Kattenharen en een slaapmiddeltje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Kattenharen en een slaapmiddeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 19:38

Nooit gedacht dat ik hier nog eens wat zal plaatsen, maar goed....
Onze kat is een enorme haarbal en zodra hij de borstel ziet, liggen je armen tot bloedens toe open.
De laatste tijd ging hij afvallen, dus andere tabletten tegen lintworm gehaald, meer voer etc. Werkte allemaal niet. Dus... op naar de dierenarts. Nu hebben wij een tube met kat-a-lax(niet lachen) mee, moet ie elke dag door het voer. Dit helpt om haarballen af te voeren. Hij scheen zoveel haar in de darmen te hebben dat hij het voer niet meer kan opnemen. Mocht dit niet werken, dan wil hij hem verdoven en scheren. Zie je het voor je? Een langharige kat kaal? Ik niet, daarom dacht ik om hem zelf met iets te sederen (met spul voor oud-en nieuw, kalmeringstabletten ofzo) Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iets beters wat werkt.
Ik heb zo een borstel;
Afbeelding
voor zo een kat;
Afbeelding

Rosita

Re: Kattenharen en een slaapmiddeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:51

raadpleeg de lokale trimsalon eens. Vangt jouw kat wel vogels en dergelijke?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 21:48

Rosita schreef:
raadpleeg de lokale trimsalon eens. Vangt jouw kat wel vogels en dergelijke?

Ik zal eens een trimsalon gaan vragen indd. bij die dierenarts durfden ze geen eens bloed te tappen zonder hem plat te spuiten/ Hij vangt geen vogels of andere levende dingen, tracht het wel te doen, maar is te traag en te dom. Hij is een zwerfertje wat tevroeg uit het nest kwijt was en daardoor bijv. ook niet weet wat het verschil tussen spelen en vechten is.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:29

Jammer, wanneer hij namelijk zelf zou vangen dan kreeg hij wat gevarieerder eten binnen. Je zou het zelf kunnen 'simuleren' door hem eens een kipvleugeltje te geven (borrelhapje heet het geloof ik in de supermarkt?). Wanneer het eten wat meer structuur heeft dan sleept dat de haarballen ook wat makkelijker mee.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:38

als ik je het advies mag geven kam niet met die borstel, het zijn net kleine naaldjes.
Ga er maar eens mee over je arm heel zachtjes, dat voelt niet prettig.
Ik heb ook zo'n haarbal van een poes, en weet dus dat het niet echt prettig is. Mijn poes is wel wat handelbaarder.
Je kunt bij de dierenwinkels, klittenkammen halen, deze bevat wat mesjes die de klit 'open 'snijd maar de mesjes komen niet op de huid! Verder heb ik een kam met lange en korte pinnetjes, hiermee kom je er ook erg fijn mee door.
Verder is het belangrijk niet de hele kat ineens te willen doen.
Begin bijvoorbeeld met een kant alleen de voorkant, en zorg dat je hulp hebt van iemand. Als je dit niet aandurft ik heb ooit eens iemand gehad die voor 25 euro mijn hele katt deed kammen en wassen, en je bent zeer zeker heel veel haar kwijt.
Ik zal haar adres eens opzoeken. Laat maar even weten of je in haar geintresseerd bent

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 22:57

@jeftah;
Ik wordt er niet precies duidelijk uit welke borstel jij dan hebt. Ik was er indd. als achter dat de borstel niet helemaal lekker zal aanvoelen voor hem, maar heb eigenlijk geen alternatief. Ben dus eigenlijk wel nieuwsgierig naar jou borstel!
Ik kam hem nu enkele malen per dag enkele minuten wanneer jij aan het eten is. Dan gromt hij verschrikkelijk, maar valt pas na enkele minuten aan. (spoedklusje dus)
Ligt heteren in de buurt? Dan heb ik wel interesse.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:18

Lastig probleem Ja

Onze eerste poes was vreselijk bang (vondeling en oud) en deed niets aan haar vacht. Het werd steeds erger, maar we konden er niet bij. Langzaamaan werd dat beter (in de loop van de maanden/bijna een jaar bleef ze zitten en kon ik proberen er een knoop uit te knippen). We hebben het een keer bij de DA onder narcose laten doen, dat werd een drama. Veel teveel narcosemiddel gehad, ze is ruim 24 uur hondsberoerd geweest. Daarna "Calmivet" gehaald om het voorzichtig zelf te proberen. Ze had twee likjes nodig van een KWART pil en ze ging helemaal gestrekt, compleet van de wereld. Ze mopperde nog wel en sloeg ook af en toe, maar dat hield heel weinig in Knipoog We hebben haar toen zelfs kunnen wassen. Na een paar uur was ze alweer boven Jan en vrijwel zonder stress Lachen

Inmiddels is zij er niet meer en is er eentje bij gekomen. Echt een bange schijterd, maar doet haar vacht keurig zelf Lachen Nagelsknippen kregen we bij haar niet voor elkaar, ze is beresterk en watervlug Haha! Weer met Calmivet geprobeerd, maar haar kregen we met twee volledige pillen (max. dosering bij katten!) nog niet plat!! Wow! Haar nagels knippen we dus nu niet meer en dat gaat gelukkig goed (niet echt noodzaak, naar nu blijkt).

Het verschilt dus enorm per kat: de ene gaat direct neer na twee likjes en de andere is niet plat te krijgen.
Ik heb meer mensen gesproken die het met Calmivet doen, vooral mensen met langharige katten met een wat minder meegaand karakter. Scheren hoor ik ook wel vaker. Als het moet, dan moet het, vind ik. Een verklitte vacht geeft huidontstekingen en dan ben je verder van huis Scheve mond

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:41

wij hebben een coon en die houdt ook niet van kammen. Het kammen zelf gaat nog net maar zodra er klitten zitten wurmt hij zich in 1000 bochten en mauwt hij de hele boel bij elkaar. Hij is echt een super stresskat helaas. We doen hem nu dus 1 x per jaar naar de dierenarts om zijn ondervacht te laten plukken aan het begin van de zomer want in de zomer likt hij klitten als hij het warm heeft en de rest is onderhoud voor onszelf. Geen stress voor de kat en 1 keer per jaar onder lichte verdoving moet kunnen. Laxapast moet meneer niet maar dat krijgen onze birmanen wel. Het helpt inderdaad goed tegen haarballen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:56

Er zijn ook kattensnoepjes waar een soort haarballenpasta inzit. Ik weet niet hoe het heet, maar ik weet dat mijn moeder ze aan haar kat gaf. En dat is een verwend kreng, die eet niet alles Haha!

Mijn half-persje vindt kammen ook niet leuk, maar wij pakken 'm regelmatig gewoon met z'n tweeen in een soort van wurggreep. Je moet toch wat...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:14

zo'n borsteltje heb ik ook en mijn katten (3 Noren en 1 HTK) zijn er idolaat van! ze komen aanrennen om gekamd te worden als ik het borsteltje pak,(ikke eerst, ikke eerst!) blijkbaar zijn die haartjes dus niet zo hard als je denkt.... Haha! ze vinden het stuk voor stuk heeeeeerlijk om gekamd te worden en knorren en stempelen dat het een lieve lust is.
Ze zijn allemaal wel erg makkelijk want pilletjes geven en nagels knippen kost geen enkele moeite, zo gepiept!

Pas was ik bij de DA en daar werd een (zwarte) pers opgehaald die ook niet te kammen was en die hadden ze geschoren, leek wel een poedel Lachen zn koppie, staart en sokjes waren niet geschoren en de rest wel.... achgossie, was nu een grijze kale kat met zwart behaard hoofd.... Clown
succes met kammen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:56

Misschien erg simpel gedacht hoor, maar als Cowboymagic op paarden, mensen en honden werkt, waarom zou je het dan niet op je langharige kat kunnen gebruiken?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:28

Deze kat is toch een pers? (of hoe je het ook schrijven mag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:36

Zo te zien wel. "Probleem" met perzen is dat ze zo'n dikke ondervacht krijgen, die kan vervilten als je niet de kans hebt om 't goed bij te houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:38

Hm, wij hebben twee Coons, en die worden gewoon geschoren hoor Ja Zien er fantastisch uit na het scheren.
T geluk is dat ze er supergoed tegenkunnen, dus ze hoeven niet onder verdoving. En ik heb het idee dat ze het zelf ook erg prettig vinden om kaal te zijn, vooral met wassen enzo..

En ik moet snel weer een afspraak maken Ja

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:28

Kijk eens op http://trimsalon.jouwpagina.nl/rubrieke ... echt.html.

Hier staan wat katten trimsalons op bij jou in de buurt, ik woon vlakbij arnhem dus dat lijkt mij geen optie....
Als je kat door een professioneel iemand laat kammen en wassen is het voor jouw een stuk makkelijker om bij te houden, en dan hoef je je kat niet te laten scheren!

Ik ben er nog niet achter hoe ik plaatjes moet bij zetten, dus als je me een mailtje stuurt kan ik je de kammen zo toezenden, de plaatjes dan he.....

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:30

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:34

Mijn man doet de plaatjes er ff opzetten komen ze

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:34

Afbeelding
Hiermee is dus gemakkelijk om dagelijks onderhoud zal ik maar zeggen.
Kom je goed mee de vacht door
Afbeelding
Dit is de klitten kam met de mesjes, ziet er gevaarlijk uit; is het niet, alles wel rustig doen anders kan je je kat alsnog bezeren
Afbeelding
de uitdunschaar, ideaal om onze haarbalkatten uitgebreid uit te dunnen, zo verliezen ze een hoop haar! en doet niet zeer.
Je kunt er niet veel mee verpesten probeer maar eens uit door gewoon een knipje mee in de vacht te doen je ziet er niks van!
Ook met mate natuurlijk bij teveel knippen zie je het wel, maar das een questie van uitproberen.
Alles is beter als scheren! Vind ik dan....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:51

cowboy magic op je kat smeren?
geen goed plan, mensen en honden wassen hun vacht niet zelf (althans niet zoals een kat Knipoog ), als ze likken dan krijgen ze teveel van die rommel binnen en dat lijkt me niet gezond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:59

Oeiiiiiiiiiiiiiiiiiii daar had ik nog niet aan gedacht.... Goed dat je 't zegt Cissy!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:07

www.abhb.nl

en inderdaad, siliconen moet je niet naar binnenlikken en daarom geen Cowboy Magic op een kat.

Ik vind het wel verbazend dat er zoveel katten door de dierenarts geschoren worden? Je laat je eigen haar toch ook niet door de huisarts knippen?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:37

Rosita schreef:
Ik vind het wel verbazend dat er zoveel katten door de dierenarts geschoren worden? Je laat je eigen haar toch ook niet door de huisarts knippen?

De eigenaren die hun katten door de DA laten scheren, doen dat vaak, omdat ze daarbij ook onder narcose moeten Knipoog

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 19:55

Dank iedereen, ik had indd. ook al aan antiklit voor paardeen gedacht, maar ook aan het likken, geen goed plan dus. Hij heeft niet perse last van klitten, maar meer van los haar. Als je met je hand over zijn rug gaat, dwarrelt het hele huis vol met haren.
Ik ga eens een goede borstel halen en anders naar de salon.

Voor de geintreseerden, de kat heeft eigenlijk alle kenmerken van een main coon, maar of ie dat ook is? We hebben hem in frankrijk gevonden....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:05

Ik heb die borstel ook voor m'n katten en ze vinden hem heerlijk, je moet natuurlijk niet te hard borstelen, ik heb m'n katten niet vast als ikz e borstel, dus als ze het niet fijn zouden vinden zouden ze wel weg lopen, maar goed, die van mij hebben ook een tik van de molen gekregen, dus best kans dat een "normale" kat het wel vervelend vind Tong uitsteken

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:05

Nou In Ieder geval een mooi beesie! En ik wens je heel veel suc6! OK dan!