help! mijn hond maakt alles stuk..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enidan23

help! mijn hond maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 15:37

ik heb dus sinds kort een nieuwe jackrussel met wat probleem gedrag.
mijn andere jack had last van verlatingsangst toen ik deze kreeg en dit uitte hij door alles stuk te maken als ik weg was..dit probleem is nu verholpen.

nou is het zo dat de nieuwe jack eigenlijk voor de lol alles stuk maakt,dus niet als hij alleen is..dus geen verlatingsangst..
lig je saampies op de bank,hoor ik ineens geknars,zit meneer mn hele kussen aan gort te kauwen en ga zo maar door..
ik heb hem al veel kauwdingen gegeven (kong,kluiven etc..) maar vroeg me af of dit gedrag ook af te leren is?
ik weet me er even geen raad mee..

jodoka

Re: help! mijn hond maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:40

streng en consuqent zijn..
Foei,of los!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:40

opvoeden;)

Tja, je zal er toch bovenop moeten zitten elke keer, en corrigeren als hij de fout ingaat. Vreselijk consequent, en bij het alleen laten zou ik hem in de bench doen om fouten te voorkomen.

Wat doet de hond verder overdag? Meestal is komt dit gedrag door frustratie, niet genoeg psychische uitdaging/beweging.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:43

Ja je moet inderdaad consuqent zijn.
Ik weet nog wel dat ik vroeger toen ik nog thuis woonde en keer sambal aan een tafelpoot heb gedaan, dit werkte ook prima.
Maar ik geloof niet dat het handig is als je alles moet insmeren Haha!

Succes

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:52

Voor de lol vind ik geen goede omschrijving wat niet betekend dat je hond er geen lol aan beleefd.

Hoel lang en hoe vaak zit je hond alleen? Hoeveel beweging krijgt je hond? Doe je er verder nog wat mee (hondensport of hou je hem zelf geestelijk bezig?)
Als je hond op een kussen gaat knagen als jij op de bank ligt geeft hij in wezen duidelijk aan dat hij nog behoorlijk wat energie heeft en geen zin heeft om te gaan liggen.
Aan dingen knagen waar ze niet op mogen knagen geeft bijna altijd aandacht van de baas, zelfs een afstraffing is aandacht!

Je hebt de hond sinds kort zeg je? Hoe oud is hij, wat weet je van zijn verleden.

Voorlopig in ieder geval die kussens weghalen, voorkomen dat hij de fout ingaat is altijd het allerbelangrijkste.
Dan achterhalen waar dit gedrag vandaan komt, is het verveling? Is het de overgang naar een nieuw tehuis (als het een oudere hond betreft)? Is het gedrag wat er bij zijn vorige baas is ingesloopt door verveling of teveel alleen zitten?

Met alleen corrigeren kom je er in ieder geval nooit.

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:03

deze hond komt van een kennis...en waar hij totaal geen opvoeding gehad heeft,,kennis was hem zo zat dat ze zelf het huis ontliep en hem hele dagen in de badkamer opsloot,, omdat hij alles al stuk gemaakt had in huis.. een heel triest verhaal dus eigenlijk, ze wilde hem naar het asiel doen en daarom heb ik besloten hem te nemen omdat ook mijn jack russel zo n verleden heeft en nu een schat van een beest is en geen enkel probleem gedrag meer vertoont.
pluck,ik weet dat voor de lol geen goede omschrijving is maar probeerde het goed over te laten komen omdat mijn andere jack in blinde paniek alles stuk maakte als hij alleen was.
Happy doet het op zn dode gemakje.
en we lopen behoorlijk wat met ze,, we wonen vlakbij het kanaal waar we zo n 3 kwartier lopen en gaan elke dag het bos in waar we meer dan een uur lopen.. maar hij heeft idd meer energie dan mijn andere jack.
ik ben van plan om met Happy te gaan clickeren maar pas per 1 september omdat ik dan de hele maandvrij ben en nu ontzettend veel werk.
hij is bijna 1 trouwens..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:07

enidan23 schreef:
deze hond komt van een kennis...en waar hij totaal geen opvoeding gehad heeft,,kennis was hem zo zat dat ze zelf het huis ontliep en hem hele dagen in de badkamer opsloot,, omdat hij alles al stuk gemaakt had in huis.. een heel triest verhaal dus eigenlijk, ze wilde hem naar het asiel doen en daarom heb ik besloten hem te nemen omdat ook mijn jack russel zo n verleden heeft en nu een schat van een beest is en geen enkel probleem gedrag meer vertoont.
pluck,ik weet dat voor de lol geen goede omschrijving is maar probeerde het goed over te laten komen omdat mijn andere jack in blinde paniek alles stuk maakte als hij alleen was.
Happy doet het op zn dode gemakje.
en we lopen behoorlijk wat met ze,, we wonen vlakbij het kanaal waar we zo n 3 kwartier lopen en gaan elke dag het bos in waar we meer dan een uur lopen.. maar hij heeft idd meer energie dan mijn andere jack.
ik ben van plan om met Happy te gaan clickeren maar pas per 1 september omdat ik dan de hele maandvrij ben en nu ontzettend veel werk.
hij is bijna 1 trouwens..

Helaas geen antwoord op mijn vraag hoe vaak en hoe lang hij alleen zit.

Geestelijk bezig houden is met zo'n hond bijna nog belangrijker dan alleen moe maken.
Dat kan met klikkeren maar ook met zoekspelletjes (verstop een speeltje en laat hem maar zoeken, eerst begeleiden natuurlijk totdat hij het snapt), allerlei leuke dingen leren kortom aktief met hem bezig zijn en hem zijn hersentjes laten gebruiken.
Zorgen dat hij zijn overtollige lichaamelijke energie kwijt kan maar ook zijn geestelijke energie.

Daar heb je dus wel tijd voor nodig, heb je dat niet dan kun je alleen aan symptoombestrijding gaan doen maar of dat eerlijk is to van de hond?
Persoonlijk zou ik niet aan een opvanghond beginnen als ik niet ontzettend veel tijd zou hebben, de ervaring heeft mij geleerd dat een opvanghond soms meer tijd en geduld kost dan het opvoeden van een pup.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:09

lopen alleen is nooit voldoende. een hond heeft psychische uitdaging nodig! geef hem opdrachten, zorg dat hij een taak heeft.

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:14

oh sorry.. maar hij zit nog niet alleen,,we zijn nog bezig met de benchtraining.

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:16

en ik weet idd,hoeveel tijd het kost..mijn andere jack was precies hetzelfde verhaal. maar dat is nou ook een schat! en ja...ik kon deze niet naar het asiel laten gaan..
en we zouden hem eigenlijk pas later overnemen maar dat mens was instaat om hem over het balkon te donderen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:32

enidan23 schreef:
oh sorry.. maar hij zit nog niet alleen,,we zijn nog bezig met de benchtraining.

Bedoel je met niet alleen dat hij met je andere hond zit of ben je altijd bij hem?
Kan dat niet combineren met het feit dat je zegt nu te druk te zijn om hem geestelijk bezig te houden ivm je vele werk.
Je kunt moeilijk nog een paar weken wachten met geestelijk bezig houden, hoe eerder je hem uit deze cirkel haalt hoe beter.
Wat ik eruit haal is dat je een opvanghond heb opgenomen waar je eigenlijk geen tijd voor hebt.

Ik snap dat je het goed bedoelt, maar in feite heb je nu ook tegengehouden dat de hond bij een baas terecht kwam die er wel tijd in kan steken en dit gedrag kan doorbreken.
Elke keer dat de hond deze fout weer ingaat wordt dat gedrag nog meer bevestigd en wordt het moeilijker om hem daaruit te halen.

Benchtraining is leuk maar op zich natuurlijk alleen symptoombestrijding. Je voorkomt dat de hond het doet maar je haalt niet de reden weg waarom hij het doet.
Eigenlijk begrijp ik ook niet waarom hij in een bench moet als hij nooit alleen is?

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:40

ik woon samen...mmn vriend heeft vakantie nu. dus hij zit niet alleen.
en ik vraag gewoon om adviezen niet om verwijten te krijgen dat ik hem weerhoudt van een betere baas.
elk asiel puilt uit van de honden en mensen die daar een hond halen,komen niet voor een probleem hond is mijn ervaring.
maar bedankt voor de rest van de adviezen vind t alleen zo jammer dat er altijd wel weer wat negatiefs bij moet zitten.

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:42

en ik geef hem benchtraining zodat hij in de toekomst wel periodes alleen kan zitten,dit heb ik ook met bob gedaan en dat ging prima.. snap je het nu wel?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:45

enidan23 schreef:
ik woon samen...mmn vriend heeft vakantie nu. dus hij zit niet alleen.
en ik vraag gewoon om adviezen niet om verwijten te krijgen dat ik hem weerhoudt van een betere baas.
elk asiel puilt uit van de honden en mensen die daar een hond halen,komen niet voor een probleem hond is mijn ervaring.
maar bedankt voor de rest van de adviezen vind t alleen zo jammer dat er altijd wel weer wat negatiefs bij moet zitten.

Het is niet negatief bedoeld, ik zeg alleen dat je jezelf heel wat op de hals gehaald hebt door een opvanghond te nemen als je daar de tijd niet voor hebt.
Maar nu zeg je dat je vriend vakantie heeft, dan kan hij de hond toch lekker geestelijk bezighouden en voorkomen dat hij de fout ingaat?
Jij zei pas in september tijd voor hem te hebben en dan waag ik het te betwijfelen of dit het beste is voor de hond. Is mijn goed recht toch?

Als je het maar lang genoeg voorkomt dus zorgt dat hij niets kan slopen en zorgt dat hij zijn geestelijke energie ergens anders in kwijt kan leert hij het vanzelf af.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:47

enidan23 schreef:
en ik geef hem benchtraining zodat hij in de toekomst wel periodes alleen kan zitten,dit heb ik ook met bob gedaan en dat ging prima.. snap je het nu wel?

Ja dat snap ik en begrijp ik ook, maar het kwam eerder op mij nogal verwarrend over.

Ik zou zeggen geef je vriend die clicker en laat hem je nieuwe hond maar lekker gekke en onzinnige dingen leren.
Leuk voor allebei en geen tijd meer om kussens te slopen. Knipoog
En dan kan jij het in september gewoon overnemen en tegen die tijd zal hij ook wel een uurtje alleen kunnen blijven.

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:50

oke thanx! en ja misschien dat ik het wat verwarrend opschreef,,mijn excuses..
en denk dat ik idd maar mn vriend de clicker in handen duw..
bedankt voor de reacties iniedergeval.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:55

Wat betreft het leren waar hij wel en niet mee mag spelen/ kauwen e.d. Als hij ergens op knaagt wat niet mag, zoals het kussen. Er is al gezegd dat negatieve aandacht ook aandacht is dus vaak heeft dit weinig nut om de hond te straffen.

Wel kan je het kussen ruilen voor een speeltje waar hij wel mee mag. Je neemt het kussen en geeft hem b.v. de kong gevuld met iets lekkers. Het kussen leg je weg.
Omdat deze hond nooit opvoeding heeft gehad moet je even geduld hebben misschien voordat hij stopt met slopen van de verkeerde dingen, maar als je consequent steeds het kussen o.i.d. ruilt voor iets veel leukers of lekkerders zal hij uiteindelijk vanzelf met dat veel leukere spelen ipv de kussens.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:58

enidan23 schreef:
oke thanx! en ja misschien dat ik het wat verwarrend opschreef,,mijn excuses..
en denk dat ik idd maar mn vriend de clicker in handen duw..
bedankt voor de reacties iniedergeval.

No problemo, mijn excuses voor het verkeerd begrijpen.

Wie weet gaat je vriend dat clickeren wel harstikke leuk vinden en heb jij zo een jackie waarmee je shows kunt opvoeren. Haha!
Alle gekheid op een stokje, ik hoop dat het gaat lukken en denk wel dat het goed gaat komen.

Succes voor jou, je vriend en natuurlijk niet te vergeten je honden.

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 14:20

wilde even zeggen dat het hardstikke goed gaat Lachen
hij heeft niks meer stuk gemaakt..het was dus idd gewoon verveling en energie teveel.
we houden hem nu lekker bezig Haha!

de kong vindt hij geweldig en hij wordt er steeds handigere in..
speeltjes verstoppen daar schenkt hij geen aandacht aan..
maar als ik kleine brokjes verstop...dan zijn mn beide jack`s druk aan t zoeken Knipoog
blijven trouwens als alle brokjes al gevonden zijn nog even n halfuur doorzoeken dus ze zijn er erg druk mee Lachen

wel heeft hij nu weer wat anders....rijden op visite Bloos erg vervelend maar hij heeft nu een heel groot rode kussen waar hij zich zo n 2 uur per dag op uitleeft...
nieuw gedrag voor mij want Bob doet het alleen op Kit (de poes) Haha!
door het rode kussen leeft hij zich niet meer uit op mn visite... en kan hij zn ei kwijt Haha!