ikke24 schreef:Dat sterriliseren is ook alweer achterhaald. tegenwoordig worden de teefjes ook gecastreerd, dit heeft ook te maken me baarmoederkanker. ze halen dan geloof ik de eierstokken eruit (en de baarmoeder?? maar dit weet ik niet zeker)
Dit verhaal klopt niet helemaal.
Bij steriliseren worden de eileiders afgebonden en blijven alle geslachtsorganen verder intact. Dit heeft wel onvruchtbaarheid tot gevolg, maar de hormoonhuishouding blijft ongewijzigd. Sterilisatie van een teef zou dus betekenen dat de teef gewoon loops zou blijven worden. Dit wordt (bijna) nooit gedaan bij teven.
Bij castratie worden de eileiders weggehaald en soms wordt ook de baarmoeder verwijderd. Hiermee verdwijnt bij een teef dus ook de gehele loopsheidcyclus.
De ingreep die op teven wordt toegepast betreft dus vrijwel altijd een castratie. Dat is nu zo, en dat was in het verleden ook zo. Er ontstaat echter regelmatig wat verwarring over de termen sterilisatie en castratie omdat de ingreep die op teven wordt toegepast (en die dus in feite een castratie is) in de volksmond vaak wordt aangeduid als zijnde een sterilisatie.