Cavia op loge en dood....wat doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zelito

Cavia op loge en dood....wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 22:29

Mijn vriendin Lottesmokey hier op bokt is op vakantie, ik verzorg haar cavia..
Toen ze hem bracht zei ze dat hij een waarschijndelijk kankergezwelletje heeft.
Volgens mij is het beestje 4 of 5 jaar en ze zeiden dat ze niet meer lang te leven had.
Ze zei nog als ze dood gaat vries hem in dan kan ik haar in mijn tuin naast mijn andere begraven, ik beetje lachen en zeg neu dt zal wel niet.
Maar gister had ik haar gecontroleerd en de cavia had wel zo'n lange tanden dat die helemaal naar binnen groeide.
Ik had haar de worteltjes klein gemaakt en alles...
Vandaag ging ik kijken want ze dee normaal als ik er was zo'n fluitje beetje hees, maar dat was er niet, ik kijken in de kooi lag die lieverd daar dood, ik schrik me dood..

Ik ben bang voor de reactie van mijn vriendin, ik heb echt goed gezorgt voor het beestje, heb ook examen over de cavia gehad dus ik weet hoe ik zet moet verzorgen.
Ik denk dat de cavia dood is gegaan aan de lange tanden doordat ze niet kon eten en heel magertjes is.
Ik vind dit zo naar voor dat arme beestje, maar ik weet niet of ik het haar nu moet sms-en of wachten, of familie bellen of vriendje.

Dit was haar, die heb ik eergisteren gemaakt
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door zelito op 01-08-06 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

kelcy

Re: Cavia op loge en dood....wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:32

ik zou wachten tot ze terug is van vakantie en het dan vertellen en ook vertellen wat je gevonden hebt aan de tandjes
en de cavia bewaren als dat kan (mijn moeder zal het nie zo leuk vinden als ik een cavia in de vriezer bewaar maar goed) kun je toch proberen!
suc-6 ermee!

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 22:37

Ja zal ik dat doen? of zal ik morgen naar haar tuin gaan en haar daar begraven?
Ik weet het niet het is zo raar, vanochtend begroet ze me nog zo lief en is ze er niet meer.

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 22:38

Oeps dubbelpost Verdrietig

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:57

het is wel raar maar als je haar "bewaard " heb je iets om te bewijzen! en dat ze daar beter op moet letten aangezien de tandjes gewoon groeien bij een cavia
en dan kan ze haar cavia zelf nog begraven

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:00

hihi denkt ma lekker te gaan frituren pakt ze perongeluk de cavia hahaha!! nee echt sneu, maar goed ze zei zelf al dat ie het misschien niet zou redden, dusja afwachten maar...

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 23:06

Ze zal zeker het me niet kwalijk nemen, zoals ze zeiden ze had niet lang te leven, ze zei wel ze kan niet meer goed eten ze heeft eenraar tandje.
Maar ik ga haar vakantie niet verpesten, ik moet mijn moeder eens proberen te vragen of ze invriezen een goed idee vind.
Vandaag had ik grootste blijdschap want mijn 2-jarige heeft zijn eerste tandje uit, en ik heb het tandje!! en dan kom je thuis en dan dit...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:06

invriezen! Ik heb het ook gehad mijn cavia ging ook dood(ouderdom) bij de oppas en zonder dat ik t had gevraagt hadden ze hem ingevroren en ik ben daar blij om(ik was toen 12 of 13). Zeker niet begraven want dat draai je niet meer terug! Met onze hond ook mijn broer was er niet en zou pas laat komen(lees na 12 uur snachts) en toch gewacht hij was hier ook erg blij om en hij is 21! Kortom invriezen.

Over de oorzaak kun je niet veel zeggen het kan namelijk ook zijn dat ze door de kanker lusteloos was en haar tanden niet gebruikte en daarom te lang werden. Je hebt je best gedaan daar gaat het om. Er was ook niets te zien aan het beestje als ik de foto's zie dus echt aan zien komen had je het ook niet. En als je de tandjes had laten knippen was het diertje misschien alsnog wel dood gegaan.

Succes met de beslissing en sterkte met je vriendin. Ik zou haar trouwens niet bellen vraag eerst haar ouders maar om raad(of tante ofzo) En anders op de dag dat ze komt haar op t nieuws voorberijden.

sterkte!

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:07

Erg sneu ja, maar ik zou ook geen cavia in de vriezer willen hebben. Ik zou hem lekker begraven in de tuin in een doosje. En dan een steen erop, zodat je weet waar hij ligt.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:10

invriezen!
Zij heeft je dat gevraagd, als je dat niet zou willen denk ik dat je er niet aan moeten beginnen. Helaas hoort ook dat stukje bij het zorgen voor het beestje van een ander. Gun haar het afscheid en zeg maar niets nog...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:11

Toen mijn kat was aangereden hebben ze hem bij de dierenambulance ook in de vriezer bewaard tot ik kwam kijken. Daardoor had ik de kans om te zien of het wel echt mijn kat was die gevonden was en eventueel de kans had hem te begraven. Was wel blij dat ik mijn kat nog even kon zien.

Dus op zich is dat niet zo'n gek idee behalve dat ze daar een aparte vriezer hebben en hij dus niet tussen de etenswaren hoeft.

Aan de andere kant jouw vriendin weet dat het haar eigen cavia is die hoeft niet te twijfelen.
Een cavia wordt ook minder oud en daar hecht je je denk ik toch iets minder aan. Hoop niet dat ik nu bokkers voor het hoofd stoot.

Dus als je je moeder zo gek krijgt dat hij in een doosje in de vriezer mag zou ik dat doen anders begraven. Weet je wie daar de plantjes water geeft? Zo ja dan kan hij in hun vriezer, zij heeft het tenslotte voorgesteld en dat zit jij niet met dat enge idee van een cavia in je vriezer.

Je vriendin zal wel niet beter hebben geweten maar als ze beter op zijn tanden had gelet was hij nu misschien niet doodgegaan. Nu heeft ze je wel met een probleem opgezadeld. Dus doen wat jou in deze situatie het beste lijkt. Jij kan er tenslotte niets aan doen. Je hebt zo goed mogelijk voor het beestje gezorgd.

Goed dat je nog een paar mooie foto's van hem hebt gemaakt.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:16

Idd. invriezen ze heeft je gevraagt of je dat wilde doen.
En dat zei ze niets voor niets dus als het gaat lukken gewoon doen.
En weet je zeker dat het komt door dat het beestje lange tanden had en daar door (denk jij dat hij) niets at..?
Ik neem aan dat je het dan al eerder had gemerkt dat het beestje niets at want je verzorgde het toch al even.
Dan merk je het toch ook als hij niets eet..?

En het is niet slim om der te gaan bellen want grote kans dat ze dan niet zo`n leuke vakantie meer heeft.

Als ik zo jou verhaal lees heb je goed voor het beestje geprobeerd te zorgen.
Zoiets had ook kunnen gebeuren als ze niet op vakantie was Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sanniej_ op 01-08-06 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 23:20

Ze is gister 16 jaar geworden en is met haar ouders op vakantie.
Haar moeder wilde het beestje nog laten inslapen voor ze gingen, maar ze merkte niks van pijn aan der en ze was weer wat beter.
Als ik zag dat het beestje pijn had kon ik haar laten inslapen bij de dierenarts.
Ik weet wie daar waarschijndelijk de plantjes doet, ik moet morgen haar pony verzorgen en ga ik even daar langs..

Ze at wel haar voer met korreltjes , graantje enzo(niet veel), ik had haar zo'n zachte drops gegeven en die at ze wel, aan de gesneden worteltjes heeft ze ook gegeten en drinken dee ze ook goed en best veel.

Als ze het nu echt serieus meende van invriezen kan ik dat beterdoen, maar dat durf ik wel niet meer de diepvries in!

Misschien weet ik het wel, zdoordat ze weinig at heeft ze misschien TE weinig vitamine C binnengekregen en dat dat al een tijdje aan de gang is, dus dat ze veel te kort had aan vitamine C!
Laatst bijgewerkt door zelito op 01-08-06 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:22

ze heeft jou gevraagd haar te bevriezen, dus ik zou dat ook doen. Ik zou wel wachten tot na de vakantie met het vertellen, ook al hield ze er zelf al een beetje rekening mee.
Succes!

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:29

Gewoon in een vuilniszak stoppen en in de vriezer. Dat valt toch wel mee. MIsschien (mits je een laden diepvries hebt) kun je wel even een la vrijmaken ervoor, dan kom het ook niet naast eten te liggen, maar goed een grote vuilniszak is ook genoeg om het eten niet in aanraking te laten komen, dus het is niet noodzakelijk om het apart te leggen! Ik bedoel je legd er ook vlees in, die cavia is gewoon vlees met het haar der nog aan!

Gewoon doen, is het beste voor je vriendin anders kan die er straks geen punt achter zetten en bovendien heeft ze het nog zelf gezegd ook!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:34

Weet niet waar de cavia nu is maar zou hem wel zo snel mogelijk in de vriezer leggen. Het is toch vrij warm weer en anders kon hij er morgen wel eens niet zo fris meer uitzien.
Dan heb je misschien geen keus meer.

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 23:44

Ze ligt nu nog in haar kooi, ze kan daar zoiezo niet blijven liggen, want ik heb hier konijnen en dat lijkt me niet zo gezond...Ze zitten dus binnen in huis..
Ik doe haar liever niet een zak(gewoon voor mijn gevoel voor het beestje zelf en als ze haar wilt zien), liever in een bakje met een deksel, weet niet of zo'n plestic bakje goed is maar hier zal ze haar ook mee kunnen begraven...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:46

In een bakje of zakje in de vriezer Lachen. Geen probleem hoor.

Zeker invriezen ipv begraven. Als je hem invriest kan ze zelf nog afscheid nemen Lachen.

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 01:02

We gaan hem in een schoenendoos doen, dan met veel stro erin en een plastic zak erin.
Maar pfff ik durf bijna niet te vragen of ze in de vriezer mag, gewoon omdat het redelijk een raar idee is als je een cavia in de vriezer hebt zitten.
Maar inderdaad te vergelijken met een stuk vlees.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 01:07

ik zou het beestje ook ergens invriezen, zoals hierboven gemeld. Lachen

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 01:26

We hebben haar in de vriezer gedaan.
Bah wat is dit verschrikkelijk, vooral als ik naar die eerste foto van haar kijk, wat een lieve uitstraling ze had.
Ik ben wel zo blij dat ik die foto's van haar heb gemaakt!!
Ik weet niet echt hoe ik het haar ga vertellen, maar dat komt wel....

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 01:36

tja, ik vind het sneu voor je, maar zo te horen wist ze zelf ook wel dat het diertje niet zo lang meer zou leven

daarbij.. de lange tanden? daar moet je toch op letten als eigenaar?

te weinig vit C door eten? deed ze of jij dan geen druppels in het water? want gebrek aan vit C kun je altijd voorkomen als het dier nog wel drinkt.

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:09

Hoi, wat rot voor je. Ik zou hem persoonlijk ook proberen in te vriezen, dat je haar de kant geeft om nog afscheidt te nemen. Probeer de cavia wel goed neer te leggen, want als je hem/haar invriest en hij/zij ligt raar dan is dat een heel vervelend gezicht als zij thuis komt. Ik zou inderdaad een lade vrij maken en hem/haar in een doosje doen. Mooiste oplossing is nog als je hem/haar bij haar in huis in de vriezer kan doen. Heel veel succes ermee in iedergval. Voel je niet schuldig, dit had niet kunnen voorkomen...

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 11:02

Het blijft toch wel een raadsel, misschien was het ook wel ouderdom ofzo, ik had opgezocht dat de gemiddelde cavia 5 jaar werd en ze was iets van 4, 5 misschien zelfs 6 jaar.
We hadden extra vitamine C brokjes, maar het was een beetje wisselvallig met haar dan at ze wel goed een tijdje(ook voor ze bij ons kwam) en toen weer minder...
Ze at ook wel wat van het voer als ik het er in zetten, dan ging ze gelijk zoeken en pakken, maar niet veel.

edit: Ze lag gewoon plat op haar zijde.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:09

Balen voor je vriendin, maar ik zou hem niet in mijn vriezer willen bij mijn eten! Ik vind het niet hetzelfde als een stukje vlees van de slager, het haar zit er nog aan, bacteriën, organen, ontlasting enz...
Kan je hem niet vast in haar tuin begraven? Dan heb je toch prima je best gedaan?