Met hoeveel weken moet een kitten een inenting? En nog een..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met hoeveel weken moet een kitten een inenting? En nog een..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:38

Hoi,

we hebben sinds gisteren een nieuwe kitten. Maar waarneer moet de peos naar de da voor de enting?

We hebben ook 3 honden, en poes blaast de hele tijd. Iemand daarmee ervaring (poes slaapt in de bench en als de honden er zijn is ze of op shcoot of in de bench)?

gr [***]

tienus63

Re: Met hoeveel weken moet een kitten een inenting? En nog e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:18

De eerste enting moet een kat hebben als ze 9 weken oud zijn.
Ik meen daarna volgens mij dan op de leeftijd van 11 en 13 weken, dan als ze een halfjaar zijn, vervolgens ieder jaar.
Maandag weet ik het zeker, dan krijgen mijn kittens de eerste enting.

Mist

Re: Met hoeveel weken moet een kitten een inenting? En nog een..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 01:04

met 8 weken kunnen ze al ingeent worden. Probleem is bij katten en bij puppies dat je nooit exact weet wanneer de entstof aanslaat (vandaar dat herhaald moet worden) Ze krijgen namelijk antistoffen mee in de biest van de moeder- deze antistoffen beschermen ze de eerste weken tegen ziektes....maar kan helaas ook het vaccin blokkeren.

Nu is het zo dat er dit jaar overal kattenziekte heerst (98%vd gevallen dodelijk !) dus ik zou je kitten zo snel mogelijk inenten ! en dat over 3 weken herhalen. Wij hebben in het asiel al 70 kittesn verloren aan kattenziekte (sommige hadden ook al de eerste enting gehad )

Ik vang zelf ook kittens op voor het asiel, ik heb er 4 aan verloren, 1 heeft het gehaald (5 keer per dag onderhuids vocht toegediend, antibiotica, dwangvoer...etc.)

Symptomen zijn: eerst verminderde eetlust, braken (eerst schuim of wit slijm, daarna geel) daarna bloederige diarree, ernstige uitdroging, coma- de snelle versie, de peracute versie zijn ze op tijd van 4-6 uur dood)

nintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:51

ik ben het ermee eens en de kat went wel aan de hond
xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:20

Oke bedankt voor de reacties.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:22

Op 9 en op 12 weken enten daarna jaarlijks
Ontwormen op 4, 6, 8 weken en op 4, 6 maanden daarna elk half jaar maar het liefst 4x per jaar.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:27

Onze kat is nou 8 jaar en heeft nog nooit een enting gehad, daarbij ze komt ook niet buiten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:36

MSQuincyTE schreef:
Onze kat is nou 8 jaar en heeft nog nooit een enting gehad, daarbij ze komt ook niet buiten

Mijn Alexis is net 2 en heeft toen ze kitten was haar eerste en 2e enting wel gehad, ze komt ook nooit buiten en verder ga ik d'r niet enten. Ik krijg over 2 weken mijn nieuwe kitten en die krijgt ook alleen de eerste 2 entingen en verder niet. Vind ik niet nodig als ze niet buiten komen...weet iemand hoeveel een enting kost? €40 ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 02:05

Die van mij komen ook niet buiten, maar worden wel geent. Het is gewoon verstandig om het wel te doen, zeker de eerste entingen als kitten zijnde. Ik betaal 35 euro voor 1 kat te laten enten en dat is incl. consult.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:21

We hebben juist een poes genomen om die rot muizen en vogels in de schuur te laten doden.

Dus ze komt zeker buiten. (en wij bezuinigen niet op een enting oid)

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:14

Onze twee poezen hebben alleen hun eerste inentingen gehad.
Ze komen nu alleen maar in de tuin als wij er zijn. Maar onze kater van nu een jaar krijgt wel gewoon ze jaarlijkse inentingen omdat hij de tuin uit gaat en nog wel een wilt vechten.
En ja hij is geholpen. Een je-weet-wel-kater.

Wat ik mij meen te herinneren kost een inenting 45 euro. Inedergeval bij mijn DA.

En honden en katten wennen van zelf wel aan elkaar hoor. Het is ff schrikken voor bijde partijen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:15

kitten in de bench en dan de honden erbij laten? mag dan wel een grote bench zijn want anders kan die kleine zich wel eens vreselijk in het nauw gedreven voelen en doodsbang zijn voor de honden.
Mag die kleine wel rondlopen als de honden er niet zijn zodat ze aan de lucht vd honden kan wennen?
Je hebt ze nog maar kort, geef dr de tijd om aan de honden te wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:44

Kleine loopt zeker in het huis rond, honden vaak ook in een andere kamer.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:22

Mijn katten (6...eh..7 nu) ga ik echt niet allemaal naar de DA verslepen om te enten, dat wordt gewoon gelijk met de paarden gedaan ! en dan kost een enting zo'n 12 euro.

@MSQuincy:enting tegen niesziekte enz. hoeft van mij ook niet (alhoewel ik altijd veel "opvang" katten en kittens heb van het asiel-dus misschien in mijn geval wel goed) maar de kattenziekte enting, dat is het belangrijkste. Dat je kat niet buitenkomt speelt geen rol, dat virus is zo verdomd hardnekkig dat het zich aan jouw kleren, schoenzolen etc. hecht en het een jaar kan overleven ! en ze gaan er gewoon dood aan hoor.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 03:08

Dat za aan de niesziekte dood kunnen gaan en ook aan andere ziekten weet ik ook wel staat ook in het entings boekje van mijn paard en in die van onze hond stond het ook maar die leeft niet meer helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 07:55

Juist Mist, daarom ent ik mijn katten wel. ik zou het niet over mijn hart verkrijgen als ze die verdomde rotziekte krijgen doordat ik niet heb geent.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:33

Zou het nou ook nog helpen dan als ik haar in zou enten?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:34

MSQuincyTE schreef:
Zou het nou ook nog helpen dan als ik haar in zou enten?

Niesziekte is vervelend, maar gaan ze meestal niet aan dood (tenzij heel zwakke gezondheid algemeen) Kattenziekte daarintegen wel.
Voor een volwassen kat is 1 enkele enting van kattenziekte (levend vaccin) om de 3 jaar genoeg. Niesziekte (dood vaccin) moet wel herhaald worden. Je kunt ook alleen enten tegen kattenziekte