Hoe controleren op maden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Hoe controleren op maden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 22:45

Jaja, haalde een paar uurtjes geleden even mn konijn uit zn ren, en hij had dus midden op zn rug vliegeneitjes zitten. Nu is hij de laatste paar dagen al veel rustiger en tammer *normaal vliegt hij je aan, en nu kon ik hem gewoon pakken*, dus ik denk dat er wat is. Heb vanmiddag zn hok helemaal schoongepoetst. Toch zit het me niet helemaal lekker. Heb hem nu helemaal schoon, voor zover ik iets kon vinden. Morgenmiddag doe ik hem even met zn kont in een warm badje, dan is dat ook weer 100% schoon.
Zn hok:
Afbeelding
Hoe kan ik de vliegen van hem afhouden? We hebben nog een groentenet *zodat de vogels niet tussen de groente kunnen gaan zitten*, maar weet niet of die mazen te groot zijn voor vliegen?
En een vliegenmiddel dat ik daar kan spuiten ofzo?

miss_nadine

Re: Hoe controleren op maden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:04

Conroleer vooral goed zijn achterkantje op eitjes en maden! En als je het niet vertrouwt ga dan gelijk naar de dierenarts. Maden vreten zich zo snel een weg naar binnen dat je beter het zekere voor het onzekere kan nemen.

Verder kan je vliegenstrippen op hangen en mss iets van een klamboe op het hok/ ren hangen?
En vooral in de zomer blijft hte belangrijk je hok extra schoon te maken en je konijn dagelijks te controleren.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:24

Als je de maden aan de buitenkant ziet is het vaak al te laat, ik zou persoonlijk ht er niet op gokken en even langs de DA. Even met zijn kontje in wat lauw water is geen verkeerd idee. Hok even met chloor schoonmaken als daar ook maden zaten. Vliegenspul zou ik niet op hem spuiten, als hij het binnen krijgt wee niet wat er dan gebeurt. Misschien kun je hem even in huis zetten, een klamboe om het hok heen knopen is ook geen verkeerd idee Lachen

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:10

Ik zou ook inderdaad even je konijntje pakken en goed controleren. Vaak zie je ze bij het achterkantje.

Ligt je konijn constant, en eet hij bijna niet meer, En piept,knort,kreunt hij(pijnlijke versie) en ziet hij er zielig uit?
Dan zou hij er last van kunnen hebben!

Maden met lauw water weg spoelen heeft echt geen nut. er blijft er altijd wel 1tje achter en dat doet even goed pijn. Bij schapen heb je van dat spul dat moet je dan even mengen met water en als je dan dat kontje erin zet een paar minuten dan zie je ze er gewoon dood vanaf vallen super spul is dat! Maar dat zou ik nu niet gebruiken omdat je het niet zeker weet.

Wees er snel bij.. Anders is het te laat!
En als je het niet echt vertrouwd dan kan je naar de dierenarts gaan.

Het hok kan je ook met Soda schoonmaken. Helpt ook goed tegen geurtjes.

Hopen dat hij het niet heeft, veel succes.

Groetjes, Emma

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:01

Mijn konijn heeft het ook gehad. Ga naar de dierenarts! Die verteld je of je konijn mazzel heeft gehad, of dat het er allemaal al in zit. Mijn konijn had mazzel. Ze hem anders binnen, waar geen vliegen kunnen komen. Ik moest mijn konijn met betadine-shampoo wassen, onder lauw/koud water.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:32

Dat spul voor schapen werkt ontzettend goed maar ik zou het niet bij een konijn doen eerlijk gezegd. Houd zijn kont goed schoon, geen poep eronder.
Vertrouw op je eigen gevoel! (heb ik ook gedaan, zie topic niesziekte)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 20:44

Hij heeft nog nergens last van ofzo, maar er zitten toch best wat vliegen in zn hok. Maar nu na het uitmesten valt het wel mee. Heb hem net gewogen *872 gram*, dus zal dat de komende dagen ook wel doen.
Heb nu zo dat groentenet eroverheen gedaan, denk dat dat wel genoeg zal werken Lachen.
Afbeelding
Zo groot zijn de mazen: je kan net je vinger erdoor steken.
Afbeelding

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:46

Dat houd ben ik bang geen vliegen tegen Nagelbijten / Gniffelen

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 21:01

Nee, maar ze komen er wel moeilijker doorheen, dus dan laten ze het hopelijk zitten. Als het niet werkt zal ik wel iets anders verzinnen Knipoog.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:31

Misschien kun je het net dubbel erover heen spannen.
Dat maakt de gaatjes kleiner.

Kaarim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 00:24

Sowieso je konijn dagelijks controleren! Als het eventueel nodig is; wassen met Betadine-schampoo. Als je konijn mss ergens een wondje heeft, uierzalf erop smeren, dat is een zalf die vliegen afweert. Uit het hok dagelijks de grootste rotzooi verwijderen en paar keer per week het hok echt schoonmaken met chloor of zoiets dergelijks.
Heb zelf 5 konijnen en een cavia dus ben elke dag wel ff bezig Tong uitsteken

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:37

vliegen spray die je ook voor paarden gebruikt. Gebruiken wij ook sinds 2 jaar. Had er ook een maden. En dit is ons aangerade door de DA.

patje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:01

ik zou even naar de dierendokter gaan want je vertelt dat hij rustiger is mischien heeft hij pijn ofzo ff laten controleeren

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:40

Nou indd ff dierenarts of hem goed wassen met een ontsmettingmiddel en ff binnen houden.
De mijne is 2 weken geleden ook in 1 nacht tijd leeg gevreten,,was zooo zielig.
En dan de pijn die ze hebben gehad pffff verschrikkelijk ,ze was ook maar net een jaar en 3 mndjes ofzo echt triest.
Dus grijp in,,,dat gaas is volgens mij toch nog te groot hoor want ik had dat voor mn hok en vliegen gingen er dwars doorheen.
Ik heb nu op mn hokken van dat hordeurengaas gedaan en daar kan echt niets doorheen.
Dus misschien kan je zoiets spannen over je stukje tuin of indd een klamboe eroverheen.
Heel veel succes er verder mee ,en hoop dat je nijntje er op tijd bij is Verward

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:37

Je moet zsm naar een dierenarts.. ik ben zelfs bang dat je al te laat bent.. als je al eitjes op zijn vacht hebt gevonden.
Succes!