Heeft er iemand muizen? .... info gevraagd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Heeft er iemand muizen? .... info gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 16:49

Komend jaar ga ik studeren en daarbij ook op kamers wonen. Al mijn hele leven wil ik graag iets in de trand van hamstertjes of ratjes of muisjes. Ik heb dit van mijn ouders alleen nooit gemogen. Inmiddels ben ik bijna 20... ga ik op mezelf en zit ik dus na te denken of het misschien toch niet leuk is om huisdiertjes aan te schaffen.

Ik heb al gechecked en ik mag op mijn kamer huisdieren houden.

Ik heb een beetje zitten lezen en ik denk dat ik het liefste een muisje zou willen. Eerst wilde ik maar 1 diertje, maar ik heb begrepen dat het gezelschaps diertjes zijn, dus dan ga ik maar voor 2 van die muisjes.

Nu eigenlijk mijn belangrijkste vraag...

Nu ga ik dus waarschijnlijk wel ieder weekend naar huis. Als ik ze op vrijdag met een schone gevulde etensbak, voldoende vers water en een schone kooi achterlaat. Kun je ze dan 2 daagjes alleen laten? (ik zou dan de zondag avond of de maandag ochtend telkens weer thuis komen)

Ook ben ik benieuwd wat ik ongeveer aan kosten per maand moet verwachten. Tuurlijk kosten ze geld... maar met zaagsel en een zak voer kun je vrijlang doen toch? neem ik aan...

moeten ze af en toe preventief naar de dierenarts, of hoef je alleen te gaan als er dus iets niet in orde is?

Ook wil ik vragen of er nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden waar je niet zo 1, 2, 3 aan denkt.

Voorlopig schaf ik ze nog niet aan hoor, ik ga me er eerst even goed in verdiepen, of ze wel geschikt zijn voor wat ik wil en dat soort dingen. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het mensen die zonder na te denken een dier aan schaffen en vervolgens achteraf overal tegen aan lopen.

alvast bedankt Smile

black_kelpie

Re: Heeft er iemand muizen? .... info gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:48

Leuk dat je eraan denkt muizen te nemen! Zijn echt fantastische diertjes! Ik houd ze zelf ook.
Muizen kun je makkelijk een aantal dagen vooruit voeren, als er voldoende voer ligt kunnen ze dat prima reguleren! Veel drinken doen ze niet, dus als je een flesje aanschaft op grootte "hamster" dan kunnen ze daar echt wel een weekendje mee.

Zaagsel kun je ze beter niet op zetten, dit is namelijk te stoffig voor muizen. Zelf gebruik ik russel bedding en daar ben ik enorm over te spreken! Het is warm, fluffy, zacht, ze kunnen er lekker in graven en het is niet stoffig. Dit in combinatie met een nestmateriaal (ik gebruik wc-papier) en je beestjes zitten gebakken!
Naar de dierenarts ga ik niet met ze, alleen als er wat mis is. Inentingen en dergelijke zijn niet nodig.

Kostenlijstje:
- Afhankelijk van je bak doe je met een pak russel bedding ongeveer 1,5 maand. Een pak kost tussen 3 en 5 euro.
- Muizenvoer, ongeveer een zak per 2 maanden voor 2 muizen, als je er al niet langer mee doet. Ik gebruik geperste brokken, op die manier kunnen ze niet kiezen en krijgen ze alles binnen wat ze nodig hebben. Ik vul dit aan met kattenvoer voor extra eiwitten (vooral goed voor aanstaande moeders en zogende moeders). Af en toe krijgen ze ook een handje gerbilvoer wat ik ook zelf meng. Een zak standaard muizenvoer kost ongeveer 3 euro.

Verder heb je een bak enzo nodig. Een aquarium/terrarium of duna bak zijn het meest ideaal, omdat muizen echt meesters zijn in het ontsnappen. Veel traliekooien zijn een koud kunstje om uit te ontsnappen. De aankleding daarvan kun je zo duur maken als je zelf wil Knipoog

Verder zou ik voor 2 vrouwtjes gaan, dit in verband met de lucht die mannetjesmuizen afgeven. Zeker 2 mannetjes bij elkaar kunnen flink stinken!

Als laatste kan ik je aanraden om van een goede muizenfokker te kopen. Je weet dan zeker dat ze goed behandeld zijn, goed gefokt zijn (geen zieke ouders, geen inteelt etc.) en vaak zijn deze muizen groter en veel gezonder dan de muizen die je in dierenwinkels tegenkomt. Als klap op de vuurpijl zijn ze bij een fokker vaak nog goedkoper ook.

Meer weten? eightlegged@gmail.com is mn msn Knipoog

Cocosmuisjes!!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 18:43

uiteindelijk zal ik dus zo rond de 10 euro per maand moeten rekenen of zo. Nou dat moet zeker te doen zijn! En dan af en toe nog wat fruit en dergelijken, maar goed, dat eet ik zelf ook, dus dat kan ik best delen Tong uitsteken hahahaha

Ik word echt steeds enthousiaster. hahaha.... Ik ga nog even kijken wat voor kooi ik het beste vind. Kwa ventilatie en de mogelijkheid tot klimmen lijkt een traliekooi het beste... maar idd.. het ontsnappings gevaar Tong uitsteken hahaha. Ik ga gewoon even op mijn gemak rond kijken. ALS ik voor tralie zou gaan, welke tralie afstand zou ik dan minimaal voor moeten gaan.

Als ik ze neem wil ik ze inderdaad bij een fokker halen. Het liefste zou ik twee chocolade tan muisjes willen en dan inderdaad twee vrouwtjes het liefste uit hetzelfde nestje... hahaha .. of misschien 1 chocolade tan en 1 black tan.

Ik vind het alleen nog niet zo makkelijk om (hobby)fokkers te vinden. Heb wel beetje rondgezocht, maar volgens mij zijn er geen fokkers in overvloed. Heb je misschien tips voor me?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:15

Jep ik heb wel adresjes. In welke buurt moet je ze hebben? Choco en zwart tan is goed aan te komen, moet geen probleem zijn.

De maximale tralieafstand is denk ik 0,5 cm. meer echt niet! Een duna is ook goed geventileerd, daarvan is de hele bovenkant tralie (een mini duna heeft goede tralieafstand voor muizen, anders even wat fijn kippengaas er overheen). Voordeel van een duna: er kan geen tocht bij! Hier zijn muizen ook best gevoelig voor!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 20:30

Mijn ouders wonen in tilburg, ik ga zelf nu naar wageningen toe. Ik wil zowiezo nog zeker een maandje of 1 a 2 wachten, moet eerst zorgen dat ik genoeg geld heb voor de kooi en zo (ben op het moment beetje blut, op kamers gaan kost ook geld) ....

Bovendien heb ik tegen die tijd ook OV dus kan ik ze eventueel ook in een andere stad halen.

hahaha ik weet iig bij wie ik moet zijn nu Tong uitsteken

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:33

Hihih ja Tong uitsteken Ik heb voordat ik mn muizen haalde ook een hele hoop research gedaan, en inmiddels natuurlijk een hele hoop eigen ervaring opgedaan (ook op het gebied van fokken).

Ik zal je wat adresjes en websitejes pmmen!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:56

Ik had mijn muizen altijd in een enorm aquarium, stronk hout erin, bovenkant afgesloten met een gazen deksel --> kon je peperclibs met een hangmat aan hangen. Vinden ze gezellig. Bouwde hele kunstwerken van lege dozen, wcrollen etc. Had een laag van 5 a 10 cm houtkrullen erin met daaronder een krant. wcbuizen tussen/onder het zaagsel etc. Ze vonden het geweldig. Uiteraard ook een molentje, waar ze met z'n 3en ingingen en over de kop gingen enzo. Best leuk. Neem wel vrouwtjes, want mannetjes stinken als de *** Ik deed ze 1 a 2x per week verschonen. Het kost een pak zaagsel per maand en wat voer. Echt niet veel, desnoods neem je krullen vanuit stal mee Lachen Hooi vinden ze trouwens ook leuk als nestmateriaal. Ik heb ze nooit naar de dierenarts gehad, ja om ze in te laten slapen, maar verder....
Ze kunnen makkelijk een weekendje zonder jou hoor, gewoon in de gaten houden hoeveel ze eten en klaarzetten voor het weekende.