de frequentie wisselt… Vannacht is mijn broertje hier geweest en om te voorkomen dat ik mijn nieuwe dekbed weer kon weggooien heb ik de katten op de gang laten zitten. Met als resultaat dat op twee van de vier handdoeken drie plasvlekken zaten.
Inmiddels zit er een vers zeil over het bed en staat de bak er langs. De Feliway hangt in het gangetje. Tot dusver is er niet meer op het bed geplast.
Toen ik om half acht m’n broertje naar het station wilde brengen riep ie ineens dat de bank helemaal nat was. De bank… Een half jaar oud, waarvan ze verdomd goed weten dat ze er niet opmogen! Ze komen er ook niet op, ook niet als ik boven ben. Ik heb de overtrekken van de kussens afgetrokken en in het water gelegd, gelukkig zit het niet in de kussens. Maar je ruikt het nog steeds op de overtrek. Iemand meteen een suggestie hoe ik alcantara (lijkt op suede) schoon kan krijgen?

Inmiddels zit ik dus echt met mijn handen in het haar. De sfeer wordt er hier niet gezelliger op. Elmo raakt alleen maar gestresster en wij worden er ook niet blijer van. Koekie ook niet als ze continu naar boven moet als ik naar boven ga. Ze hebben al jaren hetzelfde voer, dezelfde kattenbakvulling, ze gaan er ook nog steeds op. Ze hebben droogvoer, de urine die ik overal op mijn zeil vind is – op één of twee keer na – gewoon helder…
Wat kan ik in godsnaam nog doen om dit op te laten houden? Ik weet ’t gewoon echt niet meer, ik doe alles om het die katten naar hun zin te maken en toch lukt het me blijkbaar niet… En dit gaat van kwaad tot erger. Help!