welsch gorgie gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

welsch gorgie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 13:46

Ik weet niet of ik het goed heb geschreven (gorgie) maar mijn hond is over leden en nu wil ik graag een welsch gorgie.Wie heeft er ervaring met dit ras ik heb 2 kids en die zijn niet druk, ik wil ook eventueel een wat oudere hond dat maakt niet uit.Is er in Nederland een ras vereniging en hoe lang duurt het meestal voordat je een ras hond in huis hebt?

Jokonootje

Re: welsch gorgie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:58

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:07

Je hebt 2 soorten corgi's. De Cardigan en de Pembroke. Er zit nogal wat verschil qua uiterlijk en karakter.
Heel belangrijk is om een hond te nemen waarvan de ouders getest zijn op erfelijke afwijkingen. Bij de Cardigan bijv. komt PRA voor, dit is een oogafwijking die lijdt tot blindheid. Het kan zijn dat je aan de ouders niets ziet(zij zijn dan dragers van dit gen), maar dat de pup uiteindelijk op jonge leeftijd al blind wordt (zij is dan een lijder van dit gen). Bij de Pembroke komt ook een erfelijke oogafwijking voor. Beide rassen zijn gevoelig voor HD en volgens mij ook hernia (ivm lange rug).
De pups die via de rasvereningin gefokt zijn komen allemaal uit getest ouders. Ik zou eerst goed googelen voor info en eens contact op nemen met de verschillende fokkers om te kijken of het ras bij je past. Succes!

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:42

Ik heb een Welsh corgi Cardigan teefje van 19 maanden genaamd Pippa.
In mijn onderschrift kun je de website zien van Pippa met veel corgi info en foto's in het fotoalbum.
Ik zou zeker contact op nemen met de NWCC, www.welshcorgiclub.nl
Onder het knopje fokkers, kun je alle namen en telefoonummers email adressen ed vinden de fokkers van deze vereniging.
Zoals Marijke80 al vermelde is het heel belangrijk dat je een pup koopt waarvan je weet dat de dieren zijn onderzocht op HD en vooral PRA, de oogziekte.
Op de site van deze zeer goede corgifokster http://home.planet.nl/~dekk2978/ staat links onderin op de homepage een groene knop met "Gezondheidsbeleid" hierin staat heel helder alles uitgelegd over fokwijze en waarom alleen met geteste ouderdieren.
Ook kun je via de pupbemiddeling van de club aan een pup komen. De wachttijd kan varieren, wij moesten meer dan een jaar wachten, maar de laatste tijd zij er veel nesten geboren en waren er nagenoeg geen wachtijden meer.
De honden gaan in de meeste gevallen perfect met kinderen samen.
De pembroke corgi is iets feller en nadrukkelijker aanwezig dan de cardigan.
Mijn advies bel of mail een fokster (ze zijn allemaal even behulpzaamen vriendelijk), bekijk internetsites en koop vooral niet overhaast een corgi !
Succes
Afbeelding
Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 19:45

Ik heb gekeken ik vind de pembroke het leukste ik ga zeker contact zoeken met een fokker in de buurt bij mij.Ik hoop dat ze een beetje betaalbaar zijn?

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:19

marleen_usar schreef:
Ik heb gekeken ik vind de pembroke het leukste ik ga zeker contact zoeken met een fokker in de buurt bij mij.Ik hoop dat ze een beetje betaalbaar zijn?

De fokkers die aangesloten zijn bij de NWCC hebben meestal een vaste prijs, dit is de adviesrijs die de club hanteert.
Vorig jaar was dat 550 euro en ik geloof dat het voor dit jaar vastgesteld is op 600 euro.
Vraagt een fokker meer, dan is dat puur eigen portemonee.
Laat even weten, als je een pup hebt weten te bemachtiggen Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 08:39

Is goed maar stel dat ik een oudere gorgi zou willen hoe pak ik dat aan? Kan dat ook via een fokker of alleen via een asiel bv.

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:34

marleen_usar schreef:
Is goed maar stel dat ik een oudere gorgi zou willen hoe pak ik dat aan? Kan dat ook via een fokker of alleen via een asiel bv.

DAt kan ook via de club en wat ook een heel handig medium is, het clubforum.
Hier staan ook soms mensen die door bepaalde omstandigheden hun hond wegdoen of wat misschien nog veel beter werkt, je zou er zelf een oproepje kunnen plaatsen. Op dit forum zitten veelal ook de fokkers en iedereen helpt mee te zoeken naar een geschikte hond. Ook worden er meldingen gemaakt als er bv honden op marktplaats ed worden aangeboden.
Loont zih de moeite zeker eens om te proberen.
Je komt er via www.welshcorgiclub.nl en dan linksboven in de hoek op "clubforum" klikken of zo http://www.xsbb.nl/phpbb/index.php?id=NG7243
Zo staat er volgens mij een pembroke op 2e hands.nl via een hondenhandelaar (is ook een topic in het forum), maar of dit echt de verstandigste manier is om aan een hond te komen (als je het mij vraagt, niet)???? Je weet nl niet wat dit soort honden al allemaal meegemaakt hebben.
Ik zou gewoon via de club een herplaatser proberen te bemachtiggen.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:01

het zijn echt superhondjes OK dan! wij hebben een pup van nog geen jaar oud, die is ontzettend lief, ook tegen kleine kinderen Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 14:10

Het enige obstakel is mijn man dat is eigenlijk geen dierenvriend en het is haast een opluchting dat we geen hond meer hebben.Ik moet dat dus goed en vooral voorzichtig aan pakken hij weet mijn standpunt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 08:26

Ik kreeg vanmorgen een mailtje van de fokker en ze heeft er èèn, echt een topper van 3 jaar oud erg lief en volgzaam.Ik ga vanmiddag een pittig gesprek voeren met mijn man maar ik weet eigenlijk al wat de uitkomst daar van is.Iemand nog een gouden tip?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:28

Ja, wat mij betreft moet het hele gezin erachter staan als je een hond in huis neemt. Ik zou het dus niet doen, als je man het er niet mee eens is. Dat makt de zaken alleen maar erg gecompliceerd, en voor de hond is het ook niet leuk als er een in huis alleen maar zit te mopperen op zo'n dier.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 08:33

Echt mopperen doet hij niet zo zeer maar hij is van huis uit geen beesten gewend en ik dus wel en dat botst helaas nog al eens.Hij weet ook dat hij hem nooit hoeft uit te laten maar hij kan zich ook niet in ons inleven, welk gevoel wij voor een dier hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 14:26

We zijn het eens en ik heb contact met de fokker gehad hij heeft 2 keer een hernia gehad en had daar nooit meer last van maar zij vond wel dat je het aan zijn heupen kon zien.Ik beloofde vanmiddag terug te bellen om wat af te spreken, dat deed ik ook en toen zag ze bij het uit laten dat hij zwabberde met zijn achterkant en vreemd liep.Ze gaat er woensdag mee naar de dierenarts voor een foto,als blijkt dat het niet goed zit , zit er niks anders op dan dat ze hem zelf houd.Wel jammer hoor want ze vertelde ook dat dit de eerste volwassen gorgi is die ze terug kreeg.Dus als het fout zit weet ik niet zo goed meer waar ik er dan 1 kan vinden? We willen liever geen puppie dus als iemand nog iets weet zeg het dan maar a.u.b

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:26

Ik hoop dat alles goed gaat met het hondje, maar als ie al 2 x een hernia heeft gehad, betekent dat niet veel goeds, mits je natuurlijk die problemen van de hond bereid bent erbij te nemen.
En wat is er mis met wachten op een geschikte hond?
Er zijn genoeg honden, alleen kan het vinden van de, voor jou, juiste hond meestal wat langer duren dan 1 of 2 weken.
Ik bedoel je weet toch dat je een corgi wilt, nou als je met fokkers belt en vraagt of ze jou bellen zo gauw ze een herplaatser hebben, dan is het misschien wel even wachten, maar krijg je ook precies waar je op gehoopt hebt.
Ik ben het trouwens wel met Billy mee eens dat iedereen in het gezin achter een hond moet staan.
Veel succes !

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:16

We hebben er 1 en gaan haar zaterdag halen tis echt een leuke hond.

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:20

Nu zijn we natuurlijk wel heel benieuwd waar ze vandaan komt enz.!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 18:05

Ze komt bij een fokker vandaan die zelf met haar wilde gaan fokken maar ze kwam niet door de medische keuring heen, en de fokker wist dat als ze haar zou houden dat ze dan steeds minder aandacht zou krijgen.Het is een scheet en heeft alle honden trainingen door lopen dus ze luisterd goed, andere fokkers zeggen ook dat die fokker een goede naam heeft dus dat zit goed.

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:18

Sory voor de late reactie (was op vakantie) veel plezier met je nieuwe corgi en wordt er maar lekker verliefd op !

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 10:37

Het is echt een heerlijke hond ook het ras is zzzzzzzooooooo leuk,die grote oren zijn echt grappig, iedereen is weg van haar.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:14

Foto... waar blijft de foto

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:13

Ja, kom op Marleen onthoud ons niet die foto en de naam van je nieuwe schatje !

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 15:29

Ze heet Dom Perignon uut de slikhoek maar haar roepnaam is Schnappie en helaas ben ik niet thuis in foto,s zetten op internet.ze staat wel op internet maar dan kan je via pb het www adres krijgen.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:22

Heb je de hond nog?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 17:31

Ja ze is er nog en in zeer goede gezondheid.