Konijn eet niet meer, help!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Konijn eet niet meer, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 11:52

Vandaag is de 2 de dag dat Jip, mijn rammelaar niet meer eet of drinkt. Vanmorgen naar de da geweest, spuit gehad. Meer kon hij doen. Zijn tanden zijn in orde, zijn darmpjes leeg helaas. We hebben nu met een spuitje water in zijn mondje gedaan, dat heeft hij binnen, maar eten doet hij niet Huilen
Hij is ook fel in de rui, en is flink vermagerd plots.
Heeft iemand dit al meegemaakt?

Mlies

Re: Konijn eet niet meer, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:05

Dwangvoeding helpt mss wat, dan heeft ie in elk geval wat binnen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 12:07

Ja, dat water heeft hij nu met dwangvoeding binnen, helaas geen vast voedsel....

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:09

heb dat met ons konijn ook al eens gehad .
die heeft bijna week niks geeten of gedronken dierenarts zei ookdarmen zijn leeg .
Nou mooi niet na en week wel snappie had werkelijk alles ondergepoept .
Hij zat dus gewoon verstopt .
Ik heb toen een middeltje bij de boerenbont gehaald voor de darmen .
En binnen een dag was ie leeg en begon ie weer te eten en te drinken .

Ik weet natuurlijk niet of jou konijn hetzelfde heeft.

maargoed sterkte ermee en hoop dat ie snel weet gaat eten en drinken .

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:12

wat wij altijd doen als onze diertjes niet eten (cavia's en konijnen) dan kan je met dat spuitje wat appelmoes geven, dan krijgen ze in ieder geval iets van voedsel binnen, en het is makkelijk voor ze om te eten, dus als je wil dat ie wat eet, kan je dat eens proberen!
succes!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:15

Ik zou snel naar een andere dierenarts gaan voor een second opinion! Niet eten is niet goed en je konijn kan sterven door te vasten. Zou het niet zomaar durven aan te kijken. Sterkte

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 12:17

Ja, ik ga misschien voor een andere mening...
Die appelmoes tip is goed! Bedankt!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:22

meld je anders aan op www.konijnenforum.nl Daar zitten veel mensen die al jaren ervaring met konijnen hebben dus je misschien beter kunnen helpen dan bokt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:27

misschien ander voedsel? alleen die brokjes vinden sommige konijnen (na een tijd) heel vies kun je meer iets pakken dat gemixt is bijv. russel rabbit ofzo maar ik weet niet of je dat misschien al hebt?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 13:18

Ik ben daarpas nog eens gaan kijken, hij heeft een klein stukje wortel opgeknabbeld die ik in zijn mondhoek had gestopt Lachen

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:19

Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 14:26

Ik ga nu zemelen vlokken gaan halen, en kijken of ik daar een papje kan maken , voor de vezelen...

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:33

Worteltjes babyvoeding vinden ze vaak lekker, probeer dat met een spuitje naar binnen te krijgen.

Kijk eens op deze site, hier kunnen ze je vast verder helpen. Eventueel ook met een andere betere dierenarts zoeken.

Succes!
http://www.konijnen.nl/konijnengroep/konijnengroep.htm

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 16:53

Bedankt! Ik heb hem juist een papje gegeven met de spuit, een bodem van een kopje vol. De pap bestond uit worteltjesbabyvodeing, gemengd met geweekte havervlokken.
Ik moet zeggen dat het vlot naar binnen ging. Hopelijk begint hij zelf weer te eten...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 16:09

Arme Jip is pas weer opgenomen bij de dierenarts, hij eet geen wortelpap ook niet meer, en drinken gaat ook niet meer, zelfs niet met spuitjes...
Ik ben bang dat ik hem niet meer terugzie,
lieve Jip
hou je sterk...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:15

ja ik ken het mijn nijn hield ook op met eten en drinken... ik heb hem nog dwang voeding gegeven maar helaas na een weekje toch dood...

een konijn mag namelijk nooit en te nimmer 24 uur niet eten... oftewel vasten!!!
dit is zo slecht voor de darmen en andere organen dat het konijn in een cirkel komt te zitten waardoor die zich niet lekker voelt en nog minder eet... en dus uiteindelijk dood gaat door verhongering

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:19

Deed ons konijn ook, wij hebben voer zacht laten worden met water en met een spuitje naar binnen gewerkt.
Na 24 uur stoppen de darmen en gaat je konijn dus gewoon dood omdat het dan ook niet meer op gang komt...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:25

Hoe gaat het nu met je nijn?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 16:26

We hebben vanmorgen met een spuitje pap naar binnen gedaan, maar hij heeft heeft moeite met slikken, en het het ging gewoon niet. Ook de peterselietakjes bleven liggen. Hij had pijn, knarsetande, en zijn buik zag er opgezwollen uit. Hij zit nu in een hokje bij de dierenarts, waarschijnlijk een spuitje tegen uitdroging gehad. Hopelijk belt de dierenarts gauw hoe het gaat met hem...Ik wil bij hem zijn...

Even op internet gezocht,
Misschien is het wel coccidiose? Zou dat kunnen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:40

ja dat kan, maaaaar dan moet je konijn in contact zijn geweest met een dier dat ermee besmet is of een voorwerp dat er mee besmet was/is....

en het klinkt misschien hard maar is het niet eerlijker tegen over je konijn om hem in te laten slapen...
ik vond het mij mn eigen nijn ook heel moeilijk maar ik vind zelf dat je een dier nooit onnodig moet laten lijden omdat je zelf geen afscheid kan nemen

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:48

Ik heb hier konijnen gehad met coccidiose en die aten ook niet goed en hadden diarree.
De DA zei dat we S-Mez moesten gaan halen en dat zo'n twee keer per dag geven. We hebben ze ook doen drinken door water in de mond te spuiten. Vijf van de zes kleintjes zijn uiteindelijk toch gestorven, maar alle drie de grote konijnen hebben het overleefd.
Het probleem met coccidiose is dat de bacteriën (ik dacht toch dat het bacteriën waren) in de darmen zitten, en dus ook meekomen in de endeldarm keutels. Die keutels eten ze opnieuw op, en zo blijven ze zichzelf besmetten. Een konijn dat sterk genoeg is heeft er geen last van, onze konijnen hebben het nog steeds in zich maar ze zijn gezond.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:54

en zijn nu voor de rest van hun leven immuun voor die ziekte.. of wist je dat al??

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:56

Het leek me wel vrij logisch, aangezien de bacteriën er nog zijn en ze geen diarree meer hebben en volkomen gezond zijn Lachen Maar het is wel goed dat je het zegt, ik was een beetje bezorgd dat ze er toch weer last van konden krijgen, aangezien ze al 5 jaar zijn.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:57

nee eenmaal coc. en overleefd dan is je konijn er immuun voor en kan er niet nog een keer ziek van worden, dit heb ik tenminste geleerd op mijn dierverzorging school...

en 5 is idd een beetje de begin leeftijd waarop ze dood kunnen gaan, die van mij was ook 5...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 16:59

Natuurlijk beslis ik om hem een spuitje te laten geven als het niet meer kan, dan weet ik zeker dat mijn da belt, en het zelf ook zal voorstellen. Ik zou ook niet willen dat hij onnodig afziet..

Hij zat in een groep andere konijnen, die zijn perfect gezond. Zijn hok hebben we al uitgekuisd nu.

Mijn vorig konijn is 8 geworden, maar had een longontsteking, hebben we ook moeten laten inslapen...